Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Auta elektryczne. Jakie crossovery i SUV-y zapowiadają producenci?

Wojciech Frelichowski
Producenci pokazują kolejne modele o napędzie elektrycznym i snują odważne plany. Co w segmencie crossoverów i SUV-ów szykują dla nas znane marki luksusowe?Fot. materiał producentów
Producenci pokazują kolejne modele o napędzie elektrycznym i snują odważne plany. Co w segmencie crossoverów i SUV-ów szykują dla nas znane marki luksusowe?Fot. materiał producentów
Producenci pokazują kolejne modele o napędzie elektrycznym i snują odważne plany. Co w segmencie crossoverów i SUV-ów szykują dla nas znane marki luksusowe?

Lexus UX 300e

Pierwszym w pełni elektrycznym samochodem Lexusa jest odmiana miejskiego crossovera UX. To jedno z najtańszych i najmniejszych modeli w gamie japońskiego producenta. Lexus postępuje więc nieco inaczej niż niemiecka konkurencja, która zaczęła od pełnowymiarowych SUV-ów z napędem elektrycznym. Niższa cena kompaktowego crossovera sprawia, że pierwszy elektryk Lexusa będzie bardziej przystępny. Lexus UX 300e będzie napędzany przez silnik elektryczny o mocy 150 kW i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 300 Nm. Zasięg samochodu ma wynosić 400 km. W elektrycznym crossoverze Lexusa możemy spodziewać się też dobrego wyposażenia. Aplikacja na smartfony LexusLink pozwoli sprawdzić stan baterii, zasięg auta czy umożliwi zdalną kontrolę klimatyzacji. Samochód będzie dysponował też specjalnie przystosowanym pakietem systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System+. Lexus UX 300e trafi do europejskich salonów już w połowie przyszłego roku. W następnych producent zapowiada kolejne modele elektryczne, a także hybrydy plug-in oraz auta wodorowe.

Volvo XC40 Recharge

Szwedzka marka również dołącza do świata producentów akumulatorowych samochodów elektrycznych. I podobnie jak Lexus zaczyna od kompaktowego, miejskiego crossovera. XC40 Recharge będzie bezpośrednim konkurentem UX-a 300e. Volvo zapowiada, że elektryczna odmiana XC40 będzie dysponowała zasięgiem około 400 km. Za napęd miejskiego crossovera posłużą dwa silniki o mocy 150 kW każdy. Szwedzka marka nie zdradza na tę chwilę szczegółowego wyposażenia samochodu. Wiadomo natomiast, że auto będzie dysponowało pakietem wspomagających kierowcę systemów bezpieczeństwa oraz nowym systemem multimedialnym opartym na Androidzie. Tak jak Lexus UX, Volvo XC40 Recharge trafi do sprzedaży w przyszłym roku. Volvo chce, by w 2025 roku połowę jego sprzedaży stanowiły w pełni elektryczne samochody.

BMW iX3

BMW ma już w ofercie samochody elektryczne, lecz w segmencie SUV-ów i crossoverów bawarska marka nie doczekała się jeszcze żadnego reprezentanta. Ma to się zmienić za sprawą modelu iX3, spokrewnionego z BMW X3. Tym samym marka tworzy pierwszego elektryka, który nie będzie całkowicie odrębnym modelem, lecz zasilaną wyłącznie z akumulatorów wersją auta dostępnego również z napędem spalinowym. Drogowa wersja iX3 nie doczekała się jeszcze oficjalnej premiery, jednak w 2018 roku w Pekinie niemiecka marka pokazała koncepcyjną wersję samochodu. W takiej wersji samochód dysponuje napędem o mocy 270 KM i maksymalnym zasięgiem około 400 km. Szczegóły dotyczące wyposażenia samochodu nie są na razie znane, lecz auto najprawdopodobniej będzie je w dużej części dzielić z konwencjonalnym BMW X3.
Auto ma oficjalnie zadebiutować w 2020 roku i będzie powstawało w chińskiej fabryce w Shenyang. Niemiecka marka planuje również kolejne elektryki, w tym sedana i4. 

Audi Q4 E-Tron

Obok dużego SUV-a E-Tron w europejskiej ofercie marki znajdzie się też mniejsze Q4 E-Tron. Koncept samochodu został zaprezentowany przez producenta z Ingolstadt wiosną tego roku na salonie samochodowym w Genewie. Auto bazuje na nowej, modułowej platformie dla aut elektrycznych MEB. Koncept otrzymał dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 225 kW, a jego zasięg według Audi będzie wynosił ponad 450 km. Ciekawostką w wersji produkcyjnej ma być możliwość personalizacji oświetlenia - nabywca elektrycznego SUV-a będzie mógł wybrać rozmieszczenie diod LED w swoim egzemplarzu. Zgodnie z zapowiedzią Audi Q4 e-Tron ma trafić na rynek w 2020 roku. Samochód będzie liczył około 4,6 m długości, czyli będzie mniejszy od pierwszego elektryka marki, czyli wprowadzonego do sprzedaży rok temu E-Trona. Audi już teraz produkuje mniejszego elektrycznego SUV-a Q2 L e-Tron, jednak auto jest przeznaczone dla odbiorców w Chinach.

Mercedes-Benz EQB

Wszystko wskazuje na to, że niemiecka marka pracuje nad kompaktowym elektrycznym SUV-em, który konstrukcyjne będzie powiązany z nowym modelem GLA i dołączy do większego EQC. Spotterom udało się już przyłapać auta doświadczalne, które najprawdopodobniej służą w pracach nad Mercedesem EQB. Producent nie zdradza jednak szczegółów dotyczących samochodu.
Rynkowego debiutu modelu EQB nie powinniśmy spodziewać się wcześniej niż w 2021 roku. Plany Niemców dotyczące samochodów elektrycznych są oczywiście dużo większe. Marka przedstawiła już koncept kompaktowego auta elektrycznego o rozmiarach klasy A. Trudno jednak jednoznacznie ocenić, czy produkcyjny samochód będzie zwykłym hatchbackiem, czy otrzyma podniesione nadwozie crossovera.

Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty