Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Auta dostawcze. Pandemia przyczynkiem do wzrostu zainteresowania wynajmem

Stanisław Rochowicz
Pandemia spowodowała skokowy wzrost popytu na wynajem samochodów dostawczych o DMC do 3,5 t. Zainteresowanie takimi autami było w trzecim kwartale aż czterokrotnie większe niż przed rokiem – wynika z danych platformy Carsmile. Abonamenty wyszły na wyraźne prowadzenie przed leasingiem.Fot. Newspress
Pandemia spowodowała skokowy wzrost popytu na wynajem samochodów dostawczych o DMC do 3,5 t. Zainteresowanie takimi autami było w trzecim kwartale aż czterokrotnie większe niż przed rokiem – wynika z danych platformy Carsmile. Abonamenty wyszły na wyraźne prowadzenie przed leasingiem.Fot. Newspress
Pandemia spowodowała skokowy wzrost popytu na wynajem samochodów dostawczych o DMC do 3,5 t. Zainteresowanie takimi autami było w trzecim kwartale aż czterokrotnie większe niż przed rokiem – wynika z danych platformy Carsmile. Abonamenty wyszły na wyraźne prowadzenie przed leasingiem.

Epidemia koronawirusa oraz ograniczenia w działalności niektórych branż niespodziewanie zaowocowały zwiększeniem popytu na samochody dostawcze w abonamencie – do takiego wniosku prowadzą dane opublikowane przez platformę Carsmile. Liczba odsłon wygenerowanych w trzecim kwartale br. przez użytkowników, którzy przeglądali ofertę małych aut dostawczych, była aż 4-krotnie większa niż w analogicznym okresie przed rokiem.

Cztery razy więcej chętnych na auta do przewozu towarów

- Dane te mogą wydać się zaskakujące, ale pomimo spowolnienia gospodarczego, zainteresowanie samochodami dostawczymi do 3,5 t jest znacząco większe niż przed rokiem. W październiku zawarliśmy cztery razy więcej umów wynajmu i leasingu tego typu pojazdów niż w styczniu. Udział aut użytkowych w ogólnej liczbie samochodów, które zostały wynajęte lub wyleasingowane przez Carsmile, wzrósł z kilku procent na początku roku do kilkunastu procent obecnie – mówi Łukasz Domański, prezes Carsmile.

Subskrypcji dwa razy więcej niż leasingu

Niespodziewana jest nie tylko skala wzrostu popytu na samochody dostawcze, ale też sposób, w jaki są one użytkowane.

– Jeszcze do niedawna naturalną formą finansowania tego typu pojazdów był leasing. Widzimy jednak, że to się bardzo szybko zmienia. Większość. bo aż 66% kontraktów, które zawarliśmy w tym roku, miało formę subskrypcji. Oznacza to, że zaledwie jedna trzecia aut została wyleasingowana – zauważa Domański.

COMPONENT {"params":{"is_photo":"1","ids":[22888057]},"component":"selected"}

Jego zdaniem nałożyły się na to trzy czynniki. Pierwszym jest pandemia, która spowodowała, że wielu przedsiębiorców musiało dosłownie w dnia na dzień zaopatrzyć się w samochód dostawczy. Na drugim miejscu prezes Carsmile wymienia wzrost popularności usługi wynajmu samochodów, jaki obserwujemy w ostatnich latach w Polsce. Trzeci czynnik to rosnąca sprzedaż aut przez internet, która – szczególnie w czasie pandemii – ułatwia szybki zakup i odbiór auta. Według danych Samaru, w październiku zarejestrowano w naszym kraju 5,4 tys. nowych samochodów dostawczych o DMC do 3,5 t, co oznacza spadek o 6,6% w skali roku przy dwukrotnie większym spadku rejestracji samochodów osobowych (14,6%).

COMPONENT {"params":{"text":"Budowlanka, kurierzy i sklepy","id":"budowlanka-kurierzy-i-sklepy"},"component":"subheading"}

Analitycy platformy Carsmile sprawdzili, jakie branże stoją za zwiększonym popytem na samochody dostawcze w internecie. Zrobili to w oparciu o kody PKD wskazane przez użytkowników w wypełnionych formularzach. Zdecydowanym numerem jeden jest szeroko rozumiany sektor budowlany, a więc firmy świadczące usługi budowlane, remontowe, kanalizacyjne, elektryczne czy meblarskie. Na drugim miejscu, z wyrównaną liczbą wskazań, znalazły się firmy kurierskie i transportowe, a także sklepy stacjonarne oraz internetowe.

[cyt]– Wzrost popytu na usługi kurierskie spowodował, że wiele osób decyduje się na podjęcie pracy w tym zawodzie i pilnie potrzebuje samochodu. Mamy wielu tego typu klientów. Widać też, że branża gastronomiczna nie składa broni pomimo kolejnego lockdownu i przestawia się na dostawy posiłków – mówi prezes Carsmile.

Od 900 do 1800 zł miesięcznie

Ile kosztuje abonament na samochód dostawczy o DMC do 3,5 t? Przy założeniu, że umowa wynajmu jest zawierana na 3 lata, użytkownik dysponuje 10-proc. wkładem własnym oraz wybiera opcję „full”, czyli z ubezpieczeniem i serwisami, najtańsza obecnie w serwisie Carsmile – Daccia Dokker Van – kosztuje ok. 900 zł netto miesięcznie. Ten samochód chętnie wybierają m.in. kurierzy miejscy, przewożący drobne przesyłki. Na drugim biegunie mamy Forda Transita Custom Kombi, kosztującego ok. 1800 zł netto.

Na platformie Carsmile dostępnych jest obecnie 35 modeli samochodów zaliczanych do grupy dostawczych oraz vanów. Liderem w październiku okazał się Citroen Jumper. Wybrała go aż jedna trzecia przedsiębiorców, którzy w październiku zawarli umowę wynajmu lub leasingu. Citroen Jumper to „pełnowymiarowy” furgon, chętnie wybierany m.in. przez firmy transportowe.

Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Peugeot 2008

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty