Minivan Volkswagena face liftingu doczekał się w 2007 r., Zafirę drugiej generacji zmianom kosmetycznym poddano w tym roku.
Opel to z założenia samochód zdolny przewieźć siedem osób, z czego dwie w trzecim rzędzie foteli, chowanych w podłodze bagażnika. Volkswagen to standardowo samochód 5-miejscowy, ale za dopłatą 3050 zł możemy zamówić opcję dwóch siedzisk, chowanych w podłodze kufra.
Siedem osób na pokładzie u niemieckich konkurentów powoduje, że bagażniki aut stają się mikroskopijne. Przy 5 osobach w środku bagażnik Tourana jest wręcz imponujący (695 l). Nie
znaczy to wcale, że w Zafirze nie da się pomieścić wszystkich walizek i toreb, bo przy dwóch rzędach foteli pojemność bagażnika to 645 l. Volkswagen pozwala jednak na to, by rodzina nie musiała się w tym względzie ograniczać, a gdy autem pojadą dwie osoby, to bez problemu da się przewieźć pokaźny telewizor, pralkę, czy lodówkę.
Na wcześniejszy, spory sukces Zafira zapracowała obszernym wnętrzem i jego wystrojem, nawiązującym do kompaktowej Astry oraz praktycznym systemem Flex7, dzięki któremu przesuwanie, wyciąganie, czy składanie foteli to zadanie
nieskomplikowane i niewymagające siły. Tym śladem podążył również Touran. Jego wnętrze kryje liczne schowki, a wszystkie siedzenia mają duże możliwości regulacji.
Mankamentem obu aut jest smutne, utrzymane w szarych barwach wnętrze, z drugiej jednak strony na pochwałę zasługuje łatwość obsługi urządzeń kokpitu. Lista wyposażenia minivanów jest długa. Na uwagę zasługuje w Zafirze możliwość utwardzenia zawieszenia, dzięki czemu wysokie auto zachowuje się nieomal jak wóz sportowy. Wymaga to jednak dopłaty, podobnie jak wiele innych dodatków, np. system mocowania fotelików Isofix, co budzi zdziwienie i podejrzenie przesadnego skąpstwa. Pod tym względem Volkswagen nie wymaga szczegółowych studiów dopłat do najdrobniejszych detali wyposażenia,
choć niegdyś bywało z tym różnie.
Jednostki napędowe Tourana i Zafiry to diesle o minimalnej mocy, potrzebnej w normalnym ruchu. Drobne różnice w prędkości maksymalnej i przyspieszeniach nikną, gdy na pokładzie mamy komplet pasażerów i bagaży. Oba silniki są nieźle wyciszone, nadmiernemu hałasowi w kabinie zapobiega zastosowanie 6-biegowej skrzyni.
Stukonny diesel to propozycja dla minimalistów, lepsze osiągi Tourana zapewnia jednostka TDi o pojemności mocach 140 KM i 170 KM. Także lifting Zafiry zaowocował zmianą silników. Dieslowskie motory Opla o pojemności 1,9 l z tegorocznej produkcji mają teraz dodatkowo odmiany o mocy 120 KM i 150 KM.
Pudełkowate nadwozia, które nie budzą większych emocji kryją w sobie rozwiązania, jakie doceni każda rodzina, poszukująca samochodu nie tylko na miejskie wypady. Proste i nieco toporne wzornictwo jest praktyczne w codziennym użytkowaniu. Podobieństwa wykazują też charakterystyki zawieszenia i dynamika obu aut. Kryterium wyboru pozostaje więc koszt zakupu i wyposażenie konkretnego modelu, a także subiektywna ocena, które auto ładniejsze.
Wrażenia z jazdy
Konstrukcje niemieckie są bardzo przewidywalne. Opel i Volkswagen mają sztywne zawieszenia, dzięki czemu auta w zakrętach zachowują się stabilnie, choć traci na tym nieco komfort jazdy. Fotele Zafiry i Tourana są dość twarde, ale dzięki temu podczas dłuższych wojaży nie odczuwa się tak zmęczenia. Ostatni rząd foteli Zafiry to opcja awaryjna, wyjmowane z bagażnika siedziska nadają się jedynie na krótkie trasy i to raczej dla dzieci.
Niezbyt wysilone silniki niemieckich minivanów pozwalają na dość ekonomiczną jazdę przy założeniu, że za kierownicą siedzi osoba, preferująca spokojny i łagodny styl jazdy. Sporym przebiegom miedzy tankowaniami sprzyja też duża pojemność baków Opla i VW. Wyprzedzanie i ostrzejsze traktowanie pedału gazu wymusza jednak częstsze sięganie do lewarka zmiany biegów. Wtedy zużycie paliwa rośnie powyżej akceptowanej dla tego typu aut przeciętnej.
Wybrane dane techniczne
| VW Touran 1,9 TDi | Opel Zafira II 1,9 CDTi |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/8/diesel | 4/8/diesel |
Pojemność skokowa (cm3 | 1896 | 1910 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 105/4000 | 100/3500 |
Maks. moment obr. (Nm/obr./min): | 250/1900 | 260/1700 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,2 | 14,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 179 | 174 |
Pojemność bagażnika min/max (l) | 695/1989 | 140/1820 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 58 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 6,3/7,9 | 6,1/8,1 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 441/179/163,5 | 447/180/163,5 |
Rozstaw osi (cm) | 268 | 270 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena (zł) | 95 540 | 97 850 |
Utrata wartości po 3 latach (%) | 38,2 | 41,3 |
Wybrane wyposażenie seryjne
| VW Touran Trendline | Opel Zafira II Cosmo |
Poduszki powietrzne | 6 | 4 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | 3000 |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S | S |
Klimatyzacja | S | S |
Radioodtwarzacz z CD | S | S |
S- wyposażenie standardowe
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| VW Touran | Opel Zafira II |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | Remis | |
Zużycie paliwa | | + |
Wyposażenie | + | |
Cena | + | |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?