Audi skysphere concept z Kalifornii
Audi skysphere concept zadebiutuje na pierwszym publicznym pokazie 13 sierpnia 2021 roku, w ramach Monterey Car Week - na legendarnym polu golfowym Pebble Beach. Skąd pomysł debiutu samochodu właśnie w Kalifornii? Stąd, że pojazd ten został wymyślony i zaprojektowany w Audi Design Studio w Malibu, tuż przy Pacific Coast Highway, legendarnej nadmorskiej drodze łączącej przedmieścia Los Angeles z północną Kalifornią.
[b]Audi skysphere concept. System napędowy: 465 kW mocy[/b]
Za dostarczenie mocy do kół Audi skysphere odpowiada silnik elektryczny umieszczony na osi tylnej będącej jednocześnie osią napędową. Łącznie 465 kilowatów mocy i 750 niutonometrów momentu obrotowego z łatwością radzi sobie z ważącym zaledwie około 1800 kilogramów roadsterem. Rozkład masy na napędzaną oś tylną, wynoszący około 60 procent, zapewnia dobrą trakcję i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie czterech sekund.
Pojemność akumulatora ma wynosić ponad 80 kWh, co według normy WLTP zapewni samochodowi zasięg ponad 500 kilometrów, przynajmniej w oszczędnym trybie GT.
[b]**[/b]
[b]
W pojeździe zastosowano osie z podwójnymi wahaczami z przodu i z tyłu. Górne i dolne wahacze są kute lub odlewane z aluminium. Nie ma tu klasycznego układu kierowniczego, a jedynie system steer-by-wire, który kontroluje zarówno przednie, jak i tylne koła. Ponieważ system ten nie jest mechanicznie połączony z przednią osią, kierowca może wybrać różne przełożenia i ustawienia układu - wszystko za naciśnięciem przycisku. Pozwala to na regulację od ekstremalnie bezpośredniego odczuwania pracy układu kierowniczego, aż do odczuwania bardzo komfortowego, a także od dużej do minimalnej siły wspomagania, na przykład podczas parkowania. Skrętne koła tylne i adaptacyjny rozstaw osi przyczyniają się również do małego promienia skrętu samochodu.
Zastosowano najnowszą wersję rozwojową adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego Audi, w którym trzy niezależne komory powietrzne zapewniają komfortowe zawieszenie bazowe. By uzyskać bardziej sportową jazdę przy szybkim przyspieszaniu, poszczególne komory można dezaktywować. W rezultacie charakterystyka sprężyn staje się bardziej progresywna, redukując do minimum przechyły. Obniżenie nadwozia o 10 mm zmniejsza opór aerodynamiczny, co jest szczególnie istotne podczas jazdy na długich dystansach.
W trakcie jazdy poszczególne koła są selektywnie podnoszone lub opuszczane, aby zniwelować nierówności i pofałdowania nawierzchni - jest to wynik symbiozy cyfrowej prognozy systemu nawigacji z zaawansowanymi systemami prowadzenia i aktywnego zawieszenia. Opony w rozmiarze 285/30 zamontowane na aerodynamicznie ukształtowanych 23-calowych obręczach aluminiowych, dzięki minimalnym oporom toczenia zapewniają idealną równowagę między przydatnością do długodystansowych podróży a sportowym, aktywnym stylem jazdy z dużym przyspieszeniem wzdłużnym i poprzecznym.
[b]**[/b]
[b]
Duże powierzchnie monitorów dotykowych - o szerokości 1415 mm i wysokości 180 mm - na desce rozdzielczej i w górnej części konsoli środkowej, służą do obsługi pojazdu i systemów infotainment. W trybie Grand Touring mogą być one wykorzystywane do wyświetlania treści z Internetu, wideokonferencji lub filmów przesyłanych w streamingu. Małe panele dotykowe w drzwiach służą do obsługi klimatyzacji.
Jeżeli Audi skysphere concept będzie wykorzystywane w trybie obsługiwanym przez kierowcę, wnętrze przekształci się w ergonomicznie doskonały kokpit maszyny do jazdy. Wraz z podwoziem i karoserią, do tyłu przesuwa się także tablica przyrządów i panel monitora na konsoli środkowej. Kierowca znajdzie wszystkie elementy sterujące, w tym kierownicę i pedały, w pozycji, która najbardziej mu odpowiada.
Wysokiej jakości system nagłośnienia - jak przystało na luksusowego kabrioleta - zapewnia dźwięk o jakości sali koncertowej nawet wtedy, gdy pojazd jest w ruchu. Głośniki są ukryte za panelami w drzwiach, a kilka kolejnych w tylnej ścianie wnętrza zapewnia dźwięk przestrzenny. Kształt zagłówków zapobiega powstawaniu turbulencji, a tym samym uciążliwego szumu wiatru.
Dostępne są także indywidualne opcje infotainment, jak np. połączenie pokładowego serwisu streamingowego z dostawcami muzyki i filmów, z których usług korzystamy w domu. W przyszłości, Audi zamierza również oferować użytkownikom swoich luksusowych samochodów spersonalizowane i ekskluzywne opcje - takie jak koncerty, wydarzenia kulturalne, a nawet imprezy sportowe, dostępne tylko na specjalne zaproszenie. W ten sposób pojazd taki jak Audi skysphere concept już za kilka lat stanie się platformą dla doświadczeń, które wykraczają poza zwykłą jazdę.
Zobacz także: Elektryczny Fiat 500
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?