Audi S3 Sportback. Test, wrażenia z jazdy, spalanie, ceny

Kamil Rogala
Audi S3 SportbackAudi S3 dostępne jest w odmianie Sportback, czyli jako 5-drzwiowy hatchback, oraz Limousine, czyli kompaktowy sedan. Którego bym wybrał? Moim zdaniem oba wyglądają dobrze i Audi A3 jest jednym z najładniejszych przedstawicieli segmentu C, pomijając oczywiście przynależność do segmentu premium. Ładna linia, śmiałe przetłoczenia, ale bez groteskowości czy przesady. Tyczy się to zarówno wersji hatchback, jak i sedan, ale nie będę ukrywał, że nie jestem fanem nadwozi sedan w segmencie C. Tutaj Sportback prezentuje się naturalnie i bez udawania, a w wersji S3, z licznymi dodatkami i sportowymi akcentami przeradza się w naprawdę dynamicznego i agresywnego hothatcha.Fot. Kamil Rogala
Audi S3 SportbackAudi S3 dostępne jest w odmianie Sportback, czyli jako 5-drzwiowy hatchback, oraz Limousine, czyli kompaktowy sedan. Którego bym wybrał? Moim zdaniem oba wyglądają dobrze i Audi A3 jest jednym z najładniejszych przedstawicieli segmentu C, pomijając oczywiście przynależność do segmentu premium. Ładna linia, śmiałe przetłoczenia, ale bez groteskowości czy przesady. Tyczy się to zarówno wersji hatchback, jak i sedan, ale nie będę ukrywał, że nie jestem fanem nadwozi sedan w segmencie C. Tutaj Sportback prezentuje się naturalnie i bez udawania, a w wersji S3, z licznymi dodatkami i sportowymi akcentami przeradza się w naprawdę dynamicznego i agresywnego hothatcha.Fot. Kamil Rogala
Za każdym razem testując Audi lub inne auto z segmentu premium, jestem przekonany, że pojawią się narzekania na wygórowaną cenę. W przypadku S3 Sportback cena bazowa co prawda startuje od poziomu poniżej 200 000 złotych, podobnie jak Volkswagen Golf R, ale magia konfiguratora i dodatków potrafi wywindować cenę. O dodatkowe 100 000 złotych. Czy warto?

Audi S3 Sportback. Stylistyka nadwozia/wnętrze

Audi S3 SportbackAudi S3 dostępne jest w odmianie Sportback, czyli jako 5-drzwiowy hatchback, oraz Limousine, czyli kompaktowy sedan. Którego bym wybrał?
Audi S3 Sportback

Audi S3 dostępne jest w odmianie Sportback, czyli jako 5-drzwiowy hatchback, oraz Limousine, czyli kompaktowy sedan. Którego bym wybrał? Moim zdaniem oba wyglądają dobrze i Audi A3 jest jednym z najładniejszych przedstawicieli segmentu C, pomijając oczywiście przynależność do segmentu premium. Ładna linia, śmiałe przetłoczenia, ale bez groteskowości czy przesady. Tyczy się to zarówno wersji hatchback, jak i sedan, ale nie będę ukrywał, że nie jestem fanem nadwozi sedan w segmencie C. Tutaj Sportback prezentuje się naturalnie i bez udawania, a w wersji S3, z licznymi dodatkami i sportowymi akcentami przeradza się w naprawdę dynamicznego i agresywnego hothatcha.

Fot. Kamil Rogala

Audi S3 dostępne jest w odmianie Sportback, czyli jako 5-drzwiowy hatchback, oraz Limousine, czyli kompaktowy sedan. Którego bym wybrał? Moim zdaniem oba wyglądają dobrze i Audi A3 jest jednym z najładniejszych przedstawicieli segmentu C, pomijając oczywiście przynależność do segmentu premium. Ładna linia, śmiałe przetłoczenia, ale bez groteskowości czy przesady. Tyczy się to zarówno wersji hatchback, jak i sedan, ale nie będę ukrywał, że nie jestem fanem nadwozi sedan w segmencie C. Tutaj Sportback prezentuje się naturalnie i bez udawania, a w wersji S3, z licznymi dodatkami i sportowymi akcentami przeradza się w naprawdę dynamicznego i agresywnego hothatcha.

Spotkałem się z narzekaniami, że S3 Sportback wygląda niemal tak samo, jak zwykły model z silnikiem 1.5 TSI i pełnym pakietem S line. Jest w tym odrobinę prawdy, ale tylko niewprawne oko nie dostrzeże różnicy. Cztery końcówki układu wydechowego, wyraźnie niższe zawieszenie, 19-calowe felgi i agresywnie stylizowane zderzaki z dużymi wlotami powietrza. Dodatkowo testowany egzemplarz posiadał pakiet dodatków lakierowanych na czarno, co w połączeniu z żółtym lakierem, dawało rewelacyjny efekt. W sumie nie wiem, czy byłbym w stanie w konfiguratorze ułożyć ciekawszą wersję. Moim zdaniem – strzał w dziesiątkę.

Audi S3 SportbackAudi S3 dostępne jest w odmianie Sportback, czyli jako 5-drzwiowy hatchback, oraz Limousine, czyli kompaktowy sedan. Którego bym wybrał?
Audi S3 Sportback

Audi S3 dostępne jest w odmianie Sportback, czyli jako 5-drzwiowy hatchback, oraz Limousine, czyli kompaktowy sedan. Którego bym wybrał? Moim zdaniem oba wyglądają dobrze i Audi A3 jest jednym z najładniejszych przedstawicieli segmentu C, pomijając oczywiście przynależność do segmentu premium. Ładna linia, śmiałe przetłoczenia, ale bez groteskowości czy przesady. Tyczy się to zarówno wersji hatchback, jak i sedan, ale nie będę ukrywał, że nie jestem fanem nadwozi sedan w segmencie C. Tutaj Sportback prezentuje się naturalnie i bez udawania, a w wersji S3, z licznymi dodatkami i sportowymi akcentami przeradza się w naprawdę dynamicznego i agresywnego hothatcha.

Fot. Kamil Rogala

Nie mogłem również doczepić się do wnętrza. Ciemnoszara skóra, grafitowe materiały, srebrne akcenty i romboidalne przeszycia żółtą nicią na sportowych fotelach. W ogóle bardzo podoba mi się wnętrze A3-ki i moim zdaniem, jest to najładniejszy projekt z całej czwórki tj. Golf, Octavia i Leon. Jedynie Octavia mogłaby stawać pod tym względem w szranki z kompaktowym Audi. Minusy? W kilku miejscach wstawki z plastiku w kolorze fortepianowej czerni. O ile w okolicach ekranu mógłbym to znieść – ba! – nawet ciekawie to wygląda, tak na panelu środkowym, w dość newralgicznym i często dotykanym miejscu, taki materiał to kieski pomysł. Oczywiście w kilku miejscach mamy logo z literką S, plakietkę z napisem „quattro” i do pełni szczęścia brakowało mi tylko spłaszczonej w dolnej części kierownicy z grubym wieńcem.

Pod względem ergonomii, to typowe Audi A3, czyli jest wygodnie, wyposażenie jest bardzo bogate, ale to zasługa mnóstwa pakietów i dodatków. Standardowa pojemność bagażnika to 325 litrów. Dla porównania Golf R oferuje 343 litry pojemności (1233 litry po złożeniu oparć).

Audi S3 Sportback. Silnik, spalanie i wrażenia z jazdy

Audi S3 SportbackAudi S3 dostępne jest w odmianie Sportback, czyli jako 5-drzwiowy hatchback, oraz Limousine, czyli kompaktowy sedan. Którego bym wybrał?
Audi S3 Sportback

Audi S3 dostępne jest w odmianie Sportback, czyli jako 5-drzwiowy hatchback, oraz Limousine, czyli kompaktowy sedan. Którego bym wybrał? Moim zdaniem oba wyglądają dobrze i Audi A3 jest jednym z najładniejszych przedstawicieli segmentu C, pomijając oczywiście przynależność do segmentu premium. Ładna linia, śmiałe przetłoczenia, ale bez groteskowości czy przesady. Tyczy się to zarówno wersji hatchback, jak i sedan, ale nie będę ukrywał, że nie jestem fanem nadwozi sedan w segmencie C. Tutaj Sportback prezentuje się naturalnie i bez udawania, a w wersji S3, z licznymi dodatkami i sportowymi akcentami przeradza się w naprawdę dynamicznego i agresywnego hothatcha.

Fot. Kamil Rogala

Do napędu Audi S3 Sportback oddelegowano silnik 2.0 TFSI o mocy 310 KM z momentem obrotowym 400 Nm. Moc trafia na koła za pośrednictwem napędu quattro i przekładni 7-biegowej S tronic. Osiągi? Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 250 km/h. O 10 KM mocniejszy Golf R przyspiesza do setki o 0,1 sekundy szybciej. Spalanie w takim samochodzie nie jest najważniejsze, ale przecież nikt nie jeździ wykorzystując możliwości auta przez cały czas. A gdy kierowca jest spokojny, również spalanie jest akceptowalne. Według producenta jest to średnio 8,1 l/100km i wydaje się, że będąc bardzo cierpliwym, można taki wynik osiągnąć. W trasie będzie to litr mniej, w mieście litr więcej. Ale wystarczy kilka dynamicznych przyspieszeń i jazda w trybie Dynamic, aby spalanie w mieście przekroczyło 12 l/100km.

A auto kusi, bowiem w trybie Dynamic wszystko się usztywnia i bardzo chętnie reaguje na polecenia kierowcy. Układ kierowniczy staje się spięty i pracuje ciężko, ale z dość przyjemnym oporem i zadowalającą precyzją. Skrzynia biegów reaguje bardzo szybko, chętnie zbija biegi, a podczas przyspieszania przyjemnie kopie w plecy. Bardzo często podtrzymuje obroty na wyższym poziomie, aby układ napędowy był w pełni gotowy na gwałtowne przyspieszenie. Zawieszenie jest oczywiście bardzo jędrne, ale nie betonuje się i zachowuje rozsądny komfort. W innych trybach auto staje się niemal zwykłym, łagodnym i spokojnym hatchbackiem. Mam jedynie pewne obiekcie do skrzyni biegów. Nie szarpie, działa bardzo płynnie, spokojnie, ale… chyba zbyt spokojnie. Czasami reakcja na wciśnięcie pedału gazu jest bardzo ślamazarna i trzeba mocniej wcisnąć pedał, aby przekładnia zredukowała bieg. Cóż, to już chyba stałą przypadłość tych skrzyń, które cierpią na przypadłość o nazwie WLTP.

Audi S3 Sportback. Ceny i wyposażenie

Audi S3 SportbackAudi S3 dostępne jest w odmianie Sportback, czyli jako 5-drzwiowy hatchback, oraz Limousine, czyli kompaktowy sedan. Którego bym wybrał?
Audi S3 Sportback

Audi S3 dostępne jest w odmianie Sportback, czyli jako 5-drzwiowy hatchback, oraz Limousine, czyli kompaktowy sedan. Którego bym wybrał? Moim zdaniem oba wyglądają dobrze i Audi A3 jest jednym z najładniejszych przedstawicieli segmentu C, pomijając oczywiście przynależność do segmentu premium. Ładna linia, śmiałe przetłoczenia, ale bez groteskowości czy przesady. Tyczy się to zarówno wersji hatchback, jak i sedan, ale nie będę ukrywał, że nie jestem fanem nadwozi sedan w segmencie C. Tutaj Sportback prezentuje się naturalnie i bez udawania, a w wersji S3, z licznymi dodatkami i sportowymi akcentami przeradza się w naprawdę dynamicznego i agresywnego hothatcha.

Fot. Kamil Rogala

Kwestia cen w przypadku bardzo dobrze wyposażonych Audi jest delikatna i niewygodna. Według cennika, Audi S3 Sportback startuje z ceną 194 400 złotych. Testowany przeze mnie egzemplarz kosztował 291 710 złotych. To blisko 100 000 złotych w samych dodatkach, czyli prawie tyle, co zupełnie nowy, bazowy Audi A3 Sportback. Należy jednak pamiętać, że auto zostało wyposażone niemal we wszystko, co jest dostępne w ofercie tj. pakiet Technology (m.in. Virtual Cockpit Plus, nawigacja, phone box etc.), pakiet Edition One (czarne akcenty i dodatki, czarne końcówki układu wydechowego itp.), zestaw audio Bang & Olufsen Premium i wiele, wiele innych. Czy trzeba to zaznaczać? Nie, ale jeśli ktoś decyduje się na segment premium, chce mieć taką możliwość.

Audi S3 Sportback. Podsumowanie

Dni spędzone z Audi S3 Sportback minęły w mgnieniu oka. Zdecydowanie za szybko, bo to bardzo udane auto. Być może Volkswagen Golf R jest nieco szybszy, Cupra Leon bardziej atrakcyjny wizualnie, ale S3 Sportback łączy zalety ich wszystkich i daje mnóstwo frajdy, przyjemności, ale i komfortu, ergonomii (tradycyjne przyciski!) i funkcjonalności. Kosztuje dużo, jeśli popuścimy wodze fantazji w konfiguratorze, ale zawsze powtarzam, że segment premium ma swoje przywileje.

Audi S3 Sportback zalety:

  • Rewelacyjny układ napędowy
  • Świetny wygląd w testowanej konfiguracji
  • Przyzwoity komfort (poza trybem Dynamic)
  • Rewelacyjne wyposażenie (opcjonalne)
  • Mnóstwo możliwości konfiguracyjnych

Audi S3 Sportback - wady:

  • Wysoka cena
  • Praca skrzyni biegów (poza trybem Dynamic)

Porównanie Audi S3 Sportback 2.0 TFSI 310 KM (AT7) do wybranych konkurentów: 

 

Audi S3 Sportback 2.0 TFSI 310 KM (AT7)

Mercedes-AMG A 35 4MATIC 2.0 306 KM (AT7)

BMW M135i 2.0 306 KM (AT8)

Cena (zł, brutto)

od 194 400

od 194 100

od 200 300

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

hatchback/5

hatchback/5

Długość/szerokość (mm)

4351/1816

4419/1786

4319/1799

Rozstaw kół przód/tył (mm)

1545/1519

b.d.

1565/1565

Rozstaw osi (mm)

2630

2729

2670

Pojemność bagażnika (l)

325

370

380

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1500

1505

1450

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

51

50

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 7-stopniowa

automatyczna, 7-stopniowa

automatyczna, 8-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

310

306

306

Moment obrotowy (Nm)

400

400

450

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

4,8

4,7

4,8

Prędkość maksymalna (km/h)

250

250

250

Spalanie (l/100km)

8,1 (WLTP)

7,9 (WLTP)

7,1 (NEDC)

Emisja CO2 (g/km)

184

179

155

 

Zobacz także: Jeep Wrangler w wersji hybrydowej

Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie