Audi RS3 Limousine 2.5 TFSI 400 KM. Test, wrażenia z jazdy, spalanie, ceny i wyposażenie

Kamil Rogala
Czy ten samochód to „Ostatni Mohikanin” w segmencie? Mam pewne obawy, że tak. Być może kolejna generacja otrzyma wzorem innych aut sportowych „wsparcie” ze strony silnika elektrycznego. W jakim stopniu? Nie wiadomo, ale mówi się, że obecna generacja Audi RS3 to ostatni w pełni spalinowy model bez cienia elektryfikacji. Owszem, szkoda, ale z drugiej strony jestem ogromnie ciekawy, co będzie następne, bo jeśli ten model ma być ostatni, Audi zaserwowało nam pożegnanie z najwyższej półki.
Czy ten samochód to „Ostatni Mohikanin” w segmencie? Mam pewne obawy, że tak. Być może kolejna generacja otrzyma wzorem innych aut sportowych „wsparcie” ze strony silnika elektrycznego. W jakim stopniu? Nie wiadomo, ale mówi się, że obecna generacja Audi RS3 to ostatni w pełni spalinowy model bez cienia elektryfikacji. Owszem, szkoda, ale z drugiej strony jestem ogromnie ciekawy, co będzie następne, bo jeśli ten model ma być ostatni, Audi zaserwowało nam pożegnanie z najwyższej półki. Kamil Rogala
Premiery nowych samochodów o sportowych aspiracjach coraz częściej wywołują u mnie spore zmartwienie. Powoli kończą się czasy, gdy pod maską tych aut pracowały duże, pięknie brzmiące jednostki V6, V8 czy V10. Bo gdy nowe Mercedesy-AMG C 63 mają silniki czterocylindrowe, a kiedyś napędzały je jednostki V8, to najlepszy dowód na to, że coś się kończy. Dlatego też takie auta jak Audi RS3 staną się wkrótce bardzo świeżymi klasykami.

Audi RS3 Limousine 2023. Nadwozie i wnętrze

Audi RS3 może być skonfigurowane w bardzo różnoraki sposób, ale w każdym przypadku będzie widać, że to naprawdę mocna i z pewnością nie udawana odmiana. Niskie zawieszenie, 19-calowe felgi i rzucająca się w oczy stylistyka zderzaków i progów, a to wszystko skąpane w jaskrawym, zielonym kolorze. Już samo poszerzenie nadkoli w przedniej części nadwozia zdradza, że to auto o ponadprzeciętnych możliwościach. Do tej pory uważałem, że RS3-ka najlepiej wygląda w czerwonym kolorze, z czarnymi felgami i nadwoziem typu hatchback, ale ta konfiguracja nieco zbiła mnie z tropu. Z jednej strony, linia kompaktowego sedana w wydaniu A3-ki jest świetna, a w topowej odmianie i z poszerzonym nadkolem wygląda obłędnie, z drugiej zaś nigdy nie byłem zwolenników sedanów w takim rozmiarze. Ale ten lakier, wielkie felgi skrywające równie imponujące hamulce ceramiczne na przedniej osi oraz dwa słusznych rozmiarów kominy schowane w tylnym zderzaku – to bardzo mocne argumenty do tego, aby zmienić zdanie i światopogląd nawet zatwardziałemu przeciwnikowi takich aut.

Wracając do „kominów”, w ich wnętrzu kryją się podwójne końcówki z regulacją. Na pierwszy rzut oka wygląda to trochę przeciętnie i przywodzi wspomnienia o licznych zabiegach „stylistycznych” Audi z atrapami wydechów, ale na szczęście tu nie jest aż tak źle. Tym bardziej, że aktywny wydech można mocno wyciszyć, aby auto było do zniesienia na co dzień, ale w trybach Dynamic oraz RS klapki otwierają się, by podkręcić przyjemny i dość specyficzny dźwięk 5-cylindrowego silnika. Owszem, nie jest to ryk rozdzierający powietrze – przez normy emisji hałasu – ale i tak nawet w gęstym ruchu ulicznym wyłuskamy ten miły dla ucha pomruk. A co znajdziemy we wnętrzu?

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że RS3 niespecjalnie różni się od zwykłej A3-ki lub modelu S3, ale całą robotę robią szczegóły i dodatki. Najważniejsza jest oczywiście mięsista kierownica obszyta zamszem, spłaszczona na dole i z zielonymi akcentami. Swoją drogą akcenty w tym kolorze pojawiają się w wielu miejscach pod postacią nakładek na nawiewy czy szwów na fotelach oraz innych elementach – to zasługa specjalnego pakietu stylistycznego, który na pewno warto zaznaczyć w konfiguratorze. Nieco inne są również grafiki na cyfrowych zegarach, które w trybach sportowych przypominają np. pas startowy dla samolotów. Trochę nietypowe, ale w tym samochodzie liczy się zabawa i budowanie napięcia. W tym zadaniu RS3-ka spisuje się rewelacyjnie.
Walor praktyczny? Owszem, jest, ale w takim samochodzie to nie jest moim zdaniem priorytetowe. Zresztą producent niespecjalnie się o to starał, bowiem pojemność bagażnika skurczyła się do 321 litrów. Dla porównania, zwykłe A3 w wersji Limousine oferuje 425 litrów. Ponad 100 litrów poświęcono m.in. na napęd i inne podzespoły. Wypada wspomnieć, że samochód bazuje oczywiście na platformie MQB Evo i jest produkowane m.in. w Ingolstadt.

Audi RS3 Limousine 2023. Silnik i wrażenia z jazdy

Audi RS3 Limousine skrywa pod maską fantastyczną jednostkę 2.5 TFSI o mocy 400 KM i momencie obrotowym 500 Nm. To pięciocylindrowy silnik o charakterystycznej kolejności zapłonu 1-2-4-5-3, który nadaje mu niestandardowej charakterystyki oraz niepowtarzalnego brzmienia, które niestety zostało mocno stłumione i nie jest aż tak agresywne, jak w poprzednich edycjach tego modelu. Moc 400 KM osiągana jest przy 5600 obr./min, natomiast maksymalny moment obrotowy dostępny jest w zakresie od 2250 do 5600 obr./min. Już na papierze robi to naprawdę świetne wrażenie, ale w rzeczywistości silnik „ciągnie” cały czas po przekroczeniu około 2000 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje oficjalnie 3,8 sekundy, ale samo Audi twierdzi, że w odpowiednich warunkach można bez problemu zredukować ten czas o kilka dziesiątych sekundy. Prędkość maksymalna to 250 km/h, ale po zakupie odpowiedniego pakietu, limit elektroniczny zostaje przesunięty na poziom 290 km/h. Blisko 300 km/h w aucie z segmentu C! To wszystko robi wrażenie na papierze, ale dopiero podczas jazdy czuć fenomen tego samochodu.

Zasadnicze pytanie – czy tym samochodem można jeździć na co dzień? Można, ale jeśli ktoś tylko od czasu do czasu wykorzysta pełną moc tego auta, zakup mija się z celem. Pomijam kosmiczną cenę, ale to samochód stworzony do zabawy na torze, a zwykła, codzienna jazda po mieście to po prostu okrutne marnowanie potencjału. Owszem, da się, nawet względnie wygodnie, ale po co? Skrzynia czasem szarpie, silnik przy niskich obrotach nie oferuje wystarczającej elastyczności i taka powolna jazda po pewnym czasie staje się irytująca. Poza tym spalanie, nawet podczas spokojnego pokonywania kolejnych kilometrów, jest po prostu wysokie.

  • spalanie w trasie 120-140 km/h: 9-11 l/100km;
  • spalanie na drogach podmiejskich 70-100 km/h: 7-8 l/100km;
  • spalanie w mieście 50 km/h: 10-12 l/100km.

Audi RS3 Limousine w podstawowych trybach stara się być komfortowe, ale miałem wrażenie, że czasami jest gorzej, niż w najbardziej sportowych trybach np. Audi S3. Czy to moim zdaniem wada? Nie, bo RS3 nie jest autem do wszystkiego. Taki status może mieć wspomniane Audi S3 czy Golf R w wersji Variant. Tutaj inżynierowie starali się, aby auto dawało mnóstwo frajdy na torze, a tego nie zawsze da się połączyć z komfortem w mieście. Poza tym duże felgi z oponami o niskim profilu, agresywnie zestrojony układ kierowniczy, sztywne zawieszenie oraz piszczące hamulce ceramiczne – to dość męczące w codziennym użytkowaniu elementy. Ale nie będę za to krytykował RS3-ki, bo nie od tego ona jest. Ona jest od zabawy i wygłupów na torze czy bocznych drogach (w granicach rozsądku), a w tym ten samochód sprawdza się idealnie. Zachwyca neutralność prowadzenia i świetny rozkład mas. Wystarczy odjąć nieco gazu w zakręcie, aby poczuć w pełni kontrolowaną nadsterowność. Trudno ten samochód wyprowadzić z równowagi, ale jeśli ktoś bardzo tego chce, jest od tego odpowiedni tryb. Jak mówiłem – zabawa przede wszystkim. Funkcjonalność – przy okazji i w niewielkiej dawce.

Audi RS3 Limousine 2023. Ceny i wyposażenie

Przygodę z Audi RS3 Limousine możemy zacząć za 295 700 złotych. To cena, która niebezpiecznie zbliża się do psychologicznej granicy, ale skoro topowe crossovery segmentu C z silnikiem wysokoprężnym o mocy 130 KM mogą kosztować blisko 220 000 złotych (albo i więcej), to chyba jeszcze nie jest tak źle? W tym przypadku jednak, wszelkie dodatki, gadżety i pakiety potrafią podnieść cenę w sposób co najmniej imponujący. Co dokupimy i za ile? Lista jest dość długa, a to wybrane pozycje:

  • pakiet stylistyczny RS plus w kolorze czerwonym lub zielonym – 5 310 złotych;
  • pakiet Superior (audio Bang&Olufsen, kamera cofania, ogrzewane fotele itp.) – 14 900 złotych;
  • pakiet RS Dynamic Plus (aktywne zawieszenie DCC, limit prędkości 290 km/h itp.) – 10 910 złotych;
  • lakier perłowy – 13 560 złotych;
  • felgi 19-calowe lakierowane na czarno – 3 540 złotych;
  • reflektory Matrix LED – 4 130 złotych;
  • pojler dachowy Carbon – 9 730 złotych;
  • okno dachowe – 6 490 złotych;
  • skóra pikowana z logo RS – 5 900 złotych;
  • hamulce ceramiczne RS – 29 170 złotych;
  • pakiet asystentów z MMI Navigation plus – 15 200 złotych.

Audi RS3 Limousine 2023. Podsumowanie

Czy ten samochód to „Ostatni Mohikanin” w segmencie? Mam pewne obawy, że tak. Być może kolejna generacja otrzyma wzorem innych aut sportowych „wsparcie” ze strony silnika elektrycznego. W jakim stopniu? Nie wiadomo, ale mówi się, że obecna generacja Audi RS3 to ostatni w pełni spalinowy model bez cienia elektryfikacji. Owszem, szkoda, ale z drugiej strony jestem ogromnie ciekawy, co będzie następne, bo jeśli ten model ma być ostatni, Audi zaserwowało nam pożegnanie z najwyższej półki.

Audi RS3 Limousine 2023 – zalety:

  • fantastyczny silnik pięciocylindrowy o pięknym brzmieniu;
  • fenomenalny układ jezdny;
  • imponujące osiągi i fenomenalne prowadzenie;
  • bardzo rasowy wygląd przy odpowiedniej konfiguracji;
  • mnóstwo dodatków i elementów personalizacyjnych.

Audi RS3 Limousine 2023 – wady:

  • po doposażeniu staje się absurdalnie drogi;
  • to prawdopodobnie ostatnie takie RS3 w historii…

Porównanie Audi RS3 Limousine 2.5 400 KM (AT7) do wybranych konkurentów:

 

Audi RS3 Limousine 2.5 400 KM (AT7)

Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ 2.0 421 KM (AT8)

BMW M240i xDrive 3.0 374 KM (AT8)

Cena (zł, brutto)

od 295 700

od 297 500

od 264 000

Typ nadwozia/liczba drzwi

sedan/5

sedan/5

coupe/2

Długość/szerokość (mm)

4542/1851

4688/1830

4548/1838

Rozstaw kół przód/tył (mm)

b.d./b.d.

1612/1602

1575/1587

Rozstaw osi (mm)

2631

2729

2741

Pojemność bagażnika (l)

321/b.d.

460/b.d.

390/b.d.

Liczba miejsc

5

5

4

Masa własna (kg)

1575

1620

1690

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

51

52

Układ napędowy

spalinowy

spalinowy

spalinowy

Rodzaj paliwa

benzyna bezołowiowa

benzyna bezołowiowa

benzyna bezołowiowa

Pojemność (cm3)

2480

1991

2998

Liczba cylindrów

5

4

6

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 7-stopniowa

automatyczna, 8-stopniowa

automatyczna, 8-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

400

421

374

Moment obrotowy (Nm)

500

500

500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

3,8

4,0

4,3

Prędkość maksymalna (km/h)

250 (opcjonalnie 290)

270 km/h

250

Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne

8,9 (WLTP)

8,8 (WLTP)

8,1 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

202

200

185

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie