Audi Q7 z superdieslem

(TSz)
Pod koniec bieżącego roku w gamie Audi Q7 pojawi się flagowy model oferujący najmocniejszy na świecie silnik Diesla w tym segmencie pojazdów. Audi Q7 V12 TDI quattro, bo o nim mowa, kosztuje w Niemczech około 130 600 euro.

 

Jednostka napędowa V12 uzyskuje z sześciu litrów pojemności moc 500 KM i moment

Fot. Audi
Fot. Audi

obrotowy 1000 Nm. Te wartości sprawiają, że mimo swoich rozmiarów niemiecki SUV zachowuje się niemal jak samochód sportowy. Może on przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 5,5 sekundy, a prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h.

 

Średnio zużycie paliwa wynosi 11,9 l na 100 km, co - biorąc pod uwagę moc - jest zadziwiająco niską wartością.

 

Na kulturę pracy ma wpływ także kadłub silnika o dużej sztywności. Wykonany z żeliwa wernikularnego jest o około 15 proc. lżejszy, niż skrzynia korbowa ze stosowanego zazwyczaj żeliwa szarego. Zwarty, 6-litrowy

Fot. Audi
Fot. Audi

silnik ma tylko 684 milimetry długości. Wał korbowy jest łożyskowany za pomocą sztywnej pokrywy łożyskowej. Średnica cylindra 83,0 milimetrów i skok 91,4 mm (identyczne jak w 3.0 TDI) - dają silnikowi V12 TDI pojemność skokową 5934 cm3.

 

Aluminiowe głowice cylindrów składają się z trzech części. W dolnym elemencie zintegrowano kanały dolotowe i wylotowe, górny element rozprowadza olej a w ramie wzmacniającej osadzono dwa wałki rozrządu, napędzane łańcuchami Simplex.

Fot. Audi
Fot. Audi

Zawory poruszane są rolkowymi dźwigienkami zaworowymi o niewielkim tarciu. Układ wtryskowy Common Rail, którego pompy wysokociśnieniowe napędzane są łańcuchami, wytwarza ciśnienie do 2000 bar.

 

Na zewnątrz silnika "V" umieszczono dwie turbosprężarki, po jednej dla każdego rzędu cylindrów.  Dzięki zmiennej geometrii łopatek turbiny aktywują się już przy niskich prędkościach obrotowych uzyskując wysokie stopnie sprawności i maksymalne względne ciśnienie doładowania 1,6 bar. Dwie duże chłodnice powietrza doładowania obniżają temperaturę sprężonego powietrza umożliwiając osiągnięcie mocy 500 KM.

 

Nowy V12 TDI w Audi Q7 jest blisko spokrewniony z silnikiem, z którym model Audi R10 TDI dwa razy wygrał 24-godzinny wyścig na torze Le Mans. Wyczynowa jednostka napędowe V12 ma pojemność 5,5 l i moc 650 KM.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie