Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Audi Q7. Z „miękką” hybrydą i turbodoładowaniem

Ryszard M. Perczak
Audi Q7 Niewielkie zmiany w wyglądzie pociągnęły za sobą równie niewielkie zmiany w wymiarach zewnętrznych flagowego SUV-a marki Audi. Jego nadwozie wydłużyło się o 1,1 cm i ma teraz 5,06 m długości. Szerokość wynosi 1,97 m, wysokość 1,74 m, a rozstaw osi – 2,99 m.Fot. Audi
Audi Q7 Niewielkie zmiany w wyglądzie pociągnęły za sobą równie niewielkie zmiany w wymiarach zewnętrznych flagowego SUV-a marki Audi. Jego nadwozie wydłużyło się o 1,1 cm i ma teraz 5,06 m długości. Szerokość wynosi 1,97 m, wysokość 1,74 m, a rozstaw osi – 2,99 m.Fot. Audi
Kiedy piętnaście lat temu debiutowało pierwsze Audi Q7 segment tej klasy SUV-ów praktycznie nie istniał. Dziś wprawdzie można już mówić o sporej dla tego modelu konkurencji, ale wciąż jest to motoryzacyjna elita. Nie oznacza to bynajmniej, że producenci takich samochodów nie muszą się liczyć z upływem czasu. Dlatego, choć drugie pokolenie „kusiódemki” ma dopiero czteroletni staż rynkowy w Ingolstadt pomyślano o kuracji odmładzającej.

Audi Q7 z roku 2015 to wciąż atrakcyjne auto i dlatego zmiany dotyczą jedynie wybranych sfer jak digitalizacja, koncepcja przestrzeni, właściwości jezdne, bezpieczeństwo i komfort oraz design. Mało? Wystarczy aby Q7 nadal budził pożądanie.

Audi Q7. Z zewnątrz

Audi Q7 Niewielkie zmiany w wyglądzie pociągnęły za sobą równie niewielkie zmiany w wymiarach zewnętrznych flagowego SUV-a marki Audi. Jego nadwozie
Audi Q7

Niewielkie zmiany w wyglądzie pociągnęły za sobą równie niewielkie zmiany w wymiarach zewnętrznych flagowego SUV-a marki Audi. Jego nadwozie wydłużyło się o 1,1 cm i ma teraz 5,06 m długości. Szerokość wynosi 1,97 m, wysokość 1,74 m, a rozstaw osi – 2,99 m.

Fot. Audi

Wystarczy jeden rzut oka na przód samochodu i zobaczymy, że zmienił się w tym modelu grill, niejako znak rozpoznawczy marki Audi. Do tej pory był sześciokątny, teraz jest ośmiokątny. Ponadto wyróżniają go pionowe żebra. W zderzaku zobaczymy dwa potężne wloty powietrza. Zmienił się również kształt lamp głównych. Tu od razu trzeba wspomnieć, że w opcji reflektory te mogą jako diody HD Matrix świecić światłem laserowym. Ich „zasięg” to aż 600 metrów. Z tyłu Audi Q7 A.D. 2019 poznamy głównie po szerokiej, błyszczącej listwie biegnącej przez całą szerokość nadwozia i bardziej spłaszczonych lampach.

Te w sumie niewielkie, ale bardzo znaczące zmiany miały na celu jeszcze bardziej podkreślić dynamikę bryły nadwozia. W tym samym celu popracowano również nad bezpiecznym zachowaniem się samochodu podczas niekoniecznie wyścigowej jazdy. Otóż na życzenie, na pokładzie odświeżonego Q7 może się znaleźć elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłu pojazdu. Działa to w ten sposób, że podczas jazdy do przodu regulowane stabilizatory redukują ruchy karoserii na nierównej nawierzchni. Podróżujący odczują to wręcz jako „płynięcie” całego samochodu. Natomiast przy sportowej jeździe chodzi przede wszystkim o optymalną kompensację przechyłu bocznego. I rozwiązanie to wyraźnie zmniejsza przechył boczny w zakręcie.

W opcji dostępny jest także regulowany silnikiem elektrycznym układ czterech kół skrętnych. Przy niskiej prędkości koła tylne są maksymalnie do pięciu stopni skręcane w kierunku przeciwnym niż koła przednie. Ten patent przydaje się np. podczas manewrów na parkingu. Na autostradzie, w celu uzyskania większej stabilności, koła tylne są lekko skręcane w tym samym kierunku, co przednie.

Audi Q7. Pneumatyczne dla każdego

Obecne w tym modelu adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne umożliwia regulowanie prześwitu i wraz ze standardowym napędem na cztery koła quattro, czyni go przystosowanym do jazdy po nieutwardzonych, nierównych drogach. W systemie wyboru dynamiki jazdy Audi Drive Select można wybrać tryb Offroad odpowiedni dla takiej jazdy. Na naszym rynku w standardzie proponowane jest również trochę bardziej sprężyste sportowe adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne - adaptive air suspension sport. W normalnej pozycji, w porównaniu do zawieszenia standardowego, obniża ono położenie karoserii o 1,5 cm. Jego pracę można regulować poprzez wybranie we wspomnianych systemach Audi Drive Select jednego z czterech trybów. W zależności od oczekiwań kierowcy i sytuacji na drodze, zmienia ono wysokość położenia karoserii maksymalnie o 9 cm i dodatkowo oferuje możliwość regulacji poziomu. Np. podczas jazdy po autostradzie automatycznie następuje obniżenie karoserii maksymalnie o 3 cm. Z kolei jadąc w terenie przy niskich prędkościach, wybierając tryb Raise (unieś), można zwiększyć prześwit o dodatkowe 6 cm. Jego wielkość może mieć maksymalnie 24,5 cm i 18,5 cm w przypadku zawieszenia standardowego.

Niewielkie zmiany w wyglądzie pociągnęły za sobą równie niewielkie zmiany w wymiarach zewnętrznych flagowego SUV-a marki Audi. Jego nadwozie wydłużyło się o 1,1 cm i ma teraz 5,06 m długości. Szerokość wynosi 1,97 m, wysokość 1,74 m, a rozstaw osi – 2,99 m.

Audi Q7. Z „miękką” hybrydą i turbodoładowaniem

Audi Q7 Niewielkie zmiany w wyglądzie pociągnęły za sobą równie niewielkie zmiany w wymiarach zewnętrznych flagowego SUV-a marki Audi. Jego nadwozie
Audi Q7

Niewielkie zmiany w wyglądzie pociągnęły za sobą równie niewielkie zmiany w wymiarach zewnętrznych flagowego SUV-a marki Audi. Jego nadwozie wydłużyło się o 1,1 cm i ma teraz 5,06 m długości. Szerokość wynosi 1,97 m, wysokość 1,74 m, a rozstaw osi – 2,99 m.

Fot. Audi

Najpierw będą w Q7 oferowane do wyboru tylko dwa turbodiesle V6 o pojemności 3,0 l, ale wkrótce będzie można mieć ten model także z silnikiem benzynowym oraz wersję z napędem hybrydowym typu plug-in w połączeniu z silnikiem V6 TFSI. Wszystkie silniki mają turbodoładowanie i współpracują z tzw. miękką hybrydą.

W Audi Q7 45 TDI pracuje silnik wysokoprężny o mocy 231 KM (500 Nm). Dzięki niemu auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,1 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 229 km/h. W modelu 50 TDI (który zapowiada się na najchętniej u nas wybierany), silnik generuje moc 286 KM (600 Nm). Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,3 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi tu 241 km/h.

Nową jednostką napędową będzie 3-litrowy silnik benzynowy V6 montowany w wersji 55 TFSI. Jego osiągi to: moc 340 KM (500 Nm), przyspieszenie od 0 do 100 km/h w niecałe 6 sekund i prędkość maksymalna (elektronicznie ograniczona) 250 km/h.

W topowym modelu Audi SQ7 TDI znajdzie się silnik diesla V8 4,0 l TDI rozwijający moc 435 KM (900 Nm). „Eska” przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,8 sekundy, a jej prędkość maksymalna, ograniczona elektronicznie, wynosi 250 km/h.

Duży udział w wysokiej wydajności tych silników silników ma technika mild-hybrid MHEV, która w rzeczywistych warunkach jazdy obniża spalanie nawet o 0,7 l/100 km.

Audi Q7 Niewielkie zmiany w wyglądzie pociągnęły za sobą równie niewielkie zmiany w wymiarach zewnętrznych flagowego SUV-a marki Audi. Jego nadwozie
Audi Q7

Niewielkie zmiany w wyglądzie pociągnęły za sobą równie niewielkie zmiany w wymiarach zewnętrznych flagowego SUV-a marki Audi. Jego nadwozie wydłużyło się o 1,1 cm i ma teraz 5,06 m długości. Szerokość wynosi 1,97 m, wysokość 1,74 m, a rozstaw osi – 2,99 m.

Fot. Audi

0Nad zmianami popracowano także w kabinie. Obecnie wiele przycisków i regulatorów oraz dotychczasowy panel dotykowy na tunelu konsoli środkowej zastąpiły dwa duże wyświetlacze wysokiej rozdzielczości. Górny monitor służy do sterowania funkcjami infotainment i nawigacją. W połączeniu ze standardowym systemem MMI radio plus, ekran ma przekątną 8,8 cala (z opcjonalną nawigacją MMI navigation plus – 10,1 cala). Z poziomu dolnego wyświetlacza o przekątnej 8,6 cala kierowca może sterować klimatyzacją, funkcjami komfortowymi i wprowadzaniem tekstu, także w formie pisma odręcznego. Jeśli palcem aktywujemy jakąś funkcję, to jako potwierdzenie następuje słyszalne kliknięcie. Warto dodać, że struktura menu jest płaska i przejrzysta jak w smartfonie, a wyszukiwanie MMI bazuje na wyszukiwaniu tekstowym.

To jednak nie wszystko. System MMI plus można obsługiwać głosem. Wystarczy formułować swe wypowiedzi prawie całkowicie swobodnie – system rozumie zdania takie jak np. „jest mi zimno”, po czym automatycznie podwyższa temperaturę wnętrza. Dialog wychodzi poza granice menu – przykładowo kierowca bądź pasażer może zadzwonić pod numer zapisany w kontaktach książki telefonicznej i polecić, by nawigacja przejęła jego adres jako cel. Obsługa głosowa reaguje na polecenia i odpowiada na pytania wykorzystując nie tylko informacje pokładowe, ale i szczegółową wiedzę pozyskiwaną z chmury.

Wraz z nawigacją MMI plus, w odświeżonym Audi Q7 na pokładzie znalazł się kokpit cyfrowy Audi Virtual Cockpit, który częściowo zastąpił tradycyjny, analogowy zestaw zegarów i wskaźników.

Audi Q7. Określenie SUV zobowiązuje

Skrót SUV pochodzi od tłumaczenia słów Sport Utility Vehicle czyli samochód sportowo – użytkowy. Dlatego Q7 może występować jako 5-cio lub 7-osobowy. Do tego we wnętrzu dużo schowków (w tym nowy schowek w tablicy rozdzielczej) i duża pojemność bagażnika, które zapewniają wysoką funkcjonalność i wspomnianą użyteczność. Bagażnik, w zależności od pozycji oparć tylnej kanapy (złożona/rozłożona) ma pojemność od 865 do maksymalnie 2050 litrów. Tu trzeba wspomnieć, że pokrywa bagażnika otwierana jest i zamykana elektrycznie. W miejsce tylnej kanapy można sobie zafundować trzy odrębne fotele, które osobno dadzą się przesuwać wzdłuż i regulować. Trzeci rząd siedzeń tworzą dwa elektrycznie składane siedzenia.

Podstawowa wersja Audi Q7 z turbodieslem 231 KM kosztuje 293.500 złotych. Audi wśród modeli innych marek dla swojego Q7 konkurentów upatruje w BMW X5, Mercedesie GLE oraz Volvo XC90.

Audi Q7 - wybrane dane techniczne

Model45 TDI quattro tiptronic 50 TDI quattro tiptronic SQ7 55 quattro tiptronic
Pojemność silnika (cm sześc.) 296729673956
Moc maksymalna (KM) Moc maksymalna (KM) 286 (w zakresie 3500 – 4000 obr./min.) 320 (w zakresie 3750 – 4750 obr./min.)
Maks. moment obrotowy (Nm) 500 (w zakresie 1750 – 3250 obr./min.)) 600 (w zakresie 2250 – 3250 obr./min.) 900 (w zakresie 1250 – 3250 obr./min.)
Prędkość maksymalna (km/h) 229241250
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (sek.) 7,16,34,8
Zużycie w trybie mieszanym (l/100 km) b.d. b.d. 9,1 – 9,8
Emisja CO2 w trybie mieszanym (g/km) b.d. b.d. 238 – 256
Napęd Quattro Quattro Quattro

 Zobacz także: Porsche Macan w naszym teście

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty