Audi Q5 Sportback 2.0 40 TDI 204 KM. Test, wrażenia z jazdy, spalanie i ceny

Kamil Rogala
Oferta Audi staje się jedną z najbardziej kompletnych na rynku. Ciągle prezentowane są nowe lub odświeżone modele. Brakuje chyba tylko miniwanów, terenówek i pick-upów. Mamy za to sportową elektryczną limuzynę e-tron GT, elektrycznego SUV-a e-tron i nowego Q4 e-tron, są uterenowione kombi z serii allroad, czy liczne crossovery coupe. Dziś przyjrzę się przedstawicielowi tej ostatniej grupy. Czy Audi Q5 Sportback traci na funkcjonalności ze względu na atrakcyjniejszy wygląd?Fot. Kamil Rogala
Oferta Audi staje się jedną z najbardziej kompletnych na rynku. Ciągle prezentowane są nowe lub odświeżone modele. Brakuje chyba tylko miniwanów, terenówek i pick-upów. Mamy za to sportową elektryczną limuzynę e-tron GT, elektrycznego SUV-a e-tron i nowego Q4 e-tron, są uterenowione kombi z serii allroad, czy liczne crossovery coupe. Dziś przyjrzę się przedstawicielowi tej ostatniej grupy. Czy Audi Q5 Sportback traci na funkcjonalności ze względu na atrakcyjniejszy wygląd?Fot. Kamil Rogala
Oferta Audi staje się jedną z najbardziej kompletnych na rynku. Ciągle prezentowane są nowe lub odświeżone modele. Brakuje chyba tylko miniwanów, terenówek i pick-upów. Mamy za to sportową elektryczną limuzynę e-tron GT, elektrycznego SUV-a e-tron i nowego Q4 e-tron, są uterenowione kombi z serii allroad, czy liczne crossovery coupe. Dziś przyjrzę się przedstawicielowi tej ostatniej grupy. Czy Audi Q5 Sportback traci na funkcjonalności ze względu na atrakcyjniejszy wygląd?

Audi Q5 Sportback. Nadwozie/wnętrze

Obecna generacja Audi Q5 jest na rynku już od 2017 roku, a w czerwcu 2020 roku przeszła obszerną modyfikacją i odświeżenie. Odmłodzone Q5 otrzymało nowe wkłady LED w reflektorach, inny kształt niżej osadzonej atrapy chłodnicy, a także przemodelowane tylne lampy, które połączono ładną chromowaną poprzeczką. We wnętrzu pojawił się większy ekran systemu info-rozrywki, który teraz miał być sterowany tylko dotykowo. Zniknął także panel do sterowania systemem na konsoli centralnej i został on zastąpiony niewielkim schowkiem. Akurat ja nie jestem zwolennikiem tej zmiany, ale cóż, takie czasy – wszystko dotykowe.

Oferta Audi staje się jedną z najbardziej kompletnych na rynku. Ciągle prezentowane są nowe lub odświeżone modele. Brakuje chyba tylko miniwanów, terenówek
Oferta Audi staje się jedną z najbardziej kompletnych na rynku. Ciągle prezentowane są nowe lub odświeżone modele. Brakuje chyba tylko miniwanów, terenówek i pick-upów. Mamy za to sportową elektryczną limuzynę e-tron GT, elektrycznego SUV-a e-tron i nowego Q4 e-tron, są uterenowione kombi z serii allroad, czy liczne crossovery coupe. Dziś przyjrzę się przedstawicielowi tej ostatniej grupy. Czy Audi Q5 Sportback traci na funkcjonalności ze względu na atrakcyjniejszy wygląd?
Fot. Kamil Rogala

Wraz z odświeżonym modelem do oferty wskoczyła wersja Sportback, czyli z obniżonym nieco dachem i linią coupe. To pokłosie rosnącej w imponującym tempie mody na SUV-y i crossovery z nadwoziem przypominającym sportowe coupe. Tego typu auta spotkamy już w kilku segmentach, od kompaktowych np. Renault Arkana czy Audi Q3 Sportback, po naprawdę duże okazy jak BMW X6 czy Mercedes GLE Coupe. Audi Q5 Sportback wpisuje się mniej więcej w środek stawki, oferując dość przestronne nadwozie, ale nadal o wystarczająco lekkich, zwinnych proporcjach. Auto prezentuje się naprawdę nieźle, ma ładne, nie karykaturalne linie, w wielu konfiguracjach może zwracać na siebie uwagę. Wyjątkowo korzystnie wygląda wersja SQ5 Sportback, której niższe zawieszenie nadaje jeszcze bardziej sportowego charakteru.

W testowanym egzemplarzu imponowały ogromne, 21-calowe felgi, które wespół z dość wysokim zawieszeniem i dużą przestrzenią pomiędzy oponą i nadkolem, prezentowały się nieco dziwnie. Czy wpływały na komfort? Musiałbym porównać z wersją z 19- lub 20-calowymi obręczami, choć przyznam, że nie odczuwałem dyskomfortu podczas jazdy po nierównościach, a takowy zdarzał się w innych autach z dużymi obręczami. Jeśli chodzi o wymiary, odmiana Sportback tylko nieznacznie różni się od wersji z tradycyjnym nadwoziem. Są to różnice rzędu kilku milimetrów jeśli chodzi o wysokość (2 mm więcej dla „zwykłej” Q5) i długość, ale ważniejszym czynnikiem jest przebieg linii dachowej, co przekłada się na nieco inną przestrzeń we wnętrzu i w bagażniku.

Oferta Audi staje się jedną z najbardziej kompletnych na rynku. Ciągle prezentowane są nowe lub odświeżone modele. Brakuje chyba tylko miniwanów, terenówek
Oferta Audi staje się jedną z najbardziej kompletnych na rynku. Ciągle prezentowane są nowe lub odświeżone modele. Brakuje chyba tylko miniwanów, terenówek i pick-upów. Mamy za to sportową elektryczną limuzynę e-tron GT, elektrycznego SUV-a e-tron i nowego Q4 e-tron, są uterenowione kombi z serii allroad, czy liczne crossovery coupe. Dziś przyjrzę się przedstawicielowi tej ostatniej grupy. Czy Audi Q5 Sportback traci na funkcjonalności ze względu na atrakcyjniejszy wygląd?
Fot. Kamil Rogala

Otóż niższa linia dachu i ładne rysy odbijają się na przestrzeni w środku. Czy radykalnie? Co ciekawe – nie. W Audi Q5 Sportback przestrzeń nad głową z tyłu pojazdu to dokładnie 982 mm, podczas gdy standardowa odmiana nadwozia oferuje 998 mm. Nie jest to wiele, ale dla wysokich osób może mieć znaczenie. Pojemność bagażnika skurczyła się o 10 litrów w standardowym ułożeniu oparć kanapy – 510 litrów – zaś po ich złożeniu, użytkownik dostaje 1480 litrów. O 40 litrów mniej niż w „zwykłej” wersji. Różnice są, ale nie aż tak istotne, więc dla większości wybór ograniczy się przede wszystkim do kwestii wizualnych. Poza tym Audi Q5 Sportback prezentuje się w środku bardzo korzystnie, tradycyjnie, posiada wygodne panele z przyciskami i duży, wystający ponad obrys deski rozdzielczej ekran. Fotele są bardzo wygodne i posiadają szeroki zakres regulacji, kierownica również nieźle leży w dłoni, ale mogłaby mieć odrobinę grubszy wieniec. Nie można również narzekać na jakość materiałów i spasowania, ale w tej klasie Audi raczej nie rozczarowuje.

Audi Q5 Sportback. Silnik, spalanie i wrażenia z jazdy

Oferta Audi staje się jedną z najbardziej kompletnych na rynku. Ciągle prezentowane są nowe lub odświeżone modele. Brakuje chyba tylko miniwanów, terenówek
Oferta Audi staje się jedną z najbardziej kompletnych na rynku. Ciągle prezentowane są nowe lub odświeżone modele. Brakuje chyba tylko miniwanów, terenówek i pick-upów. Mamy za to sportową elektryczną limuzynę e-tron GT, elektrycznego SUV-a e-tron i nowego Q4 e-tron, są uterenowione kombi z serii allroad, czy liczne crossovery coupe. Dziś przyjrzę się przedstawicielowi tej ostatniej grupy. Czy Audi Q5 Sportback traci na funkcjonalności ze względu na atrakcyjniejszy wygląd?
Fot. Kamil Rogala

Pod maską testowanego Audi Q5 Sportback pracował silnik wysokoprężny. To niemal klasyka gatunku, czyli 2.0 TDI o oznaczeniu 40 TDI. Moc 204 KM oraz moment obrotowy 400 Nm kierowany był na wszystkie koła za pośrednictwem napędu quattro i 7-biegowej przekładni automatycznej S tronic. Ten tandem działał naprawdę przyzwoicie. Nienaganna charakterystyka i kultura pracy wysokoprężnego motoru miło zaskakiwała, choć skrzynia biegów niekiedy miała chwile zawahania. Wiem, że to skutek nowych norm i idiotycznych obostrzeń unijnych, przez co producentom najłatwiej sprostać wymaganiom właśnie poprzez zmianę – na gorsze – oprogramowania skrzyni biegów. Skutek? Leniwa reakcja na dodawanie gazu, opóźnione redukcje, usilne dążenie do jak najwyższego przełożenia przy spokojnej jeździe po mieście. Wystarczy jednak przełączyć skrzynię w tryb S, a wszystko wraca do normy i S tronic reaguje tak, jak został do tego stworzony – szybko i precyzyjnie. A potem powrót do trybu D i spokojne snucie się ulicami miast.

Zużycie paliwa jest przeciętne. Ot, nie zaskakuje niczym szczególnym. W trasie przy prędkości około 100-120 km/h spalanie oscyluje w okolicach 7-8 l/100km. Przy prędkości 140 km/h i z równym tempem podróży, można dodać litr do wspomnianego wyniku. W mieście można zejść poniżej 10 l/100km, ale jeśli ktoś chce wykorzystać niezły napęd i często będzie korzystał z trybu S skrzyni, może mieć z tym trudności. Wszystkie wyniki w trybie Auto lub Comfort, w trybie Eco (Efficiency) reakcja skrzyni oraz przepustnicy jest jeszcze bardziej opóźniona, a niespecjalnie przekłada się to na niższe spalanie. Jazda sportowa?

Niekoniecznie. Ze względu na dość wyraźny prześwit – 200 mm – auto niechętnie pokonuje szybkie łuki czy ostre zwroty. Jest stabilne, prowadzi się pewnie, ale w zakrętach lubi się nieco przechylić. Ale jak wspomniałem – w odmianie SQ5 z niższym zawieszeniem takie zabawy uchodzą bezkarnie, w zwykłym Q5 może pojawić się podsterowność. O wiele więcej zabawy może być na śliskiej, nieutwardzonej nawierzchni, ale tam z kolei szkoda pięknych 21-calowych felg. Ot, taki urok tych SUV-ów coupe.

Audi Q5 Sportback. Ceny i wyposażenie

Oferta Audi staje się jedną z najbardziej kompletnych na rynku. Ciągle prezentowane są nowe lub odświeżone modele. Brakuje chyba tylko miniwanów, terenówek
Oferta Audi staje się jedną z najbardziej kompletnych na rynku. Ciągle prezentowane są nowe lub odświeżone modele. Brakuje chyba tylko miniwanów, terenówek i pick-upów. Mamy za to sportową elektryczną limuzynę e-tron GT, elektrycznego SUV-a e-tron i nowego Q4 e-tron, są uterenowione kombi z serii allroad, czy liczne crossovery coupe. Dziś przyjrzę się przedstawicielowi tej ostatniej grupy. Czy Audi Q5 Sportback traci na funkcjonalności ze względu na atrakcyjniejszy wygląd?
Fot. Kamil Rogala

Nie lubię dyskutować o zasadności cen w Audi i innych markach premium, bo nasuwa się tylko jedna, nie zawsze uprzejma odpowiedź o zasobności portfela i alternatywach w postaci marek popularnych. Jest drogo, a cenę windują przede wszystkim wszystkie dodatki, opcje i pakiety. Cena bazowa modelu Q5 Sportback w wariancie S line i z silnikiem 2.0 40 TDI 204 KM to 230 900 złotych. Testowany egzemplarz kosztował ostatecznie 359 740 złotych, a więc w samych dodatkach zaklęto kwotę aż 128 840 złotych. Tak, za tyle kupimy Audi A3 z silnikiem 1.5 35 TFSI 150 KM z automatem, ale taka kalkulacja jest bezsensowna. Każdy konfiguruje auto jak chce i może dodać m.in. pakiet stylistyczny wnętrza S line lub design selection za 11 060 złotych, pakiet Exterior za 12 900 lub pakiet Technology za 11 930 złotych. A przecież to dopiero początek.

Audi Q5 Sportback. Podsumowanie

Audi Q5 Sportback to bardzo ciekawa propozycja producenta z Ingolstadt. Owszem, dobrze doposażona potrafi kosztować majątek i wtedy jej sens odrobinę ulatuje, ale odpowiednio skonfigurowana, zapewni komfort, przyjemność z jazdy i świetną jakość wyposażenia przy bardzo rozsądnej funkcjonalności. Ja bym wybrał zupełnie inną konfigurację, ale tu leży największa zaleta takich aut – ogrom możliwości dopasowania auta do własnych potrzeb.

Audi Q5 Sportback – zalety:

  • świetny wygląd z niewielkim uszczerbkiem na funkcjonalności;
  • bardzo bogata oferta dodatków, pakietów i opcji;
  • świetny komfort jazdy mimo 21-calowych felg;
  • niezła dynamika, sprawność i kultura napędu;
  • nienaganna ergonomia we wnętrzu.

Audi Q5 Sportback – wady:

  • silnik mógłby być bardziej oszczędny;
  • praca skrzyni biegów w domyślnym trybie;
  • dodatki, pakiety i opcje lawinowo zwiększają cenę.

Audi Q5 Sportback 2.0 40 TDI 204 KM (AT7) i porównanie do konkurentów:

 

Audi Q5 Sportback 2.0 40 TDI 204 KM (AT7)

BMW X4 2.0 20d 190 KM (AT8)

Mercedes GLC Coupe 2.0 220d 194 KM (AT9)

Cena (zł, brutto)

od 226 900

od 234 000

od 223 300

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Długość/szerokość (mm)

4689/1893

4751/1918

4731/1890

Rozstaw kół przód/tył (mm)

1616/1609

1620/1666

1621/1617

Rozstaw osi (mm)

2819

2864

2873

Pojemność bagażnika (l)

510/1489

525/1439

500/1400

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1825

1915

1760

Pojemność zbiornika paliwa (l)

65

60

50

Rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

Napędzana oś

4x4 (quattro)

4x4 (xDrive)

4x4 (4MATIC)

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 7-stopniowa

automatyczna, 8-stopniowa

automatyczna, 9-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

204

190

194

Moment obrotowy (Nm)

400

400

400

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,6

7,9

7,9

Prędkość maksymalna (km/h)

222

213

217

Spalanie (l/100km)

6,3 (WLTP)

5,7 (WLTP)

5,9 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

140

149

154


 

Zobacz także: Nissan Qashqai trzeciej generacji

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty