Audi Q5 kontra Alfa Romeo Stelvio

Dariusz Dobosz
Audi Q5 kontra Alfa Romeo StelvioBardzo długo czekaliśmy na średniego SUV-a spod znaku Alfy. Ale wreszcie jest i może już stanąć oko w oko z rynkowymi konkurentami. Na początek z nowym Audi Q5.fot. Dariusz Dobosz
Audi Q5 kontra Alfa Romeo StelvioBardzo długo czekaliśmy na średniego SUV-a spod znaku Alfy. Ale wreszcie jest i może już stanąć oko w oko z rynkowymi konkurentami. Na początek z nowym Audi Q5.fot. Dariusz Dobosz
Udostępnij:
Bardzo długo czekaliśmy na średniego SUV-a spod znaku Alfy. Ale wreszcie jest i może już stanąć oko w oko z rynkowymi konkurentami. Na początek z nowym Audi Q5.

Tak się bowiem składa, że zupełnie niedawno miał swoją premierę rekreacyjny „średniak” z Ingolstadt, tylko delikatnie zmieniony z wyglądu, za to kompletnie przebudowany tam, gdzie nie od razu dociera ludzki wzrok. Audi było ostrożne w kwestii estetyki, pozostało przy klasycznej prostocie i ostrych liniach. Krągłości pojawiły się tylko w przypadku lekkich wytłoczeń nad nadkolami, dodającymi autu nieco sportowego sznytu. Poza tym żadnych ekstrawagancji i bardzo duże podobieństwo do pierwszej generacji modelu.

Audi Q5 kontra Alfa Romeo StelvioBardzo długo czekaliśmy na średniego SUV-a spod znaku Alfy. Ale wreszcie jest i może już stanąć oko w oko z rynkowymi
Audi Q5 kontra Alfa Romeo Stelvio

Bardzo długo czekaliśmy na średniego SUV-a spod znaku Alfy. Ale wreszcie jest i może już stanąć oko w oko z rynkowymi konkurentami. Na początek z nowym Audi Q5.

fot. Dariusz Dobosz

Projektanci włoskiego SUV-a również nie szaleli, ale zadbali o to, by rekreacyjnej Alfy nie pomylić z inną marką. Najwięcej pracy włożyli w przedni pas i właśnie z przodu Stelvio jest charakterystyczna, dopracowana i niepowtarzalna. Na głęboko przetłoczonych bokach dzieje się niewiele, za to z tyłu można odnaleźć kilka smaczków. Ciekawy jest kształt tylnych lamp, a duże, okrągłe wyloty rur wydechowych przypominają końcówki lotniczych turbin. Pomysłowe. W obu samochodach zachowano bardzo dobre proporcje nadwozia, ale Stelvio ma ciekawszą od Audi bryłę. Niemiecki SUV, mimo ostatnich zmian, wciąż wygląda jak rodzinne kombi, z niewielka nutą zadziorności. Alfa mimo wysokiej sylwetki zdecydowanie przypomina sportowe coupe i przyciąga wzrok dynamiczną formą.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

We wnętrzu Stelvio odnajdujemy przede wszystkim bardzo wygodne fotele, materiały wykończeniowe o bardzo dobrej jakości, poprawny montaż i świetne wyciszenie kabiny. Turbodiesel mruczy gdzieś daleko od nas, palcami odnajdujemy duże, aluminiowe łopatki do ręcznej zmiany biegów (za dopłatą). Szybko okazuje się jednak, że na tę z lewej strony trafia się zbyt łatwo, zamiast na dźwignię kierunkowskazów. Zaczynamy wodzić wzrokiem po desce rozdzielczej i stwierdzamy, że w swym zasadniczym układzie jest ona podobna jak w Audi.

Audi Q5 kontra Alfa Romeo StelvioBardzo długo czekaliśmy na średniego SUV-a spod znaku Alfy. Ale wreszcie jest i może już stanąć oko w oko z rynkowymi
Audi Q5 kontra Alfa Romeo Stelvio

Bardzo długo czekaliśmy na średniego SUV-a spod znaku Alfy. Ale wreszcie jest i może już stanąć oko w oko z rynkowymi konkurentami. Na początek z nowym Audi Q5.

fot. Dariusz Dobosz

Ale w detalach widać spore różnice. Wirtualny kokpit Audi (za dopłatą) bezbłędnie pełni funkcje informacyjne a w centralnej części ma duży wyświetlacz z rozmaitymi danymi. Jego funkcjonalność jest bez zarzutu, ale nie zostawia szczególnych wrażeń estetycznych (wyrysowany komputerowo i płaski). W Alfie są dwa klasyczne, okrągłe wskaźniki, z tarczami mało finezyjnymi jak na włoską szkołę designu, za to „owinięte” niepełnymi „tubami”, co wygląda oryginalnie i cieszy oko. Wyświetlacz między „zegarami” ma tylko 3,5 cala, za 7-calowy trzeba dopłacić.

W Alfie lepiej rozwiązano sprawę wyświetlacza centralnego, który został wmontowany w kokpit. Ekran w Audi, choć bardzo przejrzysty i czytelny, nie został wkomponowany w deskę rozdzielczą. W Stelvio z kolei gorzej prezentuje się „konsolka” przy dźwigni zmiany biegów i sama dźwignia. Tu włoska szkoła stylu również zawiodła, stworzyła bowiem banalny, plastikowy, drążek, który po prostu pełni konkretną funkcję i to wszystko. W Audi dźwignia zmiany biegów to małe dzieło sztuki, dopracowane w każdym calu.

Audi Q5 kontra Alfa Romeo StelvioBardzo długo czekaliśmy na średniego SUV-a spod znaku Alfy. Ale wreszcie jest i może już stanąć oko w oko z rynkowymi
Audi Q5 kontra Alfa Romeo Stelvio

Bardzo długo czekaliśmy na średniego SUV-a spod znaku Alfy. Ale wreszcie jest i może już stanąć oko w oko z rynkowymi konkurentami. Na początek z nowym Audi Q5.

fot. Dariusz Dobosz

Zresztą całe wnętrze Q5, z deską rozdzielczą na czele, to pokaz niezwykłego dopracowania detali, dopieszczenia każdego szczegółu i bardzo dobrego wyciszenia. Twórcy Stelvio nie wykazali aż takiej pieczołowitości, dlatego włoski SUV prezentuje się w środku skromniej i pozostawia pewien niedosyt. Najgorsze jest jednak to, że siedząc w rekreacyjnej Alfie nie ma się poczucia tego niepowtarzalnego stylu, jakim kiedyś karmiły zmysły auta tej marki. Sprawy nie załatwi przecież firmowy znaczek czy gustowny przycisk na kierownicy, służący uruchamianiu i wyłączaniu silnika. Tu trzeba było stworzyć coś własnego, coś kompletnie odcinającego Stelvio od konkurencji. Kto nie wie o czym mowa, niech obejrzy wnętrze Alfy Romeo 159 z 2004 r.

Gdy oderwiemy się od estetyki wpadniemy w szpony techniki. W przypadku takich aut jak Stelvio i Q5 nie da się tego uniknąć, bo to właśnie dzięki jej zaawansowaniu można tymi autami jeździć bez obaw „na pełen gwizdek”. Nie jest to z pewnością poziom Porsche Macana, ale też i ceny obu testowanych aut nie próbują się nawet do niego zbliżyć. W każdym razie prowadzenie Stelvio i Q5 to duża frajda, bo silniki rwą się do biegu, a podwozia gotowe są na przyjęcie każdego wyzwania.[page_break]

Audi Q5 kontra Alfa Romeo StelvioBardzo długo czekaliśmy na średniego SUV-a spod znaku Alfy. Ale wreszcie jest i może już stanąć oko w oko z rynkowymi
Audi Q5 kontra Alfa Romeo Stelvio

Bardzo długo czekaliśmy na średniego SUV-a spod znaku Alfy. Ale wreszcie jest i może już stanąć oko w oko z rynkowymi konkurentami. Na początek z nowym Audi Q5.

fot. Dariusz Dobosz

Lepsze osiągi Alfy to nie tylko zasługa mocniejszego o 20 KM silnika, ale również masy mniejszej o ponad 180 kg. Włochom udało się stworzyć wyjątkowo lekki samochód, który może być prowadzony w iście sportowym tempie. Zbudowanie Stelvio na płycie podłogowej Giulii dało znakomite efekty, co udowodniono już czasami na torze wyścigowym Nurburgring. Trzeba jednak dodać, że w codziennej jeździe podwozie zostawia nie tylko dobre wrażenia. Na kiepskiej jakości drogach czuje się twardość zawieszeń i komfort jazdy spada. Na liście wyposażenia nie ma jednak ani adaptacyjnych amortyzatorów ani zawieszeń pneumatycznych (w Q5 są). Inny mankament to wrażenia podczas powolnego manewrowania przy maksymalnym skręcie kół, na przykład podczas parkowania. Osie układu napędowego 4x4 (Q4) są tak „spięte”, że powstaje wrażenie iż koła przestały się obracać albo są „kwadratowe”. Układ napędowy 4x4 w Audi (Quattro) nie ma takich przypadłości. Działa bardzo płynnie, automatyczna przekładnia nie wykazuje żadnych szarpnięć, tak jak zdarza się to skrzyni biegów Alfy.

Audi Q5 kontra Alfa Romeo StelvioBardzo długo czekaliśmy na średniego SUV-a spod znaku Alfy. Ale wreszcie jest i może już stanąć oko w oko z rynkowymi
Audi Q5 kontra Alfa Romeo Stelvio

Bardzo długo czekaliśmy na średniego SUV-a spod znaku Alfy. Ale wreszcie jest i może już stanąć oko w oko z rynkowymi konkurentami. Na początek z nowym Audi Q5.

fot. Dariusz Dobosz

Niemiecki SUV gwarantuje też lepszy komfort na gorszych drogach. W Stelvio trzeba przyzwyczaić się jeszcze do specyficznych hamulców, które w pierwszej fazie po naciśnięciu pedału działają ospale, a po chwili gwałtownie „chwytają”. W obu autach zamontowano selektory, pozwalające wpływać na zachowania samochodów i komfort jazdy (między innymi różne reakcje przepustnicy, skrzyni biegów, układu kierowniczego) , przy czym Audi Drive Select w Audi daje do wyboru aż siedem różnych trybów pracy, a system DNA w Alfie tylko trzy.

Deklaracje, jakie padały podczas prezentacji jednoznacznie wskazywały, że wprowadzając Stelvio na rynek koncern FCA celuje bardzo wysoko. Dowodzono, że SUV Alfy może walczyć jak równy z równym z każdym rywalem klasy „premium”, nie wyłączając Porsche. Tak jednak nie jest. I to nie tylko ze względu na rozmaite mankamenty wnętrza, podwozia czy przeniesienia napędu. Również z uwagi na wyposażenie seryjne porównywanej wersji Stelvio Super, które w zestawieniu z Q5 w odmianie Quattro zaledwie dorównuje niemieckiemu konkurentowi (wyposażenie dodatkowe jest skromniejsze niż w Audi). Oprócz elementów ujętych w tabeli oba auta mają z istotnych rzeczy system pozwalający rozpocząć automatyczne hamowanie w razie wykrycia możliwości kolizji, system start-stop, ksenonowe refektory czy selektory pozwalające zmieniać charakter auta w zależności od upodobań kierowcy. Ten w Audi jest jednak dużo bardziej zaawansowany. W rewanżu Alfa może zapisać sobie na „plus” system ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Stelvio nie ma niestety nawet w wyposażeniu mocnej karty przetargowej, która mogła przekonać niezdecydowanych do włoskiego SUV-a.

Zobacz także: Testujemy Porsche 718 Cayman

Zobacz także: Nowe Renault Espace

Podsumowanie

Audi Q5 kontra Alfa Romeo StelvioBardzo długo czekaliśmy na średniego SUV-a spod znaku Alfy. Ale wreszcie jest i może już stanąć oko w oko z rynkowymi
Audi Q5 kontra Alfa Romeo Stelvio

Bardzo długo czekaliśmy na średniego SUV-a spod znaku Alfy. Ale wreszcie jest i może już stanąć oko w oko z rynkowymi konkurentami. Na początek z nowym Audi Q5.

fot. Dariusz Dobosz

Nie łudźmy się, zagorzali fani Audi kupią Q5, „Alfiści” bez zastanowienia skierują się po Stelvio. Ale co z tymi, którzy nie są wyznawcami żadnych motoryzacyjnych religii i po prostu chcą kupić nowoczesnego SUV-a klasy średniej ? Włosi rzucili do walki w tym ważnym segmencie samochód wyjątkowo ładny, lekki, przyjemny w prowadzeniu, przestronny i oszczędny. Ale jak widać po końcowym wyniku testu wystarcza to zaledwie do remisu z konkurencją. By zwyciężać trzeba czegoś więcej. Czy na pewno ? A może uroda Stelvio wystarczy, by uwodzić nabywców. Wszak Alfy zawsze porównywano do pięknych kobiet, a ich urokowi trudno się przecież oprzeć. 

Wybrane dane techniczne Alfa Romeo Stelvio 2.2 Turbo Diesel AWD oraz Audi Q5 2.0 TDI S tronic Quattro

 

Alfa Romeo Stelvio 2.2 Turbo Diesel AWD Q4 AT8 Super

Audi Q5 2.0 TDI S tronic Quattro

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/turbodiesel

4/16/turbodiesel

Pojemność skokowa (cm3)

2143

1968

Moc maksymalna (KM/obr/min)

210/3750

190/3800

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

470/1750

400/

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

6,6

7,9

Prędkość maksymalna (km/h)

215

218

Pojemność bagażnika (l)

525/b.d.

550/1550

Pojemność zbiornika paliwa (l)

64

65

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

4,8

4,9

Długość/szerokość/wysokość (cm)

468,7/190,3/164,8

466,3/189,3/165,9

Rozstaw osi (cm)

281,8

281,9

Masa własna (kg)

1659

1845

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/8

3/12

Cena (zł)

od 193 700

od 192 200

Wybrane wyposażenie seryjne

 

Alfa Romeo Stelvio 2.2 Turbo Diesel AWD Q4 AT8 Super

Audi Q5 2.0 TDI S tronic Quattro

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

-/S

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/S

S/-/S

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

 Nasza ocena

 

Alfa Romeo Stelvio 2.2 Turbo Diesel AWD Q4 AT8 Super

Audi Q5 2.0 TDI S tronic Quattro

Przestronność wnętrza

+

+

Silnik

+

+

Osiągi

+

 

Podwozie

 

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

+

+

Wyposażenie

+

+

Cena

+

+

Wynik końcowy

+++++++ (7)

+++++++ (7)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Metabo

Metabo Power Maxx BS Quick (600156500)

615,00 zł284,99 zł-54%
miejsce #3

Stanley

Stanley FMC627D2-QW

915,00 zł592,60 zł-35%
miejsce #4

Black&Decker

Black&Decker Wiertarko-wkrętarka akumulatorowa (BDCHD18-QW)

373,34 zł309,00 zł-17%
miejsce #5

Stanley

Stanley FMC625D2

463,00 zł
miejsce #6

Einhell

Einhell 4513914

209,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie