Audi wprowadza do gamy swoich aut trzeci model SUV. Po wielkim

rodzinnym Q7 i zaliczanym do modeli kompaktowych, ale wyraźnie większym modelu Q5 pojawił się niewielki, zwarty model Q3. To już typowy przedstawiciel kompaktów, zbudowany na tej samej platformie co Volkswagen Tiguan, a więc spokrewniony technologicznie z Golfem.
Nowy SUV Audi ma długość 439 cm, szerokość 183 cm i wysokość 160 cm. Z wyglądu nieco przypomina Q5, ale ma mniejsze, bardziej zwarte nadwozie. Niemal wizytówką firmy stały się zaawansowane technicznie światła, wykorzystujące diody LED. Znakiem rozpoznawczym Q3 są dzienne światła w kształcie litery U, otwartej na zewnątrz.
Trzystukilogramowy szkielet karoserii jest wykonany w przeważającej części z wysokowytrzymałej stali, natomiast maska i klapa bagażnika to aluminiowe elementy, ważące połowę tego, co w przypadku zrobienia ich ze stali. Dzięki temu bogato wyposażony i masywny SUV waży tylko 1445 kg w podstawowej wersji z przednim napędem. Część hartowanych podczas kształtowania na prasie stalowych elementów jest tak wytrzymała, że do ich obróbki trzeba używać lasera albo narzędzi z diamentową powłoką.
Zastosowanie nowoczesnych technologii i narzędzi pozwoliło na osiągnięcie wysokiej sztywności nadwozia, wzmocnionej jeszcze wykorzystaniem kleju strukturalnego, którego warstwa ma długość 74 metrów, a także wysokiego poziomu precyzji w dopasowaniu poszczególnych elementów. Pracując nad

maksymalnym komfortem podróżowania konstruktorzy wygłuszyli i wytłumili nadwozie pianką, co jest nie tylko skutecznie, ale i o 2 – 3 kilogramy lżejsze, niż tradycyjnie wykorzystywane warstwy folii.
Wnętrze samochodu odpowiada charakterowi samochodu Premium. Dobrze dopasowane elementy wnętrza są wykonane z wysokiej jakości tworzyw. Przewidziano duże możliwości indywidualizacji wnętrza – dostępne jest 5 wariantów kolorystycznych tapicerki, a także paleta różnorodnych elementów dekoracyjnych, m.in. o barwie jasnego orzecha, drzewa modrzewiowego a także z aluminium – perforowanego lub z zatopioną w środku metalową tkaniną, także tworzącą trójwymiarowy efekt.
Duży zakres indywidualizacji samochodu widać także w szerokiej palecie dostępnych elementów wyposażenia i systemów wspierających kierowcę, często przejętych z droższych modeli tej marki. Samych systemów wspomagających parkowanie jest pięć – od prostych czujników parkowania, przez system z kamerą cofania po półautomatyczny układ, który parkuje tyłem samodzielnie kręcąc kierownicą, a kierowcy pozostawia tylko operowanie pedałami gazu i hamulca. Mamy także system side assist, ostrzegający o obiektach znajdujących się w polu martwym lusterek oraz active line assist, który ostrzega o nieplanowanym zjeździe z pasa ruchu. Do wyboru jest także kilka oopcji zestawów audio i multimedialnych, wraz z nawigacją satelitarną, z opcją aktualnej informacji o sytuacji na drogach.

W gamie silników mają być trzy jednostki -dwie benzynowe TFSI i turbodiesel. Wszystkie trzy mają cztery cylindry, dwa litry pojemności i są wyposażone w systemy start-stop. Słabszy silnik benzynowy będzie dysponował mocą 170 KM i maksymalnym momentem obrotowym 280 Nm, co pozwoli Q3 na osiąganie prędkości 212 km/h i rozpędzanie się do 100 km/h w 8,2 sekundy. Mocniejszy ma moc 211 KM i maksymalny moment obrotowy 300 Nm. Wartości prędkości maksymalnej i przyspieszenia to odpowiednio 230 km/h i 6,9 sekundy. Podczas gdy słabsza pali średnio 7,3 l/100 km, mocniejsza potrzebuje o 0,4 l więcej. Turbodiesel przy mocy 177 KM dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 380 Nm, co pozwala na osiąganie 100 km/h w 8,2 s i rozpędzanie się do maksymalnej prędkości 212 km/h, ale za to tej wersji silnikowej wystarcza średnio tylko0 5,9 l paliwa na 100 km. Audi zapowiada już kolejne wersje silnikowe – stuczterdziestokonnego turbodiesla 2,0 TDO oraz trzystukonny silnik 2,5 TFSI.
Mały SUV Audi będzie oferowany z napędem na jedną lub obie osie. Podwozie jest osłonięte, ale nie chroniącą przed kamieniami blachą., lecz panelami poprawiającymi przepływ powietrza. Zawieszenie samochodu także dostosowane jest raczej do szybkiej jazdy po autostradach, niż pokonywania terenowych przeszkód. Dostępny jest także układ Audi Drive Select oraz elektronicznie sterowane adaptacyjne zawieszenie CES.
Wybrane dane techniczne Audi Q3 i konkurentów:
Marka / model | Audi Q3 | BMW X1 | Volvo XC60 |
Cena (zł) | 147 900 | 135 200 | 151 400 |
Silnik | 2,0 TDI | 2,0 d | 2,0 D |
Pojemność (cm3) | 1968 | 1995 | 1984 |
Moc (KM) | 177 | 177 | 163 |
Moment obrotowy (Nm) | 380 | 350 | 400 |
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) | 8,2 | 8,1 | 10,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 212 | 218 | 205 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,9 | 5,3 | 5,9 |
Emisja CO2 (g/km) | 156 | 139 | 154 |
Skrzynia biegów | 7 S-tronic | manualna 6 | automatyczna 6 |
Pojemność bagażnika (l) | 460 | 420 | 495 |
**więcej zdjęć Audi Q3 w
naszej galerii**
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?