Audi Q3

Piotr Myszor
Audi Q3, Fot: Audi
Audi Q3, Fot: Audi
Udostępnij:
Nowy model Audi ma wygląd SUV, ale jego podstawowym terenem działania raczej miasto i do tego jest lepiej przystosowany. W Polsce auto kosztuje 147 900 zł.

Audi wprowadza do gamy swoich aut trzeci model SUV. Po wielkim

Audi Q3, Fot: Audi
Audi Q3, Fot: Audi

rodzinnym Q7 i zaliczanym do modeli kompaktowych, ale wyraźnie większym modelu Q5 pojawił się niewielki, zwarty  model Q3. To już typowy przedstawiciel kompaktów,  zbudowany na tej samej platformie co Volkswagen Tiguan, a więc spokrewniony technologicznie z Golfem.
Nowy SUV Audi ma długość 439 cm, szerokość 183 cm i wysokość 160 cm. Z wyglądu nieco przypomina Q5, ale ma mniejsze, bardziej zwarte nadwozie. Niemal wizytówką firmy stały się zaawansowane technicznie światła, wykorzystujące diody LED. Znakiem rozpoznawczym Q3 są dzienne światła w kształcie litery U, otwartej na zewnątrz.

Trzystukilogramowy szkielet karoserii jest wykonany w przeważającej części z wysokowytrzymałej stali, natomiast maska i klapa bagażnika to aluminiowe elementy, ważące połowę tego, co w przypadku zrobienia ich ze stali. Dzięki temu bogato wyposażony i masywny SUV waży tylko 1445 kg w podstawowej wersji z przednim napędem. Część hartowanych podczas kształtowania na prasie stalowych elementów jest tak wytrzymała, że do ich obróbki trzeba używać lasera albo narzędzi z diamentową powłoką.

Zastosowanie nowoczesnych technologii i narzędzi pozwoliło na osiągnięcie wysokiej sztywności nadwozia, wzmocnionej jeszcze wykorzystaniem kleju strukturalnego, którego warstwa ma długość 74 metrów, a także wysokiego poziomu precyzji w dopasowaniu poszczególnych elementów. Pracując nad

Audi Q3, Fot: Audi
Audi Q3, Fot: Audi

maksymalnym komfortem podróżowania konstruktorzy wygłuszyli i wytłumili nadwozie pianką, co jest nie tylko skutecznie, ale i o 2 – 3 kilogramy lżejsze, niż tradycyjnie wykorzystywane warstwy folii.

Wnętrze samochodu odpowiada charakterowi samochodu Premium. Dobrze dopasowane elementy wnętrza są wykonane z wysokiej jakości tworzyw. Przewidziano duże możliwości indywidualizacji wnętrza – dostępne jest 5 wariantów kolorystycznych tapicerki, a także paleta różnorodnych elementów dekoracyjnych, m.in. o barwie jasnego orzecha, drzewa modrzewiowego a także z  aluminium – perforowanego lub z zatopioną w środku metalową tkaniną, także tworzącą trójwymiarowy efekt.

Duży zakres indywidualizacji samochodu widać także w szerokiej palecie dostępnych elementów wyposażenia i systemów wspierających kierowcę, często przejętych z droższych modeli tej marki. Samych systemów wspomagających parkowanie jest pięć – od prostych czujników parkowania, przez system z kamerą cofania po półautomatyczny układ, który parkuje tyłem samodzielnie kręcąc kierownicą, a kierowcy pozostawia tylko operowanie pedałami gazu i hamulca. Mamy także system side assist, ostrzegający o obiektach znajdujących się w polu martwym lusterek oraz active line assist, który ostrzega o nieplanowanym zjeździe z pasa ruchu. Do wyboru jest także kilka oopcji zestawów audio i multimedialnych, wraz z nawigacją satelitarną, z opcją aktualnej informacji o sytuacji na drogach.

Audi Q3, Fot: Audi
Audi Q3, Fot: Audi

W gamie silników mają być trzy jednostki -dwie benzynowe TFSI i turbodiesel. Wszystkie trzy mają cztery cylindry, dwa litry pojemności i są wyposażone w systemy start-stop. Słabszy silnik benzynowy będzie dysponował mocą 170 KM i maksymalnym momentem obrotowym 280 Nm, co pozwoli Q3 na osiąganie prędkości 212 km/h i rozpędzanie się do 100 km/h w 8,2 sekundy. Mocniejszy ma moc 211 KM i maksymalny moment obrotowy 300 Nm. Wartości prędkości maksymalnej i przyspieszenia to odpowiednio 230 km/h i 6,9 sekundy. Podczas gdy słabsza pali średnio 7,3 l/100 km, mocniejsza potrzebuje o 0,4 l więcej. Turbodiesel przy mocy 177 KM dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 380 Nm, co pozwala na osiąganie 100 km/h w 8,2 s i rozpędzanie się do maksymalnej prędkości 212 km/h, ale za to tej wersji silnikowej wystarcza średnio tylko0 5,9 l paliwa na 100 km. Audi zapowiada już kolejne wersje silnikowe – stuczterdziestokonnego turbodiesla 2,0 TDO oraz trzystukonny silnik 2,5 TFSI.

Mały SUV Audi będzie oferowany z napędem na jedną lub obie osie. Podwozie jest osłonięte, ale nie chroniącą przed kamieniami blachą., lecz panelami poprawiającymi przepływ powietrza. Zawieszenie samochodu także dostosowane jest raczej do szybkiej jazdy po autostradach, niż pokonywania terenowych przeszkód. Dostępny jest także układ Audi Drive Select oraz elektronicznie sterowane adaptacyjne zawieszenie CES.

Wybrane dane techniczne Audi Q3 i konkurentów:

Marka / modelAudi Q3BMW X1Volvo XC60
Cena (zł)147 900135 200151 400
Silnik2,0 TDI2,0 d2,0 D
Pojemność (cm3)196819951984
Moc (KM)177177163
Moment obrotowy (Nm)380350400
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s)8,28,110,3
Prędkość maksymalna (km/h)212218205
Średnie spalanie (l/100 km)5,95,35,9
Emisja CO2 (g/km)156139154
Skrzynia biegów7 S-tronicmanualna 6automatyczna 6
Pojemność bagażnika (l)460420495


**więcej zdjęć Audi Q3 w

naszej galerii

**

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie