Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Audi Q2. Najmniejszy z SUV-ów

Dariusz Dobosz
Audi Q2 Gama silnikowa Q2 jest dość okrojona. Jak na razie obejmuje 150-konnego benzynowca 1.4 TFSI CoD i dwa turbodiesle – 1.6 TDI (116 KM) oraz 2.0 TDI (190 KM). Przewidziano też 116-konnego trzycylindrowca 1.0 TFSI, który z pewnością zainteresuje wyjątkowo spokojnych i oszczędnych kierowców.Fot. Dariusz Dobosz
Audi Q2 Gama silnikowa Q2 jest dość okrojona. Jak na razie obejmuje 150-konnego benzynowca 1.4 TFSI CoD i dwa turbodiesle – 1.6 TDI (116 KM) oraz 2.0 TDI (190 KM). Przewidziano też 116-konnego trzycylindrowca 1.0 TFSI, który z pewnością zainteresuje wyjątkowo spokojnych i oszczędnych kierowców.Fot. Dariusz Dobosz
Najmniejszy z SUV-ów Audi to zupełnie nowa konstrukcja, która wnosi wiele nowego do estetyki samochodów z Ingolstadt.
Audi Q2 Gama silnikowa Q2 jest dość okrojona. Jak na razie obejmuje 150-konnego benzynowca 1.4 TFSI CoD i dwa turbodiesle – 1.6 TDI (116 KM) oraz 2.0
Audi Q2

Gama silnikowa Q2 jest dość okrojona. Jak na razie obejmuje 150-konnego benzynowca 1.4 TFSI CoD i dwa turbodiesle – 1.6 TDI (116 KM) oraz 2.0 TDI (190 KM). Przewidziano też 116-konnego trzycylindrowca 1.0 TFSI, który z pewnością zainteresuje wyjątkowo spokojnych i oszczędnych kierowców.

Fot. Dariusz Dobosz

Segment małych SUV-ów rośnie tak dynamicznie i ma tak znakomite widoki na przyszłość, że coraz więcej firm decyduje się na budowanie zupełnie nowych samochodów, reprezentujących właśnie tę najmodniejszą obecnie klasę. Mamy na rynku już kilka takich aut, teraz na nasze drogi wyjeżdża kolejne, tym razem w wydaniu „premium”. To akurat żadna niespodzianka, ale cała reszta już tak. Audi przełamało w modelu Q2 firmowe standardy, wprowadzając powiew świeżości do gamy swoich samochodów.

Można tylko przyklasnąć twórcom Q2, że nowy SUV z Ingolstadt nie wygląda jak Q3, Q5 i Q7. Zupełnie nowe podejście do estetyki, z wykorzystaniem ostrych linii i wykonanych w oparciu o nie przetłoczeniach, pozwoliło stworzyć auto w zupełnie nowym stylu i posiadające swój własny, mocny charakter. Co prawda ośmiokątna osłona chłodnicy nie wyprze się podobieństwa do innych modeli Audi, ale jakieś nawiązanie do firmowego wizerunku musiało się przecież znaleźć. Z kształtem osłony bardzo dobrze komponują się duże wloty powietrza na zderzaku. Całość prezentuje się oryginalnie i bojowo. Również z boku Q2 ogląda się z dużą przyjemnością. Można podziwiać seryjne, 20-calowe koła zgrabnie wpisane w ogromne nadkola, mocno obniżony w tylnej części dach oraz szeroki, tylny słupek z nakładką w kolorze wybieranym przez nabywcę. Z tyłu świetnie prezentują się pokaźnych rozmiarów, pięciokątne lampy z mocno wytłoczonymi na zewnątrz kloszami. Tworzą one ładne, przestrzenne bryły.

Audi Q2 Gama silnikowa Q2 jest dość okrojona. Jak na razie obejmuje 150-konnego benzynowca 1.4 TFSI CoD i dwa turbodiesle – 1.6 TDI (116 KM) oraz 2.0
Audi Q2

Gama silnikowa Q2 jest dość okrojona. Jak na razie obejmuje 150-konnego benzynowca 1.4 TFSI CoD i dwa turbodiesle – 1.6 TDI (116 KM) oraz 2.0 TDI (190 KM). Przewidziano też 116-konnego trzycylindrowca 1.0 TFSI, który z pewnością zainteresuje wyjątkowo spokojnych i oszczędnych kierowców.

Fot. Dariusz Dobosz

We wnętrzu nie jest już tak nowatorsko. Wystrój jest podobny do innych modeli Audi i nie znajdziemy tu żadnych rewelacji. Wykończenie i jakość materiałów stoją generalnie na wysokim poziomie, ale można też znaleźć elementy z przeciętnych plastików. Fotele są wygodne, jednak przestrzeni za pierwszym rzędem siedzeń trochę brakuje.  Za to strona technologiczna przedziału pasażerskiego prezentuje się znakomicie. Można sprawić sobie wirtualny kokpit, znany już z innych modeli Audi, przezierny wyświetlacz wyświetlający dane na tle drogi, bezpośrednio przed oczami kierowcy, oraz system multimedialny z wyświetlaczem o przekątnej 8,3 cala.

Pod względem podwoziowym Q2 nie dokonuje rewolucji. Audi znane są przecież z doskonałego prowadzenia i nowy SUV nie odstaje od tego standardu. Zaskakuje jednak wyjątkowo dobrym kompromisem między „sztywnością” zawieszeń a komfortem jazdy. Precyzja prowadzenia i stabilność auta są tak duże, że kierowca ma poczucie prowadzenia typowo sportowego auta, w którym nie ma co liczyć na komfort. Ale gdy trafi się na wyboje samochód nie staje się nerwowy i nie daje odczuć swojej „twardości”. Pozbawiony jest też negatywnych zachowań, typowych dla niedużych aut, pojawiających się przy przejeżdżaniu poprzecznych nierówności. Najmniejszy SUV Audi w każdej sytuacji jedzie jak po sznurku, nie podskakuje, nie myszkuje i nie „dobija”. Układ jezdny Q2 to naprawdę kawał dobrej roboty. Podobnie jak progresywny układ kierowniczy, doskonale komunikujący się z kierowcą i szybko reagujący na polecenia prowadzącego. Za dopłatą dostępne są system wyboru trybów jazdy Audi Select oraz amortyzatory o zmiennej charakterystyce.

Audi Q2 Gama silnikowa Q2 jest dość okrojona. Jak na razie obejmuje 150-konnego benzynowca 1.4 TFSI CoD i dwa turbodiesle – 1.6 TDI (116 KM) oraz 2.0
Audi Q2

Gama silnikowa Q2 jest dość okrojona. Jak na razie obejmuje 150-konnego benzynowca 1.4 TFSI CoD i dwa turbodiesle – 1.6 TDI (116 KM) oraz 2.0 TDI (190 KM). Przewidziano też 116-konnego trzycylindrowca 1.0 TFSI, który z pewnością zainteresuje wyjątkowo spokojnych i oszczędnych kierowców.

Fot. Dariusz Dobosz

Gama silnikowa Q2 jest dość okrojona. Jak na razie obejmuje 150-konnego benzynowca 1.4 TFSI CoD i dwa turbodiesle – 1.6 TDI (116 KM) oraz 2.0 TDI (190 KM). Przewidziano też 116-konnego trzycylindrowca 1.0 TFSI, który z pewnością zainteresuje wyjątkowo spokojnych i oszczędnych kierowców. Optymalnym silnikiem benzynowym dla Q2 wydaje się być 1.4 TFSI CoD. Dzięki systemowi wyłączania z pracy dwóch cylindrów (CoD) przy niewielkich obciążeniach silnika może pochwalić się niskim spalaniem. Gdy zajdzie potrzeba wykazuje dużo wigoru, a iście sportowymi osiągami potrafi wyzwolić w kierowcy solidną dawkę adrenaliny. Uwagę zwraca płynność działania układu napędowego. Wyłączenia i ponowna aktywacja cylindrów odbywają się w sposób niezauważalny dla jadących, a zmodernizowana, zautomatyzowana przekładnia dwusprzęgłowa S-Tronic zmienia biegi bez szarpnięć. Audi przygotowało również Q2 w wersjach Quattro, w których za rozdzielanie napędu na obie osie odpowiada sprzęgło wielopłytkowe. Tylne, wielowahaczowe zawieszenie w wersjach Quattro ma inną konstrukcję niż w wersjach z napędem tylko przedniej osi.

Audi wkroczyło do segmentu, w którym dotychczas nie miało swojego przedstawiciela. Koncern z Ingolstadt zrobił to z dużą śmiałością, nie bojąc się nowatorskich rozwiązań, i odniosło sukces. Pierwsze jazdy pokazały bowiem, że Q2 to samochód udany, dobrze przemyślany i bardzo dobrze dopasowany do wymagań rynku. Drobne wady nie mają wpływu na ogólny wizerunek Q2, który doskonale może pełnić rolę auta codziennego użytku zarówno w mieście, jak i podczas wypadów na łono natury.

Wybrane dane techniczne Audi Q2 i konkurentów i konkurentów:

Marka/model

Audi Q2 1.4 TFSI CoD S-Tronic

Jeep Renegade 1.4 MultiAir DDCT

Mini Countryman 1.6 AT

Cena (zł)

113 200

91 800

104 393

typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5d

SUV/5d

SUV/5d

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4191/1794/1508

4236/1805/1667

4097/1789/1561

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1547/1541

1540/1540

1534/1559

rozstaw osi (mm)

2601

2570

2595

masa własna (kg)

1355

1380

1295

pojemność bagażnika (l)

405/b.d.

351/1297

350/1170

pojemność zbiornika paliwa (l)

50

48

47

Układ napędowy

rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Benzyna

typ silnika spalinowego

Benzynowy, 16V, turbo, bezpośredni wtrysk paliwa

Benzynowy, 16V, turbo, pośredni wtrysk paliwa

Benzynowy, 16V, pośredni wtrysk paliwa

pojemność (cm3)

1395

1368

1598

liczba cylindrów

4

4

4

napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

automat/7

automat/6

automat/6

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

150/5000-6000

140/5500

122/6000

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

250/1500-3500

230/1750

160/4250

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

8,5

11,0

11,6

Prędkość maks. (km/h)

212

181

184

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

5,2

5,9

6,9

Średnia emisja CO2 (g/km)

119

137

159

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty