Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Audi PB18 e-tron. Sportowe auto z napędem elektrycznym

Mariusz Michalak
Audi PB18 e-tronPB18 e-tron ma długość 4,53 m, szerokość 2 m i wysokość zaledwie 1,15 m. Pojazd studyjny napędzany jest trzema silnikami elektrycznymi.Fot. Audi
Audi PB18 e-tronPB18 e-tron ma długość 4,53 m, szerokość 2 m i wysokość zaledwie 1,15 m. Pojazd studyjny napędzany jest trzema silnikami elektrycznymi.Fot. Audi
Podczas Pebble Beach Automotive Week w Monterey w Kalifornii, Audi zorganizowało premierę nowego konceptu. Elektrycznie napędzane Audi PB18 e-tron to wizja samochodu sportowego przyszłości.

Już na pierwszy rzut oka widać pokrewieństwo Audi PB18 e-tron z innym samochodem koncepcyjnym marki – Audi Aicon z roku 2017. Dotyczy to nie tylko charakterystycznych elementów wyglądu zewnętrznego, takich jak np. szyby boczne, których kąty skierowane są do wewnątrz, czy maksymalnie poszerzonych nadkoli. Oba pojazdy studyjne, z roku 2017 i z roku 2018, łączy także napęd elektryczny z akumulatorem półprzewodnikowym służącym do magazynowania energii.

Odróżnia je natomiast odmienna koncepcja użytkowania. Model Aicon stworzono jako w pełni autonomiczny, luksusowy pojazd podróżujący na długich dystansach. Natomiast PB18 e-tron konstruktorzy zaprojektowali jako wyczynową maszynę do jazdy po torze wyścigowym oraz po drogach publicznych.

W Audi PB18 e-tron kierowca sam prowadzi pojazd, tylko on może przyspieszać i hamować. Na pokładzie nie ma żadnych złożonych systemów zdalnej jazdy i żadnych rozwiązań zwiększających co prawda komfort jazdy, ale jednocześnie podnoszących masę pojazdu. Zamiast tego, siedzenie kierowcy i kokpit są połączone z wewnętrzną strukturą tzw. monocoque, którą można przesuwać. Podczas jazdy solo skorupę monocoque można umieścić pośrodku, podobnie jak w jednomiejscowych bolidach z miejscem monoposto. To doskonała pozycja podczas jazdy na torze wyścigowym. Przesuwanie monocoque jest możliwe dzięki temu, że układ kierowniczy i pedały działają elektrycznie, „by-wire”; mechaniczne połączenie tych elementów nie jest już konieczne.

Gdy monocoque kierowcy przesunięte jest na jeden z boków, do pozycji z której Audi PB18 e-tron można prowadzić jak konwencjonalny pojazd dopuszczony do ruchu drogowego, wtedy po drugiej stronie zamontować można dodatkowy fotel, osadzony bardzo nisko i wyposażony w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa.

Zobacz także: Suzuki Swift w naszym teście

PB18 e-tron ma długość 4,53 m, szerokość 2 m i wysokość zaledwie 1,15 m. Pojazd studyjny napędzany jest trzema silnikami elektrycznymi. Jeden z nich umieszczono z przodu, dwa z tyłu. Tylne silniki zamontowane są pośrodku, pomiędzy zwrotnicami. Każdy z nich za pośrednictwem półosi napędza bezpośrednio jedno koło. Silniki przekazują na przednią oś moc do 150 kW, a na tylną – 350 kW. Audi PB18 e-tron to prawdziwe quattro. Maksymalna moc łączna to 500 kW, w trybie tzw. boostingu kierowca chwilowo może uzyskać nawet do 570 kW mocy. Połączony moment obrotowy rzędu 830 Nm umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie dwie sekundy.

Chłodzony cieczą akumulator półprzewodnikowy może wytworzyć energię o wartości 95 kWh. Pełne ładowanie daje zasięg ponad 500 km (według cyklu testowego WLTP). Audi PB18 e-tron jest dostosowane do ładowania napięciem 800 V. W ten sposób akumulator można w pełni naładować w około 15 minut.

Audi PB18 e-tron można także naładować indukcyjnie, przy pomocy systemu bezprzewodowego ładowania Audi Wireless Charging (AWC). W tym celu na miejscu parkowania pojazdu umieszczana jest płyta ładująca ze zintegrowaną cewką, podłączana do prądu sieciowego. Zmienne pole tego elementu indukuje na odległość zmienne napięcie w cewce wtórnej zamontowanej w podłodze pojazdu.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty