Audi e-tron GT. Pierwsze w pełni elektryczne Audi wytwarzane w całości w Niemczech

Mariusz Michalak
Audi e-tron GTAudi e-tron GT to pierwszy samochód marki z napędem czysto elektrycznym, który powstawać będzie wyłącznie w Niemczech. Począwszy od końca 2020 roku, to Gran Turismo będzie zjeżdżać z taśmy produkcyjnej w zakładach Audi Böllinger Höfe w Neckarsulm. Fot. Audi
Audi e-tron GTAudi e-tron GT to pierwszy samochód marki z napędem czysto elektrycznym, który powstawać będzie wyłącznie w Niemczech. Począwszy od końca 2020 roku, to Gran Turismo będzie zjeżdżać z taśmy produkcyjnej w zakładach Audi Böllinger Höfe w Neckarsulm. Fot. Audi
Począwszy od końca 2020 roku, to Gran Turismo będzie zjeżdżać z taśmy produkcyjnej w zakładach Audi Böllinger Höfe w Neckarsulm. W związku z tym, tutejsza produkcja zorientowana dotychczas na niemal manufakturowe wytwarzanie modelu R8, została rozbudowana, zmieniona i dostosowana odpowiednio do swojego nowego zadania.

Zachowano przy tym naturalnie umiejętności praktyczne dotychczasowej manufaktury, uzupełniając je o procesy cyfrowe i inteligentne technologie. Podczas rozbudowy, planiści produkcji skorzystali z nowych, wirtualnych metod projektowania. Testowanie procesów produkcyjnych i logistycznych również po raz pierwszy przeprowadzono wirtualnie, a planowanie wykorzystywania pojemników transportowych odbyło się ze wsparciem technologii wirtualnej rzeczywistości. Produkcję e-tron GT opracowano bez użycia fizycznych prototypów – to novum w Audi.

Karoseria elektrycznego Gran Turismo w dużym stopniu zbudowana jest z najtwardszych stopów stali i aluminium. W celu wyprodukowania tego kompozytu materiałów w zaplanowanej ilości sztuk, powstał nowy dział produkcji karoserii, w którym rzemieślnicze umiejętności pracowników łączą się z pełnym potencjałem zautomatyzowanej produkcji. Zamontowano tam innowacyjną linię produkcyjną, przez którą każda karoseria przechodzi dwukrotnie. Jej sercem jest ramowa konstrukcja, w której dziesięć robotów mocuje wewnętrzne i zewnętrzne elementy boków karoserii. Rama ta pozwala na przeprowadzenie wszystkich etapów produkcji z wykorzystaniem tylko jednego systemu, umożliwiając tym samym powstawianie Audi e-tron GT na ograniczonej powierzchni zakładu.

Audi e-tron GTAudi e-tron GT to pierwszy samochód marki z napędem czysto elektrycznym, który powstawać będzie wyłącznie w Niemczech. Począwszy od końca
Audi e-tron GT

Audi e-tron GT to pierwszy samochód marki z napędem czysto elektrycznym, który powstawać będzie wyłącznie w Niemczech. Począwszy od końca 2020 roku, to Gran Turismo będzie zjeżdżać z taśmy produkcyjnej w zakładach Audi Böllinger Höfe w Neckarsulm.

Fot. Audi

Nowością jest także procedura bezpośredniego pomiaru karoserii. Gwarantuje ona jeszcze większą dokładność pomiarów i pozwala szybko zareagować na najmniejsze odchylenia. Na końcu linii przychodzi czas na etap pracy ręcznej. Doświadczeni pracownicy montują elementy dodatkowe i kontrolują wykończenie gotowej karoserii.

e-tron GT powstaje na tej samej linii co Audi R8

Rozbudowana linia montażowa pracuje obecnie w tempie 36 cykli zamiast dotychczasowych szesnastu. Model e-tron GT powstaje na tej samej linii co Audi R8 – taka integracja produkcji dwóch pojazdów całkowicie różnych pod względem technicznym, jest rzeczą niespotykaną w koncernie Volkswagen. Oba modele są transportowane na tych samych pojazdach transportujących bez operatorów (FTF) i na elektrycznie napędzanym szynowym systemie transportu ponad głowami pracowników. Przy jednej ze stacji linii bezpośrednio współpracują ze sobą ludzie i roboty. W razie potrzeby, drukarka 3D zgodnie z żądaniem pracowników drukuje dopasowane na miarę pomoce do wykorzystania przy montażu. Po zmontowaniu, każdy samochód odbywa 40-kilometrową rundę po publicznych drogach, która obejmuje także odcinki na autostradzie i w miejskim ruchu ulicznym.

Audi e-tron GT

Inżynierowie Rudolf Halbmeir i Stephan Gsell wykorzystując komputery, laboratorium dźwięków, poruszający się samochód oraz prowadząc badania wśród klientów, wymyślili i stworzyli progresywny, elektroniczny dźwięk auta.

Jak każdy samochód elektryczny, Audi e-tron GT posiada wymagany przepisami dźwiękowy system ostrzegania (AVAS), umieszczony jednak w szerszym spektrum akustycznym.

Umiejscowiony z przodu pojazdu głośnik emituje dźwięki wydawane przez AVAS. Jeśli klient zamówi opcjonalny pakiet Brzmienie, to do tego głośnika dochodzi drugi duży głośnik zamontowany z tyłu pojazdu. Brzmienie modelu e-tron GT jest nieustannie na nowo miksowane przez dwa sterowniki – zależnie od prędkości i pozycji pedału gazu. Kierowca może ustawić w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, czy i jak intensywnie chce je słyszeć.

Zobacz także: Testujemy Fiata 124 Spider

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty