Audi A8

Marek Wicher
Udostępnij:
Okręt flagowy Audi, model A8, doczekał się trzeciej generacji.

Mocne ośmiocylindrowe silniki, sześciobiegowa automatyczna skrzynia Tiptronic, stały napęd na cztery koła, pneumatyczne zawieszenie oraz aluminiowa karoseria - oto podstawowe cechy prezesowskiej limuzyny z Inglostadt. Na razie A8 dostępne jest wyłącznie z silnikami benzynowymi. W niedługim czasie w ofercie znajdzie się także czterolitrowy turbodiesel.

Luksusowa limuzyna spod znaku Audi już od wielu lat służy dyplomatom, politykom oraz biznesmenom. Flotę A8 zobaczyć można było między innymi na unijnym szczycie w Kopenhadze. Produkowane od 1992 roku auto doczekało się trzeciej generacji, która w ostatnim tygodniu zadebiutowała na polskim rynku.

Nowością w stosunku do poprzedniej wersji są między innymi automatyczna skrzynia biegów z możliwością sekwencyjnej zmiany przełożeń oraz pneumatycznie regulowane zawieszenie. Tiptronic znany był już z innych modeli Audi, teraz trafił także do tego najbardziej luksusowego. Ręczna zmiana biegów może odbywać się za pomocą standardowej dźwigni w konsoli środkowej lub też opcjonalnych wiosełek, umieszczonych pod kierownicą. To drugie rozwiązanie jest bardzo wygodne, zwłaszcza na krętych drogach.

**CZYTAJ TAKŻE

Audi A8Audi A8 - wrażenia z jazdy

**

Adaptacyjne zawieszenie jest seryjnym elementem każdego A8. Oprócz zmiennej siły tłumienia amortyzatorów oraz sprężyn powietrznych, Audi oferuje również możliwość zmiany prześwitu w zakresie od 95 do 145 milimetrów. Niższa wartość przydatna jest na autostradach, wyższa przy dojeździe do domku letniskowego na działce. Kierowca ma do wyboru trzy tryby pracy podwozia (dynamiczny, komfortowy i automatyczny), dodatkowo uzupełnione o opcję sportową. Adaptacyjny system redukuje przechyły nadwozia w czasie jazdy po zakrętach, przy ruszaniu oraz hamowaniu.

Nowe audi A8 wyposażone zostało w ciekawy układ doświetlania pobocza podczas skręcania, połączony z reflektorami Xenon Plus. Dodatkowa żarówka (umieszczona pomiędzy światłami mijania a drogowym) włączana jest automatycznie przy prędkościach poniżej 70 km/h, ułatwiając obserwację niewidocznych do tej pory obszarów.

Pierwsze, co rzuca się oczy we wnętrzu, to oddzielona od tablicy rozdzielczej

Audi A8

konsola środkowa. Na niej to właśnie zlokalizowano przyciski i pokrętła do obsługi systemu MMI, interaktywnej komunikacji kierowcy z samochodem. Łatwy i intuicyjny sposób ułożenia menu pozwala szybko dotrzeć do żądanej w danej chwili funkcji. System ten może być również obsługiwany głosem, choć na razie rozpoznawane są jedynie dwa języki: niemiecki i angielski.

Na środkowej konsoli zastanawia brak dźwigni hamulca ręcznego. Okazuje się, że w najnowszym A8 inżynierowie zrezygnowali z tego elementu na rzecz przycisku, którym uruchamia się hamulec postojowy.

Za pomocą przycisku w luksusowym audi obsługuje się także pokrywę bagażnika. Klapa otwierana i zamykana jest za naciśnięciem guzika, zaś nam pozostaje zapakować jedynie bagaże do 500-litrowego kufra.

Benzynowe jednostki napędowe zapewniają znakomite osiągi oraz wysoką kulturę pracy. Widlaste ósemki o mocach 280 lub 335 koni mechanicznych pozwalają przyspieszać do setki w czasach sześciu, siedmiu sekund, zaś w obu modelach prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h.

**więcej zdjęć Audi A8 w

naszej galerii

**

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie