Audi A8 po liftingu. Jaki zmiany?

Mariusz Michalak
Audi A8 Wprowadzone udoskonalenia przyniosły tylko minimalne zmiany wymiarów flagowego modelu Audi w segmencie luksusowych limuzyn. Rozstaw osi A8 wynosi 3,00 m, długość — 5,19 m, szerokość — 1,95 m, a wysokość — 1,47 m. Fot. Audi
Audi A8 Wprowadzone udoskonalenia przyniosły tylko minimalne zmiany wymiarów flagowego modelu Audi w segmencie luksusowych limuzyn. Rozstaw osi A8 wynosi 3,00 m, długość — 5,19 m, szerokość — 1,95 m, a wysokość — 1,47 m. Fot. Audi
Model A8 — następca Audi V8 — już od roku 1994 jest flagowym okrętem marki Audi w segmencie luksusowych limuzyn. Najnowsza odsłona konkurenta m.in. BMW serii 7, przeszła kurację odmładzającą.

Audi A8. Wygląd zewnętrzny

Audi A8 Wprowadzone udoskonalenia przyniosły tylko minimalne zmiany wymiarów flagowego modelu Audi w segmencie luksusowych limuzyn. Rozstaw osi A8 wynosi
Audi A8

Wprowadzone udoskonalenia przyniosły tylko minimalne zmiany wymiarów flagowego modelu Audi w segmencie luksusowych limuzyn. Rozstaw osi A8 wynosi 3,00 m, długość — 5,19 m, szerokość — 1,95 m, a wysokość — 1,47 m.

Fot. Audi

Osłona chłodnicy Singleframe jest teraz szersza, a jej grill zdobi chromowana rama rozszerzająca się ku górze. Boczne wloty powietrza są ustawione bardziej pionowo, a ich stylistyka została odświeżona tak samo jak w przypadku reflektorów, których dolna krawędź tworzy teraz wyrazisty kontur po stronie zewnętrznej.

W części tylnej dominują szerokie, chromowane klamry, spersonalizowana sygnatura świateł z cyfrowymi elementami OLED i ciągły, podzielony na segmenty pas świateł. Wkładka dyfuzora z poziomymi przetłoczeniami została zaprojektowana na nowo i delikatnie zaakcentowana. Audi S8 wyposażono w cztery zoptymalizowane pod kątem przepływu spalin rury wydechowe w okrągłych osłonach — to element typowy dla Audi typu S, jeden z charakterystycznych detali sportowej stylistyki auta.

Poza wersją bazową, Audi oferuje klientom zewnętrzny pakiet stylizacyjny „chrom” oraz — po raz pierwszy w A8 — nowy pakiet stylistyki zewnętrznej S line. Ten ostatni nadaje części przedniej dynamicznego charakteru i jeszcze bardziej odróżnia ją od modelu bazowego. Wyraziste krawędzie w obszarze bocznych wlotów powietrza stanowią uzupełnienie widoku z przodu — podobne stosuje się w modelu S8. Jeszcze większą wyrazistość zapewnia dodatkowy pakiet wykończenia w czerni. Próbnik kolorów lakierów A8 zawiera jedenaście barw, w tym nową metaliczną zieleń district, błękit firmament, szarość Manhattan i błękit ultra. Nowością w Audi A8 jest również pięć matowych kolorów wykończenia — szarość daytona, srebro floret, zieleń district, szarość terra i biel glacier. W programie Audi exclusive auto jest lakierowane w kolorze wybranym przez klienta.

Wprowadzone udoskonalenia przyniosły tylko minimalne zmiany wymiarów flagowego modelu Audi w segmencie luksusowych limuzyn. Rozstaw osi A8 wynosi 3,00 m, długość — 5,19 m, szerokość — 1,95 m, a wysokość — 1,47 m.


[b]Audi A8. Cyfrowe reflektory diodowe Matrix i światła tylne OLED[/b]

Audi A8 Wprowadzone udoskonalenia przyniosły tylko minimalne zmiany wymiarów flagowego modelu Audi w segmencie luksusowych limuzyn. Rozstaw osi A8 wynosi
Audi A8

Wprowadzone udoskonalenia przyniosły tylko minimalne zmiany wymiarów flagowego modelu Audi w segmencie luksusowych limuzyn. Rozstaw osi A8 wynosi 3,00 m, długość — 5,19 m, szerokość — 1,95 m, a wysokość — 1,47 m.

Fot. Audi

W reflektorach diodowych Matrix, których technikę konstrukcji można porównać do tej stosowanej w cyfrowych projektorach video, zastosowano technologię DMD (ang. digital micromirror device). Każdy reflektor zawiera około 1,3 miliona mikroskopijnych zwierciadeł, które rozbijają wiązkę światła na malutkie piksele. To pozwala kontrolować ją z maksymalną precyzją. Nową funkcją stworzoną dzięki tej technice, jest przydatne na autostradzie oświetlenie pasa drogi i światło prowadzące. Reflektory emitują pasmo wyjątkowo jasno oświetlające pas ruchu, po którym auto się porusza. Światło prowadzące przydaje się przede wszystkim na remontowanych odcinkach dróg, ponieważ pomaga kierowcy utrzymać się na wąskim pasie ruchu. W momencie odblokowywania drzwi i wysiadania z pojazdu, cyfrowe reflektory diodowe Matrix mogą generować dynamiczną animację powitalną lub pożegnalną. Jest ona wyświetlana na podłożu lub na ścianie.

Odświeżone A8 jest standardowo wyposażone w cyfrowe światła tylne OLED (OLED = organiczna dioda elektroluminescencyjna). Zamawiając samochód można wybrać jedną z dwóch tylnych sygnatur świetlnych, w modelu S8 — jedną z trzech. Kiedy w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select wybrany zostanie tryb dynamic, sygnatura świateł staje się szersza. Taka sygnatura dostępna jest tylko w tym trybie.

Cyfrowe światła tylne OLED w powiązaniu z systemami wsparcia kierowcy oferują funkcję identyfikacji zbliżającego się obiektu: wszystkie segmenty OLED zostają aktywowane, jeżeli w odległości do dwóch metrów od zaparkowanego A8 pojawi się inny pojazd. Do funkcji dodatkowych należą dynamiczne kierunkowskazy oraz sekwencje powitalne i pożegnalne.

Audi A8. Jakie wyświetlacze?

Koncepcja obsługi MMI touch response w Audi A8 bazuje na dwóch wyświetlaczach (10,1 cala i 8,6 cala) oraz funkcji rozpoznawania mowy. Funkcję tę wywołuje się słowami „Hej, Audi!” Koncepcję obsługi i ekranów uzupełnia w pełni cyfrowy Audi virtual cockpit z opcjonalnym wyświetlaczem danych na szybie na wprost wzroku kierowcy – head up display. Podkreśla on nastawienie marki na wygodę prowadzącego pojazd.

Nawigacja MMI Navigation plus stanowi wyposażenie standardowe Audi A8. Bazuje ona na modułowej platformie infotainment trzeciej generacji (MIB 3). System nawigacji uzupełniają standardowe usługi online i Car-2-X oferowane przez Audi connect. Są one podzielone na dwa pakiety: Audi connect Navigation & Infotainment oraz Audi connect Safety & Service z Audi connect Remote & Control.

Audi A8 Wprowadzone udoskonalenia przyniosły tylko minimalne zmiany wymiarów flagowego modelu Audi w segmencie luksusowych limuzyn. Rozstaw osi A8 wynosi
Audi A8

Wprowadzone udoskonalenia przyniosły tylko minimalne zmiany wymiarów flagowego modelu Audi w segmencie luksusowych limuzyn. Rozstaw osi A8 wynosi 3,00 m, długość — 5,19 m, szerokość — 1,95 m, a wysokość — 1,47 m.

Fot. Audi

W udoskonalonym Audi A8 dostępne są również opcje sprzętu inforozrywki. Nowe ekrany montowane z tyłu auta - dwa 10,1-calowe wyświetlacze o rozdzielczości full HD przymocowane do oparć foteli przednich - są dostosowane do oczekiwań współczesnych pasażerów zajmujących tylne fotele. Wyświetlają one zawartość urządzeń przenośnych pasażerów i posiadają funkcję odbioru streamingu audio i video, na przykład ze znanych platform streamingowych czy telewizyjnych bibliotek mediów.

Zaawansowany system nagłośnienia Bang & Olufsen stworzono z myślą o wymagających miłośnikach wysokiej jakości dźwięku. Teraz wysokiej jakości dźwięk trójwymiarowy słyszalny jest również na tylnych fotelach. Wzmacniacz o mocy 1920 W dostarcza dźwięk do 23 głośników, a głośniki wysokotonowe wysuwane są elektrycznie z deski rozdzielczej. Pilot dla pasażerów siedzących z tyłu, obecnie na stałe przymocowany do środkowego podłokietnika, umożliwia kontrolowanie z tylnego fotela wielu funkcji zapewniających wygodę i rozrywkę. Jednostka sterująca z wyświetlaczem dotykowym OLED ma wielkość smartfona.

Audi A8. Systemy wspomagania kierowcy

W ulepszonym Audi A8 dostępnych jest około 40 systemów wspomagania kierowcy. Niektóre z nich — w tym systemy bezpieczeństwa Audi pre sense basic i Audi pre sense front — są elementami wyposażenia standardowego. Opcje pogrupowano w pakiety Park, City i Tour. Pakiet Plus łączy w sobie wszystkie trzy powyższe. Funkcje takie jak asystent jazdy nocą i kamery 360° dostępne są oddzielnie. Wyróżniającą cechą pakietu Park jest asystent parkowania zdalnego plus: może on automatycznie pokierować Audi A8 i wprowadzić je na równoległe do drogi miejsce parkowania lub z niego wyprowadzić. Kierowca nie musi nawet siedzieć w pojeździe.

Pakiet City obejmuje asystenta skrzyżowań, asystenta ruchu przecinającego tor jazdy z tyłu, asystenta zmiany pasa ruchu, system ostrzegania przy wysiadaniu oraz system ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense 360°, który w połączeniu z aktywnym zawieszeniem inicjuje działania ochronne w przypadku kolizji.

Pakiet Tour jest wyjątkowo wszechstronny. Jego centralnym elementem jest adaptacyjny asystent jazdy, który dostosowuje wzdłużne i poprzeczne panowanie nad pojazdem w całym zakresie prędkości. Za systemami wspomagania w Audi A8 kryje się centralny sterownik wsparcia kierowcy (zFAS), który nieustannie oblicza model otoczenia pojazdu.

Audi A8. Oferta jednostek napędowych

Audi A8 Wprowadzone udoskonalenia przyniosły tylko minimalne zmiany wymiarów flagowego modelu Audi w segmencie luksusowych limuzyn. Rozstaw osi A8 wynosi
Audi A8

Wprowadzone udoskonalenia przyniosły tylko minimalne zmiany wymiarów flagowego modelu Audi w segmencie luksusowych limuzyn. Rozstaw osi A8 wynosi 3,00 m, długość — 5,19 m, szerokość — 1,95 m, a wysokość — 1,47 m.

Fot. Audi

Dzięki pięciu wersjom silnikowym, udoskonalone Audi A8 oferuje szeroką gamę układów napędowych. Od silników V6 TFSI i V6 TDI – obu czerpiących moc z 3 litrów pojemności skokowej, przez napęd hybrydowy typu plug-in w wersji TFSI e, silnik V6 TFSI i silniki elektryczne, po jednostkę 4.0 TFSI. Ta ostatnia może być zamontowana w modelach A8 i S8 z różnymi poziomami mocy wyjściowej. Cztery litry pojemności rozkłada na osiem cylindrów w układzie V i jest wyposażona w technikę „cylinder on demand“.

Silnik 3.0 TFSI napędza Audi A8 55 TFSI quattro i A8 L 55 TFSI quattro z mocą 250 kW (340 KM). W Chinach dostępny jest wariant o mocy 210 kW (286 KM). W zakresie prędkości obrotowej od 1370 do 4500 obr./min. dostarcza moment obrotowy rzędu 500 Nm. Rozpędza dużą limuzynę Audi A8 od O do 100 km/godz. w 5,6 sek. (wersja L: 5,7 sek.).

W wersji przeznaczonej dla modelu A8, silnik 4.0 TFSI generuje moc 338 kW (460 KM) oraz moment obrotowy 660 Nm, dostępny w zakresie od 1850 do 4500 obr./min. Pozwala to na prawdziwie sportową jazdę: A8 60 TFSI quattro oraz A8 L 60 TFSI quattro przyspieszają od 0 do 100 km/godz. w 4,4 sekundy. Wyróżnikiem silnika V8 jest system „cylinder on demand” - COD, który przy spokojnej jeździe tymczasowo dezaktywuje cztery z ośmiu cylindrów.

Jednostka 3.0 TDI jest montowana w Audi A8 50 TDI quattro i A8 L 50 TDI quattro. Zapewnia ona moc 210 kW (286 KM) i moment obrotowy 600 Nm. Ten wysokoprężny silnik pozwala przyspieszyć A8 i A8 L od 0 do 100 km/godz. w 5,9 sekundy i osiągnąć elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/godz.

Audi A8 z napędami hybrydowymi typu plug-in

Audi A8 60 TFSI e quattro i A8 L 60 TFSI e quattro to modele hybrydowe typu plug-in (PHEV). W tym przypadku benzynowa jednostka 3.0 TFSI wspomagana jest przez silniki elektryczne. Zamontowany z tyłu pojazdu akumulator litowo-jonowy, może zmagazynować 14,4 kWh netto (brutto: 17,9 kWh) energii.

Dzięki mocy systemowej 340 kW (462 KM) i systemowemu momentowi obrotowemu 700 Nm, Audi A8 60 TFSI e quattro rozpędza się od 0 do 100 km/godz. w 4,9 sekundy (A8 i A8 L).

Kierowcy modeli hybrydowych typu plug-in mogą wybrać jeden z czterech trybów jazdy. Tryb EV oznacza jazdę w pełni elektryczną, Hybrid to wydajne połączenie obu rodzajów napędu, Hold służy oszczędzaniu dostępnej energii elektrycznej, a w trybie Charge silnik spalinowy ładuje akumulator. Podczas ładowania przez przewód, maksymalna moc ładowania prądem zmiennym wynosi 7,4 kW. Klienci mogą ładować akumulator za pomocą kompaktowego systemu ładowania e-tron charging system we własnym garażu lub za pomocą kabla Mode 3 w trasie.

Audi S8. Klasa luksusowa

Audi A8 Wprowadzone udoskonalenia przyniosły tylko minimalne zmiany wymiarów flagowego modelu Audi w segmencie luksusowych limuzyn. Rozstaw osi A8 wynosi
Audi A8

Wprowadzone udoskonalenia przyniosły tylko minimalne zmiany wymiarów flagowego modelu Audi w segmencie luksusowych limuzyn. Rozstaw osi A8 wynosi 3,00 m, długość — 5,19 m, szerokość — 1,95 m, a wysokość — 1,47 m.

Fot. Audi

Audi S8 TFSI quattro to topowy model sportowy tej linii. Silnik biturbo V8 generuje dla niego moc 420 kW (571 KM) i moment obrotowy 800 Nm w zakresie od 2050 do 4500 obr./min. Standardowy sprint Audi S8 TFSI quattro realizuje w 3,8 sekundy. System COD gwarantuje zwiększenie wydajności S8. Klapy w układzie wydechowym zapewniają na żądanie jeszcze bogatsze brzmienie silnika. Dodatkowo, najmocniejszy model z rodziny A8 zjeżdża z linii montażowej z rozbudowanym wyposażeniem standardowym. Zawiera ono, między innymi, unikatowe połączenie innowacyjnych komponentów zawieszenia. Tylko S8 wyjeżdża z fabryki z predyktywnym zawieszeniem aktywnym, sportowym mechanizmem różnicowym i dynamicznym układem czterech kół skrętnych.

Sportowy charakter pojazdu celowo uwypuklono, stosując wyróżniające się elementy stylistyki wewnętrznej i zewnętrznej. Na dużych rynkach — w Chinach, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Korei Południowej — Audi S8 jest oferowany wyłącznie z powiększonym rozstawem osi. Wydłużenie i podwyższenie pojazdu to znacznie większa wygoda dla użytkowników – zyskują oni dodatkową przestrzeń nad głową i miejsce na nogi.

Wszystkie silniki w Audi A8 są połączone z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów tiptronic. Dzięki elektrycznej pompie oleju automatyczna skrzynia biegów może zmieniać biegi nawet wtedy, gdy nie pracuje silnik spalinowy. Stały napęd na cztery koła quattro z samoblokującym międzyosiowym mechanizmem różnicowym stanowi wyposażenie standardowe, które opcjonalnie może być uzupełnione o sportowy mechanizm różnicowy (standard w S8). Podczas szybkiego pokonywania zakrętów aktywnie dystrybuuje on moment obrotowy między tylnymi kołami, a tym samym sprawia, że prowadzenie jest jeszcze bardziej sportowe i stabilne.

Audi A8 L Horch: Przygotowane specjalnie na rynek chiński

Audi A8 L Horch, topowy model przeznaczony na rynek chiński, ma 5,45 m długości, czyli jest o 13 cm dłuższy niż model A8 L. Stebnowanie wielu elementów tapicerki w kształcie rombów, wytłaczane logotypy na oparciach oraz czarne dywaniki z długim włosiem podkreślają ekskluzywność tej wersji modelu.  Dodatkowo auto oferuje chromowane detale, na przykład na obudowach lusterek, charakterystyczną sygnaturę świetlną z tyłu, większy dach panoramiczny, emblemat Horch na słupku C, felgi typu H-crown oraz dodatkowe wyposażenie standardowe obejmujące fotel relaksacyjny. Po raz pierwszy w segmencie D, topowy model oferuje chińskim klientom pragnącym nadać autu szczególnie eleganckiego wyglądu, dwubarwne wykończenie.

Dostępne są tu trzy nakładane ręcznie kombinacje kolorystyczne: czerń mythos i srebro florette, srebro florette i czerń mythos oraz błękit firmament i błękit ultra. Barwy wymienione jako pierwsze są nakładane poniżej krawędzi świateł, czyli tzw. linii tornado.

Klienci zainteresowani opancerzonymi modelami Audi również skorzystają na ulepszeniach w modelu A8. Przygotowany z myślą o specyficznych, najwyższych potrzebach w zakresie bezpieczeństwa model A8 L Security, jest napędzany silnikiem biturbo V8 o mocy 420 kW (571 KM). Technologia mild hybrid (MHEV) wykorzystująca 48-woltowy główny układ elektryczny, zapewnia tej opancerzonej limuzynie wyjątkową wydajność.

Audi A8. Ceny i dostępność

Udoskonalone Audi A8 dostępne jest na polskim rynku już od grudnia 2021 roku. Cena bazowa A8 to teraz 442 100 zł. Audi A8 60 TFSI e quattro rozpoczynają się od kwoty 507 200 zł, a Audi S8 od 630 200 zł.

Zobacz także: Kia Sportage V - prezentacja modelu

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty