Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Audi A7 kontra Porsche Panamera [galeria]

Dariusz Dobosz
Audi A7 Sportback / Fot. Audi
Audi A7 Sportback / Fot. Audi
Ile może być sportu w pięciometrowych, pięciodrzwiowych hatchbackach? Sporo, czego dowodem są Audi A7 i Porsche Panamera.
Audi A7 Sportback / Fot. Audi
Audi A7 Sportback / Fot. Audi

Pięć metrów nadwozia i rozmawiamy o sporcie ? Tak, bo jeśli sprint do „setki” trwa tylko 5-6 sekund, a jadący z tyłu muszą dobrze wbić się w fotele by nie masować głową podsufitki to mamy do czynienia z czymś, co ociera się o sport samochodowy. Ktoś powie – zwykłe luksusowe limuzyny z mocnymi silnikami. To prawda, ale nie cała. Zarówno A7 jak i Panamera wymiarami, wykończeniem i wyposażeniem rzeczywiście mogą równać się z luksusowymi konkurentami o klasycznej, stonowanej linii. Ale proponują coś więcej – karoserie zbliżone kształtem do coupe, nawiązujące do prawdziwie sportowych protoplastów.

W Audi linia dachu zaczyna opadać już za centralnym słupkiem i minimalnie wypłaszcza się dopiero przy samym końcu tylnej pokrywy. Bardzo interesująco zaprojektowano tylny pas i tylne, boczne szyby. To właśnie te elementy upodabniają A7 do klasyków klasy GT. Tkwi w tym wszystkim duch Audi 100 Coupe S, i to naprawdę świetnie wygląda. Przód auta nie jest niestety tak porywający, głównie z powodu bliźniaczego podobieństwa do innych modeli tej marki.

Porsche Panamera / Fot. Porsche
Porsche Panamera / Fot. Porsche

W Porsche skojarzenia są jednoznaczne – wzorcem był legendarny model 911. Linia dachu za słupkiem B obniża się i płynnie przechodzi mocno rozszerzone błotniki i tylny pas z lampami podobnymi do tych z 911-ki. Podobnie jest z przodu, wystarczy spojrzeć na kształt reflektorów i pokrywy silnika. Przedniej części brakuje jednak smukłości, maskę poprowadzono wyżej ze względu na zamontowany z przodu silnik (w 911 jest z tyłu). Panamera wygląda masywniej i mniej finezyjnie niż pełne lekkości Audi. A tak naprawdę Porsche jest trochę lżejsze. Można by rzec, że to zasługa użycia do budowy Panamery aluminium i magnezu. Tyle tylko, że w A7 również szeroko wykorzystano lekkie materiały.

W układach napędowych zastosowano mocarne, widlaste turbodiesle o 6 cylindrach. W zasadzie silnik jest ten sam, tylko w różnych wariantach. Ten w A7 jest mocniejszy i ma nieco inną charakterystykę. Panamerę potraktowano trochę po macoszemu. Szkoda, bo Porsche bardziej kojarzy się ze sportem i mocnymi silnikami. Audi jest lepszym sprinterem i do „setki” ma wynik o 0,8 s lepszy. Legitymuje się też niższym spalaniem. Ale w codziennej jeździe różnica jest mało wyczuwalna. Oba auta startują z wigorem, zdecydowanie przyśpieszają, spontanicznie reagują na polecenia kierowcy. Odbywa się to bardzo płynnie, bez cienia nerwowości. Nawet przy gwałtownym wciskaniu pedału „gazu” nie musimy obawiać się nieprzyjemnych szarpnięć, każdy z jadących może delektować się potężną siłą wciskającą ciało w fotel. Spora w tym zasługa bardzo sprawnie działających, ośmiostopniowych, automatycznych skrzyń biegów. W obu autach silniki są znakomicie wyciszone, dopiero w fazie „wchodzenia” na wysokie obroty słychać je wyraźniej. W Audi turbodiesel emituje miły, ale dość banalny pomruk typowy dla sześciocylindrowca. W Porsche dźwięk jest wyraźniejszy, rasowy i jednoznacznie kojarzący się z autami sportowymi.

Audi A7 Sportback / Fot. Audi
Audi A7 Sportback / Fot. Audi

Mocne, elastyczne, oszczędne i spokojnie pracujące turbodiesle to pierwszy z elementów, składających się na ogromną przyjemność jazdy zarówno A7 jak i Panamerą. Kolejny stanowią podwozia. Najkrótsza ocena to pewność prowadzenia w najlepszym wydaniu. Jeśli zdecydujemy się na dokupienie pneumatycznego zawieszenia adaptacyjnego to zyskamy możliwość dobierania charakterystyki zawieszeń do stylu jazdy i warunków drogowych. Warto zaznaczyć, że zarówno w Audi jak i w Porsche różnice pomiędzy nastawami (normalne, komfortowe, sportowe) są bardzo wyraźne. W A7 standardem jest napęd 4x4 (Quattro), ale w normalnych warunkach drogowych nie odczuwa się jego zbawiennego wpływu. Panamera z napędem jedynie kół tylnych równie dobrze daje sobie radę na tych samych trasach.

A7 i Panamera jak widać mają wiele podobnych cech. Czy zatem różnią się czymś w istotny sposób ? Tak, wnętrzami. W Audi króluje klasyka, typowa zresztą dla innych modeli tej marki. Sportu w nim jak na lekarstwo. Gdyby nie dach mocno przybliżony do głów jadących z tyłu wszystko było by jak w typowej limuzynie. Trudno tu ulec jakiejś fascynacji, ale wygodne fotele, czytelny wyświetlacz między wskaźnikami, system multimedialny i wzorowe wykończenie robią świetne wrażenie. Podobać może się też przestronność A7 i spory bagażnik. W Panamerze z kolei sportu jest aż nadto. Przednie fotele, choć obszerne i świetnie wyprofilowane, mają twarde siedziska. Za pierwszym rzędem siedzeń miejsca nie ma zbyt wiele, a bagażnik jest dużo mniejszy niż w Audi. Deska rozdzielcza z czterema okrągłymi wskaźnikami wygląda jak w sportowej 911-ce, podobnie jak wysoko prowadzona centralna konsola do przesady nafaszerowana przyciskami i przełącznikami. Wystarczy jednak kilka minut by zorientować się, że wszystko jest tu uporządkowane i jasne. Oba auta są czteromiejscowe.

Porsche Panamera / Fot. Porsche
Porsche Panamera / Fot. Porsche

Kolejna istotna różnica to cena, w przypadku Audi niższa o blisko 70 000 zł. A przecież A7 jest mocniejsze o 20 KM i ma napęd obu osi. Wygląda na to, że prestiż marki Porsche jest wyjątkowo drogi, bowiem Audi nie odstaje od konkurenta nawet wyposażeniem. Te podstawowe, standardowe, w obu autach jest identyczne, a elementy dodatkowe z reguły są tańsze w Audi. Przykładem może być pneumatyczne zawieszenie adaptacyjne za 10 890 zł, w Panamerze wycenione na prawie 18 000 zł. Adaptacyjny tempomat w Audi to wydatek 8310 zł, w Porsche 11 324 zł. Inteligentne reflektory LED kosztują odpowiednio 4610 i 10 222 zł, boczne poduszki dla drugiego rzędu foteli 2010 i 2112 zł a system monitorowania martwych stref lusterek 3070 i 3550 zł. W Panamerze taniej można kupić na przykład asystenta pasa ruchu (2755 zł, w A7 3080 zł). Poza tym Audi proponuje asystenta jazdy nocnej (widok z kamery na podczerwień)) za 11 170 zł, a także homologację 5-osobową (w standardzie 4 miejsca).

Różnica cenowa między podstawowymi odmianami obu modeli jest jeszcze większa. W najtańszej wersji (benzynowy silnik 2.0 TFSI, 252 KM) model A7 kosztuje 224 300 zł, a za najtańszą Panamerę z benzynowym silnikiem 3.6 o mocy 310 KM trzeba zapłacić aż 378 396 zł. Koszty zakupu to jednak ogromny atut Audi, w przypadku Porsche trzeba się liczyć z dużo większymi wydatkami. Charakterystyczna tarcza z czarnym koniem to jednak bardzo elitarne logo.

Wybrane dane techniczne

 

Audi A7 Sportback 3.0 TDI AT Quattro

Porsche Panamera 3.0 Diesel AT

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

6/24/turbodiesel

6/24/turbodiesel

Pojemność skokowa (cm3)

2967

2967

Moc maksymalna (KM/obr/min)

320/3900

300/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

650/1400-2800

650/1750-2500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

5,2

6,0

Prędkość maksymalna (km/h)

250

259

Pojemność bagażnika (l)

535

445

Pojemność zbiornika paliwa (l)

73

80

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

6,1

6,4

Długość x szerokość x wysokość (cm)

497,4/191,1/142

501,5/193,1/141,8

Rozstaw osi (cm)

291,4

292

Masa własna (kg)

1895

1880

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

od 322 300

od 390 240

Wybrane wyposażenie seryjne

 

Audi A7 Sportback 3.0 TDI AT Quattro

Porsche Panamera 3.0 Diesel AT

Poduszki powietrzne

6

8

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

-/S

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/S/S

S/S/S

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena

 

Audi A7 Sportback 3.0 TDI AT Quattro

Porsche Panamera 3.0 Diesel AT

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

+

+

Osiągi

+

 

Podwozie

+

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

+

+

Wyposażenie

+

+

Cena

+

 

Wynik końcowy

++++++++(8)

+++++(5)

Podsumowanie

Elegancja i wyposażenie luksusowej limuzyny, dynamika coupe i funkcjonalność hatchbacka – oto najkrótsze podsumowanie tego, co proponują A7 i Panamera. Ale nie tylko w tych zasadniczych kwestiach auta są do siebie podobne, dlatego wysoka wygrana Audi może nieco dziwić. Jednak mocniejszy silnik, przestronniejsze wnętrze i dużo niższa cena zadecydowały o wygranej. Gdyby w grę wchodziły jedynie cechy sportowe, Panamera nie dała by rywalowi żadnych szans.  

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty