Audi A6 kontra Lexus GS 300

Ryszard Polit
Fot. Audi: Wzorzec w swojej klasie - Audi A6 z nowym grillem spełnia oczekiwania klientów. Ma przestronne wnętrze, jest wystarczająco luksusowy i technicznie wyrafinowany.
Fot. Audi: Wzorzec w swojej klasie - Audi A6 z nowym grillem spełnia oczekiwania klientów. Ma przestronne wnętrze, jest wystarczająco luksusowy i technicznie wyrafinowany.
Uważa się, że w klasie wyższej prym wiodą samochody marek niemieckich. Prawdziwym zagrożeniem dla nich jest Lexus, który chce wysadzić je z siodła.

Przyjęło się uważać, że w klasie wyższej prym wiodą samochody marek niemieckich. Prawdziwym zagrożeniem dla nich jest Lexus, który chce wysadzić je z siodła.

 

Fot. Audi: Wzorzec w swojej klasie - Audi A6 z nowym grillem spełnia oczekiwania klientów. Ma przestronne wnętrze, jest wystarczająco luksusowy i technicznie
Fot. Audi: Wzorzec w swojej klasie - Audi A6 z nowym grillem spełnia oczekiwania klientów. Ma przestronne wnętrze, jest wystarczająco luksusowy i technicznie wyrafinowany.

W klasie aut luksusowych bodaj najważniejszy jest prestiż marki, a inne walory schodzą na dalszy plan jako oczywiste. Z tego punktu widzenia posiadanie Audi A6 napędzanego benzynowym silnikiem V6 o mocy 255 KM wydaje się jak najbardziej właściwe. Mniej znany w Europie jest japoński Lexus - luksusowa marka Toyoty. Lexus podbił już USA, a niechęć Europejczyków tłumaczona jest snobizmem. Audi A6

Fot. Lexus: Lexus GS 300 cicha broń Toyoty. Pod względem technicznym nie można mu nic zarzucić.
Fot. Lexus: Lexus GS 300 cicha broń Toyoty. Pod względem technicznym nie można mu nic zarzucić.

można przeciwstawić Lesusa GS 300 napędzanego benzynowym silnikiem V6 o mocy 249 KM.

 

Cechy szczególne

 

Oba pojazdy wręcz naszpikowane są nowoczesnymi rozwiązaniami, których trzyliterowe skróty delikatnie dają do zrozumienia, że mamy do czynienia z cudami techniki. Oba

Fot. Audi: Audi A6 napędzane 6-cylindrowym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem benzyny jest nieco szybszy do Lexusa, oba auta zużywają podobne ilości
Fot. Audi: Audi A6 napędzane 6-cylindrowym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem benzyny jest nieco szybszy do Lexusa, oba auta zużywają podobne ilości paliwa.

auta mają identyczny rozstaw osi, silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny i wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu. Najważniejsze różnice dotyczą napędu. W Audi napędzane są przednie koła, a w Lexusie - tylne. W Audi znajduje się manualna skrzynia przekładniowa, w Lexusie - automatyczna. Audi i Lexus mają obszerne wnętrza, o podobnym, wytwornym charakterze. W aucie japońskim starano się ukryć dużą ilość przycisków i przełączników, co nie jest łatwe, gdy elektrycznie reguluje się przednie fotele i

Fot. Lexus: W Lexusie GS napędzane są tylne koła przez przekładnię automatyczną. Dzięki wielowahaczowemu zawieszeniu i elektronicznych systemów wspomagających,
Fot. Lexus: W Lexusie GS napędzane są tylne koła przez przekładnię automatyczną. Dzięki wielowahaczowemu zawieszeniu i elektronicznych systemów wspomagających, pojazd świetnie się prowadzi.

kolumnę kierownicy w dwóch płaszczyznach. W obu autach tablica przyrządów jest zaprojektowana po mistrzowsku, a jakość użytych materiałów we wnętrzu jest najwyższej jakości. Audi ma znacznie większy bagażnik o pojemności 546 l, gdy Lexus zaledwie 430 l.

 

Silniki

 

Oba pojazdy napędzane są benzynowymi silnikami V6 z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Jednostka napędowa Audi z pojemności 3,1 l osiąga moc 255 KM i współpracuje z 6-biegową, manualną skrzynią

Fot. Audi: Wnętrze Audi – oaza spokoju połączona z elegancją.
Fot. Audi: Wnętrze Audi – oaza spokoju połączona z elegancją.

przekładniową. Konstruktorzy japońscy z pojemności 3 l uzyskali aż 249 KM mocy, a silnik współpracuje z 6-biegową przekładnią automatyczną. Obie jednostki napędowe są wyposażone w układy zmiennych faz rozrządu. Oba pojazdy zużywają podobne ilości paliwa, w mieście - ok. 14,5 l na 100 km. Biorąc pod uwagę masę aut, można to uznać za umiarkowany wynik. 

 

Wrażenia z jazdy

 

Audi jest nieco szybszy od Lexusa. Trzeba jednak zauważyć, że uzyskiwane czasy rozpędzania są bardzo dobre. Automatyczna skrzynia biegów Lexusa bardzo mądrze przystosowuje się do sposobu jazdy kierowcy i nie przyczynia do pogorszenia osiągów. Audi i Lexus prowadzą się znakomicie. To zasługa dość skomplikowanego, wielowahaczowego zawieszenia i licznych elektronicznych układów kontrolujących tor jazdy. Konstrukcja zawieszenia jest różna, ale równie skuteczna. Ani w Audi, ani w Lexusie nie jest bardzo zauważalna różnica napędów. Najbardziej fascynujące w Lexusie jest niewiarygodne

Fot. Lexus: Wnętrze Lexusa, chociaż zaprojektowane w nieco innym stylu niż w Audi A6, nie ustępuje jakością materiałów i precyzją wykonania.
Fot. Lexus: Wnętrze Lexusa, chociaż zaprojektowane w nieco innym stylu niż w Audi A6, nie ustępuje jakością materiałów i precyzją wykonania.

wręcz wyciszenie wnętrza pojazdu. Nawet długa podróż nie męczy. Audi ma natomiast bardziej skuteczny układ hamulcowy. W Lexusie przydaje się samościemniające lusterko wsteczne, w Audi - czujnik deszczu i oświetlenia. Niemiecki pojazd ma automatyczny hamulec postojowy, a auto japońskie - tempomat i reflektory doświetlające zakręty.

 

Podsumowanie

 

Audi A6 i Lexsus GS 300 to godni siebie konkurenci, reprezentujący wysoki poziom pod każdym względem. W gruncie rzeczy wybór zależy od indywidualnych upodobań nabywcy. Jednak Lexus za 227 900 zł jest o 14 700 zł droższy od Audi. Pojazd japoński ma nieco lepsze wyposażenie. Za 227 900 zł można nabyć Audi z opisywanym silnikiem i napędem na obie osie Quattro. Ale gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta - najtaniej, bo za 203 630 zł, można nabyć Audi A6 z silnikiem wysokoprężnym V6 - 3.0 TDI o mocy 225 KM. Dynamika podobna, prestiż ten sam, a tańszy w eksploatacji. W Lexusie GS nie oferuje się diesli.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Audi A6

Lexus GS 300 

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu

 

+

Hamulce

+

 

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

Remis

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Audi A6

Lexus GS 300

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

V6/24/benzynowy

V6/24/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

3123

2995

Moc maksymalna (KM/obr/min)

255/6500

249/6200

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

330/3250

310/3500

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

6,9

7,2

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

7,1

8,6

Prędkość maksymalna (km/h)

250

240

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

65

62

Droga hamowania od 100 km/h (m)

37,1

39,1

Pojemność bagażnika (dm3
)

546

430

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

70

71

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

7,1/14,3

7,2/14,4

Długość x szerokość x wysokość (cm)

492 x 186 x 146

483 x 182 x 143

Rozstaw osi (cm)

285

285

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

3/12

Cena (zł)

212 690

227 900

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Audi A6

Lexus GS 300 Classic

Poduszki powietrzne

8

8

Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół napędzanych ASR

S/S

S/S

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

S

Układ stabilizacji toru jazdy ESP

S

S

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/S

S/S

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

S/S

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Radio z CD

S

S

Klimatyzacja automatyczna

S

S

Komputer pokładowy/tempomat

S/O

S/S

Reflektory doświetlające zakręty

-

S

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie