Przyjęło się uważać, że w klasie wyższej prym wiodą samochody marek niemieckich. Prawdziwym zagrożeniem dla nich jest Lexus, który chce wysadzić je z siodła.

W klasie aut luksusowych bodaj najważniejszy jest prestiż marki, a inne walory schodzą na dalszy plan jako oczywiste. Z tego punktu widzenia posiadanie Audi A6 napędzanego benzynowym silnikiem V6 o mocy 255 KM wydaje się jak najbardziej właściwe. Mniej znany w Europie jest japoński Lexus - luksusowa marka Toyoty. Lexus podbił już USA, a niechęć Europejczyków tłumaczona jest snobizmem. Audi A6

można przeciwstawić Lesusa GS 300 napędzanego benzynowym silnikiem V6 o mocy 249 KM.
Cechy szczególne
Oba pojazdy wręcz naszpikowane są nowoczesnymi rozwiązaniami, których trzyliterowe skróty delikatnie dają do zrozumienia, że mamy do czynienia z cudami techniki. Oba

auta mają identyczny rozstaw osi, silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny i wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu. Najważniejsze różnice dotyczą napędu. W Audi napędzane są przednie koła, a w Lexusie - tylne. W Audi znajduje się manualna skrzynia przekładniowa, w Lexusie - automatyczna. Audi i Lexus mają obszerne wnętrza, o podobnym, wytwornym charakterze. W aucie japońskim starano się ukryć dużą ilość przycisków i przełączników, co nie jest łatwe, gdy elektrycznie reguluje się przednie fotele i

kolumnę kierownicy w dwóch płaszczyznach. W obu autach tablica przyrządów jest zaprojektowana po mistrzowsku, a jakość użytych materiałów we wnętrzu jest najwyższej jakości. Audi ma znacznie większy bagażnik o pojemności 546 l, gdy Lexus zaledwie 430 l.
Silniki
Oba pojazdy napędzane są benzynowymi silnikami V6 z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Jednostka napędowa Audi z pojemności 3,1 l osiąga moc 255 KM i współpracuje z 6-biegową, manualną skrzynią

przekładniową. Konstruktorzy japońscy z pojemności 3 l uzyskali aż 249 KM mocy, a silnik współpracuje z 6-biegową przekładnią automatyczną. Obie jednostki napędowe są wyposażone w układy zmiennych faz rozrządu. Oba pojazdy zużywają podobne ilości paliwa, w mieście - ok. 14,5 l na 100 km. Biorąc pod uwagę masę aut, można to uznać za umiarkowany wynik.
Wrażenia z jazdy
Audi jest nieco szybszy od Lexusa. Trzeba jednak zauważyć, że uzyskiwane czasy rozpędzania są bardzo dobre. Automatyczna skrzynia biegów Lexusa bardzo mądrze przystosowuje się do sposobu jazdy kierowcy i nie przyczynia do pogorszenia osiągów. Audi i Lexus prowadzą się znakomicie. To zasługa dość skomplikowanego, wielowahaczowego zawieszenia i licznych elektronicznych układów kontrolujących tor jazdy. Konstrukcja zawieszenia jest różna, ale równie skuteczna. Ani w Audi, ani w Lexusie nie jest bardzo zauważalna różnica napędów. Najbardziej fascynujące w Lexusie jest niewiarygodne

wręcz wyciszenie wnętrza pojazdu. Nawet długa podróż nie męczy. Audi ma natomiast bardziej skuteczny układ hamulcowy. W Lexusie przydaje się samościemniające lusterko wsteczne, w Audi - czujnik deszczu i oświetlenia. Niemiecki pojazd ma automatyczny hamulec postojowy, a auto japońskie - tempomat i reflektory doświetlające zakręty.
Podsumowanie
Audi A6 i Lexsus GS 300 to godni siebie konkurenci, reprezentujący wysoki poziom pod każdym względem. W gruncie rzeczy wybór zależy od indywidualnych upodobań nabywcy. Jednak Lexus za 227 900 zł jest o 14 700 zł droższy od Audi. Pojazd japoński ma nieco lepsze wyposażenie. Za 227 900 zł można nabyć Audi z opisywanym silnikiem i napędem na obie osie Quattro. Ale gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta - najtaniej, bo za 203 630 zł, można nabyć Audi A6 z silnikiem wysokoprężnym V6 - 3.0 TDI o mocy 225 KM. Dynamika podobna, prestiż ten sam, a tańszy w eksploatacji. W Lexusie GS nie oferuje się diesli.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Audi A6 | Lexus GS 300 |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | | + |
Hamulce | + | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | Remis | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | | + |
Wybrane dane techniczne:
| Audi A6 | Lexus GS 300 |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | V6/24/benzynowy | V6/24/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 3123 | 2995 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 255/6500 | 249/6200 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 330/3250 | 310/3500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 6,9 | 7,2 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 7,1 | 8,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 240 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 65 | 62 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 37,1 | 39,1 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 546 | 430 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 70 | 71 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 7,1/14,3 | 7,2/14,4 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 492 x 186 x 146 | 483 x 182 x 143 |
Rozstaw osi (cm) | 285 | 285 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 3/12 |
Cena (zł) | 212 690 | 227 900 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Audi A6 | Lexus GS 300 Classic |
Poduszki powietrzne | 8 | 8 |
Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół napędzanych ASR | S/S | S/S |
Układ wspomagania nagłego hamowania | S | S |
Układ stabilizacji toru jazdy ESP | S | S |
Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/S | S/S |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/S | S/S |
Centralny zamek | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Radio z CD | S | S |
Klimatyzacja automatyczna | S | S |
Komputer pokładowy/tempomat | S/O | S/S |
Reflektory doświetlające zakręty | - | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?