To dobra wiadomość dla polskich klientów, bo bardziej funkcjonalnego liftbacka, w którym pokrywa bagażnika unosi się wraz z tylną szybą, wybierają oni chętniej niż typowo sportowe Coupe. Nie są jednak odosobnieni. Audi sprzedało 588 tys. szt. modelu A5, z czego 60 % to właśnie Sportback. A przecież pojawił się on dopiero dwa lata po debiucie odmiany dwudrzwiowej, pracował zatem na swój sukces znacznie krócej. Trudno się dziwić, że praktyczna strona auta bierze górę. Pięciodrzwiowy układ nadwozia i zdecydowanie lepszy dostęp do bagażnika są dla wielu osób istotne, bo bardzo ułatwiają codzienną eksploatację.
A czy coś tracą nie kupując Coupe? Jeśli tak, to niewiele. Sportback prezentuje się znakomicie, ma smukłą sylwetkę i równie płynne linie jak dwudrzwiowe A5. W zasadzie to rodzaj „pięciodrzwiowego coupe”, z łagodnie opadającym dachem w tylnej części i wyeksponowanymi nadkolami, dzięki którym auto wygląda muskularnie. Stylistycznych fajerwerków nie ma co szukać, wszystko opiera się na wysmakowanych kształtach i świetnie dobranych proporcjach. Duży rozstaw osi, krótkie zwisy, niemal płaska, szersza niż u poprzednika osłona chłodnicy, lekko wypiętrzona pokrywa silnika, pokrywa bagażnika zakończona niewielkim spoilerem - na to wszystko po prostu miło popatrzeć w A5. A co z techniką, której nie widać na zewnątrz ? Nowa kombinacja nowoczesnych materiałów pozwoliła zmniejszyć masę nadwozia o 15 kg, a całego samochodu o 85 kg w stosunku do pierwszej generacji A5 Sportback.
Miło też zasiąść w jego wnętrzu, które dłuższe jest teraz o 11 cm, bo jakość materiałów i poziom wykończenia są po prostu nienaganne. Podobnie jak wyciszenie wnętrza. Jazda w A5 Sportback to prawdziwa przyjemność, którą czerpie się z kilku źródeł. Po pierwsze z nienagannego prowadzenia, po drugie z komfortu jazdy, po trzecie ze znakomitego systemu audio a po czwarte z wirtualnego kokpitu, na którym można obserwować nie tylko wskaźniki, ale również wskazania nawigacji. Wirtualny kokpit wymaga niestety dopłaty, ale warto w niego zainwestować. Audi chwali się, że poziomy układ deski rozdzielczej daje poczucie dużej szerokości przedziału pasażerskiego. Ale tak na naprawdę nie potrzebne są żadne sugestie, wnętrze rzeczywiście jest szerokie. A przy tym wystarczająco przestronne, przede wszystkim za pierwszym rzędem siedzeń. Ponarzekać można na pojemność bagażnika, bo 480 l w klasie średniej to raczej przeciętny wynik.
Mocną stronę nowego A5 Sportback stanowi komunikacja z kierowcą i pasażerami. Wirtualny kokpit to tylko jeden z przykładów tej nowej komunikacji, są też inne. Najbardziej rozbudowaną wersją oferowanych przez Audi opcji z sektora „infotainment” jest nawigacja MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch. W skład tego systemu wchodzi m.in. pamięć flash 10 GB, napęd DVD, usługi Audi connect dostępne bezpłatnie przez okres trzech lat oraz monitor o wysokiej rozdzielczości i przekątnej 8,3 cala. Bezpłatnie można też pięciokrotnie uaktualniać nawigację. MMI Navigation plus ściśle współpracuje z wieloma systemami wsparcia i bezpieczeństwa. Aplikacja Audi smartphone interface integruje smartfony z systemem operacyjnym. Nagłośnienie firmy Bang & Olufsen pozwala odtwarzać dźwięk w nowatorskim wymiarze 3D, dając wrażenie zasiadania w sali koncertowej. Wzmacniacz rozdziela moc do 19 głośników o łącznej mocy 755 W. Rozrywki pasażerom tylnych siedzeń dostarczy system Rear Seat Entertainment, czyli specjalny tablet Audi, który może być użytkowany zarówno w aucie, jak i poza nim.
O nowoczesności współczesnego auta klasy premium świadczą w ogromnym stopniu zaawansowane systemy elektroniczne, podnoszące bezpieczeństwo i komfort jazdy. W nowym Sportbacku jest ich wiele, a najważniejszy z nich to adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami (ACC) z funkcją start-stop i z asystentem jazdy w korkach. W spowolnionym ruchu, gdzie prędkość nie przekracza 65 km/h, system pomaga kierowcy w prowadzeniu, samodzielnie zwalniając i przyspieszając oraz przejmując czasowo kierowanie pojazdem podczas jazdy autostradą lub inną drogą dobrej jakości (chodzi głównie o wyraźne oznakowanie poziome i pionowe). Asystent wydajności, analizując drogowe informacje GPS z pewnym wyprzedzeniem pomaga zaoszczędzić paliwo. To jedyne w swoim rodzaju rozwiązanie w tym segmencie. Asystent manewru omijania uaktywnia się, gdy trzeba objechać przeszkodę, aby uniknąć wypadku. W ułamku sekundy oblicza właściwy tor jazdy, wykorzystując do tego dane z przedniej kamery, tempomatu ACC i czujników radarowych. Zestaw systemów uzupełniają asystent skręcania, asystent parkowania, asystent ruchu poprzecznego z tyłu pojazdu, ostrzeżenie przed niebezpieczeństwem podczas wysiadania, system rozpoznawania znaków drogowych, aktywny asystent toru jazdy oraz asystent zmiany pasa ruchu. To wszystko można mieć w A5 Sportback, głównie za dopłatą.
Od techniki i technologii może zakręcić się w głowie, ale w Audi nie można od tego uciec. To firma, która nawet w sloganach reklamowych podkreśla, jak istotne są rozwiązania techniczne zastosowane w samochodzie. Na przykład doskonałe prowadzenie Sportbacka to w dużej mierze zasługa skomplikowanych i drogich zawieszeń wielowahaczowych i nowego, elektromechanicznego układu kierowniczego. Seryjnie dostępny jest system Drive Select (zmienne tryby jazdy, od komfortowego po sportowy). Opcjonalnie oferowane jest też podwozie z adaptacyjnymi amortyzatorami, pozwalającymi regulować charakterystykę zawieszeń oraz dynamiczny układ kierowniczy, w którym przełożenie dostosowuje się do prędkości auta i kąta skrętu kierownicy.
Gama silników to kombinacja trzech jednostek benzynowych i trzech wysokoprężnych. Listę benzynowców tworzą 1.4 TFSI (150 KM), 2.0 TFSI (190 KM) i 2.0 TFSI (252 KM), a listę turbodiesli 2.0 TDI (190 KM), 3.0 V6 TDI (218 KM) i 3.0 V6 TDI (286 KM). Dostępne skrzynie biegów to 6-stopniowa przekładnia manualna, 7-stopniowa, dwusprzęgłowa przekładnia zautomatyzowana S tronic oraz 7-stopniowy, klasyczny „automat” Tiptronic (tylko z 286-konnym 3.0 TDI. W A5 Sportback można wybrać jeden z dwóch rodzajów napędu quattro. Pierwszy, stale rozdzielający napęd na obie osie wykorzystuje mechanizm Torsena. W drugim o nazwie Ultra wielopłytkowe sprzęgło (w zależności od modelu ma 5 lub 7 par płytek) dołącza w razie potrzeby napęd tylnej osi. Dodatkowy wysprzęglik ma za zadanie wyłączyć z pracy wał napędowy gdy napędzane są tylko koła przednie (oszczędność paliwa). Prawdziwa wisienka na torcie to wersja S5 Sportback z silnikiem 3.0 TFSI o mocy 354 KM z 8-stopniową przekładnią Tiptronic i seryjnie montowanym napędem quattro.
Nowe Audi A5. Ceny w Polsce
Silnik | Cena |
1.4 TFSI (150 KM) | 159 900 zł |
2.0 TFSI (190 KM) | 167 800 zł |
2.0 TFSI (252 KM) | 191 600 zł |
2.0 TDI (190 KM) | 177 700 zł |
3.0 TDI (218 KM) | 220 000 zł |
3.0 TDI (286 KM) | 263 000 zł |
Wybrane dane techniczne Audi A5 Sportback i konkurentów:
marka/model | Audi A5 Sportback 2.0 TDI S tronic | BMW 3 Grand Turismo 2.0d | DS DS5 2.0 BlueHDI EAT-6 |
Cena (zł) | 187 200 | 181 977 | 143 900 |
typ nadwozia/liczba drzwi | Hatchback/5 | Hatchback/5 | Hatchback/5 |
liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
długość/szerokość/wysokość (mm) | 4733/1843/1386 | 4824/1828/1508 | 4530/1850/1508 |
rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1587/1568 | 1541/1586 | 1575/1599 |
rozstaw osi (mm) | 2824 | 2920 | 2727 |
masa własna (kg) | 1575 | 1595 | 1540 |
pojemność bagażnika (l) | 480/b.d. | 520/1600 | 468/1288 |
pojemność zbiornika paliwa (l) | 40 | 60 | 60 |
Układ napędowy | |||
rodzaj paliwa | Olej napędowy | Olej napędowy | Olej napędowy |
typ silnika spalinowego | Turbodiesel, 16V, common-rail | Turbodiesel, 16V, common-rail | Turbodiesel, 16V, common-rail |
pojemność (cm3) | 1968 | 1995 | 1997 |
liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
napędzana oś | przednia | tylna | przednia |
Skrzynia biegów | |||
typ/liczba przełożeń | automat/7 | automat/8 | automat/6 |
Osiągi | |||
Moc maks. (KM/obr/min) | 190/3800-4200 | 190/4000 | 181/3750 |
Mom. obr. maks. (Nm/obr/min) | 400/1750-3000 | 400/1750-2500 | 400/2000 |
Czas przysp. 0-100 km/h (s) | 7,9 | 7,7 | 9,2 |
Prędkość maks. (km/h) | 235 | 226 | 220 |
Śr zuż. paliwa (l/100 km) | 4,2 | 4,3 | 4,4 |
Średnia emisja CO2 (g/km) | 109 | 113 | 116 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?