Audi A5 - pierwsza jazda

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Stylistyka przodu A5 jest typowa dla Audi - na pierwszym planie widzimy ogromną rombowatą atrapę chłodnicy
Fot. Grzegorz Burda: Stylistyka przodu A5 jest typowa dla Audi - na pierwszym planie widzimy ogromną rombowatą atrapę chłodnicy
Po latach Audi ponownie zaprezentowało średniej wielkości coupe. Nowy model A5 jest znakomitym połączeniem włoskiego stylu i niemieckiej technologii.

Audi A5 można szybko i wygodnie podróżować, również z dużą ilością bagażu. Stylistyka jest typowa dla samochodów z Ingolstadt, zwłaszcza w przedniej części nadwozia, więc A5 nie sposób pomylić z inną marką.

Fot. Grzegorz Burda: Stylistyka przodu A5 jest typowa dla Audi - na pierwszym planie widzimy ogromną rombowatą atrapę chłodnicy
Fot. Grzegorz Burda: Stylistyka przodu A5 jest typowa dla Audi - na pierwszym planie widzimy ogromną rombowatą atrapę chłodnicy

Linia nadwozia jest nowoczesna, ale bez ekstrawagancji i zbędnych udziwnień. Jest to typowe coupe, szerokie, niskie, o płynnych liniach, ale jednocześnie o sportowym charakterem, który nie wymaga podkreślenia żadnymi spojlerami. Projekt nadwozia jest dziełem Waltera de’ Silvy, a więc jest w nim również nuta włoskiego stylu.

**CZYTAJ TAKŻE

Audi A5 Sportback - trzy w jednym Audi A5 po liftingu

**

Fot. Grzegorz Burda: Stylistyka przodu A5 jest typowa dla Audi - na pierwszym planie widzimy ogromną rombowatą atrapę chłodnicy
Fot. Grzegorz Burda: Stylistyka przodu A5 jest typowa dla Audi - na pierwszym planie widzimy ogromną rombowatą atrapę chłodnicy

Wnętrze A5 pomieści 4 pasażerów, ale tak dostęp do tylnych foteli jest niewygodny, a z tyłu jest mało miejsca na głowę. Taki jednak jest urok coupe i opadająca linią dachu na pewno nie można uznać za wadę. Na szczęście z przodu miejsca jest pod dostatkiem, fotele są wygodne i zapewnią świetne trzymanie boczne na zakrętach.

Silniki

Fot. Grzegorz Burda: Audi A5 ma sylwetkę typową dla coupe, z łagodnie opadającą linią dachu
Fot. Grzegorz Burda: Audi A5 ma sylwetkę typową dla coupe, z łagodnie opadającą linią dachu

Jak przystało na sportowe auto, w A5 zastosowano silniki z najwyższej półki. Na początku dostępne będą tylko jednostki V6, natomiast jesienią pojawi się czterocylindrowy silnik 1.8 TFSI/ 170 KM.

Gamę otwiera diesel V6 2.7 TDI o mocy 190 KM. Mocniejszy silnik wysokoprężny to V6 3.0/ 240 KM. Oba silniki posiadają zasilanie typu common rail oraz piezoelektryczne wtryskiwacze. Odznaczają się wysoką kulturą pracy.

Kolejny silnik to już jednostka benzynowa V6 3.2 FSI/ 265 KM z wtryskiem bezpośrednim i zmiennymi fazami rozrządu.

Fot. Grzegorz Burda: Wnętrze jest ergonomiczne i wykonane z wysokiej jakości materiałów
Fot. Grzegorz Burda: Wnętrze jest ergonomiczne i wykonane z wysokiej jakości materiałów

W ofercie nie mogło oczywiście zabraknąć topowej odmiany oznaczonej symbolem S5. W tej wersji Audi napędza 354-konny silnik V8.

Napęd przekazywany jest na przednie koła, lub w odmianach Quattro na obie osie, z podziałem momentu 40 proc. na przód i 60 proc. na tył. W przypadku poślizgu system sam zmienia wartości momentu na poszczególne koła.

Fot. Grzegorz Burda: Bagażnik ma regularne kształty i pojemność 455 litrów
Fot. Grzegorz Burda: Bagażnik ma regularne kształty i pojemność 455 litrów

Wersje z napędem na przednie koła łączone są ze skrzynią Multitronic z możliwością ręcznej zmiany aż ośmiu przełożeń. Wszystkie Quattro mają natomiast 6-biegową skrzynię mechaniczną.

Wrażenia z jazdy

Zarówno z przodu jak i z tyłu zastosowano zawieszenie wielowahaczowe, które zapewnia wysoki komfort jazdy. Mimo to jest sprężyste i pozwala na dynamiczne pokonywanie krętych i górskich dróg, po których

Fot. Grzegorz Burda: Sportowa wersja oznaczona jest jako S5 i napędzana jest silnikiem V8 o mocy 354 KM
Fot. Grzegorz Burda: Sportowa wersja oznaczona jest jako S5 i napędzana jest silnikiem V8 o mocy 354 KM

mieliśmy okazję jeździć w czasie pierwszych jazd testowych. Auto nie wykazuje tendencji do przechyłów bocznych i nie daje się łatwo wytrącić z obranego toru jazdy.

Również hamulce dotrzymują kroku silnikom i zawieszeniu. Okazują się one skuteczne nawet po rozgrzaniu, a według danych producenta, przy prędkości 100 km/h, potrafią zatrzymać to auto na dystansie 37 m.

Każdy, kto zechce stać się posiadaczem Audi A5 musi się uzbroić w cierpliwość, gdyż pierwsze egzemplarze tego modelu pojawią się na naszym rynku dopiero w lipcu. Wyposażenie nie jest jeszcze znane, podobnie jak i ceny. Wiadomo jedynie, że wersja 3.0 TDI Quattro ma kosztować ok. 211 tys. zł.

Wybrane dane techniczne

Silnik

V6 3.2 FSI

V6 2.7 TDI

V6 3.0 TDI

V8 4.2

Pojemność skokowa (cm3
)


3197

2698

2967

4163

Moc (KM) przy obr./min

265/6500

190/

3500-4000

240/

4000-4400

354/7000

Max moment obr.

(Nm) przy obr./min

330/

3000-5000

400/

1400-3250

500/

1500-3000

440/3500

Napęd

Przód/Quattro

Przód

Quattro

Quattro

Przysp. 0-100 km/h (s)

6,6/6,1

7,6

5,9

5,1

Pr. Max (km/h)

250

232

250

250

Średnie zużycie paliwa

(l/100 km)

8,7/9,7

6,7

7,2

12,4

Dł./szer./wys. (mm)

4625/1854/1372

4635/1854/1369

Poj. bagażnika (l)

455

Poj. zbiornika paliwa (l)

65

63

**więcej zdjęć Audi A5 w

naszej galerii

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty