Audi A5 można szybko i wygodnie podróżować, również z dużą ilością bagażu. Stylistyka jest typowa dla samochodów z Ingolstadt, zwłaszcza w przedniej części nadwozia, więc A5 nie sposób pomylić z inną marką.
Linia nadwozia jest nowoczesna, ale bez ekstrawagancji i zbędnych udziwnień. Jest to typowe coupe, szerokie, niskie, o płynnych liniach, ale jednocześnie o sportowym charakterem, który nie wymaga podkreślenia żadnymi spojlerami. Projekt nadwozia jest dziełem Waltera de’ Silvy, a więc jest w nim również nuta włoskiego stylu.
**CZYTAJ TAKŻE
Audi A5 Sportback - trzy w jednym Audi A5 po liftingu**
Wnętrze A5 pomieści 4 pasażerów, ale tak dostęp do tylnych foteli jest niewygodny, a z tyłu jest mało miejsca na głowę. Taki jednak jest urok coupe i opadająca linią dachu na pewno nie można uznać za wadę. Na szczęście z przodu miejsca jest pod dostatkiem, fotele są wygodne i zapewnią świetne trzymanie boczne na zakrętach.
Silniki
Jak przystało na sportowe auto, w A5 zastosowano silniki z najwyższej półki. Na początku dostępne będą tylko jednostki V6, natomiast jesienią pojawi się czterocylindrowy silnik 1.8 TFSI/ 170 KM.
Gamę otwiera diesel V6 2.7 TDI o mocy 190 KM. Mocniejszy silnik wysokoprężny to V6 3.0/ 240 KM. Oba silniki posiadają zasilanie typu common rail oraz piezoelektryczne wtryskiwacze. Odznaczają się wysoką kulturą pracy.
Kolejny silnik to już jednostka benzynowa V6 3.2 FSI/ 265 KM z wtryskiem bezpośrednim i zmiennymi fazami rozrządu.
W ofercie nie mogło oczywiście zabraknąć topowej odmiany oznaczonej symbolem S5. W tej wersji Audi napędza 354-konny silnik V8.
Napęd przekazywany jest na przednie koła, lub w odmianach Quattro na obie osie, z podziałem momentu 40 proc. na przód i 60 proc. na tył. W przypadku poślizgu system sam zmienia wartości momentu na poszczególne koła.
Wersje z napędem na przednie koła łączone są ze skrzynią Multitronic z możliwością ręcznej zmiany aż ośmiu przełożeń. Wszystkie Quattro mają natomiast 6-biegową skrzynię mechaniczną.
Wrażenia z jazdy
Zarówno z przodu jak i z tyłu zastosowano zawieszenie wielowahaczowe, które zapewnia wysoki komfort jazdy. Mimo to jest sprężyste i pozwala na dynamiczne pokonywanie krętych i górskich dróg, po których
mieliśmy okazję jeździć w czasie pierwszych jazd testowych. Auto nie wykazuje tendencji do przechyłów bocznych i nie daje się łatwo wytrącić z obranego toru jazdy.
Również hamulce dotrzymują kroku silnikom i zawieszeniu. Okazują się one skuteczne nawet po rozgrzaniu, a według danych producenta, przy prędkości 100 km/h, potrafią zatrzymać to auto na dystansie 37 m.
Każdy, kto zechce stać się posiadaczem Audi A5 musi się uzbroić w cierpliwość, gdyż pierwsze egzemplarze tego modelu pojawią się na naszym rynku dopiero w lipcu. Wyposażenie nie jest jeszcze znane, podobnie jak i ceny. Wiadomo jedynie, że wersja 3.0 TDI Quattro ma kosztować ok. 211 tys. zł.
Wybrane dane techniczne
Silnik | V6 3.2 FSI | V6 2.7 TDI | V6 3.0 TDI | V8 4.2 |
Pojemność skokowa (cm3 | 3197 | 2698 | 2967 | 4163 |
Moc (KM) przy obr./min | 265/6500 | 190/ 3500-4000 | 240/ 4000-4400 | 354/7000 |
Max moment obr. (Nm) przy obr./min | 330/ 3000-5000 | 400/ 1400-3250 | 500/ 1500-3000 | 440/3500 |
Napęd | Przód/Quattro | Przód | Quattro | Quattro |
Przysp. 0-100 km/h (s) | 6,6/6,1 | 7,6 | 5,9 | 5,1 |
Pr. Max (km/h) | 250 | 232 | 250 | 250 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 8,7/9,7 | 6,7 | 7,2 | 12,4 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4625/1854/1372 | 4635/1854/1369 | ||
Poj. bagażnika (l) | 455 | |||
Poj. zbiornika paliwa (l) | 65 | 63 |
**więcej zdjęć Audi A5 w
naszej galerii**