Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Audi A5. Elegant pełen wigoru

Dariusz Dobosz
Nowe Audi A5Jadąc A5 można zadać szyku a przy okazji utrzeć nosa tym, którym się wydaje, że mają szybkie samochody. To wyjątkowo udane połączenie sportu i elegancji.fot. Dariusz Dobosz
Nowe Audi A5Jadąc A5 można zadać szyku a przy okazji utrzeć nosa tym, którym się wydaje, że mają szybkie samochody. To wyjątkowo udane połączenie sportu i elegancji.fot. Dariusz Dobosz
Jadąc A5 można zadać szyku a przy okazji utrzeć nosa tym, którym się wydaje, że mają szybkie samochody. To wyjątkowo udane połączenie sportu i elegancji.

Na drugą generację modelu A5 trzeba było czekać aż 9 lat. W końcu wyjechała na drogi i okazało się, że ... że zmieniła się nieznacznie. Pozornie. W stylizacji auta rzeczywiście nie było rewolucji i z zewnątrz trudno wychwycić to, co nowe, ale pod blachami nadwozia A5 jest naprawdę mocno udoskonalone i wykorzystuje najnowocześniejsze technologie. Ma zupełnie nową konstrukcję, atrakcyjniejszą formę i wyposażenie, które obowiązuje obecnie w tym segmencie aut.

Nowe Audi A5Jadąc A5 można zadać szyku a przy okazji utrzeć nosa tym, którym się wydaje, że mają szybkie samochody. To wyjątkowo udane połączenie sportu
Nowe Audi A5

Jadąc A5 można zadać szyku a przy okazji utrzeć nosa tym, którym się wydaje, że mają szybkie samochody. To wyjątkowo udane połączenie sportu i elegancji.

fot. Dariusz Dobosz

Kompromisów nie było. Audi konsekwentnie dążyło do obniżenia masy własnej samochodu, zapewnienia maksymalnego poziomu bezpieczeństwa i możliwie wysokiego komfortu jazdy. Widać to choćby w strukturze nadwozia, gdzie połączono wiele różnych materiałów – od zwykłej stali, poprzez stal hartowaną i blachy aluminiowe aż po odlewy ze stopów lekkich. Taka nowatorska kompozycja materiałowa pozwoliła „zgubić” 60 kg, z korzyścią dla przyjemności prowadzenia. W A5 jest ona wyjątkowo duża. Samochód trzyma się drogi wzorowo, a jednocześnie zapewnia wysoki komfort jazdy. Duża w tym zasługa nowych zawieszeń. Zarówno z przodu jak i z tyłu pracują one w układzie wielowahaczowym. Nawet na krętych, górskich drogach A5 jedzie jak po sznurku i wpisuje się w łuki z dziecinną łatwością. Swój udział ma w tym bardzo dobrze działający układ kierowniczy, z zupełnie nowym, elektromechanicznym układem wspomagania.

Nowe Audi A5Jadąc A5 można zadać szyku a przy okazji utrzeć nosa tym, którym się wydaje, że mają szybkie samochody. To wyjątkowo udane połączenie sportu
Nowe Audi A5

Jadąc A5 można zadać szyku a przy okazji utrzeć nosa tym, którym się wydaje, że mają szybkie samochody. To wyjątkowo udane połączenie sportu i elegancji.

fot. Dariusz Dobosz

Nowe A5 prezentuje się skromnie, ale frapująco. Dzięki wyoblonym błotnikom wygląda muskularnie, a nowe przetłoczenia na bokach nadwozia, większe reflektory i szersza, ośmiokątna osłona chłodnicy dodają mu dynamiki i agresywności. Cała linia samochodu ma jednak płynny przebieg, przez co stawia powietrzu niewielki opór. W A5 współczynnik oporu powietrza Cx wynosi zaledwie 0,25 (wersja Ultra).

Wnętrze nie jest specjalnie nowatorskie. Można by rzec, że wręcz klasyczne. Na desce rozdzielczej uwagę zwraca w zasadzie jedynie zestaw wskaźników, zwłaszcza w wersji wirtualnej oferowanej za dopłatą. To kolejny model Audi, w którym kierowca może korzystać z tego rozwiązania, ciesząc się dużą funkcjonalnością i miłą dla oka grafiką. Dobrze prezentuje się wysoka konsola centralna z elegancką dźwignią zmiany biegów i okrągłym sterownikiem terminala MMI. Przedział pasażerski został odpowiednio „poukładany” w typowy dla Audi sposób i wykończony materiałami wysokiej jakości. Każdy detal jest tutaj dopracowany i świadczy o dużej dbałości o poprawne wykończenie. Doskonale sprawdzają się podajniki pasów bezpieczeństwa, dzięki którym jadący na przednich fotelach nie muszą sięgać do mocno oddalonego, centralnego słupka. Nad przestrzenią za przednimi fotelami spuśćmy zasłonę milczenia. W A5 wygodnie mogą podróżować tylko dwie osoby, choć auto jest czteromiejscowe.

 

[page_break]

Nowe Audi A5Jadąc A5 można zadać szyku a przy okazji utrzeć nosa tym, którym się wydaje, że mają szybkie samochody. To wyjątkowo udane połączenie sportu
Nowe Audi A5

Jadąc A5 można zadać szyku a przy okazji utrzeć nosa tym, którym się wydaje, że mają szybkie samochody. To wyjątkowo udane połączenie sportu i elegancji.

fot. Dariusz Dobosz

W gamie silników największe emocje budzą oczywiście najmocniejsza wersja benzynowa 2.0 TFSI (252 KM) i wysokoprężna 3.0 V6 TDI (218 KM, wkrótce również 286 KM). Rzeczywiście, swoimi możliwościami robią duże wrażenie, a przyśpieszenia do „setki” w granicach sześciu sekund to już prawdziwie sportowa liga. Nie wspominając już o wersji S5, która zadebiutowała razem z nowym A5. Mocno usportowiona S5 ma pod maską silnik 3.0 V6 TFSI o mocy 354 KM i na przyśpieszenie od 0 do 100 km/h potrzebuje zaledwie 4,7 s.

Ale zejdźmy na ziemię, do wersji tańszych i bardziej ekonomicznych, mogących liczyć na większą popularność. Najciekawszą propozycją wydaje się 190-konny 2.0 TDI, pełen wigoru (7,7 s do „setki”) a przy tym wykazujący mały apetyt na paliwo. Pracuje cicho i spokojnie, przy solidnym wyciszeniu jakie zastosowano w A5 nie odczuwa się jego obecności. Płynnie współpracuje z dwusprzęgłową przekładnią S-Tronic nowej generacji (również przekładnia Tiptronic została przeprojektowana), tworząc komfortowy duet i zapewniając wiele przyjemności z jazdy. Jak deklaruje Audi dynamika nowych silników poprawiła się nawet o 17 % przy zmniejszeniu zużycia paliwa do 22 %. W seryjnym wyposażeniu każdej wersji znalazł się system wyboru dynamiki jazdy Audi Drive Select.

W A5, tak jak w innych modelach Audi, dostępne są wersje z nowo opracowanym, stałym napędem obu osi Quattro, realizowanym przez centralny dyferencjał z mechanizmem Torsena. Na pokładzie nowego modelu wyraźnie przybyło elektroniki, zarówno tej wspomagającej kierowcę podczas jazdy jak i tej umilającej podróż albo ułatwiającej kontakt ze światem. Aktywny tempomat automatycznie utrzymuje odległość od poprzedzającego pojazdu a asystent jazdy w korkach w zasadzie sam prowadzi samochód, hamując kiedy trzeba i zmieniając kierunek jazdy bez udziału kierowcy. Korzysta przy tym ze wskazań asystenta pasa ruchu.

A5 ma również system rozpoznawania znaków drogowych, diodowe reflektory Matrix, asystenta parkowania i asystenta ruchu poprzecznego. W ruchu ulicznym samochód samodzielnie zahamuje by nie uderzyć pieszego, gdy kierowca zagapi się lub spóźni z reakcją. We wnętrzu zaproponowano między innymi wirtualny kokpit, system multimedialny MMI z nową koncepcją obsługi i ekranem dotykowym 8,3 cala, łącze LTE, aplikację MMI Connect na smartfony i smartwatche, nowe usługi pakietu Audi Connect, indukcyjną ładowarkę telefonów komórkowych a także bardzo zaawansowany system nagłośnieniowy Bang & Olufsen z 19-toma głośnikami i dźwiękiem 3D. Większość zaawansowanych technologicznie rozwiązań stanowi niestety wyposażenie dodatkowe i wymaga dopłaty. Ale z tym mamy do czynienia nie tylko w Audi.

Wybrane dane techniczne Audi A5 i konkurentów:

marka/model

Audi A5 Coupe 2.0 TFSI 7 S-tronic

BMW 4 430i Steptronic 8

Mercedes-Benz C Coupe 300 7G-TronicPlus

Cena (zł)

200 600

219 977

187 700

typ nadwozia/liczba drzwi

Coupe/2

Coupe/2

Coupe/2

liczba miejsc

4

4

4

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4673/1846/1371

4638/1825/1384

4686/1810/1405

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1587/1568

1545/1594

1563/1546

rozstaw osi (mm)

2764

2810

2840

masa własna (kg)

1520

1710

1565

pojemność bagażnika (l)

465

370

400

pojemność zbiornika paliwa (l)

54

60

66

Układ napędowy

rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Benzyna

typ silnika spalinowego

Benzynowy, 16V, turbo, bezpośredni, hybrydowy wtrysk paliwa

Benzynowy, 16V, turbo x 2, bezpośredni wtrysk paliwa

Benzynowy, 16V, turbo, bezpośredni wtrysk paliwa

pojemność (cm3)

1984

1998

1991

liczba cylindrów

4

4

4

napędzana oś

przednia

tylna

tylna

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

automat/7

automat/8

automat/7

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

252/5000

252/5200

245/5500

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

370/1600-4500

350/1450-4800

370/1300-4000

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

6,3

6,3

6,0

Prędkość maks. (km/h)

250

250

250

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

6,0

5,9

6,3

Średnia emisja CO2 (g/km)

137

138

146

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty