
Do tej pory stylistyka nadwozia Audi A4 uchodziła za tradycyjną, a zwolennicy tej marki nazywali są ponadczasową. Nowa, 7. generacja tego modelu zrywa z konserwatyzmem. Kształt wlotu powietrza nawiązuje do przedwojennych tradycji firmy i nie ma w tym nic nadzwyczajnego, skoro najpoważniejsi konkurenci - BMW i Mercedes-Benz robią to samo. Audi dyskretnie daje do zrozumienia, że też ma długą i bogatą tradycję. Nastały bowiem takie czasy, że każdy sposób jest dobry na

przyciągnięcie klienta. Opisujemy Audi A4 z nadwoziem typu sedan napędzane znanym silnikiem 2 l o mocy 130 KM, ale tym razem współpracującym z bezstopniową skrzynią biegów.
Cechy szczególne
W nowej generacji A4 postawiono na udoskonalenie dotychczasowej koncepcji auta, która okazała się "trafiona" w gusta klientów. Dodano kilka nowych silników, zmodernizowano wnętrze i zmodyfikowano wygląd nadwozia, którego długość wzrosła zaledwie o 38 mm. Nowe przednie siedzenia są bardzo wygodne, a miejsca jest pod dostatkiem. Wysokim osobom może brakować miejsca na tylnej kanapie,

podobnie jak w poprzedniej generacji pojazdu. Wydaje się, że to cecha charakterystyczna tego modelu, w którym konstruktorzy celowo nie zwiększyli przestronności wnętrza. Zresztą w BMW serii 3 jest podobnie. Charakterystyczna dla A4 jest także ergonomiczna tablica przyrządów oraz wysoka precyzja wykonania wnętrza. Bagażnik ma objętość 460 l.
Silnik
Benzynowy, 2-litrowy, 4-cylindrowy silnik o pojemności 2 l i mocy 130 KM jest produkowany od 2000 r. i stał się wizytówką tego producenta. Ma on bowiem po 5 zaworów w każdym cylindrze, co jest obecnie rzadko stosowanym rozwiązaniem. Co więcej, w przeciwieństwie do wielu innych jednostek wielozaworowych

maksymalny moment obrotowy uzyskuje przy stosunkowo małej liczbie obrotów - 3300 obr/min. Ten efekt osiągnięto m.in. przez zastosowanie zmiennych faz rozrządu zaworów dolotowych i zmienną długość kanałów dolotowych. Jednostka napędowa jest elastyczna i nie wymaga częstej zmiany biegów, przy stosunkowo niewielkim zużyciu paliwa. Średnie zużycie paliwa wynosi 8 l/100 km.
**CZYTAJ TAKŻE
Na każdą drogę - Audi A4 AllroadAudi A4 (1994 - 2000) - wrażenia z jazdy**
Wrażenia z jazdy
Jadąc nowym A4, można zrozumieć miłośników tej marki. Komfort jazdy jest bez zarzutu, a samochód z wielką ochotą reaguje na naciśnięcie pedału "gazu". Jeździliśmy autem wyposażonym w bezstopniową skrzynią biegów, która w Audi nazywa się Multitronic.

Zachowuje się jak przekładnia automatyczna - sama zmienia biegi i nie ma pedału sprzęgła. Ale jak ktoś chce, może osobiście zmieniać biegi, których jest 7. Funkcjonowanie tej przekładni jest bardzo skuteczne, być może nawet bardziej, niż tradycyjnej przekładni automatycznej. A4 pewnie zachowuje się na drodze, dzięki wielowahaczowemu zawieszeniu przedniej i tylnej osi. Z przodu zastosowano podwójne wahacze poprzeczne i kolumnę prowadzącą, z tyłu oś trapezową, oryginalny pomysł Audi. Zawieszenie jest sprężyste, jednak bez uszczerbku dla komfortu

jazdy. Seryjnie montuje się układ stabilizacji toru jazdy ESP. Zwracają uwagę niski poziom hałasu we wnętrzu pojazdu oraz skuteczne hamulce.
Podsumowanie
Konstruktorzy nowego Audi A4 położyli szczególny nacisk na zapewnienie dynamiki jazdy, wygody i wysokiego poziomu bezpieczeństwa. A4 to nowoczesny samochód oferowany na naszym rynku z dwoma rodzajami nadwozia (sedan i kombi), 9 silnikami i 4 skrzyniami biegów, z napędem na przednią lub na obie osie. Wygląda na to, że producent stara się zrobić wszystko, by model ten się podobał. I są na to duże szanse.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/20 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1984 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 130/5700 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 195/3300 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 10,2 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 9,5 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 202 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): | Brak danych |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 39,3 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 460 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 70 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 6,2/10,9 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 459 x 177 x 143 |
Rozstaw osi (cm): | 265 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena (zł)*: | 121 200 |
* - wersja z bezstopniową skrzynią biegów Multitronic
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Wnętrze wystarczająco przestronne, mniej miejsca na tylnej kanapie. |
Silnik | ***** | Wysoka kultura pracy silnika, rozsądne zużycie paliwa. |
Poziom hałasu | **** | Dobre wyciszenie wnętrza. |
Hamulce | ***** | Droga hamowania Audi jest nieco krótsza niż droga hamowania mercedesa C180T o mocy 143 KM. |
Dynamika | **** | Zupełnie przyzwoita dynamika, biorąc pod uwagę bezstopniową skrzynię biegów. |
Zużycie paliwa | **** | Audi jest bardziej oszczędne niż Mercedes C 180T. |
Nowoczesność konstrukcji | ***** | Nowoczesna płyta podłogowa z wielowahaczowym zawieszeniem obu osi. |
Wyposażenie | **** | Bogate wyposażenie szczególnie z zakresu bezpieczeństwa biernego i czynnego. |
Wyposażenie seryjne:
Audi A4
Poduszki powietrzne | 8 |
Układ ABS | S |
Układ kontroli stabilności toru jazdy ESP | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/O |
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | S |
Klimatyzacja automatyczna | S |
Radioodtwarzacz CD | S |
s - wyposażenie seryjne
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?