Audi A4 kontra Mercedes-Benz C

Ryszard Polit
Fot. Audi: Nowe Audi A4 ma charakterystyczny wlot powietrza, który stał się wyróżnikiem marki. Ze względu na nieco krótszy rozstaw osi, we wnętrzu Audi jest nieco mniej miejsca na tylnej kanapie niż w Mercedesie klasy C.
Fot. Audi: Nowe Audi A4 ma charakterystyczny wlot powietrza, który stał się wyróżnikiem marki. Ze względu na nieco krótszy rozstaw osi, we wnętrzu Audi jest nieco mniej miejsca na tylnej kanapie niż w Mercedesie klasy C.
Nowe Audi A4 i Mercedes-Benz klasy C są uważane za wzorcowe w swojej klasie. Jednak niemieccy producenci wciąż unowocześniają swoje produkty.

Nowe Audi A4 i Mercedes-Benz klasy C są uważane za wzorcowe w swojej klasie. Jednak niemieccy producenci czując na plecach oddech konkurencji, wciąż unowocześniają swoje produkty. Przeciętnego zjadacza chleba interesuje odpowiedź na inne pytanie - jaki jest samochód, którzy kosztuje ponad 120 tys. zł?

 

Fot. Audi: Nowe Audi A4 ma charakterystyczny wlot powietrza, który stał się wyróżnikiem marki. Ze względu na nieco krótszy rozstaw osi, we wnętrzu Audi
Fot. Audi: Nowe Audi A4 ma charakterystyczny wlot powietrza, który stał się wyróżnikiem marki. Ze względu na nieco krótszy rozstaw osi, we wnętrzu Audi jest nieco mniej miejsca na tylnej kanapie niż w Mercedesie klasy C.

Mercedes-Benz klasy C i Audi A4 obecnej generacji zostały zaprezentowane w 2000 roku. Cztery lata później oba modele zmodernizowano - Mercedesa poddano drobnemu face liftingowi, a Audi przeszedł poważniejszą modernizację - zmieniono nie tylko wygląd nadwozia, lecz także zawieszenie. Nowy przód Audi z charakterystycznym wlotem powietrza jest wyrazistym akcentem. Z bogatej gamy wersji silnikowych

Fot. Mercedes-Benz: Mercedes klasy C po face liftingu w zasadzie niewiele się zmienił, co może świadczyć o doskonałości konstrukcji.
Fot. Mercedes-Benz: Mercedes klasy C po face liftingu w zasadzie niewiele się zmienił, co może świadczyć o doskonałości konstrukcji.

wybraliśmy Audi napędzane silnikiem wysokoprężnym 2,0 TDI o mocy 140 KM i Mercedesa napędzanego dieslem 2,2 CDi/150 KM.

 

Cechy szczególne

 

Oba pojazdy zasadniczo różni sposób przeniesienia napędu. Mercedes tradycyjnie ma napęd na oś tylną, a Audi, również tradycyjnie, ma napędzane przednie koła. Długość obu aut jest zbliżona, lecz Mercedes ma o 7 cm większy rozstaw osi. Dzięki temu pasażerowie tylnej

Fot. Audi: Audi A 4 napędzane silnikiem wysokoprężnym 2,0 l/140 KM okazało się pojazdem nieco szybszym i oszczędniejszym od Mercedesa.
Fot. Audi: Audi A 4 napędzane silnikiem wysokoprężnym 2,0 l/140 KM okazało się pojazdem nieco szybszym i oszczędniejszym od Mercedesa.

kanapy mają więcej miejsca na nogi. Tablice przyrządów i rozmieszczenie przycisków i przełączników zaprojektowano w stylu charakterystycznym dla każdej z marek. W Mercedesie jest bardziej oryginalnie niż w Audi i od mniej wprawionych wymaga przyzwyczajenia, np. sposób włączania wycieraczek czy hamulec postojowy uruchamiany pedałem, ale jak go zwolnić? W każdym samochodzie zastosowano wykładziny i

Fot. Mercedes-Benz: Znakomicie pracuje diesel Mercedesa o pojemności 2,2 l i mocy 150 KM. Zastosowano w nim układ common rail i wałki wyrównoważające,
Fot. Mercedes-Benz: Znakomicie pracuje diesel Mercedesa o pojemności 2,2 l i mocy 150 KM. Zastosowano w nim układ common rail i wałki wyrównoważające, zmniejszające drgania. Nawet jeśli Mrecedes jest odrobinę wolniejszy od Audi, satysfakcja z jazdy nadal

plastiki najwyższej jakości, a jakość montażu jest bez zarzutu. Bagażnik w Audi ma objętość 460 l, a w Mercedesie  - o 5 l mniej.

 

Silniki

 

Diesel Mercedesa z pojemności 2,2 l osiąga 150 KM mocy. Audi napędza silnik o pojemności 2 l i mocy 140 KM. Obie jednostki napędowe są doładowane turbosprężarką z

Fot. Audi: Zmodernizowane wnętrze Audi wykonano z materiałów wysokiej jakości.
Fot. Audi: Zmodernizowane wnętrze Audi wykonano z materiałów wysokiej jakości.

chłodnicą powietrza, obie też mają wałki wyrównoważające, zmniejszające wibracje. Różnice dotyczą sposobu zasilania: Mercedes wybrał układ common rail, Audi jest wierny pompowtryskiwaczom. Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Audi zużywa mniej paliwa, ale silnik na wolnych

Fot. Mercedes-Benz: Eleganckie wnętrze może się podobać, podobnie jak naciskanie hamulca postojowego nogą.
Fot. Mercedes-Benz: Eleganckie wnętrze może się podobać, podobnie jak naciskanie hamulca postojowego nogą.

obrotach jest głośny. Za to diesel Mercedesa charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i prawie go nie słychać. 

 

Wrażenia z jazdy

 

W obu pojazdach siedzenia przednie są bardzo wygodne i z szerokim zakresem regulacji. Prowadzenie każdego z aut to duża przyjemność. Samochodem nieco szybszym jest Audi,

Fot. Audi: Zawieszenie Audi jest interesujące – z przodu układ 4 wahaczy przy kolumnie resorującej, z tyłu oś wielowahaczowa, tzw. trapezowa. Warto zauważyć,
Fot. Audi: Zawieszenie Audi jest interesujące – z przodu układ 4 wahaczy przy kolumnie resorującej, z tyłu oś wielowahaczowa, tzw. trapezowa. Warto zauważyć, że w tej klasie aut odchodzi się od osławionych kolumn McPhersona.

jednak w praktyce różnice są niemal niezauważalne. Własności jezdne obu aut są bez zarzutu, a różnice wynikają z napędu na przednią lub tylną oś. W każdym aucie jest seryjny układ kontroli trakcji ESP, który koryguje ewentualne błędy kierowcy. Komfort jazdy Audi i Mercedesa jest wysoki, chociaż bardziej twarde zawieszenie ma Audi. Odmienna jest też konstrukcja zawieszenia. W Audi zastosowano z przodu oś 4-wahaczową z kolumną resorującą, a z tyłu oś trapezową. W Mercedesie z przodu jest kolumna resorująca, a z tyłu oś wielowahaczowa. Klasa C ma bardziej skuteczny układ hamulcowy od Audi.

 

Podsumowanie

 

Wybór Audi A4 lub Mercedesa klasy C zależy od indywidualnych upodobań nabywcy. Oba pojazdy reprezentują zbliżony, wysoki poziom techniczny, komfort i wygodę. Nieco bogatsze wyposażenie ma Mercedes, ale jest o ponad 22 tys. zł droższy od Audi. 

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Audi A4

Mercedes-Benz klasy C 

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

Remis

Poziom hałasu

 

+

Hamulce

 

+

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Audi A4

Mercedes-Benz C 220 CDI

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/wysokoprężny

4/16/wysokoprężny

Pojemność skokowa (cm3
)

1968

2148

Moc maksymalna (KM/obr/min)

140/4000

150/4200

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

320/1750

340/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

9,7

10,1

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

7,4

8,0

Prędkość maksymalna (km/h)

212

224

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

66

65

Droga hamowania od 100 km/h (m)

38,6

36,8

Pojemność bagażnika (dm3
)

460

455

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

70

62

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

4,5/7,8

5,1/8,6

Długość x szerokość x wysokość (cm)

459 x 177 x 143

453 x 173 x 143

Rozstaw osi (cm)

265

272

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/6

Cena (zł)

126 500

148 600

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Audi A4

Mercedes-Benz klasy C

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS/układ ASR - zapobiega poślizgowi kół przy ruszaniu

S/S

S/S

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

S

Układ kontroli trakcji ESP

S

S

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/O

S/S

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka zewnętrzne

S/S

S/S

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Radio CD

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

-/S

Czujnik deszczu

 

S

Siedzenia przednie z regulacją wysokości manualną/elektryczną

S/-

-/S

Tempomat

O

S

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty