Nowe Audi A4 i Mercedes-Benz klasy C są uważane za wzorcowe w swojej klasie. Jednak niemieccy producenci czując na plecach oddech konkurencji, wciąż unowocześniają swoje produkty. Przeciętnego zjadacza chleba interesuje odpowiedź na inne pytanie - jaki jest samochód, którzy kosztuje ponad 120 tys. zł?

Mercedes-Benz klasy C i Audi A4 obecnej generacji zostały zaprezentowane w 2000 roku. Cztery lata później oba modele zmodernizowano - Mercedesa poddano drobnemu face liftingowi, a Audi przeszedł poważniejszą modernizację - zmieniono nie tylko wygląd nadwozia, lecz także zawieszenie. Nowy przód Audi z charakterystycznym wlotem powietrza jest wyrazistym akcentem. Z bogatej gamy wersji silnikowych

wybraliśmy Audi napędzane silnikiem wysokoprężnym 2,0 TDI o mocy 140 KM i Mercedesa napędzanego dieslem 2,2 CDi/150 KM.
Cechy szczególne
Oba pojazdy zasadniczo różni sposób przeniesienia napędu. Mercedes tradycyjnie ma napęd na oś tylną, a Audi, również tradycyjnie, ma napędzane przednie koła. Długość obu aut jest zbliżona, lecz Mercedes ma o 7 cm większy rozstaw osi. Dzięki temu pasażerowie tylnej

kanapy mają więcej miejsca na nogi. Tablice przyrządów i rozmieszczenie przycisków i przełączników zaprojektowano w stylu charakterystycznym dla każdej z marek. W Mercedesie jest bardziej oryginalnie niż w Audi i od mniej wprawionych wymaga przyzwyczajenia, np. sposób włączania wycieraczek czy hamulec postojowy uruchamiany pedałem, ale jak go zwolnić? W każdym samochodzie zastosowano wykładziny i

plastiki najwyższej jakości, a jakość montażu jest bez zarzutu. Bagażnik w Audi ma objętość 460 l, a w Mercedesie - o 5 l mniej.
Silniki
Diesel Mercedesa z pojemności 2,2 l osiąga 150 KM mocy. Audi napędza silnik o pojemności 2 l i mocy 140 KM. Obie jednostki napędowe są doładowane turbosprężarką z

chłodnicą powietrza, obie też mają wałki wyrównoważające, zmniejszające wibracje. Różnice dotyczą sposobu zasilania: Mercedes wybrał układ common rail, Audi jest wierny pompowtryskiwaczom. Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Audi zużywa mniej paliwa, ale silnik na wolnych

obrotach jest głośny. Za to diesel Mercedesa charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i prawie go nie słychać.
Wrażenia z jazdy
W obu pojazdach siedzenia przednie są bardzo wygodne i z szerokim zakresem regulacji. Prowadzenie każdego z aut to duża przyjemność. Samochodem nieco szybszym jest Audi,

jednak w praktyce różnice są niemal niezauważalne. Własności jezdne obu aut są bez zarzutu, a różnice wynikają z napędu na przednią lub tylną oś. W każdym aucie jest seryjny układ kontroli trakcji ESP, który koryguje ewentualne błędy kierowcy. Komfort jazdy Audi i Mercedesa jest wysoki, chociaż bardziej twarde zawieszenie ma Audi. Odmienna jest też konstrukcja zawieszenia. W Audi zastosowano z przodu oś 4-wahaczową z kolumną resorującą, a z tyłu oś trapezową. W Mercedesie z przodu jest kolumna resorująca, a z tyłu oś wielowahaczowa. Klasa C ma bardziej skuteczny układ hamulcowy od Audi.
Podsumowanie
Wybór Audi A4 lub Mercedesa klasy C zależy od indywidualnych upodobań nabywcy. Oba pojazdy reprezentują zbliżony, wysoki poziom techniczny, komfort i wygodę. Nieco bogatsze wyposażenie ma Mercedes, ale jest o ponad 22 tys. zł droższy od Audi.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Audi A4 | Mercedes-Benz klasy C |
Przestronność wnętrza | | + |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | | + |
Hamulce | | + |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | | + |
Wybrane dane techniczne:
| Audi A4 | Mercedes-Benz C 220 CDI |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/wysokoprężny | 4/16/wysokoprężny |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1968 | 2148 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 140/4000 | 150/4200 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 320/1750 | 340/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 9,7 | 10,1 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 7,4 | 8,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 212 | 224 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 66 | 65 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 38,6 | 36,8 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 460 | 455 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 70 | 62 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 4,5/7,8 | 5,1/8,6 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 459 x 177 x 143 | 453 x 173 x 143 |
Rozstaw osi (cm) | 265 | 272 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/6 |
Cena (zł) | 126 500 | 148 600 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Audi A4 | Mercedes-Benz klasy C |
Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
Układ ABS/układ ASR - zapobiega poślizgowi kół przy ruszaniu | S/S | S/S |
Układ wspomagania nagłego hamowania | S | S |
Układ kontroli trakcji ESP | S | S |
Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/O | S/S |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka zewnętrzne | S/S | S/S |
Centralny zamek | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Radio CD | S | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | -/S | -/S |
Czujnik deszczu | | S |
Siedzenia przednie z regulacją wysokości manualną/elektryczną | S/- | -/S |
Tempomat | O | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm
Słuchawki Beyerdynamic DT990 Edycja 250Ohm Model D…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Anthracite Oxygen
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay EX Komfort na któ…
kup teraz

Sony MDREX15LPPIZ różowy
SŁUCHAWKI SONY MP3 MDR-EX15LP KORECZKI- Słuchanie …
kup teraz

Sony LinkBuds WF-L900 Biały
To jest automatyczne tłumaczenie wygenerowane prze…
Pirat drogowy w Lublinie