
Audi A4 jest obecne na rynku już od 22 lat. Obecnie na rynku jest piąta generacja tego modelu, który do produkcji wszedł pod koniec 2015 roku. Nowe A4 otrzymało fabryczne oznaczenie B9.
Fot. Wojciech Frelichowski
Audi A4 jest obecne na rynku już od 22 lat. Obecnie na rynku jest piąta generacja tego modelu, który do produkcji wszedł pod koniec 2015 roku. Nowe A4 otrzymało fabryczne oznaczenie B9. W porównaniu z poprzednikiem Audi A4 jest większe, ale masa własna uległa znacznemu zmniejszeniu - nawet o 120 kg, zależnie od silnika. Dzięki specjalnemu doborowi zastosowanych materiałów oraz lekkiej konstrukcji, karoseria tego auta jest jedną z lżejszych wśród konkurencyjnych modeli w tym segmencie samochodów. Pieczołowicie dopracowano też aerodynamikę nadwozia. A4 ma najniższy w swej klasie współczynnik oporu powietrza - 0,23.
Większa kabina
Dużo zmian przeprowadzono w kabinie. Pierwsze, co rzuca się w oczy, to zupełnie inny kokpit. Teraz niemal całą jego szerokość zajmują wyloty powietrza. Natomiast na szerokiej, asymetrycznie zarysowanej konsoli środkowej umieszczono terminal obsługi MMI (Multi Media Interface), czyli skomputeryzowany system sterowania, informacji i multimediów. Natomiast na szczycie centralnej konsoli zamontowano wysuwany monitor systemu MMI.
Ponieważ powiększeniu uległy wymiary zewnętrzne auta, zatem większa jest również kabina. W porównaniu z poprzednikiem wnętrze jest dłuższe o 17 mm, a z tyłu pojazdu jest o 23 mm więcej miejsca na nogi.
Bagażnik ma pojemność 505 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy pojemność przestrzeni bagażowej wynosi 1510 l.
Dynamiczne turbo
Pod maską testowanego auta pracował czterocylindrowy turbodiesel o pojemności 2 litrów i mocy 190 KM. Producent informuje, że w tej jednostce poczyniono szereg ulepszeń pod kątem zwiększenia dynamiki przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa. Jak jest w rzeczywistości?
Faktycznie, jest to bardzo wydajna jednostka napędowa. Według danych fabrycznych wyposażone w ten silnik Audi A4 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,7 sekundy. Producent podaje, że średnie spalanie wynosi 4,1 l na 100 km. Jednak w rzeczywistości do tego wyniku należy dodać jeszcze przynajmniej półtora litra, ale to i tak bardzo dobry wynik.
Na uznanie zasługuje również znakomite wyciszenie jednostki napędowej. W kabinie silnika niemal nie słychać, a i na zewnątrz jego odgłosy są mocno zredukowane.
[page_break]
Zwinna sztuka

Audi A4 jest obecne na rynku już od 22 lat. Obecnie na rynku jest piąta generacja tego modelu, który do produkcji wszedł pod koniec 2015 roku. Nowe A4 otrzymało fabryczne oznaczenie B9.
Fot. Wojciech Frelichowski
W tej wersji silnik połączono z siedmiobiegową przekładnią automatyczną S tronic, która pracuje nienagannie. Mechanizm pracuje bardzo gładko, a poszczególne przełożenia są załączane niezauważalnie. Kierowca ma tez możliwość sekwencyjnej zmiany biegów dźwignią na środkowym tunelu lub łopatkami przy kierownicy, jak w sportowym aucie.
W sukurs dynamicznemu napędowi idzie zawieszenie. Już w ulicznym gąszczu można poczuć, że Audi A4 jest zwinne, a przy tym wykazuje sprinterskie predyspozycje. Zakręty można pokonywać bez obawy, że auto zacznie szukać swojej drogi, ale pasażerowie mają zapewniony komfort resorowania. Nie ma mowy o myszkowaniu po jezdni czy wychyłach nadwozia. Nie ma ani nad-, ani podsterowności.
Do tego w układzie kierowniczym dobrze wyważono proporcje pomiędzy siłą wspomagania a precyzją prowadzenia. Kierowca panuje nad autem, a przy tym ma frajdę z jazdy, bo auto wręcz domaga się ostrego wchodzenia w zakręty. Natomiast trzeba uważać przy podjeżdżaniu do krawężników przodem. Przedni zderzak jest bardzo nisko osadzony i łatwo go uszkodzić. Ale bardziej chyba doskwiera skromny zbiornik paliwa. 40 litrów to nawet jak dla oszczędnego turbodiesla pojemność zbyt mała.
Audi A4 2.0 TDI 190 KM sedan i konkurenci
Marka/model | Audi A4 2.0 TDI 190 KM sedan | BMW 320d 2.0 Diesel 190 KM | Mercedes C 220 2.1 Diesel BlueTec 170 KM | |||
Cena (zł) | 173 100 | 164 477 | 180 096 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | sedan/4 | sedan/4 | sedan/4 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4726/1842/1427 | 4633/1811/1429 | 4686/1810/1442 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1572/1555 | 1543/1583 | 1588/1570 | |||
Rozstaw osi (mm) | 2820 | 2810 | 2840 | |||
Masa własna (kg) | 1480 | 1450 | 1495 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 480 | 480 | 480 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 40 | 60 | 66 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy | |||
Pojemność (cm3) | 1968 | 1995 | 2143 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | |||
Napędzana oś | przednia | tylna | tylna | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/7 | automatyczna/8 | automatyczna/7 | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 190 przy 3800 | 190 przy 4000 | 170 przy 3000 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 400 przy 1750 | 400 przy 1750 | 400 przy 1400 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,7 | 7,2 | 7,8 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 237 | 230 | 233 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,1 | 4,0 | 4,3 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 107 | 106 | 103 | |||
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?