Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Audi A3

Jerzy Witaszczyk
W Polsce jest już audi A3 drugiej generacji. Pierwszy A3 pojawił się w 1996 roku; poddany niewielkiej modernizacji w roku 2000, do końca było autem interesującym.
Audi A3

Nowa "trójka" została zbudowana na podwoziu, które będzie służyć golfowi V. Mocno zmieniona została gama silników. W porównaniu z poprzednikiem nowy audi ma zwiększony o 65 mm rozstaw osi, jest szerszy o 30 mm i niższy o 10 mm. Krótsze zwisy nadwozia, bardziej pochylony tylny słupek, wyraźnie widoczne rury wydechowe (w zależności od silnika pojedyncze lub podwójne) nadają autu dynamiczny wygląd.
We wnętrzu sportowy charakter podkreślają m.in. fotele umieszczone niżej niż w poprzednim modelu, okrągłe dysze wentylacji z aluminiowym obramowaniem, wysoka konsola środkowa i stojący pedał gazu.

Audi A3

Nowy A3 jest przestronniejszy od poprzednika, co docenią pasażerowie siedzący z tyłu. Dzięki zmienionej konstrukcji dźwigni hamulca ręcznego w konsoli środkowej udało się umieścić dwa uchwyty na kubki, dostępne także dla osób siedzących na tylnej kanapie.
W gamie silników znalazły się trzy nowe jednostki napędowe. Są to wysokoprężny 2.O TDI z czterema zaworami w cylindrze, benzynowe 2.0 FSI z bezpośredni wtryskiem i 3.2 V6 (oba niedawno zadebiutowały w audi A4 i audi TT).
Jednostki napędowe współpracują z manualną 5- lub 6-biegową skrzynią biegów lub z automatyczną skrzynią biegów tiptronic. Najmocniejsze silniki na życzenie dostępne będą z nową, preselekcyjną, sportową skrzynię biegów DSG. Dzięki podwójnemu sprzęgłu dokonuje ona bardzo szybkiej zmiany biegów. Ponieważ nie zastosowano w niej sprzęgła hydrokinetycznego, które obniża moc, skrzynia zapewnia dynamikę i zużycie paliwa odpowiadające przekładni manualnej. Kierowca zmienia biegi przy użyciu drążka zmiany biegów lub przełączników kołyskowych na kierownicy. Przekładnia DSG może też samodzielnie zmieniać przełożenia.

Audi A3

Nowy audi A3 ma udaną konstrukcję podwozia, na którą składa się udoskonalona oś przednia z kolumną McPhersona i nowe niezależne, czterowahaczowe zawieszenie tylnych kół. Podczas kilkudziesięciokilometrowych jazd po krętych i wyboistych wiejskich drogach, ani raz nie poczułem się zagrożony. Nowe A3 pewnie pokonuje zakręty, pewnie trzyma kierunek i jest stabilne na prostej drodze, nawet przy dużych prędkościach. Przy tym wszystkim, jak na niemieckie auto kompaktowe, jest komfortowo zawieszone. Pewnie jest to także zasługa kół o dużych rozmiarach (16 lub 17 cali).
W nowym audi sprawdza się wspomaganie układu kierowniczego, znane już z innych samochodów koncernu Volkswagena. Jest precyzyjne, dobrze wyważone - chyba jedno z najlepszych wśród stosowanych we współczesnych samochodach. Zawieszenie, precyzję układu kierowniczego i wzmocnione hamulce docenia się przy okazji dynamicznej szybkiej jazdy.

Audi A3

Kolejny raz nie odmówiłem sobie jazdy nowym dwulitrowym dieslem i kolejny raz nie wynalazłem w tym silniku słabych punktów. Jeśli w trakcie eksploatacji oprócz takich walorów, jak moc i wysoki moment obrotowy dostępny w szerokim przedziale obrotów, wykaże się jeszcze niezawodnością, jak stare diesle, to zestawiony z 6-biegową przekładnią jest (na obecnym etapie) prawie zbliżony do ideału.
Audi A3 oferowane jest w trzech poziomach wyposażenia. Podstawowy poziom to attraction, sportowa wersja to ambition, a ekskluzywna to ambiente.
Najtańszy 3-drzwiowy A3 attraction z silnikiem 1.6 kosztuje 16.900 euro. Z silnikiem 2.0 TDi - 23.200 euro.
Nie ma jeszcze ceny wersji quattro ze stałym napędem na wszystkie koła.
Dane techniczne

Silniki2.0 FSI1.62.0 TDI
Moc kW/KM/obr.min110/150/6.00075/102/5.600103/140/4.000
Moment obrotowy (Nm/obr.min)200/ 3.500148/3.800320/1.750-2.000
Prędkość maksymalna km/h211185207
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)9,111,09,5
Zużycie paliwa l/100 km
miasto9,69,67,2
za miastem5,35,54,5
średnio6,97,05,5
Wymiary, pojemności
dł/szer./wys. (mm)4.203/1765/1421
rozstaw osi (mm)2578 mm
bagażnik (l)350
zbiornik paliwa (l)55
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty