Klasa premium obejmuje samochody wyróżniające się spośród innych w danym segmencie. BMW serii 1 i Audi A3 Sportback, które opisujemy, są nieco inne niż typowe auta kompaktowe, takie jak VW Golf, Renault Megane czy Opel
Astra. Wyróżniają się nie tylko wyższą ceną, lecz także nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi, wysokim poziomem wykonania i prestiżem producentów. Wybraliśmy najsłabsze wersje silnikowe obu konkurentów, które mimo to i tak kosztują powyżej 90 tys. zł.
Cechy szczególne
Oba pojazdy mają 5-drzwiowe nadwozia typu hatchback. Cechą charakterystyczną BMW jest napęd na tylne koła. Producent przekonuje, że napędzanie tylnych kół to zdecydowanie lepszy pomysł niż napęd przedni, który mają pozostałe auta kompaktowe, w tym Audi A3. Interesujące
w BMW jest też 5-wahaczowe zawieszenie tylne i równy rozkład masy na poszczególne osie, co się w autach kompaktowych nie zdarza. Wygląda więc na to, że BMW stworzyło auto o cechach sportowych. Audi ma tę samą płytę podłogową co VW Golf V i 4-wahaczowe tylne zawieszenie. Oba pojazdy mają zbliżoną długość, jednak w BMW rozstaw osi jest o 8 mm większy. Mimo to na tylnej kanapie BMW
wcale nie jest przestronniej niż w Audi. W obu autach wysokie osoby, którym przyjdzie tu usiąść mogą być rozczarowane brakiem miejsca nad głową. Kolejną wspólną cechą tych aut jest wysoka jakość użytych we wnętrzu materiałów i precyzja montażu. Bagażnik w BMW ma objętość 330 l, a w Audi - 370 l.
Silniki
Audi konsekwentnie lansuje silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim - tzw. FSI, których zaletą jest niskie zużycie paliwa. Wybraliśmy więc taki silnik, który z pojemności 1,6 l uzyskuje 115 KM mocy. BMW podkreśla, że silniki typu FSI wymagają stosowania skomplikowanych
katalizatorów spalin i benzyny bezsiarkowej. Takowej wcale nie potrzebuje silnik BMW o pojemności 1,6 l i mocy 116 KM, a jest równie ekologiczny, gdyż ma układ płynnej regulacji faz rozrządu zaworów dolotowych i wylotowych. Pomijając różnice zdań - Audi zużywa w mieście mniej benzyny o 1,8 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Obaj producenci dopięli swego - w Audi A3 i BMW 116i podróżuje się z radością, nawet z gadatliwą teściową. Dzięki konstrukcji zawieszenia i licznym systemom elektronicznym zamontowanym seryjnie w BMW, pojazd ma bardzo dobre własności jezdne również na zakrętach. Tylny napęd nie sprawia kłopotu. Zwraca uwagę precyzyjny układ kierowniczy. Pod względem własności jezdnych przednionapędowe Audi nie ustępuje BMW. Audi jest jednak nieco wolniejszy od swojego konkurenta i ma mniej skuteczny układ hamulcowy. BMW z prędkości 100 km/h zatrzymuje się na drodze krótszej niż 38 m. W klasie aut kompaktowych to rzadkość. W obu autach komfort jazdy jest ograniczony twardością zawieszenia, które ma sportowych charakter. Jednak na równych drogach nie odczuwa się żadnego dyskomfortu. Poziom hałasu w obu pojazdach jest dość niski.
Podsumowanie
Koncerny BMW i Audi zapewniają, że stworzyły samochody dostarczające radości z jazdy. BMW, które debiutuje w klasie
aut kompaktowych, najwyraźniej jest pewne sukcesu, gdyż auto kosztujące 92 500 zł pozbawiono klimatyzacji i radia. Fani BMW muszą więc za te rarytasy zapłacić ekstra. W Audi jest co prawda klimatyzacja, ale za radio też trzeba dopłacić. Oba auta są rzeczywiście “premium" i tylko od indywidualnych gustów nabywców zależy, który pojazd wybiorą. Chociaż założenia konstrukcyjne są różne, obaj konkurenci prezentują wysoki poziom techniczny, niespotykany w klasie aut kompaktowych. Np., gdy przepali się żarówka w tylnych światłach BMW, jej rolę przejmuje inna, sprawna.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Audi A3 | BMW 116i | |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | + | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | Remis |
Wybrane dane techniczne:
Audi A3 | BMW 116i | |
Typ silnika | Benzynowy FSI | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1598 | 1596 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 115/6000 | 116/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 155/4000 | 150/4300 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 11,1 | 10,8 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 11,5 | 11,2 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 196 | 200 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 68 | 68 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 38,8 | 37,6 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 370 | 330 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 55 | 50 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,3/8,7 | 5,9/10,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 429 x 177 x 142 | 423 x 175 x 143 |
Rozstaw osi (cm): | 258 | 266 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 2/12 | 2/12 |
Cena (zł): | 97 900 | 92 500 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
Audi A3 | BMW 116i | |
poduszki powietrzne | 4 | 8 |
układ ABS | S | S |
Układ zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR | S | S |
Układ wspomagania nagłego hamowania | - | S |
Układ kontroli trakcji | O | S |
lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane | S/S | S/- |
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/S | S/S |
klimatyzacja manualna/automatyczna | -/S | O |
Radio | O | O |
centralny zamek | S | S |
wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą