Audi A3 Sportback kontra BMW 116i

Ryszard Polit
Fot. Audi: Audi A 3 z nadwoziem 5-drzwiowym nosi dodatkowe oznaczenie Sportback.
Fot. Audi: Audi A 3 z nadwoziem 5-drzwiowym nosi dodatkowe oznaczenie Sportback.
Audi i BMW przekonują, że stworzyły nowe standardy w klasie kompaktowych aut premium.
Sęk w tym, że owe standardy diametralnie się różnią, tak jak zupełnie inne są BMW serii 1 i Audi A3 Sportback. Czy można więc mówić o standaryzacji?
Fot. Audi: Audi A 3 z nadwoziem 5-drzwiowym nosi dodatkowe oznaczenie Sportback.
Fot. Audi: Audi A 3 z nadwoziem 5-drzwiowym nosi dodatkowe oznaczenie Sportback.

 

Klasa premium obejmuje samochody wyróżniające się spośród innych w danym segmencie. BMW serii 1 i Audi A3 Sportback, które opisujemy, są nieco inne niż typowe auta kompaktowe, takie jak VW Golf, Renault Megane czy Opel

Fot. BMW: BMW serii 1 ma napęd na tylne koła, co w klasie pojazdów kompaktowych jest rzadkością i jednocześnie atrakcją dla nabywcy. Dzięki licznym systemom
Fot. BMW: BMW serii 1 ma napęd na tylne koła, co w klasie pojazdów kompaktowych jest rzadkością i jednocześnie atrakcją dla nabywcy. Dzięki licznym systemom wspomagającym charakterystyka prowadzenia tego pojazdu jest niemal neutralna.

Astra. Wyróżniają się nie tylko wyższą ceną, lecz także nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi, wysokim poziomem wykonania i prestiżem producentów. Wybraliśmy najsłabsze wersje silnikowe obu konkurentów, które mimo to i tak kosztują powyżej 90 tys. zł.

 

Cechy szczególne

 

Oba pojazdy mają 5-drzwiowe nadwozia typu hatchback. Cechą charakterystyczną BMW jest napęd na tylne koła. Producent przekonuje, że napędzanie tylnych kół to zdecydowanie lepszy pomysł niż napęd przedni, który mają pozostałe auta kompaktowe, w tym Audi A3. Interesujące

Fot. Audi: Silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny o pojemności 1,6 l i mocy 115 KM jest bardziej oszczędny od jednostki napędowej BMW.
Fot. Audi: Silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny o pojemności 1,6 l i mocy 115 KM jest bardziej oszczędny od jednostki napędowej BMW.

w BMW jest też 5-wahaczowe zawieszenie tylne i równy rozkład masy na poszczególne osie, co się w autach kompaktowych nie zdarza. Wygląda więc na to, że BMW stworzyło auto o cechach sportowych. Audi ma tę samą płytę podłogową co VW Golf V i 4-wahaczowe tylne zawieszenie. Oba pojazdy mają zbliżoną długość, jednak w BMW rozstaw osi jest o 8 mm większy. Mimo to na tylnej kanapie BMW

Fot. BMW:  BMW okazał się autem nieco szybszym od Audi. BMW napędzane jest silnikiem o pojemności 1,6 l i mocy 116 KM z układem płynnej regulacji faz
Fot. BMW: BMW okazał się autem nieco szybszym od Audi. BMW napędzane jest silnikiem o pojemności 1,6 l i mocy 116 KM z układem płynnej regulacji faz rozrządu zaworów.

wcale nie jest przestronniej niż w Audi. W obu autach wysokie osoby, którym przyjdzie tu usiąść mogą być rozczarowane brakiem miejsca nad głową. Kolejną wspólną cechą tych aut jest wysoka jakość użytych we wnętrzu materiałów i precyzja montażu. Bagażnik w BMW ma objętość 330 l, a w Audi - 370 l.

 

Silniki

 

Audi konsekwentnie lansuje silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim - tzw. FSI, których zaletą jest niskie zużycie paliwa. Wybraliśmy więc taki silnik, który z pojemności 1,6 l uzyskuje 115 KM mocy. BMW podkreśla, że silniki typu FSI wymagają stosowania skomplikowanych

Fot. Audi: Wnętrze Audi może stanowić wzór precyzji wykonania.
Fot. Audi: Wnętrze Audi może stanowić wzór precyzji wykonania.

katalizatorów spalin i benzyny bezsiarkowej. Takowej wcale nie potrzebuje silnik BMW o pojemności 1,6 l i mocy 116 KM, a jest równie ekologiczny, gdyż ma układ płynnej regulacji faz rozrządu zaworów dolotowych i wylotowych. Pomijając różnice zdań - Audi zużywa w mieście mniej benzyny o 1,8 l na 100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Fot. BMW:  Przynależność do klasy premium zobowiązuje – wnętrze BMW wykonano z materiałów najwyższej jakości. W podstawowej wersji wyposażenia nie ma
Fot. BMW: Przynależność do klasy premium zobowiązuje – wnętrze BMW wykonano z materiałów najwyższej jakości. W podstawowej wersji wyposażenia nie ma klimatyzacji i radia.

Obaj producenci dopięli swego - w Audi A3 i BMW 116i podróżuje się z radością, nawet z gadatliwą teściową. Dzięki konstrukcji zawieszenia i licznym systemom elektronicznym zamontowanym seryjnie w BMW, pojazd ma bardzo dobre własności jezdne również na zakrętach. Tylny napęd nie sprawia kłopotu. Zwraca uwagę precyzyjny układ kierowniczy. Pod względem własności jezdnych przednionapędowe Audi nie ustępuje BMW. Audi jest jednak nieco wolniejszy od swojego konkurenta i ma mniej skuteczny układ hamulcowy. BMW z prędkości 100 km/h zatrzymuje się na drodze krótszej niż 38 m. W klasie aut kompaktowych to rzadkość. W obu autach komfort jazdy jest ograniczony twardością zawieszenia, które ma sportowych charakter. Jednak na równych drogach nie odczuwa się żadnego dyskomfortu. Poziom hałasu w obu pojazdach jest dość niski.

Fot. Audi: Ilość miejsca na tylnej kanapie Audi jest zbliżona do BMW.
Fot. Audi: Ilość miejsca na tylnej kanapie Audi jest zbliżona do BMW.

 

Podsumowanie

 

Koncerny BMW i Audi zapewniają, że stworzyły samochody dostarczające radości z jazdy. BMW, które debiutuje w klasie

Fot. BMW:  Na tylnej kanapie ilość miejsca jest przeciętna, a dla osób wysokich może być nawet nieco za mała.
Fot. BMW: Na tylnej kanapie ilość miejsca jest przeciętna, a dla osób wysokich może być nawet nieco za mała.

aut kompaktowych, najwyraźniej jest pewne sukcesu, gdyż auto kosztujące 92 500 zł pozbawiono klimatyzacji i radia. Fani BMW muszą więc za te rarytasy zapłacić ekstra. W Audi jest co prawda klimatyzacja, ale za radio też trzeba dopłacić. Oba auta są rzeczywiście “premium" i tylko od indywidualnych gustów nabywców zależy, który pojazd wybiorą. Chociaż założenia konstrukcyjne są różne, obaj konkurenci prezentują wysoki poziom techniczny, niespotykany w klasie aut kompaktowych. Np., gdy przepali się żarówka w tylnych światłach BMW, jej rolę przejmuje inna, sprawna.

  

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 Audi A3

BMW 116i

Przestronność wnętrza

Remis

 
Silnik

Remis

 
Poziom hałasu

Remis

 
Hamulce

 +

Dynamika

 +

Zużycie paliwa

+

 
Nowoczesność konstrukcji

Remis

 
Wyposażenie

Remis

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 Audi A3

BMW 116i

Typ silnika

Benzynowy FSI

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1598

1596

Moc maksymalna (KM/obr/min):

115/6000

116/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

155/4000

150/4300

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

11,1

10,8

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

11,5

11,2

Prędkość maksymalna (km/h):

196

200

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

68

68

Droga hamowania od 100 km/h (m):

38,8

37,6

Pojemność bagażnika (dm3):

370

330

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

55

50

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,3/8,7

5,9/10,5

Długość x szerokość x wysokość (cm):

429 x 177 x 142

423 x 175 x 143

Rozstaw osi (cm):

258

266

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

2/12

2/12

Cena (zł):

97 900

92 500

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 Audi A3

BMW 116i

poduszki powietrzne

4

8

układ ABS

S

S

Układ zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR

S

S

Układ wspomagania nagłego hamowania

-

S

Układ kontroli trakcji

O

S

lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane

S/S

S/-

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/S

S/S

klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

O

Radio

O

O

centralny zamek

S

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty