
Koncern z Ingolstadt w swych kompaktach stawia przede wszystkim na napęd konwencjonalny, z silnikiem spalinowym w roli głównej. Hybryda Audi w tej klasie to oferta dla koneserów – mocna i droga. Zupełnie inaczej podchodzi do tego Lexus. Jego kompakt o nazwie CT jest hybrydą i nie ma wersji konwencjonalnej. Zaskakujący jest zatem fakt, że japoński rywal modelu A3 ma niemal identyczną cenę jak rywal z Niemiec. W powszechnym mniemaniu samochody spalinowo-elektryczne są dużo droższe od zwykłych, czemu kłam zadaje właśnie Lexus CT.
A może jest tak, że firma z wielką determinacją obniżyła cenę do takiego poziomu, oszczędzając na czym się da? Nic z tych rzeczy. Model CT ma wyjątkowo solidną konstrukcję nadwozia z elementami przejmującymi drgania, co w połączeniu z dobrym wygłuszeniem kabiny przyczynia się do poprawy komfortu jazdy. Wykończenie wnętrza, o niebo lepsze niż w Priusie, zdecydowanie plasuje auto w standardach klasy „Premium”. Fotele są bardzo dobrze wyprofilowane, przestronność wnętrza nie budzi zastrzeżeń a bagażnik ma typową dla kompaktów pojemność, mimo obecności sporego akumulatora niklowo-wodorkowego. CT ma ciekawie zaprojektowane nadwozie, z oryginalną częścią tylną od razu rzucającą się w oczy, i interesującą deskę rozdzielczą z nieco dziwaczną dźwigienką do obsługi przekładni bezstopniowej typu CVT.

W Audi króluje klasyka, zarówno w nadwoziu jak i we wnętrzu. Gdyby nie potężny wlot powietrza do chłodnicy A3 wyglądał by po prostu banalnie. Bryła auta jest jednak miła dla oka dzięki dobrym proporcjom i swoistej elegancji prostych, ostrych linii. Przedział pasażerski wykończono poprawnie, na pozór wręcz idealnie. Ale gdy przyjrzymy się uważniej i dotkniemy otaczających nas materiałów wykończeniowych okaże się, że wersja Attraction odbiega jakością od wyższych poziomów wyposażenia. Najbardziej widoczne jest to na panelach drzwi i dolnej części deski rozdzielczej. Fotele nie są tak wygodne jak w Lexusie. Mimo wszystko podróż A3 to spora przyjemność. Wolnej przestrzeni jest dużo, nie żałowano materiałów wygłuszających, bagażnik ma przyzwoite rozmiary. Frajdę z jazdy potęguje świetnie zestrojone podwozie, precyzyjnie prowadzące samochód w sposób typowy dla Audi. Jest stosunkowo „sztywne”, ale nie na tyle, by dokuczać jadącym podczas jazdy po kiepskich nawierzchniach. Bez zarzutu działa też układ kierowniczy.

W zawieszeniach Lexusa również czuje się wyraźną sztywność, niekiedy jest ona nawet zbyt wyraźna (większe wyboje). Układ kierowniczy działa nieco ospale i nie jest tak precyzyjny jak w A3. Hamowanie wymaga przyzwyczajenia, bo jeśli pedał naciśniemy mało zdecydowanie to zamiast zdecydowanego opóźnienia doczekamy się jedynie spowolnienia i przetwarzania energii kinetycznej na elektryczną (zasilanie akumulatora). A wszystko to przy ustawieniu selektora trybów jazdy w pozycji „normal”. Gdy zdecydujemy się na tryb „sport” podwozie pozostaje na szczęście przy swoim zestrojeniu i nie robi się „twardsze”, za to układ kierowniczy zyskuje na precyzji. Elektronika podwoziowa podejmuje ewentualne interwencje nieco później, a proces hamowania „normalnieje” i przebiega tak, jak w konwencjonalnych samochodach. Podświetlenie wskaźników zmienia się w niebieskiego na czerwone a w miejscu wskaźnika wykorzystania mocy pojawia się obrotomierz. Podczas szybkiej jazdy wyraźnie czuje się nadsterowność CT, za co odpowiada zapewne ciężki akumulator umieszczony w tylnej części nadwozia pod podłogą. Elektronika podwoziowa bezbłędnie reaguje jednak na wszelkie próby zmiany założonego toru jazdy.
Lexus, mimo sumarycznej mocy hybrydowego zespołu napędowego wyższej o 11 KM od Audi, ma sporo gorsze osiągi. Wynika to z dużo wyższej masy własnej (prawie 150 kg) i zastosowania bezstopniowej przekładni typu CVT, umożliwiającej płynne i efektywne współdziałanie silnika spalinowego i elektrycznego. A3 jest lżejszy i ma zautomatyzowaną, dwusprzęgłową przekładnię S-Tronic o niższych oporach mechanicznych. Świetnie współpracuje ona z bardzo przyjemnie pracującym, cichym, elastycznym i pozbawionym drgań silnikiem. Ale pod względem zużycia paliwa Audi nie ma już przewagi takiej jak w dynamice. W trasie, gdzie duża masa własna jest przekleństwem japońskiego auta, oba auta osiągają podobny wynik na poziomie 6-7 l/100 km. W mieście zużycie paliwa w A3 spada do 6-7 l/100 km, w CT do 4-6 l/100 km w zależności od użytego trybu jazdy. Najniższą wartość spalania uzyskuje się w Lexusie używając trybu ECO, gdy samochód jest nastawiony wyłącznie na ekonomiczną jazdę, albo używając co jakiś czas trybu EV. Ten ostatni pozwala jechać „na prądzie” ok. 2 km z prędkością do 45 km/h (w sam raz na korki). Efekt jest taki, że CT w zawsze rusza na silniku elektrycznym, w „ciasnym” ruchu miejskim rzadko załącza silnik spalinowy i pokonuje bez jego pomocy spore dystanse. Oczywiście w trybie ECO można jeździć nie tylko w korkach i nie tylko w mieście. Ale przyjemności w tym żadnej, auto jest ospałe, ani myśli sprawnie przyśpieszać i myśli tylko o odzyskiwaniu energii. Zniosą to tylko wyjątkowo cierpliwi kierowcy.

Najtańszego Audi A3 ze 110-konnym silnikiem 1.2 TFSI i automatyczną przekładnią S-Tronic można kupić za 103 300 zł. Najtańszy Lexus CT to opisywana wersja 200h Elite za 110 900 zł. Najbliższy jej cenowo i silnikowo A3 1.4 TFSI o mocy 125 KM jest co prawda o 2600 zł tańszy, ale pod względem wyposażenia seryjnego wyraźnie odstaje od japońskiego konkurenta. Dużo daje tylko za dopłatą. Lexus góruje w standardzie większą liczbą poduszek powietrznych (kolanowa także dla prawego, przedniego fotela), systemem kontroli trakcji, możliwością wyboru trybów jazdy, automatyczną klimatyzacją, czujnikiem deszczu, aluminiowymi obręczami kół i odtwarzaczem CD. Wyposażenie stanowi bardzo mocny atut modelu CT, równie przekonujący jak niższe zużycie paliwa
Wybrane dane techniczne
| Audi A3 Sportback 1.4 TFSI S-Tronic Attraction 5d | Lexus CT 200h Elite |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy + elektryczny |
Pojemność skokowa (cm3) | 1395 | 1798 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 125/5000-6000 | sil. spal. 99/5200 sil. Elektr. 82 łącznie tryb hybr. 136 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 200/1400-4000 | 142/2800-4400 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,3 | 10,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 206 | 180 |
Pojemność bagażnika (l) | 380/b.d. | 375/985 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 45 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 5,1 | 3,6 |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 431/178,5/142,5 | 435/176,5/144,5 |
Rozstaw osi (cm) | 263,6 | 260 |
Masa własna (kg) | 1225 | 1370 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 3/12 |
Cena (zł) | od 108 300 | od 110 900 |
Utrata wartości po 3 latach (%) | | |
Wybrane wyposażenie seryjne
| Audi A3 Sportback 1.4 TFSI S-Tronic Attraction | Lexus CT 200h Elite |
Poduszki powietrzne | 7 | 8 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr | S | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/O | -/S |
Radio/odtwarzacz CD/MP3 | S/O/O | S/S/O |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena
| Audi A3 Sportback 1.4 TFSI S-Tronic Attraction | Lexus CT 200h Elite |
Przestronność wnętrza | + | + |
Silnik | + | + |
Osiągi | + | |
Podwozie | + | + |
Poziom hałasu (odczuwalny) | + | + |
Zużycie paliwa | | + |
Wyposażenie | | + |
Cena | + | + |
Wynik końcowy | ++++++ (6) | +++++++ (7) |
Podsumowanie
Przewaga Lexusa to efekt niższego zużycia paliwa i lepszego wyposażenia seryjnego. Ekonomiczna przewaga hybrydy widoczna jest głównie w mieście, ale auta kompaktowe często są użytkowane właśnie w dużych aglomeracjach. W trasie ta zaleta dwusilnikowca przestaje mieć znaczenie, jednak wciąż jest to samochód znacznie lepiej wyposażony od rywala w zakresie bezpieczeństwa i komfortu, co stanowi o jego wyższości. Audi A3 jest autem świetnie dopracowanym, należącym bez wątpienia do czołówki segmentu. Szkoda tylko, że jego porównywalna z Lexusem CT cena to efekt oszczędności na wyposażeniu seryjnym.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?