
Mówiąc o technice trzeba przede wszystkim wspomnieć o nowym silniku 1.0 TFSI, trzycylindrowym przedstawicielu nurtu zwanego „downsizingiem”. To bardzo nowoczesna, niewielka i lekka konstrukcja o wysokiej wydajności. Przy mocy maksymalnej 115 KM legitymuje się teoretycznym zużyciem paliwa 4,5 l/100 km.
Fot. Dariusz Dobosz
W czasach, gdy Audi A3 rozpoczynało swoją rynkową karierę, roczna sprzedaż tego modelu sięgała 200 szt rocznie. Dzisiaj taką liczbę sprzedanych egzemplarzy firma z Ingolstadt odnotowuje w ciągu dwóch tygodni. Sukces narastał stopniowo od momentu debiutu w 1996 r. aż po dzień dzisiejszy, gdy sprzedawana jest już trzecia generacja tego modelu. Wyjście do potencjalnych nabywców z kompaktowym samochodem klasy „premium”, mniejszym niż popularne „średniaki” Audi ale też i tańszym, pozwoliła pozyskać zupełnie nową klientelę. I to niemałą. W ciągu 20 lat A3 znalazło 3,7 mln odbiorców i stało się niezwykle popularnym kompaktem z wyższej półki. Ma niemały udział w tym, że marki „premium” stanowią dzisiaj aż 11 % ogólnej sprzedaży aut.
Koncern z Ingolstadt zdecydował, że dla utrzymania dobrego trendu w klasie kompaktów trzeba poczynić kilka modyfikacji i po prezentacji zupełnie nowego A4 zajął się A3. Na pozór tylko powierzchownie, bo zmiany nadwozia są nieznaczne. Zmieniono kształt zderzaków, nadając im bardziej sportowy wygląd, a także reflektory, osłonę chłodnicy i tylne lampy. Nowa jest też gama kolorystyczna i wzory obręczy kół.
Mówiąc o technice trzeba przede wszystkim wspomnieć o nowym silniku 1.0 TFSI, trzycylindrowym przedstawicielu nurtu zwanego „downsizingiem”. To bardzo nowoczesna, niewielka i lekka konstrukcja o wysokiej wydajności. Przy mocy maksymalnej 115 KM legitymuje się teoretycznym zużyciem paliwa 4,5 l/100 km. Co ciekawe, identyczny wynik osiągnięto w 150-konnym silniku , który ma system odłączający z pracy dwa cylindry. Wyłączenia następują w tych momentach, gdy zapotrzebowanie na siłę napędową jest niewielkie (jazda ze stałą prędkością, zjeżdżanie ze wzniesień). Ale nie tylko te dwie jednostki napędowe będą atutem zmodernizowanego A3. W gamie są jeszcze turbodiesle 1.6 TDI (110 KM) oraz 2.0 TDI (150 KM), dynamiczne i oszczędne.

Mówiąc o technice trzeba przede wszystkim wspomnieć o nowym silniku 1.0 TFSI, trzycylindrowym przedstawicielu nurtu zwanego „downsizingiem”. To bardzo nowoczesna, niewielka i lekka konstrukcja o wysokiej wydajności. Przy mocy maksymalnej 115 KM legitymuje się teoretycznym zużyciem paliwa 4,5 l/100 km.
Fot. Dariusz Dobosz
Nowością w A3 są również diodowe reflektory Matrix, oferowane za dopłatą. Takie światła po raz pierwszy zawitały do segmentu kompaktów. Seryjnie montowane są reflektory ksenonowe. Nowością w segmencie C jest również zastosowany w A3 asystent jazdy w korkach, współpracujący z adaptacyjnym tempomatem oraz funkcją start-stop. Stanowiący opcję w spisie wyposażenia układ samodzielnie utrzymuje odstęp od poprzedzającego pojazdu, a w wersji z automatyczną skrzynią biegów S-tronic samodzielnie rusza po zatrzymaniu auta. Układ może nawet w pełni przejąć prowadzenie samochodu do prędkości 65 km/h, pod warunkiem poruszania się po dobrej jakości drogach (czytelne oznakowanie jezdni). Nowinkę stanowi też system automatycznego hamowania aż do zatrzymania pojazdu gdy nie zostanie rozpoznana żadna aktywność ze strony osoby prowadzącej. Dzięki temu można zapobiec kolizji w przypadku zasłabnięcia kierowcy. System automatycznego hamowania ma funkcję wykrywania pieszych i istot żywych na drodze. Nowy w A3 jest również asystent ruchu poprzecznego, bardzo przydatny przy wyjeżdżaniu na drogę z zasłoniętego miejsca parkingowego.
[page_break]

Mówiąc o technice trzeba przede wszystkim wspomnieć o nowym silniku 1.0 TFSI, trzycylindrowym przedstawicielu nurtu zwanego „downsizingiem”. To bardzo nowoczesna, niewielka i lekka konstrukcja o wysokiej wydajności. Przy mocy maksymalnej 115 KM legitymuje się teoretycznym zużyciem paliwa 4,5 l/100 km.
Fot. Dariusz Dobosz
A3 jest również pierwszym samochodem klasy kompakt z wirtualnym kokpitem. To wyświetlacz TFT o przekątnej 12,3 cala, umieszczony przed oczami kierowcy. Pracuje on w dwóch trybach. W klasycznym układzie wyświetlane są dwa duże, okrągłe wskaźniki i umieszczony między nimi panel informacyjny. Po przełączeniu trybu wskaźniki zdecydowanie maleją, a niemal cały ekran zajmuje nawigacja albo wskazania dotyczące multimediów (telefon, radio, system audio). Zmieniono przy okazji strukturę menu systemu multimedialnego MMI oraz jego obrotowo-przyciskowy sterownik.
Modernizacja nie ominęła również innych wersji A3. Modyfikacje wprowadzono do hybrydowej odmiany e-Tron, z silnikiem spalinowym 1.4 TFSI o mocy 150 KM i silnikiem elektrycznym o mocy 102 KM (łączna moc układu hybrydowego 204 KM). Ten model, tak jak wszystkie modele serii e-Tron, będzie teraz wyróżniał się specjalnym znakiem świetlnym. Sportowy A3 zyskał 10 KM mocy i 20 Nm momentu obrotowego w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów S-Tronic. System kontroli zawieszenia zintegrowano z układem elektronicznej kontroli stabilności oraz wielopłytkowym sprzęgłem przenoszącym napęd.
Ceny wersji Sportback (hatchback 5d) zaczynają się od 98 200 zł (silnik benzynowy 1.0 TFSI, 116 KM), wersji Limousine (sedan 4d) od 101 200 (z tym samym silnikiem). Najtańszy A3 z turbodieslem pod maską (hatchback 5d, 1.6 TDI, 110 KM) to wydatek przynajmniej 109 700 zł.
Wybrane dane techniczne Audi A3 i konkurentów i konkurentów:
Marka/model | Audi A3 1.4 TFSI | Mercedes-Benz A 200 | Volvo V40 2.0 T3 |
Cena (zł) | 105 400 | 105 400 | 98 900 |
typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5d | hatchback/5d | hatchback/5d |
liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
długość/szerokość/wysokość (mm) | 4313/1785/1426 | 4292/1780/1433 | 4369/1857/1420 |
rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1543/1514 | 1553/1552 | 1559/1546 |
rozstaw osi (mm) | 2637 | 2699 | 2647 |
masa własna (kg) | 1230 | 1295 | 1471 |
pojemność bagażnika (l) | 380/1220 | 341/1157 | 335/b.d. |
pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 50 | 62 |
Układ napędowy | |||
rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Benzyna |
typ silnika | Benzynowy, 16V, bezpośredni wtrysk paliwa, turbo | Benzynowy, 16V, bezpośredni wtrysk paliwa, turbo | Benzynowy, 16V, bezpośredni wtrysk paliwa, turbo |
pojemność (cm3) | 1395 | 1595 | 1969 |
liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów | |||
typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc maks. (KM/obr/min) | 150/5000-6000 | 156/5300 | 152/5000 |
Mom. obr. maks. (Nm/obr/min) | 250/1500-3500 | 250/1250-4000 | 250/1300-4000 |
Czas przysp. 0-100 km/h (s) | 8,2 | 8,4 | 8,3 |
Prędkość maks. (km/h) | 220 | 224 | 210 |
Śr zuż. paliwa (l/100 km) | 4,5 | 5,5 | 5,5 |
Średnia emisja CO2 (g/km) | 107 | 129 | 127 |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?