
Gdy na początku lat siedemdziesiątych pokazały się na rynku pierwsze modele Audi 100, od razu zyskały duże grono zwolenników. Zupełną nowością był napęd na przednie koła, doskonale dobrane parametry aerodynamiczne i solidne wygłuszenie auta.
Podczas modernizacji w 1983 roku poradzono sobie z korozją, stosując na karoserię ocynkowane blachy, w tym ponad 30 proc. dwustronnie. Niektóre elementy szczególnie narażone na rdzę dodatkowo powlekano warstwą PCV. Bardzo rzadko trafiały się egzemplarze z wadami podzespołów. Silniki i skrzynie biegów zaliczane są do nadzwyczaj trwałych.
Bywalcy giełdy z uznaniem wyrażają się o Audi 100. Na pasie startowym pruszczańskiego lotniska każdej niedzieli stoi przynajmniej kilka "setek". Nawet te z pierwszej połowy lat osiemdziesiątych łatwo znajdują nabywców. Obszerne auto doskonale sprawdza się jako taksówka. Są wygodne dla kierowcy i pasażerów, szczególnie na długich trasach.
Wybór silników jest niemały, od benzynowych 1.8 poprzez 2.0, 2.3, 2.5 i 2.8 do diesli o poj. 2.2, 2.4 i 2.5. Jeśli są prawidłowo eksploatowane, zapewniają, bez remontu, przebieg grubo ponad 300 tys. km. Wiele wersji jest bogato wyposażonych. Posiadają często ABS, klimatyzację i automatyczne skrzynie biegów. Prawie wszystkie "setki" zostały sprowadzone zza zachodniej granicy przez pośredników. Niektóre z nich po wypadkach były naprawione w Polsce i dlatego kupując je, trzeba dokładnie sprawdzać, czy zachowały dobre właściwości jezdne.
- Audi 100 to nadzwyczaj solidne pojazdy - potwierdza Edmund Kiedrowski, właściciel warsztatu samochodowego w Pruszczu Gdańskim. - Silniki benzynowe wytrzymują przebieg nawet do 500 tys. km, wysokoprężne jeszcze dłużej, a karoserie do 20 lat. Można powiedzieć, że są to auta nie do zdarcie. Naprawy nie są skomplikowane i jest dobry dostęp do części. Można kupować podzespoły fabryczne lub tańsze, oznaczone symbolem "Euro". Klienci często przynoszą części z samochodów rozbieranych na złom, które kosztują bardzo tanio. Z ubolewaniem stwierdzam, że tak dobry samochód jest czasem niszczony brutalną eksploatacją: jazdą na nieodpowiednim przełożeniu, nieutrzymywaniem odpowiedniego poziomu oleju w silniku i skrzyni biegów.
Dane techniczne
Wymiary (mm) | 4792 x 1814 x 1422 |
Rozstaw osi (mm) | 2687 |
Masa własna (kg) | 1330 |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) | 1880 |
Objętość bagażnika (dec. sześc.) | 525 |
Silnik | rzędowy ustawiony poprzecznie 5 cylindrów |
Pojemność (cm sześc.) | 1986 |
Moc (KM) | 87 |
Rozpędzanie od 0-100 km/godz. (sek.) | 18,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 165 |
Zużycie paliwa (l) | 6,7 |
Zalety
- Doskonałe zabezpieczenie blach nadwozia
- Trwałe silniki
- Niezawodne mechanizmy
- Przestronne wnętrze
- Dostępność części zamiennych
Wady
- Wysoka cena na rynku używanych aut
- Drogie oryginalne części
- Kosztowne naprawy silników wysokoprężnych
- Zużycie sworzni wahaczy
- Zużycie końcówek drążków kierowniczych
- Zużycie amortyzatorów
Ceny części
Zderzak przedni 1500 zł
Reflektor 900 zł
Tarcza sprzęgła 700 zł
Klocki hamulcowe 320 zł
Łożyska piasty 400 zł
Filtr powietrza 45 zł
Filtr oleju 40 zł
Amortyzator 400 zł
Historia Audi 100
1970 r. - wejście na rynek
1983 r. - zmiana modelu, zastosowanie blach ocynkowanych
1988 r. - kolejna zmiana modelu, wprowadzenie silników o wyższej pojemności
1993 r. - zakończenie produkcji, zastąpienie przez Audi A6
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Dramatyczne dane. W tym roku na Morzu Śródziemnym zginęło lub zaginęło 2500 migrantów
- Szwecja wyprowadza wojsko na ulice. "Żaden kraj w Europie nie jest w takiej sytuacji"
- Jaka będzie jesień? Sprawdź w naszym quizie, czy znasz jesienne przysłowia
- Jesienny trening mózgu dla bystrzaków. Czy rozwiążesz 12 zagadek? QUIZ