Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Aston Martin DBX. Oto pierwszy SUV marki

Wojciech Frelichowski
Aston Martin DBX będzie produkowany w nowym zakładzie w St Athan w Walii. Pierwsze dostawy planowane są na drugi kwartał 2020 r. Fot. Aston Martin
Aston Martin DBX będzie produkowany w nowym zakładzie w St Athan w Walii. Pierwsze dostawy planowane są na drugi kwartał 2020 r. Fot. Aston Martin
Po serii zapowiedzi i aptekarskiego ujawniania pojedynczych zdjęć, Aston Martin w końcu oficjalnie zaprezentował swój najnowszy model - SUV-a DBX.

Podstawą DBX-a jest nowa platforma konstrukcyjna. Wykorzystując spajane aluminium - metodę, którą Aston Martin udoskonalił, opracowując swoje samochody sportowe - konstrukcja nadwozia jest zarówno bardzo lekka, jak i bardzo sztywna.

Ważną kwestią w procesie projektowania była aerodynamika. Z przodu samochodu światła do jazdy dziennej (DRL) mają zintegrowany kanał aerodynamiczny, który kieruje powietrze przez nadkola przednich kół i wzdłuż boku, pomagając zmniejszyć opór, jednocześnie chłodząc hamulce. Dach oraz tylna partia nadwozia zostały tak wyprofilowane, aby tylna jak jak najmniejszym stopniu ulegała zabrudzeniom.

Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne o potrójnej objętości zostało połączone z najnowszym elektrycznym układem przeciwpoślizgowym 48 V (eARC) i elektronicznymi adaptacyjnymi amortyzatorami. Kierowca ma możliwości podniesienia nadwozia o 45 mm lub obniżenia o 50 mm. System można dodatkowo zaprogramować, aby ułatwić spełnienie wymagań dotyczących wejścia i wyjścia z auta oraz załadunku bagaży.

Jak informuje producent, system eARC jest zdolny do wytworzenia 1400 Nm siły antypoślizgowej na oś. dzięki temu prowadzenie DBX-a jest bardziej podobne do samochodu sportowego niż SUV-a.

Benzynowy, 4-litrowy, podwójnie turbodoładowany silnik V8 ma moc 550 KM i generuje 700 Nm momentu obrotowego. Zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 291 km/h. Nie zapomniano jednak o oszczędności paliwa, bowiem silnik wyposażono w funkcję wyłączania cylindrów w sytuacji, gdy pełan moc jednostki napędowej nie jest potrzebna, np. podczas jazdy miejskiej.

Przeniesienie napędu na koła zapewnia dziewięciobiegowa automatyczna przekładnia z konwerterem momentu obrotowego, połączoną z układem napędu na wszystkie koła z aktywnymi mechanizmami różnicowymi, aktywnym centralnym mechanizmem różnicowym i elektronicznym mechanizmem różnicowym z tylnym mechanizmem różnicowym (eDiff).

Wnętrze DBX-a to oczywiście popis luksusowego zastosowania materiałów wykończeniowych. Siedzenia są obszyte wystawną skórą licową, pochodzącą z firmy Bridge of Weir, wieloletniego partnera Aston Martina. Na całej długości dachu jest zamontowane panoramiczne okno. Po raz pierwszy w branży, zarówno podsufitka, jak i elektryczna roleta dachowa są dostępne w luksusowym wykończeniu z Alcantary. W opcji konsolę środkową można obłożyć litym drewnem, np. takim jak orzech.

Takie elementy, jak środkowe podłokietniki, schowek i ustawienie kluczowych układów sterowania samochodu, zostały zaprojektowane przez żeński zespół rady doradczej marki, opinie dealerów i szereg prywatnych grup fokusowych z całego świata.

Producent proponuje nabywcom wiele opcjonalnych pakietów i akcesoriów. Na przykład pakiet dla zwierząt domowych będzie obejmował m.in. przenośną pralkę, która pomoże zaspokoić potrzeby błotnistego psa po spacerze. Z kolei w pakiecie Snow znajdują się ocieplacze do butów.

Pierwszych 500 właścicieli tego modelu skorzysta z ekskluzywnego „Pakietu 1913”. Każdy z tych pierwszych egzemplarzy zostanie m.in. opatrzony unikalną plakietką na błotnikach oraz tablicami progowymi. Ponadto każdy klient otrzyma unikatową książkę serwisową z podpisami szefów marki Aston Martin, a także zaproszenie na przyjęcie koktajlowe w wybranym hotelu sieci Waldorf Astoria.

Znane są już ceny auta. Np. w Niemczech ma kosztować 193 500 euro. To oczywiście cena wyjściowa

Aston Martin DBX będzie produkowany w nowym zakładzie w St Athan w Walii. Pierwsze dostawy planowane są na drugi kwartał 2020 r.

Zobacz także: Porsche Macan w naszym teście

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty