VW Touran 2.0 TDI

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: VW Touran to minivan o przestronnym wnętrzu, z możliwością przewożenia 7-osób.
Fot. Ryszard Polit: VW Touran to minivan o przestronnym wnętrzu, z możliwością przewożenia 7-osób.
Minivany są w zasadzie przeznaczone do długich podróży, w których można docenić szczególne walory tych pojazdów.

W zasadzie minivany są przeznaczone do długich podróży, w których można docenić szczególne walory tych pojazdów. Dlatego też wybraliśmy się VW Touranem daleko, za granicę.

Fot. Ryszard Polit: VW Touran to minivan o przestronnym wnętrzu, z możliwością przewożenia 7-osób.
Fot. Ryszard Polit: VW Touran to minivan o przestronnym wnętrzu, z możliwością przewożenia 7-osób.

 

Volkswagen jako jeden z ostatnich producentów europejskich wprowadził do sprzedaży minivana, ale wcześniej dokładnie przyjrzał się konkurencji. Touran ma cechy typowe dla tego gatunku aut -  jest duży w środku i 7-osobowy. Z palety silników wybraliśmy diesla 2.0 TDI, którym szczyci się producent.

 


Fot. Ryszard Polit: Touran napędzany wysokoprężnym silnikiem 2,0 TDI o mocy 140 KM to dość szybki pojazd o zadziwiająco małym zużyciu paliwa na tras
Fot. Ryszard Polit: Touran napędzany wysokoprężnym silnikiem 2,0 TDI o mocy 140 KM to dość szybki pojazd o zadziwiająco małym zużyciu paliwa na trasie.


Cechy szczególne

 

Touran nie jest autem dużym - jego długość wynosi 439 cm, czyli tyle, ile mierzy Ford Focus. Wewnątrz miejsca jest zadziwiająco dużo, co uzyskano dzięki wysokiemu nadwoziu. Kierowca siedzi dość wysoko, z korzyścią dla widoczności. Ta cecha przydaje się bardziej w mieście. W dalekich trasach pomaga regulacja wysokości fotela kierowcy i regulacja odcinka lędźwiowego w oparciu, a także tzw. stojący, a nie wiszący pedał gazu. Dzięki

Fot. Ryszard Polit: Tablicę przyrządów przejęto z modelu Golf. Za dopłatą otrzymać można zautomatyzowaną skrzynię biegów DSG – działa znakomicie.
Fot. Ryszard Polit: Tablicę przyrządów przejęto z modelu Golf. Za dopłatą otrzymać można zautomatyzowaną skrzynię biegów DSG – działa znakomicie.

takiemu rozwiązaniu prawa noga się mniej męczy, chociaż na autostradach bardzo przydatny jest seryjnie montowany tempomat. Z wybranym przez nas silnikiem pojazd oferowany jest w dość bogatej wersji wyposażenia Trendline. Tablica przyrządów przejęta z Golfa jest czytelna. Na konsoli środkowej umieszczono przyciski do obsługiwania klimatyzacji, które są słabo podświetlone i w dzień trudno rozpoznać, czy dana funkcja jest uruchomiona. W drugim rzędzie siedzeń znajdują się trzy indywidualne fotele, które można przesuwać wzdłuż nadwozia,

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Tourana ma objętość 695 l – do dużo, nawet w klasie minivanów. W jego podłodze schowane są dodatkowe dwa fotele.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Tourana ma objętość 695 l – do dużo, nawet w klasie minivanów. W jego podłodze schowane są dodatkowe dwa fotele.

składać lub wyjmować. Czynności związane ze złożeniem lub wyjęciem fotela nie nastręczają żadnych trudności. Masa fotela nie jest duża i wynosi 15,9 kg. Za dopłatą otrzymać można 2 fotele montowane w trzecim rzędzie, które w łatwy sposób chowają się w podłodze bagażnika. Pod tym względem Touran przypomina Opla Zafirę. Fotele te są nieco mniejsze od pozostałych. W wersji 5-osobowej bagażnik Tourana ma imponującą objętość - 695 l. Dla porównania Opel Zafira -

Fot. Ryszard Polit: Przy rozłożonych tylnych fotelach bagażnik ma objętość 121 l.
Fot. Ryszard Polit: Przy rozłożonych tylnych fotelach bagażnik ma objętość 121 l.

620 l, Toyota Corolla Verso - 423 l, Fiat Multipla - 430 l, Honda FR-V - 440 l. W bagażniku Tourana umieszczono zestaw naprawczy zamiast koła zapasowego.

 

Silnik

 

Wysokoprężny silnik z pojemności 2,0 l osiąga moc 140 KM i doładowany jest turbosprężarką o zmiennej geometrii. To pierwszy silnik tego producenta zasilany pompowtryskiwaczami z 4 zaworami w każdym cylindrze. Słynne silniki 1.9 TDI miały po 2 zawory. Konstrukcja jednostki napędowej 2.0 TDI jest więc

Fot. Ryszard Polit: Schowek w podłodze bagażnika, w którym przechowuje się apteczkę i zagłówki dodatkowych foteli.
Fot. Ryszard Polit: Schowek w podłodze bagażnika, w którym przechowuje się apteczkę i zagłówki dodatkowych foteli.

nowocześniejsza, o czym świadczą również pompowtryskiwacze nowej generacji i świece żarowe - dzięki nim rozruch zimnego silnika jest niemal natychmiastowy. Zadziwiająco małe jest również zużycie paliwa, które podczas jazdy w dalekiej trasie obciążonym autem wyniosło średnio 5,9 l na 100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Aut, którym jechaliśmy, wyposażone było w zautomatyzowaną, mechaniczną skrzynię biegów DSG. Biegi zmieniają się same, ale natychmiast i bez zwłoki charakterystycznej dla tego typu przekładni. Tajemnica tkwi w budowie skrzyni DSG, która ma dwa sprzęgła i podczas zmiany biegów napęd z silnika na koła przekazywany jest niemal bez przerwy. Dzięki wysokiemu momentowi

Fot. Ryszard Polit: Dodatkowe fotele w trzecim rzędzie wymagają dopłaty.
Fot. Ryszard Polit: Dodatkowe fotele w trzecim rzędzie wymagają dopłaty.

obrotowemu pojazd jest szybki, a wyprzedzanie wolniejszych aut nie stanowi problemu. Szczególnie podczas wyprzedzania można docenić zalety skrzyni biegów DSG. Touran ma dobre własności jezdne. Co prawda zawieszenie jest dość twarde, co obniża nieco komfort jazdy na naszych drogach, ale na zakrętach pojazd zachowuje się bardzo stabilnie. W Touranie wykorzystano płytę podłogową Golfa, z nowoczesnym, wielowahaczowym zawieszeniem tylnym. Do prędkości 100 km/h pozioma hałasu we wnętrzu jest dość niski, jednak

Fot. VW: W Touranie wykorzystano płytę podłogową Golfa, z nowoczesnym, wielowahaczowym zawieszeniem tylnym.
Fot. VW: W Touranie wykorzystano płytę podłogową Golfa, z nowoczesnym, wielowahaczowym zawieszeniem tylnym.

jazda na autostradzie z prędkością 130 km/h powoduje dwukrotny wzrost hałasu. Biorąc pod uwagę masę pojazdu, należy uznać, że Touran ma dość skuteczne hamulce.

 

Podsumowanie

 

Zaletami Tourana są możliwość przewożenia 7 osób, duży bagażnik i oszczędny diesel 2.0 TDI. Pojazd ten dobrze nadaje się do pokonywania dalekich tras. Z dość bogatym wyposażeniem i 6-biegową manualną skrzynią przekładniową kosztuje 99 890 zł. Za skrzynię DSG trzeba dopłacić 6 700 zł. W zbliżonych cenach oferowane są Honda FR-V  2,2 CDTi/140 KM (107 tys. zł), Toyota Corolla Verso 2,2 D-4D/136 KM (93 tys. zł) czy Opel Zafira 1,9 CDTi/150 KM (96 tys. zł). Konkurencja jest więc duża, Volkswagen postawił na bezpieczeństwo, oferując w standardzie 6 poduszek powietrznych czy układ stabilizacji toru jazdy ESP. Siedmioosobowe minivany różnią się między sobą szczegółami.  

  

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1968

Moc maksymalna (KM/obr/min):

140/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

320/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

10,3

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

7,2

Prędkość maksymalna (km/h):

197

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

67

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,8

Pojemność bagażnika (dm3):

695/121

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

60

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,4/8,3

Długość x szerokość x wysokość (cm):

439 x 179 x 165

Rozstaw osi (cm):

268

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena wersji 5-drzwiowej

zalecana przez generalnego importera (zł):

99 890 zł

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

*****

Dużo miejsca na przednich i na tylnych siedzeniach, możliwość przewożenia 7 osób.  

Silnik

****

 Duża elastyczność, niskie zużycie paliwa

Poziom hałasu

****

Do prędkość 100 km.h poziom hałasu jest niski.

Hamulce

****

Droga hamowania Tourana jest zbliżona do drogi hamowania Toyoty Corolli Verso 2.0 D-4D/136 KM.

Dynamika

****

Dobra dynamika, szczególnie na wyższych biegach.

Zużycie paliwa

****

Średnie zużycie paliwa na poziomie 5,9 l/100 km to dobry wynik.

Nowoczesność konstrukcji

****

Nowoczesna płyta podłogowa z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym.

Wyposażenie podstawowe

****

Bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. 

 

Wyposażenie seryjne:

VW Touran Trendline
    

 

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS/układ poślizgowi kół przy ruszaniu ASR

S/S

Układ stabilizacji toru jazdy ESP/układ wspomagania nagłego hamowania

S/S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

S/S

Tempomat

S

Komputer pokładowy

S

s - wyposażenie seryjne

Fot. Ryszard Polit: Fotele drugiego rzędu można składać na różne sposoby lub całkowicie wyjąć. Czynności te nie sprawiają kłopotu.
Fot. Ryszard Polit: Fotele drugiego rzędu można składać na różne sposoby lub całkowicie wyjąć. Czynności te nie sprawiają kłopotu.
Fot. Ryszard Polit: Fotele drugiego rzędu można składać na różne sposoby lub całkowicie wyjąć. Czynności te nie sprawiają kłopotu.
Fot. Ryszard Polit: Fotele drugiego rzędu można składać na różne sposoby lub całkowicie wyjąć. Czynności te nie sprawiają kłopotu.
Fot. Ryszard Polit: Fotele drugiego rzędu można składać na różne sposoby lub całkowicie wyjąć. Czynności te nie sprawiają kłopotu.
Fot. Ryszard Polit: Fotele drugiego rzędu można składać na różne sposoby lub całkowicie wyjąć. Czynności te nie sprawiają kłopotu.
Fot. Ryszard Polit: Fotele w drugim rzędzie można też przesuwać wzdłuż nadwozia.
Fot. Ryszard Polit: Fotele w drugim rzędzie można też przesuwać wzdłuż nadwozia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty