Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

VW Caddy Life kontra Opel Combo Tour

Ryszard Polit
Fot. VW: VW Caddy Life to stosunkowo młody przedstawiciel kombivanów. Na naszym rynku wersja Life jest dobrze wyposażona.
Fot. VW: VW Caddy Life to stosunkowo młody przedstawiciel kombivanów. Na naszym rynku wersja Life jest dobrze wyposażona.
Małe samochody użytkowe, które łatwo dają się przekształcić w osobowe, wymyślili Francuzi w drugiej połowie lat 90.

Nazwano je kombivanami, gdyż są przestronne jak kombi i wysokie jak vany.

Fot. VW: VW Caddy Life to stosunkowo młody przedstawiciel kombivanów. Na naszym rynku wersja Life jest dobrze wyposażona.
Fot. VW: VW Caddy Life to stosunkowo młody przedstawiciel kombivanów. Na naszym rynku wersja Life jest dobrze wyposażona.

 

Gdy Renaulty Kangoo, Citroeny Berlingo i Peugeoty Partnery podbijały rynek, firmy niemiecki zorientowały, że powstał nowy segment. W 2001 r. zaprezentowano nowego Opla Combo, a dopiero w 2004 r. - Volkswagena Caddy, produkowanego zresztą wyłącznie w Polsce. Porównujemy

Fot. Opel: Opel Combo Tour to typowy kombivan oferujący dużą ilość miejsca dla 5 osób.
Fot. Opel: Opel Combo Tour to typowy kombivan oferujący dużą ilość miejsca dla 5 osób.

samochody niemieckich producentów, którzy w zupełnie inny sposób podchodzą do wersji osobowych, noszących dodatkowe oznaczenie Tour i Life.

 

Cechy szczególne

 

Podstawowe cechy Caddy i Combo to wręcz ogromna kabina pasażerska i duży bagażnik. Tylne, przesuwane drzwi umożliwiają zajęcie miejsca na tylnej kanapie,  na której miejsca wystarczy dla 3 osób. Opel jest samochodem 5-osobowym.  Możliwość zamówienia dodatkowych dwóch foteli montowanych w trzecim rzędzie stanowi atut VW Caddy. To rzadkość w tej klasie aut. W 7-osobowej wersji

Fot. VW: Caddy napędzany silnikiem 1,6 l/102 KM ma zbliżoną dynamikę do dynamiki Opla Combo.
Fot. VW: Caddy napędzany silnikiem 1,6 l/102 KM ma zbliżoną dynamikę do dynamiki Opla Combo.

Caddy w drugim rzędzie znajdują się indywidualne fotele, które można przesuwać, wyjmować lub składać. Po odchyleniu oparcia można zająć miejsce w trzecim rzędzie. W wersji 5-osobowej bagażnik Opla ma objętość 510 l, a VW - 560 l. W tak dużym bagażniku można z powodzeniem zmieścić urlopowy bagaż, dlatego te pojazdy lansowane są jako praktyczne pojazdy rekreacyjne. Po złożeniu tylnej

Fot. Opel: Combo wykorzystuje wiele elementów Corsy, w tym płytę podłogową. W zależności od wersji z tyłu instaluje się pokrywę lub dwuskrzydłowe dr
Fot. Opel: Combo wykorzystuje wiele elementów Corsy, w tym płytę podłogową. W zależności od wersji z tyłu instaluje się pokrywę lub dwuskrzydłowe drzwi.

kanapy czy foteli przedział bagażowy można jeszcze zwiększyć do objętości rzędu 2200 l. Zamknięcie przedziału bagażowego stanowi podnoszona do góry pokrywa lub dwuskrzydłowe drzwi, w zależności od życzenia klienta. Oba pojazdy wyposażono w liczne półki i schowki.

 

Silniki

 

Z palety oferowanych jednostek napędowych wybraliśmy w przypadku Opla silnik benzynowy o pojemności 1,4 l i mocy 90 KM. To zmodernizowana jednostka napędowa z 4 zaworami w każdym cylindrze i ze zmienną długością kanałów

Fot. VW
Fot. VW

dolotowych jest stosowana także w innych modelach tego producenta. Silnik ten jest dość elastyczny, a jego główna zaleta to umiarkowane zużycie paliwa. Caddy, którego wybraliśmy, miał silnik 1,6 l o mocy 102 KM, z 2 zaworami w każdym cylindrze. Dzięki temu silnik jest również elastyczny i podczas pracy sprawia dobre wrażenie. Niestety niezbyt nowoczesna konstrukcja powoduje spore zużycie paliwa - w mieście o 2,4 l/100 km więcej niż Opel. Natomiast dynamika

Fot. Opel: Silnik Opla 1,4 l/90 KM zapewnia wystarczającą dynamikę przy umiarkowanym zużyciu paliwa.
Fot. Opel: Silnik Opla 1,4 l/90 KM zapewnia wystarczającą dynamikę przy umiarkowanym zużyciu paliwa.

obu konkurentów, mimo różnicy w momentach obrotowych silników, jest zbliżona.

 

Wrażenia z jazdy

 

Własności jezdne Opla Combo są zupełnie przyzwoite, a podczas pokonywania zakrętów pojazd zachowuje się stabilnie. Dość sztywna charakterystyka elementów zawieszenia nie wpływa ujemnie na komfort jazdy. W Oplu Combo wykorzystano płytę podłogową i zawieszenie Corsy. Z przodu są więc kolumny McPhersona, a z tyłu belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne. Taki typ zawieszenia jest

Fot. VW: W Caddy istnieje możliwość zamontowania dodatkowych dwóch foteli w 3. rzędzie, dzięki czemu pojazd może przewozić 7 osób. Przy rozłożonych fotelach
Fot. VW: W Caddy istnieje możliwość zamontowania dodatkowych dwóch foteli w 3. rzędzie, dzięki czemu pojazd może przewozić 7 osób. Przy rozłożonych fotelach w 3. rzędzie bagażnik ma małą objętość. Fotele środkowego i ostatniego rzędu można przesuwać, skła

wrażliwy na przekroczenie dopuszczalnej ładowności, która na szczęście jest duża i wynosi 665 kg. Zupełnie inaczej skonstruowano Volkswagena. Z tyłu zastosowano oś sztywną i resory piórowe. Konstrukcja ta jest mało wrażliwa na przeładowanie bagażem, ale komfort jazdy w pojeździe nieobciążonym - niższy niż w Corsie. Stabilność Caddy na zakrętach nie wzbudza zastrzeżeń. W obu pojazdach poziom hałasu jest zbliżony do poziomu typowego dla aut klasy

Fot. Opel
Fot. Opel

kompaktowej. Opel dysponuje skuteczniejszym układem hamulcowym niż VW.

 

Podsumowanie

 

Opel Combo to typowy przedstawiciel swojej klasy. VW Caddy wyróżnia się możliwością instalowania dodatkowych dwóch foteli oraz nietypową konstrukcję tylnego zawieszenia na resorach piórowych. Notabene ma również taką Fiat Doblo. Ponadto Caddy w wersji Life jest dość bogato wyposażony, np. w 4 poduszki powietrzne, czego nie ma Opel. Combo ma za skuteczniejszy układ hamulcowy i zużywa mniej paliwa. Dla oszczędnych przygotowano Caddy i Combo z silnikami wysokoprężnymi.

 

Nasza ocena

 

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

VW Caddy Life

Opel Combo Tour

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu

remis

Hamulce

 

+

Dynamika

Remis

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

+

 

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

VW Caddy Life

Opel Combo Tour

Liczba cylindrów/zaworów

4/8

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1598

1364

Moc maksymalna (KM/obr/min):

102/5600

90/5600

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

148/3800

125/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

13,7

14,0

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

12,1

12,0

Prędkość maksymalna (km/h):

164

164

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

68

68

Droga hamowania od 100 km/h (m):

41,8

40,6

Pojemność bagażnika (dm[3]
):

560

510

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

60

52

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

6,8/10,4

5,3/8,0

Długość x szerokość x wysokość (cm):

441 x 180 x 183

433 x 168 x 180

Rozstaw osi (cm):

268

272

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł):

74 042

51 950

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Caddy Life

Combo Tour

Poduszki powietrzne

4

2

Układ ABS

S

O

Układ zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR

S

-

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/-

O/-

Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka

S/S

-

Klimatyzacja manualna/automatyczna

O

O

Radio CD

O

O

Centralny zamek

S

O

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty