Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volvo XC90

Jerzy Witaszczyk
XC90 miał światową premierę na salonie samochodowym w Detroit w styczniu 2002 roku. Auto zostało zbudowane na podwoziu znanych osobowych modeli volvo serii 60, 70, 80, z wykorzystaniem wielu tych samych podzespołów.

XC90 ma 4,80 metra długości - jest więc o 70 mm dłuższy od volvo XC70

Volvo XC90

cross country, którym Szwedzi "przymierzali się" do pierwszego SUV-u z prawdziwego zdarzenia. Jeśli zostać przy tym porównaniu, to XC90 jest wyższy od swego protoplasty, cięższy i zdecydowanie wzbudza większy zachwyt oglądających, chociaż XC70 też nikt nie mija obojętnie.

Ten pięcio- lub siedmioosobowy pojazd został zbudowany przede wszystkim z myślą o amerykańskim kliencie. Nie jest to samochód terenowy, i co najważniejsze, takiego nie udaje. To typowy SUV, głównie przeznaczony do komfortowej jazdy po utwardzonych, cywilizowanych drogach. Z tego zadania wywiązuje się znakomicie. Rzadko zdarza się auto oferujące swemu kierowcy i pasażerom tak komfortowe warunki jazdy. Wyśmienite, regulowane elektrycznie na wszelkie możliwe sposoby siedzenia, gwarantują zachowanie kręgosłupa w doskonałym stanie nawet po przebyciu kilkusetkilometrowej podróży polskimi drogami. Ciche wnętrze, wysokiej jakości zestaw audio, zindywidualizowana klimatyzacja - chyba niewiele więcej można oczekiwać od samochodu. XC90 na asfalcie jest pewny w prowadzeniu, jego reakcje są w pełni przewidywalne. Chociaż, jako SUV nie jest przeznaczony do jazdy po bezdrożach, radzi sobie w dobrym stylu, kiedy trzeba pokonać łatwiejsze bezdroża. Zdolności auta wynikają nie tylko z wysokiego zawieszenia i działania inteligentnego, elektronicznie sterowanego napędu na cztery koła, opracowanego przy współpracy z firmą Haldex.

**CZYTAJ TAKŻE

Volvo XC90XC90 - wrażenia z jazdy

**

Napęd na cztery koła działa w XC90 niezależnie od kierowcy - rozdział mocy pomiędzy koła przedniej i tylnej osi dokonywany jest automatycznie tak, aby zapewnić najlepszą przyczepność na każdej nawierzchni. Podczas jazdy po suchej nawierzchni niemal cała moc idzie na koła przednie. Jeśli przednie koła zaczynają się ślizgać (wystarczy jedna siódma obrotu), odpowiednia dawka mocy jest przekazana na koła tylnej osi.

Dodatkowo, dzięki układowi DTSC (dynamiczna stabilizacja toru jazdy) możliwe jest przyhamowanie jednego albo dwóch kół z prawej lub lewej strony. W volvo XC90 zastosowano też innowacyjny aktywny układ stabilizacji (RSC), który zapobiega dachowaniu. W układzie tym żyroskopowy czujnik rejestruje dynamikę i kąt przechyłu samochodu. Jeżeli zachodzi niebezpieczeństwo przewrócenia auta, układ DTSC, wspomagany przez ABS, zmniejsza moc silnika i przyhamowuje jedno lub więcej kół.

W praktyce terenowej wszystko to sprawdza się bez zarzutu - bez jakichkolwiek problemów pokonałem tym autem bardzo stromy i długi podjazd po kamienisto-błotnistej, pełnej wybojów "drodze". Nie było wyczuwalnego buksowania kół, przesuwania pojazdu na boki i podobnych niespodzianek, które na tej samej drodze przytrafiały się renomowanym pojazdom rzekomo terenowym.

Testowany egzemplarz był wyposażony w automatyczną czterostopniową skrzynię biegów, która doskonale sprawdza się podczas jazdy w trudniejszych warunkach, na przykład przy pokonywaniu wspomnianego podjazdu. Automat sam wybiera bieg, pozwalając kierowcy skierować całą uwagę na kierowanie. Na szosie (jak zwykle) automat jest nieco bardziej leniwy od przekładni manualnej. Jeśli komuś zależy na jeździe oszczędnej, może stosować sekwencyjny wybór przełożeń - można wówczas wcześniej niż to zrobi automat włączyć wyższy bieg. Także do jazdy dynamicznej można stosować sekwencyjny sposób zmiany biegów.

Generalnie jednak testowanemu samochodowi nie brakuje dynamiki, nawet jeśli moc silnika jest przekazywana za pośrednictwem automatu. Rzędowy, 6-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,9 litra, wyposażony w dwie turbosprężarki rozwija moc 272 KM. Bardzo wysoki moment obrotowy (380 Nm) osiągany jest już przy 1.800 obrotach, tak jak w najnowszych silnikach wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jest oczywiste, że kiedy trzeba szybko przyspieszyć, silnik z takimi osiągami radzi sobie bez problemów z samochodem, który waży dobrze ponad dwie tony. Oczywiście, nie obywa się to bez kosztów w postaci znacznego zużycia paliwa. Kierowca, który szanuje przepisy o maksymalnej prędkości i do tego nie ma drewnianej nogi, pewnie zmieści się w 12 - 13 litrach na 100 kilometrów. Dynamiczna jazda, zwłaszcza w mieście i z użyciem automatycznej przekładni, może skutkować zużyciem paliwa o kilka litrów większym. Jeśli kogoś przerażają te dane, to powinien przyjąć do wiadomości, że volvo XC90 nie jest samochodem dla ludzi o przeciętnych portfelach. Za najtańszy model z 2,4-litrowym dieslem (163 KM) trzeba zapłacić 228.800 zł. Testowany model XC90 bez wyposażenia dodatkowego kosztuje 286.800 zł. Kto by przy takich cenach przejmował paroma litrami paliwa?

Dane techniczne

ModelXC90 T6
Pojemność silnika (ccm)2,922
Paliwobenzyna 95
Moc NW/KM/obr. min.200/272/5200
Maks. moment obr Nm/obr. min380/1,800
Prędkość maks. (km/h)226
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)9,3
Średnie zużycie paliwa (l/100km)12,2
Dł./szer./wys. (mm)4800/1898/1742
Rozstaw osi (mm)2860
Pojemność bagażnika480
Zbiornik paliwa70

**więcej zdjęć Volvo XC90 w

naszej galerii

**

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty