Volkswagen up! w wersji GTI

(ip)
Volkswagen up! GTI Najmocniejszy model z rodziny up! można rozpoznać dzięki typowym elementom GTI. Na przykład z przodu w osłonie chłodnicy o strukturze plastra miodu znajduje się czerwony pasek z umieszczonym na nim logo GTI.Fot. Volkswagen
Volkswagen up! GTI Najmocniejszy model z rodziny up! można rozpoznać dzięki typowym elementom GTI. Na przykład z przodu w osłonie chłodnicy o strukturze plastra miodu znajduje się czerwony pasek z umieszczonym na nim logo GTI.Fot. Volkswagen
41 lat po premierze pierwszego Golfa GTI historia zatoczyła koło. Podczas tegorocznego zlotu modeli GTI nad Wörthersee (24-27 maja) Volkswagen zaprezentuje, jako światową premierę, Volkswagena up! GTI – małe sportowe auto nawiązujące do pierwszego GTI.

41 lat po premierze pierwszego Golfa GTI historia zatoczyła koło. Gdy w latach 70. pojawiło się pierwsze GTI, otworzyło szerokim rzeszom kierowców możliwość jazdy po naprawdę szybkich drogach – zwłaszcza skrajnym lewym pasem niemieckich autostrad. Wcześniej tempo jazdy wyznaczały na nich jedynie wielkie limuzyny i drogie samochody sportowe, do których dołączył kompaktowy Volkswagen. GTI można było rozpoznać od razu po czerwonym pasku w osłonie chłodnicy, czarnych podwójnych liniach tuż nad progami, a z tyłu po czarnej ramce na pokrywie bagażnika.

Silnik o mocy 110 KM miał za zadanie rozpędzić auto ważące zaledwie 810 kg i zapewniał przyspieszenie do 100 km/h w ciągu 9,0 s; prędkość maksymalna wynosiła 182 km/h. W chwili wprowadzania na rynek Golfa GTI oferowano z lakierem „Czerwień Marsa” (Marsrot) i „Diamentowe Srebro” (Diamant-Silber). Potem kolorami GTI stały się również biel i czerń.

Nowy up! GTI – zarówno wymiarami nadwozia, jak i wnętrza przypominający pierwsze GTI – jest jak jego protoplasta lekkim samochodem sportowym. Pod maską pracuje silnik z turbosprężarką (TSI) osiągający maksymalny moment obrotowy o wartości 230 Nm. Osiągi auta sprawiają wrażenie, jakbyśmy mieli do czynienia z pierwszym Golfem GTI przeniesionym we współczesne czasy. Masa auta wynosi 997 kg (wykorzystano znacznie więcej stali o zwiększonej wytrzymałości oraz poduszki powietrzne), prędkość maksymalna – 197 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h – 8,8 s. Kolory lakieru są klasyczne i typowe dla aut GTI – „Czerwień Tornado”, „Pure White” oraz metalizowane „Dark Siver”, „Black Pearl” i – jako nowość w GTI – „Costa Azul” (niebieski).

Zobacz także: Testujemy Porsche Cayenne

Jak sprawdza się Opel Astra kombi?

Najmocniejszy model z rodziny up! można rozpoznać dzięki typowym elementom GTI. Na przykład z przodu w osłonie chłodnicy o strukturze plastra miodu znajduje się czerwony pasek z umieszczonym na nim logo GTI. Z boku nadwozia nad szerokimi osłonami progów widnieją dwa czarne paski, nawiązujące do tych umieszczonych w pierwszym, historycznym GTI. Obudowy lusterek zewnętrznych połyskują błyszczącą czernią, nowy wzór mają 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów. Obręcze te bardzo dobrze prezentują się w nadkolach, bo sportowe zawieszenie up! GTI obniżono o 15 mm. Również z tyłu nie zabrakło typowych wyróżników GTI – znajduje się tam m.in. charakterystyczny czerwony pasek oraz większy spojler dachowy zapewniający mocniejszy docisk tylnej osi do podłoża, a przez to lepsze właściwości jezdne. We wnętrzu zamontowano sportową kierownicę, typową dla GTI gałkę dźwigni zmiany biegów oraz fotele z tapicerką o legendarnym wzorze „Clark”. Również ten model nie tylko wygląda jak GTI, ale jeździ tak jak ono. Powstał nowy oryginał.

Samochód nie jest jeszcze oferowany w sprzedaży. W seryjnej wersji up! GTI pojawi się na rynku na początku 2018 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty