Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volkswagen T-Cross. Test najmniejszego SUV-a w rodzinie

Wojciech Frelichowski
Volkswagen T-CrossAuto powstało na platformie konstrukcyjnej MQB, która jest bazą dla wielu modeli marek z Grupy Volkswagena. Na tej platformie zbudowano także nieco większego T-Roc'a. ale także Skode Karoq czy Seata Ateca. Nowy crossover Volkswagena ma długość 4108 mm, czyli jest o 126 mm krótszy od SUV-a T-Roc. Zaś rozstaw osi nowego modelu wynosi 2551 mm, o 53 mm mniej niż w modelu T-Roc.Fot. Wojciech Frelichowski
Volkswagen T-CrossAuto powstało na platformie konstrukcyjnej MQB, która jest bazą dla wielu modeli marek z Grupy Volkswagena. Na tej platformie zbudowano także nieco większego T-Roc'a. ale także Skode Karoq czy Seata Ateca. Nowy crossover Volkswagena ma długość 4108 mm, czyli jest o 126 mm krótszy od SUV-a T-Roc. Zaś rozstaw osi nowego modelu wynosi 2551 mm, o 53 mm mniej niż w modelu T-Roc.Fot. Wojciech Frelichowski
Volkswagen wprowadził właśnie do sprzedaży w Polsce swój najnowszy model. To mały SUV T-Cross, którego cena rozpoczyna się od kwoty 69 790 zł.

Segment SUV-ów, zwanych też nowocześniej crossoverami, przeżywa obecnie niesłychany rozwój. W zasadzie każdy poważny producent samochodów musi mieć taki model w swojej ofercie, a niektórzy mają ich po kilka. Należy do nich m.in. Volkswagen, który do modeli Touareg, Tiguan, Tiguan Allspace i T-Roc dołączył właśnie crossovera pod nazwą T-Cross. To najmniejszy z oferowanych w Europie crossoverów Volkswagena. Jednak niemiecki producent podkreśla, że to auto jest bardzo wszechstronne.

Volkswagen T-CrossAuto powstało na platformie konstrukcyjnej MQB, która jest bazą dla wielu modeli marek z Grupy Volkswagena. Na tej platformie zbudowano
Volkswagen T-Cross

Auto powstało na platformie konstrukcyjnej MQB, która jest bazą dla wielu modeli marek z Grupy Volkswagena. Na tej platformie zbudowano także nieco większego T-Roc'a. ale także Skode Karoq czy Seata Ateca. Nowy crossover Volkswagena ma długość 4108 mm, czyli jest o 126 mm krótszy od SUV-a T-Roc. Zaś rozstaw osi nowego modelu wynosi 2551 mm, o 53 mm mniej niż w modelu T-Roc.

Fot. Wojciech Frelichowski

Auto powstało na platformie konstrukcyjnej MQB, która jest bazą dla wielu modeli marek z Grupy Volkswagena. Na tej platformie zbudowano także nieco większego T-Roc'a. ale także Skode Karoq czy Seata Ateca. Nowy crossover Volkswagena ma długość 4108 mm, czyli jest o 126 mm krótszy od SUV-a T-Roc. Zaś rozstaw osi nowego modelu wynosi 2551 mm, o 53 mm mniej niż w modelu T-Roc.

Stylistycznie T-Cross jest nieco podobny do swojego starszego i większego brata. To zasługa podobnej bryły nadwozia. Ale T-Cross ma też szereg indywidualnych cech. O ile T-Roc został zaprojektowany w stylu przypominającym coupe (pochyła tylna szyba), to w przypadku T-Crosss'a proporcje sa bardziej zachowawcze i typowe dla SUV-a.

W przedniej partii nadwozia uwagę zwracają reflektory ze światłami LED do jazdy dziennej (standard) oraz światła przeciwmgłowe umieszczone w głębokich wnękach zderzaka. Natomiast z tyłu charakterystyczne są klosze lamp połączone listwą w barwie tychże świateł. Tworzy to wspólny stylistyczny detal, który dodaje auto więcej muskulatury.

Do wyboru jest 12 kolorów nadwozia oraz cztery wzory aluminiowych obręczy w rozmiarach od 16 do 18 cali.

W kabinie zastosowano rozwiązania typowe dla Volkswagena. W wyposażeniu znalazł się np. ośmiocalowy wyświetlacz systemu multimedialnego jest oraz nawigacji. Został pokryty szkłem o wyglądzie tabletu i estetycznie wkomponowany w kokpit. Urządzenie jest niemal w całości sterowane dotykowo, ale na szczęście zostawiono dwa pokrętła, które ułatwiają obsługę systemu.

Volkswagen T-CrossAuto powstało na platformie konstrukcyjnej MQB, która jest bazą dla wielu modeli marek z Grupy Volkswagena. Na tej platformie zbudowano
Volkswagen T-Cross

Auto powstało na platformie konstrukcyjnej MQB, która jest bazą dla wielu modeli marek z Grupy Volkswagena. Na tej platformie zbudowano także nieco większego T-Roc'a. ale także Skode Karoq czy Seata Ateca. Nowy crossover Volkswagena ma długość 4108 mm, czyli jest o 126 mm krótszy od SUV-a T-Roc. Zaś rozstaw osi nowego modelu wynosi 2551 mm, o 53 mm mniej niż w modelu T-Roc.

Fot. Wojciech Frelichowski

Niestety, zarówno na desce rozdzielczej, jak i na bocznych panelach drzwi dominują twarde plastiki. Wygląd kokpitu można ożywić zamawiając kolorystyczne wykończenia. Tak jak w większych SUV-ach Volkswagena w opcji dostępny jest Active Info Display, czyli w zestaw elektronicznych zegarów - prędkościomierza i obrotomierza - wraz z mapą nawigacji wyświetlaną przed oczami kierowcy.

Zaletą wnętrza jest funkcjonalność. Np. kanapę można regulować wzdłużnie o 14 cm, co pozwala zwiększyć albo przestrzeń na nogi osób siedzących z tyłu, albo powiększyć bagażnik. W opcji jest też fotel pasażera ze składanym oparciem.

Bagażnik ma pojemność od 385 do 455 litrów. Po złożeniu kanapy z tyłu powierzchnia bagażowa powiększa się do 1281 litrów z równą, płaską podłogą.

W wyposażeniu T-Cross'a znalazły się liczne systemy asystujące. Standardowo oferowane są systemy: Front Assist monitorujący przestrzeń przed autem wraz z funkcjami rozpoznawania pieszych i hamowania awaryjnego, Lane Assist utrzymujący samochód na obranym pasie ruchu, a także system wspomagający ruszanie pod górę. W ramach wyposażenia dodatkowego są dostępne czujnik monitorujący zmęczenie kierowcy, aktywny tempomat ACC oraz system Park Assist ułatwiający parkowanie.

Volkswagen T-CrossAuto powstało na platformie konstrukcyjnej MQB, która jest bazą dla wielu modeli marek z Grupy Volkswagena. Na tej platformie zbudowano
Volkswagen T-Cross

Auto powstało na platformie konstrukcyjnej MQB, która jest bazą dla wielu modeli marek z Grupy Volkswagena. Na tej platformie zbudowano także nieco większego T-Roc'a. ale także Skode Karoq czy Seata Ateca. Nowy crossover Volkswagena ma długość 4108 mm, czyli jest o 126 mm krótszy od SUV-a T-Roc. Zaś rozstaw osi nowego modelu wynosi 2551 mm, o 53 mm mniej niż w modelu T-Roc.

Fot. Wojciech Frelichowski

Volkswagen Group Polska zdecydował, że na naszym rynku T-Cross będzie oferowany tylko z trzycylindrową, benzynową jednostką napędową o pojemności 1 litra. Silnik jest wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbosprężarkę i jest dostępny w dwóch zakresach mocy: 95 lub 115 KM. W słabszej wersji silnik jest konfigurowany z pięciobiegową przekładnią manualną, zaś w wersji mocniejszej ze skrzynią ręczną sześciobiegową lub siedmiobiegowym automatem DSG.

Podczas prezentacji prasowej T-Cross'a wypróbowaliśmy wersję z silnikiem 1.0 TSI o mocy 115 KM skonfigurowaną z sześciobiegową przekładnią manualną. W sumie potwierdziło się to, co już poznaliśmy w przypadku testów innych Volkswagenów wyposażonych w tą jednostkę napędową. Trzycylindrowy silnik jest cichy i nie przenosi do wnętrza drgań, które są częstą przypadłością takich jednostek. Jednak kiedy wjechaliśmy w nieco pofałdowany teren, dość częsta trzeba było redukować przełożenia skrzyni biegów. Choć silnikowi animuszu dodaje turbosprężarka, to jednak z trzech cylindrów i małej pojemności ciężko szybko wykrzesać elastyczność napędu.

Pod względem trakcyjnym nie zauważyliśmy, aby auto było podatne na wzdłużne i boczne kołysanie. Jednak przejechaliśmy tylko nieco ponad 80 kilometrów, w większości w warunkach wzmożonego ruchu pojazdów.

Tym niemniej było trochę zakrętów i po ich pokonaniu możemy wystawić dobrą ocenę układowi kierowniczemu o odpowiednio dobranej sile działania - w mieście kółkiem kręci się lekko, aby na trasie czuć lekki opór.

Jak już wspomnieliśmy, T-Cross wkracza do mocno konkurencyjnego segmentu małych SUV-ów, gdzie będzie się musiał zmierzyć z takimi konkurentami, jak Fiat 500X, Ford EcoSport, Jeep Renegade, Hyundai Kona, Kia Stonic, Opel Crossland, Renault Captur, Nissan Juke.

Volkswagen T-Cross występuje w trzech wersjach wyposażeniowych: T-Cross, Life i Style. W podstawowej wersji T-Cross w standardzie znajdują się m.in.: ESP - system stabilizacji toru jazdy wraz z ASR, ABS, EDS, MSR, asystentem siły hamowania, przednie airbagi oraz kurtyny powietrzne dla pasażerów z przodu i z tyłu, systemy Front Assist i Lane Assist, klimatyzacja, system audio, elektrycznie sterowane szyby boczne i lusterka, centralny zamek, funkcja Emergency call (automatyczne wzywanie pomocy).

Bazowa cena auta - z podstawowym silnikiem 1.0 95 KM i pięciobiegową skrzynią ręczną - wynosi 69 790 zł.

Plusy

  • sporo miejsca w kabinie
  • ciekawa stlistyka

  • bogate wyposażenie

Minusy

- dużo plastiku we wnętrzu

Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 KM i konkurenci - wybrane dane techniczne

 

Marka/model

Volkswagen T-Cross 1.0 115 KM Style

Fiat 500X City Cross 1.0 GSE 120 KM

Nissan Juke 1.6 112 KM Tekna

Cena (zł)

83 690

81 000

83 500

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4108/1760/1584

4264/1796/1603

4135/1765/1565

Rozstaw osi (mm)

2551

2570

2530

Masa własna (kg)

1175

1320

1173

Pojemność bagażnika (l)

385

350

354

Pojemność zbiornika paliwa (l)

40

48

46

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

Pojemność (cm3)

999

999

1598

Liczba cylindrów

3

3

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/5

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

115 przy 5000

120 przy 5750

112 przy 5600

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

200 przy 2000

190 przy 1750

144 przy 4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,2

10,9

12,5

Prędkość maksymalna (km/h)

193

188

178

Średnie spalanie (l/100 km)

5,8

5,8

7,2

Emisja CO2 (g/km)

112

133

161

Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty