Segment SUV-ów, zwanych też nowocześniej crossoverami, przeżywa obecnie niesłychany rozwój. W zasadzie każdy poważny producent samochodów musi mieć taki model w swojej ofercie, a niektórzy mają ich po kilka. Należy do nich m.in. Volkswagen, który do modeli Touareg, Tiguan, Tiguan Allspace i T-Roc dołączył właśnie crossovera pod nazwą T-Cross. To najmniejszy z oferowanych w Europie crossoverów Volkswagena. Jednak niemiecki producent podkreśla, że to auto jest bardzo wszechstronne.
Auto powstało na platformie konstrukcyjnej MQB, która jest bazą dla wielu modeli marek z Grupy Volkswagena. Na tej platformie zbudowano także nieco większego T-Roc'a. ale także Skode Karoq czy Seata Ateca. Nowy crossover Volkswagena ma długość 4108 mm, czyli jest o 126 mm krótszy od SUV-a T-Roc. Zaś rozstaw osi nowego modelu wynosi 2551 mm, o 53 mm mniej niż w modelu T-Roc.
Stylistycznie T-Cross jest nieco podobny do swojego starszego i większego brata. To zasługa podobnej bryły nadwozia. Ale T-Cross ma też szereg indywidualnych cech. O ile T-Roc został zaprojektowany w stylu przypominającym coupe (pochyła tylna szyba), to w przypadku T-Crosss'a proporcje sa bardziej zachowawcze i typowe dla SUV-a.
W przedniej partii nadwozia uwagę zwracają reflektory ze światłami LED do jazdy dziennej (standard) oraz światła przeciwmgłowe umieszczone w głębokich wnękach zderzaka. Natomiast z tyłu charakterystyczne są klosze lamp połączone listwą w barwie tychże świateł. Tworzy to wspólny stylistyczny detal, który dodaje auto więcej muskulatury.
Do wyboru jest 12 kolorów nadwozia oraz cztery wzory aluminiowych obręczy w rozmiarach od 16 do 18 cali.
W kabinie zastosowano rozwiązania typowe dla Volkswagena. W wyposażeniu znalazł się np. ośmiocalowy wyświetlacz systemu multimedialnego jest oraz nawigacji. Został pokryty szkłem o wyglądzie tabletu i estetycznie wkomponowany w kokpit. Urządzenie jest niemal w całości sterowane dotykowo, ale na szczęście zostawiono dwa pokrętła, które ułatwiają obsługę systemu.
Niestety, zarówno na desce rozdzielczej, jak i na bocznych panelach drzwi dominują twarde plastiki. Wygląd kokpitu można ożywić zamawiając kolorystyczne wykończenia. Tak jak w większych SUV-ach Volkswagena w opcji dostępny jest Active Info Display, czyli w zestaw elektronicznych zegarów - prędkościomierza i obrotomierza - wraz z mapą nawigacji wyświetlaną przed oczami kierowcy.
Zaletą wnętrza jest funkcjonalność. Np. kanapę można regulować wzdłużnie o 14 cm, co pozwala zwiększyć albo przestrzeń na nogi osób siedzących z tyłu, albo powiększyć bagażnik. W opcji jest też fotel pasażera ze składanym oparciem.
Bagażnik ma pojemność od 385 do 455 litrów. Po złożeniu kanapy z tyłu powierzchnia bagażowa powiększa się do 1281 litrów z równą, płaską podłogą.
W wyposażeniu T-Cross'a znalazły się liczne systemy asystujące. Standardowo oferowane są systemy: Front Assist monitorujący przestrzeń przed autem wraz z funkcjami rozpoznawania pieszych i hamowania awaryjnego, Lane Assist utrzymujący samochód na obranym pasie ruchu, a także system wspomagający ruszanie pod górę. W ramach wyposażenia dodatkowego są dostępne czujnik monitorujący zmęczenie kierowcy, aktywny tempomat ACC oraz system Park Assist ułatwiający parkowanie.
Volkswagen Group Polska zdecydował, że na naszym rynku T-Cross będzie oferowany tylko z trzycylindrową, benzynową jednostką napędową o pojemności 1 litra. Silnik jest wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbosprężarkę i jest dostępny w dwóch zakresach mocy: 95 lub 115 KM. W słabszej wersji silnik jest konfigurowany z pięciobiegową przekładnią manualną, zaś w wersji mocniejszej ze skrzynią ręczną sześciobiegową lub siedmiobiegowym automatem DSG.
Podczas prezentacji prasowej T-Cross'a wypróbowaliśmy wersję z silnikiem 1.0 TSI o mocy 115 KM skonfigurowaną z sześciobiegową przekładnią manualną. W sumie potwierdziło się to, co już poznaliśmy w przypadku testów innych Volkswagenów wyposażonych w tą jednostkę napędową. Trzycylindrowy silnik jest cichy i nie przenosi do wnętrza drgań, które są częstą przypadłością takich jednostek. Jednak kiedy wjechaliśmy w nieco pofałdowany teren, dość częsta trzeba było redukować przełożenia skrzyni biegów. Choć silnikowi animuszu dodaje turbosprężarka, to jednak z trzech cylindrów i małej pojemności ciężko szybko wykrzesać elastyczność napędu.
Pod względem trakcyjnym nie zauważyliśmy, aby auto było podatne na wzdłużne i boczne kołysanie. Jednak przejechaliśmy tylko nieco ponad 80 kilometrów, w większości w warunkach wzmożonego ruchu pojazdów.
Tym niemniej było trochę zakrętów i po ich pokonaniu możemy wystawić dobrą ocenę układowi kierowniczemu o odpowiednio dobranej sile działania - w mieście kółkiem kręci się lekko, aby na trasie czuć lekki opór.
Jak już wspomnieliśmy, T-Cross wkracza do mocno konkurencyjnego segmentu małych SUV-ów, gdzie będzie się musiał zmierzyć z takimi konkurentami, jak Fiat 500X, Ford EcoSport, Jeep Renegade, Hyundai Kona, Kia Stonic, Opel Crossland, Renault Captur, Nissan Juke.
Volkswagen T-Cross występuje w trzech wersjach wyposażeniowych: T-Cross, Life i Style. W podstawowej wersji T-Cross w standardzie znajdują się m.in.: ESP - system stabilizacji toru jazdy wraz z ASR, ABS, EDS, MSR, asystentem siły hamowania, przednie airbagi oraz kurtyny powietrzne dla pasażerów z przodu i z tyłu, systemy Front Assist i Lane Assist, klimatyzacja, system audio, elektrycznie sterowane szyby boczne i lusterka, centralny zamek, funkcja Emergency call (automatyczne wzywanie pomocy).
Bazowa cena auta - z podstawowym silnikiem 1.0 95 KM i pięciobiegową skrzynią ręczną - wynosi 69 790 zł.
Plusy
- sporo miejsca w kabinie
ciekawa stlistyka
bogate wyposażenie
Minusy
- dużo plastiku we wnętrzu
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 KM i konkurenci - wybrane dane techniczne
Marka/model | Volkswagen T-Cross 1.0 115 KM Style | Fiat 500X City Cross 1.0 GSE 120 KM | Nissan Juke 1.6 112 KM Tekna |
Cena (zł) | 83 690 | 81 000 | 83 500 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4108/1760/1584 | 4264/1796/1603 | 4135/1765/1565 |
Rozstaw osi (mm) | 2551 | 2570 | 2530 |
Masa własna (kg) | 1175 | 1320 | 1173 |
Pojemność bagażnika (l) | 385 | 350 | 354 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 40 | 48 | 46 |
Układ napędowy
Rodzaj paliwa | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 |
Pojemność (cm3) | 999 | 999 | 1598 |
Liczba cylindrów | 3 | 3 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów: | manualna/6 | manualna/6 | manualna/5 |
Osiągi
Moc (KM) przy obr./min | 115 przy 5000 | 120 przy 5750 | 112 przy 5600 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 200 przy 2000 | 190 przy 1750 | 144 przy 4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,2 | 10,9 | 12,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 193 | 188 | 178 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,8 | 5,8 | 7,2 |
Emisja CO2 (g/km) | 112 | 133 | 161 |
Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?