Volkswagen. Produkcja modelu Caddy w Polsce. Powstają auta testowe

Mariusz Michalak
Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen
Po trwającej ponad dwa lata rozbudowie zakładu Volkswagen Poznań, większość inwestycji związanych z przygotowaniem zakładu do produkcji nowego modelu Volkswagen Caddy 5, została zakończona. Na potrzeby produkcji samochodów nowej generacji rozbudowano halę spawalni, wybudowano nową halę logistyczną i zintegrowano tereny fabryki.

Dietmar Mnich, prezes zarządu Volkswagen Poznań oraz dyrektor zakładu w Poznaniu mówi: „Za nami około 90 procent wszystkich inwestycji związanych z przygotowaniem zakładu do produkcji nowego modelu. W tej chwili trwa produkcja samochodów testowych, a przed samym uruchomieniem produkcji seryjnej we wrześniu tego roku, planujemy ostateczną przebudowę zakładu pod nowego Caddy. Produkcja będzie rozwijała się stopniowo, od kilkudziesięciu egzemplarzy w fazie wstępnej, do pełnych mocy produkcyjnych, jakie osiągniemy w 2021 roku.”

Volkswagen. Inwestycje w infrastrukturę i nowoczesną technologię

Na przygotowanie i dostosowanie linii produkcyjnych do budowy samochodów nowej generacji, Volkswagen Poznań zainwestował w ostatnich dwóch latach 2 miliardy złotych, a znaczną część tej kwoty stanowiły środki wydane na budowę nowych hal oraz zakup maszyn i urządzeń.

Integracja terenów fabryki

Pierwszym etapem rozbudowy zakładu było zespolenie terenów fabryki, dotychczas przedzielonych drogą publiczną. Dzięki efektywnej współpracy i dialogowi sąsiedzkiemu, w styczniu 2019 roku wcielono ulicę Smołdzinowską do terenu zakładu i zintegrowano tereny fabryki leżące po obu jej stronach. Zamknięciu ulicy towarzyszyła także przebudowa układu komunikacyjnego w obrębie osiedla Zieliniec sąsiadującego z fabryką.

Nowa hala logistyczna

W kolejnym kroku powstała nowa hala logistyczna, a z nią blisko 46 tys. m2 powierzchni magazynowej, mogącej pomieścić 10 tys. pojemników z częściami do produkcji Caddy i T6.1. W pojemnikach tych przechowuje się m.in. silniki, resory, szyby boczne, tapicerki drzwi, ściany grodziowe, zbiorniki paliwa. Budowa hali logistycznej w pobliżu obszaru produkcji pozwoliła na wyłączenie z ciągłego obiegu 10 ciężarówek, które dotychczas, każdego dnia wykonywały 260 przejazdów na tej trasie Poznań –Swarzędz.

Rozbudowa hali spawalni – dodatkowe 14 000 m2 i 450 nowych robotów

Największym wyzwaniem finansowym i organizacyjnym ostatnich dwóch lat, była rozbudowa hali spawalni. Poza nową halą o powierzchni ponad 14 000 m2 i kubaturze blisko 200 000 m3, spółka Volkswagen Poznań zainwestowała także środki w nowoczesną technologię, finansując zakup 450 wielofunkcyjnych robotów. Ich zadaniem będzie precyzyjna budowa karoserii Caddy 5, której konstrukcja została wzmocniona wysokowytrzymałościową blachą oraz blachą tłoczoną na gorąco. Prawidłowa obróbka i zgrzewanie tych materiałów wymaga zastosowania trwałych, specjalistycznych urządzeń o podwyższonej sile nacisku. Zastosowanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych było jednym z powodów, obok kwestii związanych z ergonomią i humanizacją miejsc pracy, automatyzacji tego obszaru, której stopień po wprowadzonych zmianach zwiększy się z 43% do ponad 80%.

Nowe kompetencje na nowe czasy

Automatyzacja procesów produkcyjnych pociąga za sobą dalsze istotne zmiany organizacyjne. Robotyzacja i automatyzacja oznacza konieczność przygotowania pracowników do obsługi nowych urządzeń.

„Tak daleko idącym zmianom technologicznym towarzyszą zawsze nie mniejsze zmiany organizacyjne. Wraz z postępem pojawiają się nowe potrzeby i nowe kompetencje. Budowa nowej karoserii Caddy 5 wymagać będzie wykonywania znacznie mniejszej ilości czynności manualnych, natomiast blisko trzykrotnie zwiększy się nasze zapotrzebowanie na operatorów maszyn i urządzeń. W przypadku zakładu w Poznaniu, w ostatnich dwóch latach zrealizowaliśmy ponad 1800 szkoleń wartych ponad 3 miliony złotych, których celem było przekwalifikowanie pracowników i przygotowanie ich do pracy w nowych warunkach i w nowej roli.” - mówi Jolanta Musielak, członek zarządu ds. personalnych i organizacji Volkswagen Poznań.

Standardowe Caddy furgon mierzy 4501 mm długości – o 93 mm więcej niż model poprzedni – oraz 1855 mm szerokości (+62 mm). Auto trafi na rynek z 2-litrowymi silnikami, Diesla o mocy od 75 KM do 122 KM oraz z benzynowym 1,5-litrowym silnikiem TSI o mocy 116 KM.

Zobacz także: Testujemy Fiata 124 Spider

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty