Obecna odmiana to już ósma generacja najpopularniejszego modelu niemieckiego producenta. Jest to zupełnie nowa konstrukcja, której budowa oparta została na modułowej płycie podłogowej MQB. Zastosowanie nowych rozwiązań oraz najnowocześniejszych technologii pozwoliło obniżyć masę własną pojazdu o blisko 85 kg w porównaniu z poprzednikiem i zarazem obniżyć średnie zużycie paliwa w niektórych przypadkach nawet o blisko 20%. Passat zmienił się nie tylko stylistycznie.
Znacznie wzrósł też poziom komfortu, a ergonomia i poziom bezpieczeństwa stały się wręcz wzorcowe. Produkowany w Niemczech, w Edem pojazd napędzany może być jednym z pięciu silników benzynowych: 1.4 TSI (125 KM), (150 KM), 1.8 TSI (180 KM), 2.0 TSI (220 i 280 KM) lub jednym z czterech wysokoprężnych: 1.6 TDI (120KM), 2.0 TDI (150, 190 oraz 240 KM). Tak bogatą ofertę uzupełniają trzy zakresy kompletacji wyposażenia, które otrzymały tradycyjne dla marki nazwy: Trendline, Comfortline i Highline. Volkswagen nie zapomniał o klientach, dla których sportowe wrażenia mają znaczenie i przygotował dla nich pakiety wyposażenia R-Line, które obejmują zarówno elementy stylistyki zewnętrznej jak i wewnętrznej. Dostępny jest też uterenowiony Passat Alltrack (na bazie kombi) oraz hybrydowy GTE (sedan i kombi).
Wygląd zewnętrzny
Nowego Passata charakteryzuje ekspresyjna i ponadczasowa stylistyka. Swoje znakomite proporcje oraz nowoczesny wizerunek sylwetka pojazdu zawdzięcza grupie konstruktorów i stylistów pracujących pod kierownictwem Klausa Bischoff. Zastosowanie w konstrukcji modułowej płyty podłogowej MQB pozwoliło na zmianę proporcji przez co wygląd modelu stał się bardziej dynamiczny. Długość w porównaniu z poprzednikiem praktycznie się nie zmieniła, za to pojazd stał się szerszy i niższy, a dzięki zwiększeniu rozstawu osi o 79 mm z jednoczesnym zmniejszeniem zwisu przedniego i tylnego konstruktorzy mogli odpowiednio zmienić proporcje auta zgodnie z trendem „cab-backward design”. Nadwozie otrzymało nie tylko dynamiczne proporcje ale stało się bardziej eleganckie i reprezentacyjne. Taki design cechuje modele klasy wyższej. Obdarzona charyzmą przednia część nadwozia charakteryzuje się większą niż reflektory kratą wlotu powietrza. Wykończona ona została chromowanymi listwami, z których górna ma swoją kontynuację na górnej krawędzi reflektorów, co podkreśla temperament auta.
Precyzyjnie poprowadzone linie boczne auta, odpowiednio zaznaczone krawędzie i uwidocznione załamania płaszczyzn powodują, że nowy Passat prezentuje się okazale i nad wyraz elegancko. 18-calowe aluminiowe tarcze kół, zwężające się ku tyłowi powierzchnie boczne szyb oraz unosząca się ku górze krawędź przechodząca przez klamki drzwi podkreślają dynamiczny charakter sylwetki. W testowanej wersji Highline przyciemniane szyby tylne, chromowane elementy wykończeniowe oraz subtelnie wkomponowane w linie dachu relingi w kolorze aluminium dodają nadwoziu sporej dozy elegancji. Tylna część nadwozia w odmianie kombi wyróżnia się szeroką szybą pokrywy bagażnika zachodzącą na słupki D oraz subtelnie wkomponowanymi w sylwetkę nowymi światłami wykonanymi w technologii LED. Sportowy charakter odzwierciedlają takie elementy jak duży spoiler dachowy ze zintegrowanym światłem STOP oraz dwie chromowane trapezowe końcówki układu wydechowego wkomponowane w dolną część zderzaka tylnego. Atletyczny i zarazem ekskluzywny design powoduje że funkcjonalne kombi jakim jest nowy Passat stać się może również autem reprezentacyjnym.
Wnętrze samochodu
Wnętrze Passata ósmej generacji jest bardzo obszerne, jego długość wzrosła o 33mm, co zauważalne jest głównie w tylnej części nadwozia. Wzrosła też standardowa pojemność przestrzeni ładunkowej o 47 litrów w odmianie kombi. Zaprojektowane zostało z dbałością o każdy szczegół tak, aby zapewnić użytkownikom nie tylko wystarczającą ilość miejsca, ale również komfort, funkcjonalność, nie zapominając o estetyce. Innowacyjnie zaprojektowana sylwetka pojazdu skrywa równie nowoczesne wnętrze. Tak jak bryła prezentowanego auta wzbogacona została o elementy pakietu R-Line tak samo we wnętrzu znajdziemy wiele akcentów z tego pakietu. Design wnętrza już nie jest tak stonowany jak w poprzednich generacjach modelu. Nowym rozwiązaniem stylistycznym, który rzuca się w oczy tuż po zajęciu miejsca w środku jest poziomy pas, który tworzą połączone ze sobą w całość wloty wentylacji wykończone chromowanymi wstawkami. Jedynym elementem, który zaburza ich linię to elegancki a zarazem tradycyjny zegar.
Smukłą deskę rozdzielczą dzieli na górną i dolną część szeroka aluminiowa listwa dekoracyjna. Tuż za atrakcyjnie prezentującą się, spłaszczoną w dolnej części sportową, wielofunkcyjną kierownicą pokrytą przyjemną w dotyku skórą znalazł w prezentowanym pojeździe swoje miejsce ekran o przekątnej 12,3 cali i rozdzielczości 1440 x 540 pikseli. Wyświetlacz imituje tradycyjny panel zegarów obrotomierza i prędkościomierza, gdzie przestrzeń wypełniona może być ekranem komputera pokładowego lub stać się dodatkowym monitorem nawigacji. W centralnym miejscu deski rozdzielczej testowanego auta dominuje 8-calowy ekran dotykowy systemu radiowo-nawigacyjnego Discover Pro. Wyświetlacz ten został wyposażony w funkcje zbliżeniową reagującą na ruchy ręką wykonywane tuż przed nim. Obsługuje on między innymi system nawigacji satelitarnej, Bluetooth, telefon, audio, oraz może wyświetlać informacje dotyczące samego pojazdu.
Na uwagę zasługuje jakość dźwięku, który uzyskano za sprawą zestawu głośników Hi-Fi specjalnie zaprojektowanych dla nowego Volkswagena Passata B8 przez firmę Dynaudio, która specjalizuje się w dostarczaniu rozwiązań nagłaśniających najwyższej jakości. Panel sterowania automatyczną klimatyzacją nie zmienił się i wygląda prawie identycznie jak w poprzednim modelu. Ergonomia to dziedzina, do której niemiecka marka przywiązuje dużą rolę, dlatego w nowym Passacie wszystkie przyciski i pokrętła znajdują się na przysłowiowe wyciągnięcie ręki kierowcy, a obsługa urządzeń jest łatwa i intuicyjna.
Zobacz także: Jak bezpiecznie kupić używany samochód?
Ukształtowanie siedzisk i oparć foteli przednich oraz ich system regulacji pozwalają na dopasowanie ich kształtu prawie do każdej sylwetki. Zasiadając w przedniej części kabiny odnosi się wrażenie zintegrowania z pojazdem. Zarówno fotele przednie jak i kanapa tylna zapewniają komfort podróżowania na bardzo wysokim poziomie. We wnętrzu nikt nie powinien narzekać na brak miejsca, jest jego naprawdę pod dostatkiem. Zastosowanie dwuczęściowego regulowanego elektrycznie szklanego dachu w przedstawianym aucie powoduje dodatkowe doświetlenie kabiny, przez co wnętrze wydaje się jeszcze bardziej obszerne.
[page_break]
Passat w odmianie Variant to auto bardzo funkcjonalne, wyposażone w wiele różnego rodzaju przydatnych schowków oraz w bagażnik o imponującej objętości. Standardowo wynosi ona 650 litrów a po złożeniu siedzeń tylnych wzrasta do aż 1780 litrów (przy załadunku pod sufit). Marka Volkswagen przyzwyczaiła swoich klientów, do jakości i solidności wykończenia wnętrza z dbałością o każdy najmniejszy szczegół. Nie inaczej jest w przypadku nowego Passata. W kabinie znajdziemy elementy wykonane z tworzyw sztucznych, skóry i innych materiałów, których nie powstydziłby się żaden pojazd Premium. Detale wykonane z aluminium oraz plastiku w kolorze fortepianowej czerni zastosowane w kabinie testowanej wersji podkreślają elegancki charakter modelu. Dzięki takiemu podejściu projektantów Passat Variant może być zarówno praktycznym kombi jak i autem reprezentacyjnym.
Silnik i właściwości jezdne
Prezentowane kombi napędzane jest czterocylindrową, dwulitrową jednostką wysokoprężną. Jest to silnik z nowej palety, który spełnia rygorystyczne założenia normy emisji spalin Euro6. Maksymalną moc 190 KM rozwija przy 3500 obr./min i charakteryzuje się bardzo dużym momentem obrotowym, bo aż 400 Nm, który osiąga w przedziale pomiędzy 1750 a 3500 obr./min. Parametry te umożliwiają osiąganie sportowych właściwości przy jednoczesnym niewielkim zapotrzebowaniu na paliwo. Silnik jest bardzo dynamiczny, potrafi rozpędzić auto do prędkości 100 km/h w czasie zaledwie 7,9 sekundy a maksymalna prędkość, jaką może rozwinąć to 233 km/h. Jak podaje producent jego zapotrzebowanie na olej napędowy jest bardzo niskie, potrafi w ruchu miejskim zadowolić się zaledwie ilością 5,4 l/100km. Wynik ten to efekt pracy inżynierów, którym udało się zminimalizować efekty tarcia wewnętrznego w jednostce, wprowadzenia systemu zarządzania temperaturą silnika oraz zastosowania systemu start&stop. W testowanym pojeździe napęd na przednią oś przenoszony jest za pośrednictwem dwusprzęgłowej 6-biegowej przekładni DSG.
Zmodyfikowane pod względem kinematycznym i akustycznym zawieszenie przednie w postaci kolumn MacPhersona i tylne wielowahaczowe w połączeniu z poszerzonym rozstawem kół powodują, że auto prowadzi się bardzo stabilnie i komfortowo a do wnętrza kabiny nie dostają się prawie żadne odgłosy jego pracy. W nowym Passacie zastosowano wspomagany elektromechanicznie progresywny układ kierowniczy, który działa bardzo precyzyjnie, wręcz wzorowo. Wraz ze wspomnianym układem zawieszenia dają kierowcy poczucie bezpieczeństwa i pełnego panowania nad pojazdem. Prezentowany model wyposażony został w układ umożliwiający zmianę parametrów auta połączony z adaptacyjną regulacją zawieszenia DCC. Kierowca ma do wyboru jeden z 5 trybów jazdy: Normal, Comfort, Sport, Eco oraz Individual. Przykładowo, gdy wybierzemy tryb Sport model zachowywać będzie się wyjątkowo dynamicznie, w trybie Comfort zapewni możliwie najwyższy poziom komfortu jazdy a w Eco wszystkie parametry auta ustawione zostaną w celu optymalizacji zużycia paliwa.
Podsumowanie
Nowy Volkswagen Passat w odmianie kombi to auto bardzo funkcjonalne, znakomicie poradzi sobie podczas rodzinnych podróży. Jego prestiżowy design, znakomite materiały oraz jakość wykończenia powodują że może on stać się również pojazdem reprezentacyjnym zwłaszcza w bogatszych wersjach kompletacji wyposażenia. Do plusów nowego modelu niemieckiej marki możemy zaliczyć: innowacyjną lekką konstrukcję, nowoczesną stylistykę, ekonomiczne i dynamiczne jednostki napędowe, większy zakres wyposażenia standardowego oraz zastosowanie bardzo zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. Wśród wspomnianych systemów znalazły się światowe nowości takie jak system Emergency Assist zatrzymujący pojazd w przypadku zaśnięcia kierowcy, Trailer Assist, który ułatwia manewrowanie z przyczepą oraz asystent jazdy w korkach ulicznych. Nie dziwi więc fakt że pod koniec 2014 roku niezależna europejska organizacja ochrony konsumentów Euro NCAP przyznała mu najwyższą notę 5 gwiazdek.
Redakcyjny test Passata Varianta Alltrack
Podczas testów wykazało znakomite wyniki w takich dziedzinach jak: ochrona dorosłych pasażerów i dzieci w samochodzie, pieszych oraz wspierania wszechstronnej ochrony. Zakup najtańszego Volkswagena Passata w odmianie Variant to wydatek 98 790 złotych. Cena ta nie jest wygórowana dotyczy jednak samochodu napędzanego silnikiem benzynowym 1.4 TSI (125 KM) w wersji Trendline. Gdy zdecydujemy się na zakup egzemplarza z bogatszym wyposażeniem cena może okazać się zbyt wysoka. Przykładowo zakup testowanego modelu wiąże się z wydatkiem ponad 200 000 złotych. Mimo wszystko nowy Passat to auto charakteryzujące się solidnością wykonania, zastosowaniem innowacyjnych technologii oraz ponadczasową stylistyką co z czasem może przełożyć się jego sukces rynkowy.
Dane techniczne testowanego Passata Varianta 2.0 TDI oraz Passata Alltrack 2.0 BiTDI:
Marka/model | Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI | Volkswagen Passat Alltrack 240 KM 2.0 BiTDI |
Cena (zł) | 153 490 | 184 490 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | kombi/5 | kombi/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Wymiary i masy | ||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4767/1832/1456 | 4777/1832/1461 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1584/1568 | 1582/1565 |
Rozstaw osi (mm) | 2791 | 2789 |
Masa własna (kg) | 1506 | 1701 |
Pojemność bagażnika (l) | 650 | 639 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 66 | 66 |
Układ napędowy | ||
Rodzaj paliwa | diesel | diesel |
Pojemność (cm3) | 1968 | 1968 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | 4x4 |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | zautomatyzowana/6 | zautomatyzowana/7 |
Osiągi | ||
Moc (KM) przy obr./min | 190 KM przy 3500 | 240 KM przy 4000 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 400 Nm przy 1750-3250 | 500 przy 1700-2500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,9 | 6,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 233 | 234 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,6 | 5,5 |
Emisja CO2 (g/km) | 120 | 144 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?