Volkswagen Multivan. Luksusowy i funkcjonalny

Motofakty.pl / TVN Turbo/x-news
Fot. TVN Turbo/x-news
Fot. TVN Turbo/x-news
Volkswagen Transporter to kultowe auto, którego wersja T1 zadebiutowała równo 50 lat temu w 1966 roku. Teraz na rynku pojawiła się limitowana edycja multivana Generation Six, która oprócz niesamowitego wnętrza i wyjątkowymi jak na swoją klasę osiągami, imponuje również ceną, niestety - bardzo wysoką.

Aktualna, szósta generacja Volkswagena Transportera zadebiutowała w połowie ubiegłego roku. Sylwetka Transportera została „wyostrzona”. Paskowany wlot powietrza wizualnie poszerza auto, podobnie jak bardziej kanciaste tylne światła, które wyglądają trochę jak wyszlifowane „kryształki”. Wskazówką, co do modelu i standardu wyposażenia jest wykończenie przodu. Działa to jak belki na naramiennikach munduru. Luksusowy Multivan ma zderzaki w kolorze nadwozia i najwięcej chromowanych listewek.

Flagowa wersja „Generation Six” bazuje na Multivanie Comfortline, ale wyposażenie zostało uzupełnione o przyciemniane szyby, komplet świateł LED oraz „pakiet chromowany”. Ponadto fani marki i jej najbardziej niezapomnianych modeli będą mogli dokupić wyjątkowe opcje, oferowane tylko w „Generation Six”. Jest wśród nich jeden z czterech wariantów dwukolorowego malowania ze skoordynowaną barwą, lakierowaną tablicą rozdzielczą oraz osiemnastocalowe, aluminiowe obręcze kół ze stopów lekkich w formie wypukłych „talerzy”. Tak wyekwipowany Multivan wygląda prawie tak perfekcyjnie, jak mikrobus Samba 60 lat temu. Brakuje mu tylko świetlików w dachu.

 

Odczuwalne zmiany zaszły też w gamie silników. Jej podstawą są diesle nowej generacji 2.0 TDI o mocy 84, 102, 150 i 204 KM. Aby sprostały najnowszej normie emisji spalin Euro 6, zostały wyposażone w katalizator SCR, który rozkłada tlenki azotu za pomocą roztworu mocznika, znanego pod nazwą AdBlue. Korek do zbiornika AdBlue jest we wspólnej obudowie z wlewem paliwa. Nie trzeba go jednak odkręcać zbyt często. 13 l płynu wystarcza na około 7000 km. Wśród silników benzynowych są 2-litrowe TSI o mocy 150 i 204 KM, znane z poprzedniego modelu. Wszystkie obecne warianty silnikowe Transportera T6 mają w standardzie system start/stop. Do silników dobierane są przekładnie ręczne o pięciu lub sześciu przełożeniach albo zautomatyzowana, dwusprzęgłowa, 7-biegowa DSG. Na zamówienie Volkswagen zakłada napęd obu osi 4Motion nie wiążąc go z konkretnym typem skrzyni biegów.

Ciekawą opcją jest układ DCC (ang. Adaptive Chassis Control – adaptacyjny system kontroli podwozia), który po raz pierwszy pojawił się w Passacie CC i Scirocco w 2008 r. Pozwala on kierowcy wybrać jeden z trzech stylów jazdy: normalny, komfortowy lub sportowy. Reguluje „sztywność” amortyzatorów oraz wpływa na działanie układu kierowniczego. W kryzysowej sytuacji, samoczynnie, błyskawicznie zmienia „nastawy”, aby zapewnić autu stabilność.

Z przydatnych opcji Multivan ma m.in. kamerę cofania z czujnikami dookoła nadwozia oraz montowany już w poprzednim modelu system ułatwiający prowadzenie rozmowy „wszystkich ze wszystkimi” na pokładzie, zwany DVE (ang. Digital Voice Enhancement). Dla melomanów i miłośników elektroniki lista opcji będzie ucztą, a jeśli nie okaże się dostatecznie sycąca, auto oferuje różnego typu gniazdka, do których można podłączyć prawie wszystko, może oprócz sokowirówki.

Wygodne wersje osobowe to zaledwie wierzchołek góry lodowej, której podstawę stanowią samochody użytkowe: do przewozu ludzi i towarów. Poza kombi i furgonami o różnym rozstawie osi, długości, wysokości i liczbie miejsc, producent oferuje modele skrzyniowe z kabiną pojedynczą lub brygadową. Ogółem Transporter T6 ma przeszło 500 odmian.

Wybrane dane techniczne Volkswagena Multivana i konkurentów:

Marka/modelVolkswagen Multivan Comfortline 2.0 BiTDI 204 KM
Ford Tourneo Custom Tianium 2.2 TDCi 170 KM krótkiMercedes-Benz V 250d Avantgarde
Cena (zł)218 940165 989221 769
Typ nadwozia/liczba drzwivan/5van/5van/5
Liczba miejsc*786
Wymiary i masy   
Długość/szerokość/wysokość (mm)4904/1904/19704972/1986/19274895/1928/1880
Rozstaw kół: przód/tył (mm)bdbd1666/1646
Rozstaw osi (mm)300029333200
Masa własna (kg)219520982145
Pojemność bagażnika (l)**b.d.1323610
Pojemność zbiornika paliwa (l)708057
Układ napędowy   
Rodzaj paliwaolej napędowyolej napędowyolej napędowy
Pojemność (cm3)196821982143
Liczba cylindrów444
Napędzana ośprzedniaprzedniaprzednia
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeńzautomatyzowana/7ręczna/6automatyczna/7
Osiągi   
Moc (KM) przy obr./min204 przy 4000170 przy 3500190 przy 3800
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min450/1200-2400405 przy 1750440/1400-2400
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)9,9b.d.9,1
Prędkość maksymalna (km/h)203b.d.206
Średnie spalanie (l/100 km)6,36,26
Emisja CO2 (g/km)164160158

*liczba miejsc może się zmieniać w zależności od wersji wyposażenia i zamówionych opcji
**minimalna

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty