Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volkswagen IQ.Drive. Coś więcej niż pakiet wyposażenia

Kamil Rogala
Estonia, okolice Tallina i skrajnie kapryśna pogoda to idealne warunki, aby przetestować pakiet systemów o nazwie IQ.Drive. To nie tylko kilka dodatków do wyposażenia, ale niemal zupełnie nowa filozofia i bardzo pokaźny zestaw systemów wspomagających bezpieczeństwo i poprawiających komfort podróżowania. Co to takiego i jak się sprawdza w praktyce?Fot. VW
Estonia, okolice Tallina i skrajnie kapryśna pogoda to idealne warunki, aby przetestować pakiet systemów o nazwie IQ.Drive. To nie tylko kilka dodatków do wyposażenia, ale niemal zupełnie nowa filozofia i bardzo pokaźny zestaw systemów wspomagających bezpieczeństwo i poprawiających komfort podróżowania. Co to takiego i jak się sprawdza w praktyce?Fot. VW
Estonia, okolice Tallina i skrajnie kapryśna pogoda to idealne warunki, aby przetestować pakiet systemów o nazwie IQ.Drive. To nie tylko kilka dodatków do wyposażenia, ale niemal zupełnie nowa filozofia i bardzo pokaźny zestaw systemów wspomagających bezpieczeństwo i poprawiających komfort podróżowania. Co to takiego i jak się sprawdza w praktyce?

Volkswagen IQ.Drive. Co w chodzi w jego skład?

Estonia, okolice Tallina i skrajnie kapryśna pogoda to idealne warunki, aby przetestować pakiet systemów o nazwie IQ.Drive. To nie tylko kilka dodatków
Estonia, okolice Tallina i skrajnie kapryśna pogoda to idealne warunki, aby przetestować pakiet systemów o nazwie IQ.Drive. To nie tylko kilka dodatków do wyposażenia, ale niemal zupełnie nowa filozofia i bardzo pokaźny zestaw systemów wspomagających bezpieczeństwo i poprawiających komfort podróżowania. Co to takiego i jak się sprawdza w praktyce?

Fot. VW

IQ.Drive to nowa filozofia i pakiet zaawansowanego wyposażenia Volkswagena, który wpływa na wiele aspektów jazdy – od bezpieczeństwa po komfort podróży. O ile do tej pory większość z elementów, które wchodzą w skład nowego zestawu, było dostępnych w modelu Touareg, tak teraz wszystkie rozwiązania będą obecne w odświeżonym Passacie. A o czym mowa?
Najważniejszy jest przede wszystkim system Travel Assist, w skład którego wchodzi wiele podsystemów i funkcji, a to wszystko pozwala między innymi na częściowo automatyczną jazdę z prędkością do 210 km/h (do 250 km/h w Touaregu). Jest oczywiście przewidujący, adaptacyjny tempomat, działający do 210 km/h (do 250 km/h w Touaregu), system monitorujący martwe pole oraz aktywny asystent pasa ruchu, system odczytujący znaki drogowe i wiele innych, pomagających podczas dalekich podróży i wyręczających kierowcę z wielu czynności.

Volkswagen Passat, jako pierwszy po modelu Touareg, wyposażony jest również w matrycowe reflektory diodowe IQ.Light. Co prawda ich budowa jest nieco prostsza i składa się między innymi z mniejszej ilości punktów świetlnych, ale zasada ich działania jest praktycznie taka sama, jak w większym modelu. Nowością jest także pojemnościowa kierownica, która reaguje na dotyk. Dzięki temu kierowca nie musi już od czasu do czasu wykonywać delikatnego ruchu kierownicą, aby system rozpoznał, że panuje on nad autem. Wystarczy sam dotyk na wieńcu kierownicy.

Volkswagen IQ.Drive. Jak to działa w praktyce?

Estonia, okolice Tallina i skrajnie kapryśna pogoda to idealne warunki, aby przetestować pakiet systemów o nazwie IQ.Drive. To nie tylko kilka dodatków
Estonia, okolice Tallina i skrajnie kapryśna pogoda to idealne warunki, aby przetestować pakiet systemów o nazwie IQ.Drive. To nie tylko kilka dodatków do wyposażenia, ale niemal zupełnie nowa filozofia i bardzo pokaźny zestaw systemów wspomagających bezpieczeństwo i poprawiających komfort podróżowania. Co to takiego i jak się sprawdza w praktyce?

Fot. Kamil Rogala

Ilość systemów jest tak ogromna, że nie sposób podczas kilkusetkilometrowej trasy przetestować dogłębnie każdego niuansu. Na szczęście estońska pogoda oraz pora roku sprawiły, że większość elementów mogliśmy sprawdzić w praktyce np. na drogach przebiegających przez las, z niemal nieistniejącym ruchem drogowym i w całkowitych ciemnościach.

Największe wrażenie robi naturalnie oświetlenie IQ.Light. W modelu Touareg w jednej lampie znajdziemy znacznie ponad 100 punktów świetlnych, w Passacie z kolei przypada niespełna 50 na jedną lampę. Oczywiście przekłada się to na dokładność działania systemu oraz ogólną jasność i natężenie światła, ale ogólna zasada jest taka sama, podobnie jak spektakularność i trafność działania. W całkowitych ciemnościach, gdy na drodze jest tylko kilka aut, mogliśmy to wyraźnie dostrzec i ocenić.

Miałem okazję jechać Passatem z systemem świateł IQ.Light, przede mną jechał Touareg, za mną kolejny Passat. Wszyscy oczywiście korzystaliśmy z funkcji Dynamic Light Assist, dzięki czemu mogliśmy włączyć na stałe światła drogowe, które dynamicznie oświetlają przestrzeń przed samochodem i gdy tylko pojawi się auto jadące przed nami lub z przeciwka, lampy „wycinają” ciemny fragment, aby nie oślepiać kierowcy. Wszystko to dzięki możliwości wygaszenia poszczególnych obszarów, w których znajdują się inne pojazdy, co minimalizuje ryzyko oślepienia.

Cały system Dynamic Light Assist jest aktywny od prędkości 65 km/h, zaś zasięg widzenia kamery to nawet 1000 metrów przy dobrych warunkach atmosferycznych. Za mną jechał inny model z IQ.Light z włączonymi światłami drogowymi i nawet w najmniejszym stopniu nie czułem dyskomfortu związanego z odbitym w lusterkach światłem. Poza tym, aby jeszcze bardziej zminimalizować ryzyko oślepiania, system dezaktywuje się, gdy podjeżdżamy blisko pojazdu przed nami, rozpozna oświetlenie uliczne np. w mieście lub w okolicy węzłów drogowych oraz przy prędkości poniżej 30 km/h.

Przy okazji mogliśmy również sprawdzić, jak w tak trudnych warunkach spisuje się Predictive Cruise Control, czyli proaktywny tempomat, który dopasowuje prędkość samochodu do danych z nawigacji np. znaków ograniczenia prędkości, znaków obszaru zabudowanego, jak również zmian w infrastrukturze drogowej tj. przebieg drogi czyli niebezpieczne zakręty, skrzyżowania, skrzyżowania z ruchem okrężny itp. System ten jest aktywny w zakresie prędkości od 30 do 210 km/h (w modelu Touareg od 0 do 250 km/h), a więc niemal w każdej sytuacji podczas długiej podróży. Wszystko działało dość sprawnie, choć od czasu do czasu reakcja jest albo zbyt późna, albo zbyt gwałtowna. Niekiedy trzeba było „pomóc” się rozpędzić, aby nie torować ruchu. Podczas długich podróży w trasie przy niewielkim ruchu, funkcja ta jest nieoceniona, ale gdy ruch się wzmaga, lepiej mieć wszystko pod osobistą kontrolą.

Volkswagen IQ.Drive. System Night Vision

Estonia, okolice Tallina i skrajnie kapryśna pogoda to idealne warunki, aby przetestować pakiet systemów o nazwie IQ.Drive. To nie tylko kilka dodatków
Estonia, okolice Tallina i skrajnie kapryśna pogoda to idealne warunki, aby przetestować pakiet systemów o nazwie IQ.Drive. To nie tylko kilka dodatków do wyposażenia, ale niemal zupełnie nowa filozofia i bardzo pokaźny zestaw systemów wspomagających bezpieczeństwo i poprawiających komfort podróżowania. Co to takiego i jak się sprawdza w praktyce?

Fot. VW

W modelu Volkswagen Touareg znajdziemy także asystenta jazdy nocą czyli Night Vision. Korzystając z kamery termowizyjnej, którą znajdziemy za osłoną chłodnicy (posiada dodatkową dyszę czyszczącą) oraz czujników ultradźwiękowych w logo VW z przodu, system wyświetla na tablicy wskaźników obraz z otoczenia w podczerwieni z widocznymi sylwetkami ludzi i zwierząt. System jest w stanie wykrywać w ciemności pieszych, rowerzystów i większe zwierzęta, które znajdują się przed autem. W razie potrzeby, nawet jak kierowca nie korzysta z podglądu obrazu na tablicy wskaźników, system wyświetli ewentualne zagrożenie z zaznaczeniem go na pomarańczowo. Gdy człowiek lub zwierzę będzie na torze jazdy, ostrzeżenie będzie wyświetlone na czerwono.

Wszystko działa powyżej 10 km/h. Przy prędkości poniżej 50 km/h wszystkie funkcje są ukryte i działają dyskretnie, ale po przekroczeniu 60 km/h system ostrzega człowieka idącego poboczem błyskiem świateł. Są oczywiście pewne ograniczenia. Układ nie działa w temperaturze powyżej 28 stopni Celsjusza ze względu na zbyt małą różnicę w cieple pomiędzy otoczeniem a człowiekiem. Problemy mogą pojawić się także podczas deszczu. Monitorowany obszar to nawet 300 metrów przed pojazdem, choć w praktyce system jest w stanie wykryć i ostrzec przed zagrożeniem w odległości od 8 do 130 metrów przed samochodem.

Volkswagen IQ.Drive. Podsumowanie

Estonia, okolice Tallina i skrajnie kapryśna pogoda to idealne warunki, aby przetestować pakiet systemów o nazwie IQ.Drive. To nie tylko kilka dodatków
Estonia, okolice Tallina i skrajnie kapryśna pogoda to idealne warunki, aby przetestować pakiet systemów o nazwie IQ.Drive. To nie tylko kilka dodatków do wyposażenia, ale niemal zupełnie nowa filozofia i bardzo pokaźny zestaw systemów wspomagających bezpieczeństwo i poprawiających komfort podróżowania. Co to takiego i jak się sprawdza w praktyce?

Fot. VW

Podczas kilkugodzinnych jazd testowych mogliśmy wstępnie ocenić, jak spisują się zaawansowane systemy IQ.Drive, w tym rewelacyjnie działające reflektory IQ.Light. Wszystko przebiegało zgodnie z planem choć oczywiście kilka razy zdarzyło się, że trzeba było pomóc autu, nieco poprawić działanie tempomatu etc. To nie oznacza oczywiście, że system jest źle opracowany, ale że nadal funkcje automatycznej jazdy są niewystarczające, aby oddać pieczę maszynie. To wszystko na pewno idzie w dobrym kierunku i przy umiejętnym wykorzystaniu z dużą dozą rozsądku, powoli na znaczną poprawę komfortu i bezpieczeństwa podczas podróży.

Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty