Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volkswagen California Ocean. Hotel na czterech kołach

Wojciech Frelichowski
Volkswagen California California oferowana jest z dwoma 2-litrowymi silnikami - benzynowym i wysokoprężnym. Oba są turbodoładowane oraz z bezpośrednim wtryskiem paliwa. I oba występują w kilku zakresach mocy. Wśród wersji wysokoprężnych najmocniejszym wariantem jest silnik o mocy 204 KM (z podwójnym doładowaniem). Właśnie w taką jednostkę, skonfigurowaną z siedmiostopniową dwusprzęgłową przekładnię DSG, wyposażone było auto testowe.Fot. Wojciech Frelichowski
Volkswagen California California oferowana jest z dwoma 2-litrowymi silnikami - benzynowym i wysokoprężnym. Oba są turbodoładowane oraz z bezpośrednim wtryskiem paliwa. I oba występują w kilku zakresach mocy. Wśród wersji wysokoprężnych najmocniejszym wariantem jest silnik o mocy 204 KM (z podwójnym doładowaniem). Właśnie w taką jednostkę, skonfigurowaną z siedmiostopniową dwusprzęgłową przekładnię DSG, wyposażone było auto testowe.Fot. Wojciech Frelichowski
Volkswagen Transporter występuje w wielu wersjach nadwoziowych. Jedną z nich jest kamper, który nosi nazwę California. Można nim się wybrać w daleką podróż nie martwiąc się o nocleg.
Volkswagen California California oferowana jest z dwoma 2-litrowymi silnikami - benzynowym i wysokoprężnym. Oba są turbodoładowane oraz z bezpośrednim
Volkswagen California

California oferowana jest z dwoma 2-litrowymi silnikami - benzynowym i wysokoprężnym. Oba są turbodoładowane oraz z bezpośrednim wtryskiem paliwa. I oba występują w kilku zakresach mocy. Wśród wersji wysokoprężnych najmocniejszym wariantem jest silnik o mocy 204 KM (z podwójnym doładowaniem). Właśnie w taką jednostkę, skonfigurowaną z siedmiostopniową dwusprzęgłową przekładnię DSG, wyposażone było auto testowe.

Fot. Wojciech Frelichowski

Volkswagen California, z przeznaczeniem jako kamper, po raz pierwszy pojawił się na rynku w 1989 roku. Jednak już wcześniej dostawczy Volkswagen występował w odmianie kampingowej Joker, którą produkowała firma Westfalia. Obecnie na rynku jest California produkowana na bazie Transportera T6, który wszedł na rynek w 2015 roku.

Zewnętrznie California niemal nie różni się od komfortowej wersji Transportera, czyli Multivana. W standardowej odmianie Californii nawet po wejściu do środka różnice nie są aż tak znaczące. W kabinie są bowiem fotele i kanapa znane z innych wersji Multivana. Nabywca może wybrać między 4- lub 5-miejscowym pojazdem (ze schowkiem), a jeśli potrzebuje auta do przewozu większej liczby osób, wnętrze może być 5- lub 7-osobowe. Co innego w wersji Ocean, którą otrzymaliśmy do testu. W tym przypadku w kabinie są tylko dwa fotele (dla kierowcy i pasażera obok) oraz trzyosobowa rozkładana w jej środkowej części. Dodatkowo za jej oparciem jest jeszcze składany materac. Kiedy zajedziemy na camping, kanapę można rozłożyć, a materac służy jako jej przedłużenie. Na tak skonstruowanym łóżku bez problemu wyśpią się dwie osoby. Dodajmy jeszcze, że pod łóżkiem jest przestronne miejsce na bagaże.

Zobacz także: Dacia Sandero 1.0 SCe. Budżetowe auto z oszczędnym silnikiem

Polecamy. Co oferuje Kia Picanto?

Kuchnia i reszta

Volkswagen California California oferowana jest z dwoma 2-litrowymi silnikami - benzynowym i wysokoprężnym. Oba są turbodoładowane oraz z bezpośrednim
Volkswagen California

California oferowana jest z dwoma 2-litrowymi silnikami - benzynowym i wysokoprężnym. Oba są turbodoładowane oraz z bezpośrednim wtryskiem paliwa. I oba występują w kilku zakresach mocy. Wśród wersji wysokoprężnych najmocniejszym wariantem jest silnik o mocy 204 KM (z podwójnym doładowaniem). Właśnie w taką jednostkę, skonfigurowaną z siedmiostopniową dwusprzęgłową przekładnię DSG, wyposażone było auto testowe.

Fot. Wojciech Frelichowski

W wyposażeniu wersji Ocean jest także pakiet kuchenny. To lodówka, dwupalnikowa kuchenka gazowa oraz zlewozmywak. Ten ostatni jest podłączony do 40-litrowego zbiornika na wodę oraz odpowiednio dużego zbiornika na ścieki. Opróżnia się go na postoju po odkręceniu specjalnego zaworu. W tej części jest też składany stolik.

To nie koniec wyposażenia Californii Ocean. Z tyłu, po lewej stronie są zamykane szafki, w których można schować odzież, drobny sprzęt turystyczny czy żywność, która nie wymaga chłodzenia. Jest tam nawet zamykany sejf. Jednak jego pojemność nadaje się tylko do ukrycia dokumentów, portfela, biżuterii, smartfonu lub małego tabletu. Laptopa tam się nie zmieści.

Kolejny schowek jest nad łóżkiem, w sam raz, aby schować tam pościel lub śpiwory. Zaś aby sen mieszkańców Californii przebiegał bez zakłóceń wnętrze pojazdu można zaciemnić. Służą do tego rolety na bocznych szybach i tylnej oraz zasłonki na przedniej szybie.

Volkswagen California California oferowana jest z dwoma 2-litrowymi silnikami - benzynowym i wysokoprężnym. Oba są turbodoładowane oraz z bezpośrednim
Volkswagen California

California oferowana jest z dwoma 2-litrowymi silnikami - benzynowym i wysokoprężnym. Oba są turbodoładowane oraz z bezpośrednim wtryskiem paliwa. I oba występują w kilku zakresach mocy. Wśród wersji wysokoprężnych najmocniejszym wariantem jest silnik o mocy 204 KM (z podwójnym doładowaniem). Właśnie w taką jednostkę, skonfigurowaną z siedmiostopniową dwusprzęgłową przekładnię DSG, wyposażone było auto testowe.

Fot. Wojciech Frelichowski

Samochód kampingowy musi mieć też w kabinie gniazdko 230V. W Californii są takie dwa - jedno działa podczas jazdy, drugie tylko na postoju, kiedy pojazd jest podłączony do zewnętrznego gniazdka elektrycznego w jakie wyposażone są kempingi. Jednak oba gniazdka są umieszczone w mało dostępnym miejscu - we wnęce między zlewozmywakiem a fotelem kierowcy. Podłączanie kabli jest przez to niewygodne.

W standardzie wersji Ocean jest jeszcze ogrzewanie postojowe i automatyczna klimatyzacja Climatronic.

Sypialnia na dachu

California wyróżnia się jeszcze jednym, oryginalnym rozwiązaniem. Auto ma podnoszony dach, który tworzy namiotową sypialnię. Jej ścianki wykonane są z tkaniny z trzema dwoma siatkowymi okienkami, które mają osobne zasłonki. Natomiast podłoga jest wyłożona materacem o rozmiarze 120x200 cm - to wystarczająca przestrzeń dla kolejnych dwóch osób.

A jak się wchodzi do górnej sypialni? Otóż po otwarciu dachu nad przednim rzędem foteli pojawia się luk, którym wchodzimy do środka. Jak się otwiera dach? W wersji Ocean to zadanie wykonują elektryczne siłowniki. Zadaniem kierowcy jest tylko odsunięcie żaluzji, która zasłania wejście do sypialni. Potem wystarczy wcisnąć przycisk. Zamykanie dachu przebiega w odwrotnej kolejności.

[page_break]

Na biwaku

Volkswagen California California oferowana jest z dwoma 2-litrowymi silnikami - benzynowym i wysokoprężnym. Oba są turbodoładowane oraz z bezpośrednim
Volkswagen California

California oferowana jest z dwoma 2-litrowymi silnikami - benzynowym i wysokoprężnym. Oba są turbodoładowane oraz z bezpośrednim wtryskiem paliwa. I oba występują w kilku zakresach mocy. Wśród wersji wysokoprężnych najmocniejszym wariantem jest silnik o mocy 204 KM (z podwójnym doładowaniem). Właśnie w taką jednostkę, skonfigurowaną z siedmiostopniową dwusprzęgłową przekładnię DSG, wyposażone było auto testowe.

Fot. Wojciech Frelichowski

Zaletą kamperów jest nie tylko możliwość wygodnego przenocowania w jego wnętrzu, ale także obozowanie tym pojazdem w plenerze. Służy do tego specjalne wyposażenie Californii. Jest zatem składany aluminiowy stolik, który jest wyjmowany ze schowka w bocznych przesuwnych drzwiach. Natomiast w schowku w tylnej klapie znajdują się dwa składane krzesła.

Na biwaku przydatna jest również markiza chroniąca przed deszczem lub słońcem. W Californii ten element wyposażenia jest schowany w podłużnym pojemniku przymocowanym do dachu po prawej stronie nadwozia. Rozłożenie lub złożenie markizy zajmuje tylko kilka minut.

Podczas jazdy

California oferowana jest z dwoma 2-litrowymi silnikami - benzynowym i wysokoprężnym. Oba są turbodoładowane oraz z bezpośrednim wtryskiem paliwa. I oba występują w kilku zakresach mocy. Wśród wersji wysokoprężnych najmocniejszym wariantem jest silnik o mocy 204 KM (z podwójnym doładowaniem). Właśnie w taką jednostkę, skonfigurowaną z siedmiostopniową dwusprzęgłową przekładnię DSG, wyposażone było auto testowe.

Moc 204 koni, nawet jak na pojazd ważący ponad 2,2 tony, jest wystarczająca, aby auto było zrywne i zapewniało bezpieczne wyprzedzanie. Przy tym hałas jaki generuje ta jednostka napędowa jest niewielki.

Volkswagen California California oferowana jest z dwoma 2-litrowymi silnikami - benzynowym i wysokoprężnym. Oba są turbodoładowane oraz z bezpośrednim
Volkswagen California

California oferowana jest z dwoma 2-litrowymi silnikami - benzynowym i wysokoprężnym. Oba są turbodoładowane oraz z bezpośrednim wtryskiem paliwa. I oba występują w kilku zakresach mocy. Wśród wersji wysokoprężnych najmocniejszym wariantem jest silnik o mocy 204 KM (z podwójnym doładowaniem). Właśnie w taką jednostkę, skonfigurowaną z siedmiostopniową dwusprzęgłową przekładnię DSG, wyposażone było auto testowe.

Fot. Wojciech Frelichowski

Volkswagen California jest pojazdem, którym chce się jechać. Pozycja za kierownicą jest wygodna i nawet podczas dłuższej jazdy kierowca się nie męczy. Auto słucha kierowcy, nie próbuje znajdować własnej drogi. Trzeba jednak pamiętać, że to nie jest samochód wyścigowy. Stosunkowo wysokie nadwozie podczas szybkiej jazdy nieprzyjemnie pochyla się w zakrętach. Poza tym długi pojazd jest podatny na boczne podmuchy wiatru.

Zaletą Californii z dieslem jest rozsądne zużycie paliwa. Według danych fabrycznych średnie spalanie na 100 km wynosi 6,7 litra na 100 km, które są do osiągnięcia, ale raczej w warunkach laboratoryjnych. W naszym teście średnie zużycie paliwa było o 2 litry większe, ale to i tak dobry wynik, biorąc pod uwagę masę i charakter pojazdu.

Głównym minusem tego samochodu jest cena. W podstawowej wersji California kosztuje 154 734 zł, ale pod maską jest 2-litrowy turbodiesel o mocy zaledwie 84 KM. Ponadto w wyposażeniu nie ma zestawu kuchennego, ani specjalnych schowków, nie mówiąc już o elektrycznie otwieranej sypialni dachowej.

W wersji Ocean i z silnikiem 2.0 BiTDI o mocy 204 KM ze skrzynią DSG cena auta wzrasta aż do 271 380 zł. Głównym konkurentem dla Volkswagena Californii jest kamper Mercedes Viano Marco Polo (cena od 168 879 zł, silnik 1.6 D 88 KM).

Plusy

Funkcjonalne nadwozie

Bogate wyposażenie

Wysoki komfort jazdy

Minusy

Podatność na boczne podmuchy wiatru

Niewygodne umiejscowienie gniazdek 230V

Wysoka cena

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty