Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI 4Motion. Test Gran Turismo klasy biznes

Marcin Rejmer
Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4MotionFot. Marcin Rejmer
Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4MotionFot. Marcin Rejmer
Jeśli nie przeszkadza komuś mało prestiżowe w tej klasie logo, relatywnie tanio można kupić dopracowaną i nowoczesną luksusową limuzynę ze sportowym zacięciem. W naszym teście najnowszy flagowy model Volkswagena w wersji R-Line z dwulitrowym silnikiem TDI z podwójnym turbo o mocy 240 KM i napędem na cztery koła. Auto mierzy ponad 4,8 m długości, ma bagażnik o pojemności 563 l i kosztuje 200 490 zł.

Najpierw jak zwykle trochę historii i podstawowe informacje. Volkswagen Arteon to samochód osobowy klasy średniej-wyższej produkowany przez niemiecki koncern Volkswagen od 2017 roku. Nazwa Arteon pochodzi od połączenia dwóch słów: „art” (sztuka) oraz „eon", który nawiązuje do luksusowego modelu Phideon, następcy Phaetona na rynku chińskim. Arteon jest następcą Volkswagena CC, ale w gamie Volkswagena jest pozycjonowany wyżej. Jest znacznie większy od CC, a tym samym dużo większy od Passata. Na rynku konkuruje m.in. z Audi A5 Sportback i BMW serii 4 Gran Coupe.

Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4MotionFot. Marcin Rejmer
Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4Motion

Fot. Marcin Rejmer

Pojazd zbudowano na bazie modułowej płyty podłogowej MQB wykorzystanej do budowy m.in. Audi A3, Audi TT, Seata Leona, VW Golfa, VW Passata B8, Skody Octavii, Skody Karoq i Skody Superb. Coraz więcej samochodów buduje się na wspólnych platformach, aby obniżyć koszty produkcji aut. Dzięki temu i wytwórcy mogą zaproponować korzystniejsze ceny. Powód jest prosty – płyta podłogowa to najdroższy element każdego współczesnego samochodu. Zanim powstanie wymaga ogromnych nakładów finansowych w fazie projektowania i prób. Rozłożenie kosztów na kilka modeli bardzo ułatwia jego skonstruowanie i wprowadzenie na taśmy produkcyjne. Na marginesie warto dodać, że koncern Volkswagena jest prawdziwym rekordzistą w wykorzystywaniu tej samej platformy dla wielu modeli, zmieniane są tylko długości przedniej i tylnej strefy.

Wracając do Arteona: jest dłuższy od Passata o prawie 10 cm, o prawie 13 cm od Audi A5 Sportback i o 22,5 cm od BMW 4 Gran Coupe. Z zewnątrz wygląda jak coupe, mimo iż ma 4 drzwi. Silnik Arteona zamontowano z przodu poprzecznie do osi samochodu - w ocenie inżynierów taki sposób konstrukcji pozwala zaoszczędzić miejsce. Rozstaw osi wynosi 2841 mm. Masa własna – 1 753 kg. Samochód produkowany jest w niemieckiej fabryce Volkswagena w Wolfsburgu.

Wygląd zewnętrzny

Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4MotionFot. Marcin Rejmer
Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4Motion

Fot. Marcin Rejmer

Najbardziej charakterystyczne elementy nadwozia to szeroki grill zachodzący na zderzak, pokrywa silnika spływająca na błotniki i szerokie lampy. Auto posiada opadającą linię dachu jak w samochodzie o nadwoziu coupe oraz pokrywę bagażnika unoszoną wraz z tylną szybą. Obiektywnie rzecz biorąc to liftback (typ nadwozia samochodu osobowego, zbliżonego konstrukcyjnie do samochodu typu hatchback, różniącego się bardziej pochyloną szybą i nawisem nadwozia za tylnym kołem, a szyba unosi się jako integralny element pokrywy bagażnika). Drzwi boczne pojazdu pozbawione zostały klasycznych obramowań szyb.

Wnętrze

W środku jest elegancko, ale zarazem prosto w swojej formie. Wiele elementów pochodzi z Passata i taki jest też klimat w środku. Jak w typowym Volkswagenie. Szlachetności i poczucia luksusu dodaje analogowy zegarek znajdujący się pomiędzy środkowymi nawiewami. Niewątpliwą ciekawostką jest to, że projekt wnętrza nadzorował nasz rodak Tomasz Bachorski.

Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4MotionFot. Marcin Rejmer
Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4Motion

Fot. Marcin Rejmer

Trudno cokolwiek zarzucić funkcjonalności. Zarówno z przodu, jak i z tyłu Arteon dysponuje dosyć długimi drzwiami oraz sporą ilością miejsca dla pasażerów. Przednie fotele są wygodne z dobrym trzymaniem bocznym, zastosowano trójramienną spłaszczoną kierownicę i czarną podsufitkę oraz niebieskie podświetlenie na przednich i tylnych drzwiach pod szybą oraz z przodu na desce rozdzielczej.

Nieco ograniczony jest tylko obszar nad głowami pasażerów siedzących z tyłu, a powodem tego jest biegnący niżej dach. Jednak dla osoby o wzroście do mniej więcej 186 cm nie powinno to stanowić problemu. Na tylnej kanapie znajduje się podłokietnik oraz różne gniazda zasilające elektroniczne urządzenia. Kanapa pozwala na wygodne zajęcie miejsca nawet trzem pasażerom.

Trudno mieć zarzuty co do jakości wykonania czegokolwiek w tym aucie. Wszystkie elementy zostały spasowane bardzo dobrze, każdy przycisk i pokrętło pracuje bez zarzutu. Takiego wnętrza nie powstydziłby się żaden z większych graczy rynku premium. Zegary są wirtualne, to znaczy wyświetlane na 12,3-calowym monitorze. Oprócz prędkościomierza i obrotomierza można tu wyświetlić też różnego rodzaju informacje, łącznie z mapą i nawigacją. Wtedy zegary trochę się zmniejszają, po to aby mieć dobry podgląd na samą mapę. Rozwiązanie znane już m.in. z VW Passata, Golfa lub Skody Kodiaq.

Zobacz także: Volkswagen Passat B8 Alltrack w naszym teście

[page_break]

Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4MotionFot. Marcin Rejmer
Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4Motion

Fot. Marcin Rejmer

Wydłużone nadwozie pozwoliło wygospodarować duży bagażnik – mamy tu 563 litry pojemności, a po złożeniu kanapy – aż 1557 l. To znaczy, że w razie potrzeby mnożna przewieźć pralkę, zmywarkę albo zmieścić wakacyjny bagaż dla pięciu osób. Dostęp jest łatwy – dzięki wysoko unoszonej klapie razem z szybą. Podnosi się automatycznie po pociągnięciu znaczka VW na klapie bagażnika, zamyka się również automatycznie po naciśnięciu przycisku na rancie bagażnika. Bagażnik można również otworzyć i zamknąć z wewnątrz auta. Dla porównania bagażnik Audi A5 Sportback ma pojemność 480 l (83 l mniej), bagażnik BMW 4 Gran Coupe - 465 l (98 l mniej).

Silniki

W gamie Arteona znalazły się tylko turbodoładowane jednostki. Do wyboru są trzy silniki benzynowe TSI – 1.5 (150 KM; dostępny od listopada), 2.0 (190 KM) i 2.0 (280 KM) oraz trzy wysokoprężne 2.0 TDI o mocach 150, 190 i 240 KM. Do wszystkich odmian silnikowych Volkswagen oferuje dwusprzęgłową przekładnię DSG, a najmocniejsze warianty 2.0 TSI (280 KM) oraz 2.0 TDI (240 KM) seryjnie są łączone ze skrzynią DSG i napędem na cztery koła 4Motion.

Testowany przez nas egzemplarz wyposażono w silnik 2.0 TDI Bi-Turbo SCR o mocy 240 KM przy 4000obr/min., połączony z 7-stopniową skrzynią DSG. Maksymalny moment obrotowy 500 Nm można uzyskać już w przedziale 1750-2500 obr./min. Od 0 do 100 km/h auto rozpędza się w 6,5 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 247 km/h. Kultura pracy całego zestawu jest bardzo dobra. Elastyczny diesel i skrzynia biegów DSG, która w niezauważalny sposób wchodzi na kolejne przełożenia, płynnie poruszają auto.

Wyposażenie

Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4MotionFot. Marcin Rejmer
Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4Motion

Fot. Marcin Rejmer

W standardowej wersji Essence znajdziemy między innymi: reflektory i tylne światła w technologii LED, kierownicę obszytą skórą, oparcie tylnej kanapy dzielone (60/40) i składane, z podłokietnikiem, miejscem na napoje, otworem do przewożenia długich przedmiotów,  poduszki powietrzne (siedem): dwie czołowe, dwie boczne, dwie kurtynowe i kolanowa dla kierowcy, klimatyzacja automatyczna Air Care Climatronic, oświetlenie przestrzeni podczas wsiadania i wysiadania z samochodu, system radiowy Composition Media z 8-calowym, kolorowym i wielofunkcyjnym ekranem dotykowym, ośmioma głośnikami, CD, czytnikiem kart SD, gniazdem AUX-IN, USB z możliwością podłączenia urządzeń typu iPod/iPhone, funkcją odtwarzania muzyki w formacie MP3 i instalacją telefoniczną (Bluetooth), aktywny tempomat ACC do 210 km/h analizujący dane z systemu nawigacji (rozpoznaje m.in. ograniczenia prędkości, zakręty, ronda i rozwidlenia dróg i dostosowuje prędkość do danych warunków), system Start-Stop wyłączający silnik podczas postoju z systemem rekuperacji energii odzyskiwanej podczas hamowania.

Jest sporo elementów poprawiających bezpieczeństwo, dla porządku przypomnimy czego dotyczą:
- ESP, czyli układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu, przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR,
- ASR - system kontroli trakcji, którego głównym zadaniem jest niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół pojazdu podczas przyspieszania objawiającego się ich buksowaniem,
- ABS - układ stosowany w celu zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania,
- EDL - układ elektroniczny sterujący blokadą mechanizmu różnicowego,
- EDTC - kontrola momentu obrotowego silnika, zapobiega blokowaniu kół napędowych na śliskich nawierzchniach pod wpływem hamowania silnikiem.

Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4MotionFot. Marcin Rejmer
Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4Motion

Fot. Marcin Rejmer

Samochód wyposażono także w asystenta siły hamowania i stabilizację toru jazdy z przyczepą, sygnalizację zmęczenia kierowcy, gdy kierowca zasłabnie lub nie może kontrolować auta, system wyhamuje samochód i skieruje go na prawy pas, lub na pobocze.

W nieco wyższej wersji Elegance, Arteon jest dodatkowo wyposażony w chromowane obudowy lusterek, LED-owe lampy tylne z dynamicznymi diodami kierunkowskazów, 18-calowe alufelgi, chromowane listwy u dołu wokół nadwozia, podgrzewane spryskiwacze przedniej szyby. W środku m.in. szwy tapicerki foteli oraz dywaników w kontrastowym kolorze, nakładki na pedały o wyglądzie aluminium, tapicerka z alcantary i skóry, podgrzewane fotele z przodu.

W topowej wersji R-Line (testowany egzemplarz) są jeszcze: tylne światła w technologii LED z dynamicznymi kierunkowskazami, kierownica sportowa multifunkcyjna obszyta skórą z logo R-Line, czarna podsufitka, listwy progowe ze stali nierdzewnej z przodu i z tyłu, logo R-Line na przednich listwach, podgrzewane siedzenia przednie. Jest też układ sterujący reflektorami skrętnymi – dzięki danym z nawigacji reflektory działają z wyprzedzeniem, doświetlają prawą lub lewą stronę, zanim auto znajdzie się w zakręcie.

[page_break]

Ceny

Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4MotionFot. Marcin Rejmer
Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4Motion

Fot. Marcin Rejmer

Najtańsza wersja VW Arteona z silnikiem 1.5 TSI ACT Evo o mocy 150 KM i 6-biegową manualna skrzynią biegów kosztuje 127 690 zł. Wersja 2.0 TDI Bi-Turbo DSG, o mocy 240 KM kosztuje od 197 790 zł, natomiast nasz egzemplarz 2.0 TDI Bi-Turbo w topowej wersji R-line - 200 490 zł. Dla porównania cena konkurencyjnego BMW 4 Gran Coupe 425d o mocy 224 KM wynosi 200 200 zł, natomiast Audi A5 Sportback 2.0 TDI 190 KM – 201 800 zł, ale VW Arteon ma najlepsze osiągi: moment obrotowy, przyspieszenie od 0 do 100km/h oraz prędkość maksymalną (szczegóły w tabeli).

Wrażenia z jazdy

Skrzynia DSG pracuje niezauważalnie. W trasie auto płynie. Wciskając przycisk Mode znajdujący się przy lewarku skrzyni biegów można wybrać jeden z pięciu trybów jazdy: Eco, Comfort, Normal, Sport lub Individual. W zależności od trybu, elektrycznie regulowane amortyzatory oraz elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego automatycznie dostosowują się do sytuacji na drodze. Auto w sposób ciągły reaguje na różne sytuacje i uwzględnia manewry hamowania, przyspieszania i skręcania.

Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4MotionFot. Marcin Rejmer
Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4Motion

Fot. Marcin Rejmer

Testowany egzemplarz wyposażono w czarne aluminiowe felgi i opony niskoprofilowe o rozmiarze 245/35 R20. Niski profil ogumienia powoduje, że wizualnie zostaje uwydatniona felga i auto wygląda atrakcyjniej, ale na dziurawych i pofałdowanych drogach gorsze jest amortyzowanie. Podczas jazdy kierowcę wspiera aktywny tempomat ACC z przewidującą regulacją prędkości (należy do wyposażenia standardowego każdej wersji wyposażenia). Wystarczy ustawić prędkość maksymalną, a system pilnuje, aby jej nie przekroczyć. Ponadto automatycznie zachowuje minimalną odległość od jadących przed Arteonem samochodów.

Dostępna na życzenie funkcja Area View obserwuje otoczenie Arteona przy parkowaniu, skręcaniu w boczną drogę, czy przy wyjeździe z bramy. Na ekranie systemu Infotainment wyświetlany jest obraz otoczenia będącego w zasięgu widoczności czterech kamer, w tym także miejsca niewidoczne z fotela kierowcy. Funkcja ta sprawdza się doskonale na przykład gdy jest mało miejsca na manewrowanie. Z kolei seryjny system Lane Assist pomaga zapobiegać wypadkom spowodowanym niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu. System obserwuje linie na jezdni. Gdy Lane Assist stwierdzi, że samochód opuszcza pas ruchu, ostrzega kierowcę i delikatną ingerencją w układ kierowniczy przywraca właściwy kierunek jazdy.

Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4MotionFot. Marcin Rejmer
Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM 4Motion

Fot. Marcin Rejmer

Wirtualny kokpit z zegarami wyświetlanymi na dużym ekranie jest czytelny. Gdy korzystamy z nawigacji, zegary zmniejszają się i przesuwają na boki, a na środku wyświetlane są wskazania nawigacji. Mapa wyświetlana jest też na dużym ekranie na panelu środkowym. Zarówno podczas jazdy, jak też podczas gwałtownych przyspieszeń do wnętrza nie przedostaje się przesadny hałas. Silnik ochoczo reaguje na dodanie gazu, w przedziale 1750-2500 obr./min przez cały czas zapewnia moment obrotowy około 500 Nm i mimo swojej krzepy wcale nie zużywa dużo paliwa. Pomijając paliwożerny cykl miejski, umożliwia to duży zasięg dzięki 66-litrowemu zbiornikowi paliwa.

Poruszając się zarówno po mieście, na drodze krajowej, jak i na autostradzie, ma się wrażenie, że mocy jest zdecydowanie na zapas. Zresztą już samo przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwające 6,5 sekundy informuje, że auto daje radę.  Przy prędkości do 160 km/h, gdy przyjdzie nagła potrzeba wciśnięta pedału gazu i przyspieszenia przy wyprzedaniu, manewr można wykonać szybko, a więc bezpiecznie. Według producenta średnie zużycie paliwa wynosi 5,9 l/100km. Nam nie udało osiągnąć takiego wyniku. Po mieście w korkach w trybie Eco komputer pokazał 11,1 l/100 km, w mieście bez korków 8,9 l/100km. Na trasie przy spokojnej jeździe w trybie Eco zużycie paliwa wyniosło 6,5 l/100km. W całym naszym teście, ale jednak głównie po mieście auto zużyło średnio 8,5 l/100km. Jak na ważące 1750kg auto (masa własna) jednak nie najgorzej.

Podsumowanie

Arteon 2.0 TDI z podwójnym turbo o mocy 240 KM i napędem na cztery koła w wersji R-Line może robić wrażenie. Jest bez wątpienia dobrze wyposażonym i bardzo przyzwoicie wykonanym samochodem o sportowej charakterystyce. Plasuje się rozmiarami pomiędzy Audi A5 Sportback, a Audi A7 Sportback, ale mniej kosztuje. Wnętrze jest stonowane i eleganckie. Silnik cichy i odpowiednio dynamiczny, a poziom zużycia paliwa można uznać za dopuszczalny. Auto bez problemu może konkurować z czterodrzwiowymi coupe klasy premium od Audi czy BMW.

Volkswagen Arteon 2.0 TDI (240 KM) i wybrani konkurenci - dane techniczne i ceny

Marka/model

Volkswagen Arteon 2.0 TDI (240 KM) R-Line

BMW 4 Gran Coupe 425d (224 KM)

Audi A5 Sportback 2.0 TDI (190 KM)

Cena (zł)

200 490  

200 200

201 800

Typ nadwozia/liczba drzwi

liftback/5

liftback/5

liftback/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4862/2127/1450

4638/2017/1377

4733/2029/1386

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1587/1577

1557/1605

1587/1568

Rozstaw osi (mm)

2837

2810

2824

Masa własna (kg)

1753

1560

1675

Pojemność bagażnika (l)

563

480

465

Pojemność zbiornika paliwa (l)

66

60

58

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

diesel

diesel

diesel

Pojemność (cm3)

1968

1995

1968

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

4x4

tylna

4x4

Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń

automatyczna/7

manualna/6

automatyczna/7

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

240/4000

224/4400

190/3800

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

500/1750-2500

450/1500-3000

400/1750-3000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

6,5

6,7

7,9

Prędkość maksymalna (km/h)

247

247

235

Średnie spalanie (l/100 km)

5,9

4,7

4,5

Emisja CO2 (g/km)

152

125117

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty