Vectra kombi kontra Mondeo kombi

Ryszard Polit
Fot. Opel: Opel Vectra kombi to nowoczesny samochód o nowoczesnym wyglądzie. Ma to podkreślać innowacyjność firmy.
Fot. Opel: Opel Vectra kombi to nowoczesny samochód o nowoczesnym wyglądzie. Ma to podkreślać innowacyjność firmy.
Wbrew lansowanej modzie na sportowe kombi z mikroskopijnym bagażnikiem, Ford i Opel stawiają na kombi rodzinne.

Bardzo dobrze się składa, bo wartości prorodzinne znowu są w cenie.

 

Fot. Opel: Opel Vectra kombi to nowoczesny samochód o nowoczesnym wyglądzie. Ma to podkreślać innowacyjność firmy.
Fot. Opel: Opel Vectra kombi to nowoczesny samochód o nowoczesnym wyglądzie. Ma to podkreślać innowacyjność firmy.

Na europejskich rynkach Ford i Opel konkurują ze sobą w niemal wszystkich segmentach rynkowych. Drugą generację Mondeo zaprezentowano w 2000 r., by trzy lata później dokonać face liftingu. Trzecią generację Vectry zaprezentowano w 2002 r., a wersję kombi - rok później. Porównujemy wersje kombi, które mają wiele wspólnych

Fot. Ford: Ford Mondeo kombi sprawia wrażenie solidnego auta.
Fot. Ford: Ford Mondeo kombi sprawia wrażenie solidnego auta.

cech.

 

Cechy szczególne

 

Oba pojazdy mają niemal identyczne wymiary zewnętrze, jednak Vectra ma o 7 cm większy rozstaw osi. Dzięki temu Opel ma przestronniejsze wnętrze, co nie znaczy, że w Fordzie jest ciasno. Z przodu w obu autach zastosowano kolumny McPhersona, a z tyłu zawieszenie wielowahaczowe, chociaż o nieco innej

Fot. Opel: Vectra napędzana silnikiem wysokoprężnym 1,9 l o mocy 120 KM okazała się pojazdem wolniejszym od Mondeo, ale za to oszczędniejszym.
Fot. Opel: Vectra napędzana silnikiem wysokoprężnym 1,9 l o mocy 120 KM okazała się pojazdem wolniejszym od Mondeo, ale za to oszczędniejszym.

konstrukcji. Również w obu autach tablicę przyrządów umieszczono klasycznie, nad kierownicą i w każdym z nich zegary są duże i czytelne. W Oplu zastosowano dźwigienki kierunkowskazów i sterowania wycieraczkami, które zawsze znajdują się w położeniu środkowym. Nie jest to rozwiązanie zbyt funkcjonalne, ale

Fot. Ford: Diesel Forda o pojemności 2 l i mocy 130 KM jest dość głośny, jednak to dość skuteczne źródło napędu.
Fot. Ford: Diesel Forda o pojemności 2 l i mocy 130 KM jest dość głośny, jednak to dość skuteczne źródło napędu.

najwyraźniej zdaniem producenta świadczy o nowoczesności auta. Pod względem wielkości przestrzeni bagażowej korzystniej prezentuje się Mondeo, który ma bagażnik o pojemności 540 l - o 10 l większy od Vectry. W bagażniku Opla umieszczono dojazdowe koło zapasowe.

 

Silniki

 

Vectrę napędza silnik wysokoprężny o pojemności 1,9 l i mocy 120 KM. Ma on 2 zawory w każdym cylindrze i zasilany jest układem common rail. Taki sam system zasilania wykorzystano w silniku Forda, który ma 4 zawory w cylindrze i z pojemności 2 l osiąga 130 KM. Różnica mocy

Fot. Opel: Bagażnik Vectry ma objętość 530 l.
Fot. Opel: Bagażnik Vectry ma objętość 530 l.

nie wydaje się duża, jednak silnik Forda ma znacznie większy maksymalny moment obrotowy i to osiągany przy niższych obrotach. W efekcie Ford jest szybszy od Vectry, szczególnie podczas przyspieszania na wyższych biegach. 

Fot. Ford: Wskaźniki na tablicy przyrządów Mondeo są doskonale widoczne.
Fot. Ford: Wskaźniki na tablicy przyrządów Mondeo są doskonale widoczne.

 

Wrażenia z jazdy

 

Wysoki komfort jazdy Mondeo i Vectry wynika z wielkości tych pojazdów. Oba całkiem skutecznie dają sobie radę z poprzecznymi nierównościami drogi. Dzięki przemyślanej konstrukcji zawieszenia własności jezdne obu samochodów są bardzo poprawne. Silnik Forda wydaje się

Fot. Opel: Tablica przyrządów Vectry jest czytelna. Niewygodne są przełączniki przy kolumnie kierownicy.
Fot. Opel: Tablica przyrządów Vectry jest czytelna. Niewygodne są przełączniki przy kolumnie kierownicy.

głośny, chociaż hałas mierzony przy prędkości 100 km/h jest na akceptowalnym poziomie. Lepiej wyciszona jest Vectra. Opel ma też bardziej skuteczny układ hamulcowy i zużywa mniej paliwa w mieście. 

 

Podsumowanie

 

Ford Mondeo i Opel Vectra z nadwoziem kombi to obszerne pojazdy o zbliżonej konstrukcji. Każdy z nich ma swoje zalety - Ford jest szybszy od Opla, który za to zużywa mniej paliwa w mieście. Tańszym autem, chociaż nieco gorzej wyposażonym jest Mondeo, co jednak stanowi jego atut. W żadnym z aut w najtańszej wersji wyposażenia nie ma seryjnego układu kontroli trakcji ESP, są jednak układ ABS, system wspomagania nagłego hamowania czy co najmniej 4 poduszki powietrzne. Za tańszego Mondeo trzeba zapłacić 87 tys. zł, ale w obecnej sytuacji dilerzy są skorzy do negocjacji ceny.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Opel Vectra kombi

Ford Mondeo kombi 

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

Remis

Poziom hałasu

+

 

Hamulce

+

 

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Opel Vectra kombi

Ford Mondeo kombi

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/8/diesel

4/16/diesel

Pojemność skokowa (cm3
)

1910

1998

Moc maksymalna (KM/obr/min)

120/3500

130/3800

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

280/2000

330/1800

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

12,2

10,1

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

9,8

6,8

Prędkość maksymalna (km/h)

195

204

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

67

68

Droga hamowania od 100 km/h (m)

38,6

39,8

Pojemność bagażnika (dm3
)

530

540

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

61

58

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

5,0/7,7

5,0/8,3

Długość x szerokość x wysokość (cm)

482 x 180 x 150

481 x 181 x 147

Rozstaw osi (cm)

283

276

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

94 550

87 710

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Vectra Essentia

Mondeo Ambiente

Poduszki powietrzne

6

4

Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół napędzanych ASR

S/S

S/-

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

S

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/O

S/O

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

S/S

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Radio z CD

S

O

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

S/-

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

Fot. Opel: W przednim zawieszeniu Vectry wykorzystano kolumny McPhersona, a z tyłu układ wielowahaczowy.
Fot. Opel: W przednim zawieszeniu Vectry wykorzystano kolumny McPhersona, a z tyłu układ wielowahaczowy.
Fot. Ford: Wnętrze Modeo jest przestronne, jednak w Vectrze jest jeszcze więcej miejsca.
Fot. Ford: Wnętrze Modeo jest przestronne, jednak w Vectrze jest jeszcze więcej miejsca.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty