Bardzo dobrze się składa, bo wartości prorodzinne znowu są w cenie.
Na europejskich rynkach Ford i Opel konkurują ze sobą w niemal wszystkich segmentach rynkowych. Drugą generację Mondeo zaprezentowano w 2000 r., by trzy lata później dokonać face liftingu. Trzecią generację Vectry zaprezentowano w 2002 r., a wersję kombi - rok później. Porównujemy wersje kombi, które mają wiele wspólnych
cech.
Cechy szczególne
Oba pojazdy mają niemal identyczne wymiary zewnętrze, jednak Vectra ma o 7 cm większy rozstaw osi. Dzięki temu Opel ma przestronniejsze wnętrze, co nie znaczy, że w Fordzie jest ciasno. Z przodu w obu autach zastosowano kolumny McPhersona, a z tyłu zawieszenie wielowahaczowe, chociaż o nieco innej
konstrukcji. Również w obu autach tablicę przyrządów umieszczono klasycznie, nad kierownicą i w każdym z nich zegary są duże i czytelne. W Oplu zastosowano dźwigienki kierunkowskazów i sterowania wycieraczkami, które zawsze znajdują się w położeniu środkowym. Nie jest to rozwiązanie zbyt funkcjonalne, ale
najwyraźniej zdaniem producenta świadczy o nowoczesności auta. Pod względem wielkości przestrzeni bagażowej korzystniej prezentuje się Mondeo, który ma bagażnik o pojemności 540 l - o 10 l większy od Vectry. W bagażniku Opla umieszczono dojazdowe koło zapasowe.
Silniki
Vectrę napędza silnik wysokoprężny o pojemności 1,9 l i mocy 120 KM. Ma on 2 zawory w każdym cylindrze i zasilany jest układem common rail. Taki sam system zasilania wykorzystano w silniku Forda, który ma 4 zawory w cylindrze i z pojemności 2 l osiąga 130 KM. Różnica mocy
nie wydaje się duża, jednak silnik Forda ma znacznie większy maksymalny moment obrotowy i to osiągany przy niższych obrotach. W efekcie Ford jest szybszy od Vectry, szczególnie podczas przyspieszania na wyższych biegach.
Wrażenia z jazdy
Wysoki komfort jazdy Mondeo i Vectry wynika z wielkości tych pojazdów. Oba całkiem skutecznie dają sobie radę z poprzecznymi nierównościami drogi. Dzięki przemyślanej konstrukcji zawieszenia własności jezdne obu samochodów są bardzo poprawne. Silnik Forda wydaje się
głośny, chociaż hałas mierzony przy prędkości 100 km/h jest na akceptowalnym poziomie. Lepiej wyciszona jest Vectra. Opel ma też bardziej skuteczny układ hamulcowy i zużywa mniej paliwa w mieście.
Podsumowanie
Ford Mondeo i Opel Vectra z nadwoziem kombi to obszerne pojazdy o zbliżonej konstrukcji. Każdy z nich ma swoje zalety - Ford jest szybszy od Opla, który za to zużywa mniej paliwa w mieście. Tańszym autem, chociaż nieco gorzej wyposażonym jest Mondeo, co jednak stanowi jego atut. W żadnym z aut w najtańszej wersji wyposażenia nie ma seryjnego układu kontroli trakcji ESP, są jednak układ ABS, system wspomagania nagłego hamowania czy co najmniej 4 poduszki powietrzne. Za tańszego Mondeo trzeba zapłacić 87 tys. zł, ale w obecnej sytuacji dilerzy są skorzy do negocjacji ceny.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Opel Vectra kombi | Ford Mondeo kombi |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | + | |
Hamulce | + | |
Dynamika | | + |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | + | |
Wybrane dane techniczne:
| Opel Vectra kombi | Ford Mondeo kombi |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/8/diesel | 4/16/diesel |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1910 | 1998 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 120/3500 | 130/3800 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 280/2000 | 330/1800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 12,2 | 10,1 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 9,8 | 6,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 195 | 204 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 67 | 68 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 38,6 | 39,8 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 530 | 540 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 61 | 58 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,0/7,7 | 5,0/8,3 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 482 x 180 x 150 | 481 x 181 x 147 |
Rozstaw osi (cm) | 283 | 276 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena (zł) | 94 550 | 87 710 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Vectra Essentia | Mondeo Ambiente |
Poduszki powietrzne | 6 | 4 |
Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół napędzanych ASR | S/S | S/- |
Układ wspomagania nagłego hamowania | S | S |
Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/O | S/O |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/S | S/S |
Centralny zamek | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Radio z CD | S | O |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/- | S/- |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?