Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używany Ford Mondeo III (2000-2007). Wady, zalety, typowe usterki

Jakub Mielniczak
Trzecia generacja Forda Mondeo jest wciąż bardzo popularna na polskich drogach. Auto to rozważy wielu szukających przestronnego, rodzinnego pojazdu za przystępną cenę. Jakie wersje tego samochodu są najlepsze, a których unikać - o tym w naszym poradniku.Fot. Jakub Mielniczak
Trzecia generacja Forda Mondeo jest wciąż bardzo popularna na polskich drogach. Auto to rozważy wielu szukających przestronnego, rodzinnego pojazdu za przystępną cenę. Jakie wersje tego samochodu są najlepsze, a których unikać - o tym w naszym poradniku.Fot. Jakub Mielniczak
Trzecia generacja Forda Mondeo jest wciąż bardzo popularna na polskich drogach. Auto to rozważy wielu szukających przestronnego, rodzinnego pojazdu za przystępną cenę. Jakie wersje tego samochodu są najlepsze, a których unikać - o tym w naszym poradniku.

Pierwsza generacja Mondeo, jako następca produkowanej od 1982 r. Sierry zadebiutowała w 1992 r. i oprócz tego, że zdobyła tytuł Car Of The Year 1993, od razu stała się jednym z filarów sprzedażowych producenta z Kolonii. Druga generacja, która jest właściwie tylko zmodernizowanym wcześniejszym modelem, była produkowana do 2000 roku. Prawdziwa rewolucja przyszła wraz z Mondeo MK3 - auto zaprojektowane według nowej filozofii New Edge, miało nadwozie o ostrych kształtach, było przestronniejsze od poprzednika i zapowiadało nową jakość pod każdym względem. Po latach, pierwotne założenia zostały zweryfikowane.


Trzecia generacja Forda Mondeo jest wciąż bardzo popularna na polskich drogach. Auto to rozważy wielu szukających przestronnego, rodzinnego pojazdu za
Trzecia generacja Forda Mondeo jest wciąż bardzo popularna na polskich drogach. Auto to rozważy wielu szukających przestronnego, rodzinnego pojazdu za przystępną cenę. Jakie wersje tego samochodu są najlepsze, a których unikać - o tym w naszym poradniku.

Fot. Jakub Mielniczak

Nadwozie/wnętrze

\MK3 produkowano w trzech wersjach nadwoziowych - hatchback, kombi (Turnier) i sedan. Dwie pierwsze są najpopularniejsze na rynku wtórnym, sedany to zdecydowana mniejszość. To, czym Mondeo zachęca kupujących, to przestronność wnętrza i bagażnika - w sedanie i liftbacku kufer ma 500 l pojemności, ten w kombi jest o 40 l większy. Miejsca w kabinie pasażerskiej też jest pod dostatkiem - zarówno na nogi, jak i nad głowami, niezależnie od fotela, który zajmiemy. Jakość wykonania, chociaż nieco niższa niż w Passacie, nie daje wielkich powodów do narzekania. Większość tworzyw jest miękka w dotyku, wersje Ghia miały fotele obite miłym w dotyku i trwałym welurem. Razić mogą srebrne wykończenia „udające” aluminium występujące w niektórych wersjach. Inne (najczęściej Ghia) miały wstawki drewnopodobne, które nie każdemu przypadną do gustu.

W czasie produkcji, auto przeszło dwa liftingi - w 2003 i 2005 roku. Zmieniano wówczas dyskretne detale nadwozia i wnętrza –m.in. kształt przełączników, dodano też nowe systemy multimedialne. Na rynku nie brakuje bogato wyposażonych egzemplarzy - często trafiają się auta mające na pokładzie skórzaną tapicerkę, podgrzewane fotele, automatyczną klimatyzację, czy system nawigacji. Bardzo często występuje podgrzewana przednia szyba - prawdziwa „specjalność” Fordów od lat. To bardzo przydatny, zwłaszcza w mroźne dni, element wyposażenia. O ile na wnętrze, niezależnie od wersji, nie można narzekać, to tak różowo nie jest już z jakością blach nadwozia. We wczesnych modelach nagminnie korodowały drzwi, wiele egzemplarzy miało je wymienione na gwarancji. Sytuacja poprawiła się tak naprawdę dopiero po drugim liftingu, chociaż i w takich egzemplarzach rdzewieje wydech i rama pomocnicza pod silnikiem (tzw. „sanki”). Z racji nisko umieszczonej dolnej części zderzaka przedniego, w wielu autach jest ona uszkodzona - warto to dokładnie sprawdzić przy zakupie. Nietrwałe są również plastikowe osłony pod silnikiem - często ulegają zniszczeniu nawet po niewielkim kontakcie z podłożem.


Trzecia generacja Forda Mondeo jest wciąż bardzo popularna na polskich drogach. Auto to rozważy wielu szukających przestronnego, rodzinnego pojazdu za
Trzecia generacja Forda Mondeo jest wciąż bardzo popularna na polskich drogach. Auto to rozważy wielu szukających przestronnego, rodzinnego pojazdu za przystępną cenę. Jakie wersje tego samochodu są najlepsze, a których unikać - o tym w naszym poradniku.

Fot. Jakub Mielniczak

Napęd

Kombi w dieslu - to cel poszukiwań wielu osób potencjalnie zainteresowanych Mondeo. Niestety, w tym przypadku należy być bardzo ostrożnym. Najpopularniejszy silnik 2.0 TDCi cierpi na przypadłość polegającą na łuszczących się elementach pompy wtryskowej, z których opiłki w konsekwencji niszczą wtryskiwacze. Ich regeneracja niewiele pomoże - tutaj potrzebna jest kompleksowa naprawa układu wtryskowego - 5000 zł jest w tym przypadku całkowicie realną kwotą. Bywa, że szwankują zawory EGR oraz pękają przewody powietrzne od turbosprężarek. To wszystko świadczy o tym, że opcja TDCi to zakup podwyższonego ryzyka! Starszy motor TDDi jest dość słabowity, ale ma opinię niezniszczalnego. Warto unikać także silnika 1.8 SCi z bezpośrednim wtryskiem paliwa - w tym wariancie układ dolotowy zatyka się sadzą, są też problemy z dostępnością części, a motor ten źle znosi montaż instalacji gazowej.

Warto zainteresować się pozostałymi benzyniakami - 2.0 Duratec wydaje się być rozsądnym kompromisem między osiągami, zużyciem paliwa i kosztami eksploatacji. Nie należy skreślać też odmian V6 - MK3 to ostatnie Mondeo dostępne z sześciocylindrowymi jednostkami. Podstawowy 2.5 l ma 170 KM i przyspiesza 0-100 w czasie poniżej 9 sekund. Silnik ma doskonałą kulturę pracy i ładnie brzmi. Oprócz trapiących go czasami wycieków, usterek alternatora i systemu IMRC (sterującego zmienną długością układu dolotowego), to trwała i długowieczna jednostka. Poza tym silnikiem były dwie odmiany trzylitrówki - 204 KM oraz 226 KM w usportowionym ST220. Wadą V6 jest zużycie paliwa - zejście poniżej 10 l/100 km możliwe jest jedynie przy spokojne jeździe. W mieście normą jest spalanie na poziomie 13-14 l/100 km.


Trzecia generacja Forda Mondeo jest wciąż bardzo popularna na polskich drogach. Auto to rozważy wielu szukających przestronnego, rodzinnego pojazdu za
Trzecia generacja Forda Mondeo jest wciąż bardzo popularna na polskich drogach. Auto to rozważy wielu szukających przestronnego, rodzinnego pojazdu za przystępną cenę. Jakie wersje tego samochodu są najlepsze, a których unikać - o tym w naszym poradniku.

Fot. Jakub Mielniczak

Podwozie

Mondeo to bezdyskusyjnie jeden z najlepiej prowadzących się samochodów w swojej klasie. Koła przednie są zawieszone niezależnie na kolumnach McPherson ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami ustawionymi pod kątem. Oddzielna pomocnicza rama służy do mocowania stabilizatora, listwy przekładni kierowniczej oraz dolnych wahaczy. Zawieszenie kół tylnych to układ typu Quadra-link z dwoma wahaczami poprzecznymi i jednym wzdłużnym z każdej strony, ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami zespolonymi w kolumny, współpracujące ze stabilizatorem. W wersji kombi zastosowano zawieszenie kół tylnych typu SLA (Short and Long Arm). Zawieszenie nie jest nadmiernie awaryjne i dość tanie w naprawach. Wyjątkiem są tu samopoziomujące tylne amortyzatory Nivo, w które są wyposażone niektóre egzemplarze kombi - części te mogą kosztować nawet 1000 zł/szt. W razie ich zużycia, niektórzy robią konwersję zawieszenia do tradycyjnego.


Trzecia generacja Forda Mondeo jest wciąż bardzo popularna na polskich drogach. Auto to rozważy wielu szukających przestronnego, rodzinnego pojazdu za
Trzecia generacja Forda Mondeo jest wciąż bardzo popularna na polskich drogach. Auto to rozważy wielu szukających przestronnego, rodzinnego pojazdu za przystępną cenę. Jakie wersje tego samochodu są najlepsze, a których unikać - o tym w naszym poradniku.

Fot. Jakub Mielniczak

Sytuacja rynkowa

Podaż używanych Mondeo MK3 jest imponująca. W tej chwili w polskich ogłoszeniach jest ok. 900 egzemplarzy wystawionych na sprzedaż. Nie jest problemem trafienie samochodu od osoby prywatnej, pochodzącego z polskiej sieci dealerskiej, rzetelnie serwisowanego, z rozsądnym przebiegiem. I to właśnie takich aut należy szukać. Najdroższe są ST220 - ich ceny wahają się od 15 do 30 tys. zł. Kupno takiego auta może w perspektywie być niezłą inwestycją - egzemplarz w dobrym stanie nie powinien już tracić na wartości. Ok. 10-13 tys. zł powinno wystarczyć na samochód z końca produkcji, z dwulitrowym silnikiem benzynowym i przebiegiem niewiele przekraczającym 100 tys. km. Trudno określić dokładny cennik dla modelu, którego produkcję zakończono 11 lat temu - w tym przypadku najważniejsze są stan techniczny, bezwypadkowość i udokumentowana historia serwisowa.
Dostępność części zamiennych jest znakomita - zarówno elementy oryginalne (nie przesadnie drogie), jak i zamienniki można kupić wszędzie.
Podsumowując - z Mondeo będzie zadowolony każdy, komu zależy na przestronnym, porządnie wykonanym aucie, a jego budżet jest ograniczony i nie może sobie pozwolić na samochód za 50 tys. zł. Grunt to znaleźć zadbany egzemplarz, a z całą pewnością posłuży on jeszcze długo.

PLUSY

przestronne wnętrze;
ostatnie Mondeo dostępne z silnikami V6;
dopracowany układ jezdny;
duża podaż egzemplarzy na rynku;
doskonała dostępność części zamiennych.

MINUSY

awaryjne silniki 2.0 TDCi;
podatność na korozję, zwłaszcza aut z początku produkcji.

Zobacz też: Redakcyjny test Mazdy CX-5

Wersja Silnik: Układ zasilania: Moc maksymalna: Maksymalny moment obrotowy 0-100 km/h: V-max:
Silniki benzynowe:





1.8 16V R4 1,8 l (1798 cm³), DOHCwtrysk wielopunktowy 110 KM (81 kW) przy 5500 obr/min 165 Nm przy 3950 obr/min 11,7 s 193 km/h
1.8 16V R4 1,8 l (1798 cm³), DOHC wtrysk wielopunktowy 125 KM (92 kW) przy 6000 obr/min 170 Nm przy 4500 obr/min 10,9 s 205 km/h
1.8 16V SCi R4 1,8 l (1798 cm³), DOHC wtrysk bezpośredni 130 KM (96 kW) przy 5500 obr/min 175 Nm przy 4250 obr/min 10,5 s 207 km/h
2.0 16V R4 2,0 l (1999 cm³), DOHC wtrysk wielopunktowy 145 KM (107 kW) przy 6000 obr/min 190 Nm przy 4500 obr/min 9,8 s 215 km/h
2.5 V6 V6 2,5 l (2498 cm³), DOHC wtrysk wielopunktowy 170 KM (125 kW) przy 6000 obr/min 220 Nm przy 4250 obr/min 8,7 s 225 km/h
3.0 V6 V6 3,0 l (2967 cm³), DOHC wtrysk wielopunktowy 204 KM (150 kW) przy 6000 obr/min 263 Nm przy 4900 obr/min 7,9 s 240 km/h
ST220 V6 3.0 l (2967 cm), DOHC wtrysk wielopunktowy 226 KM (166 kW) przy 6250 obr/min 285 Nm przy 4900 obr/min 6,8 s 250 km/h
Silniki wysokoprężne





2.0 TDDi R4 2,0 l (1998 cm³), DOHC, turbopompa rotacyjna90 KM (66 kW) przy 4000 obr/min 245 Nm przy 1900 obr/min 13,2 s 180 km/h
2.0 TDDi R4 2,0 l (1998 cm³), DOHC, turbo pompa rotacyjna 115 KM (84 kW) przy 4000 obr/min 280 Nm przy 1900 obr/min 10,6 s 195 km/h
2.0 TDCi R4 2,0 l (1998 cm³), DOHC, turbo common rail115 KM (84 kW) przy 4000 obr/min 280 Nm przy 1900 obr/min 10,8 s 200 km/h
2.0 TDCi R4 2,0 l (1998 cm³), DOHC, turbo common rail 130 KM (96 kW) przy 3800 obr/min 330 Nm przy 1900 obr/min 9,9 s 200 km/h
2.2 TDCi R4 2,2 l (2198 cm³), DOHC, turbo common rail 155 KM (114 kW) przy 3500 obr/min 360 Nm przy 2250 obr/min 8,9 s 220 km/h
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty