Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używany Fiat Punto II (1999-2011). Poradnik zakupowy (WIDEO)

MDO, MRO
Fiat Punto II po liftingu
Fiat Punto II po liftingu
Włosi potrafią konstruować miejskie samochody, a Fiat Punto drugiej generacji jest tego najlepszym potwierdzeniem. Auta nadal dobrze wygląda i jest funkcjonalne. Nie jest bezawaryjne, ale części zamienne są dość tanie. Sprawdź, czy Punto to miejski ideał.
Fiat Punto II po liftingu
Fiat Punto II po liftingu

Fiat słynie z udanych miejskich samochodów. Tak było z Uno i Punto pierwszej generacji. Także jego następca – Fiat Punto II (typ 188) cieszył się dużą popularnością. Dziś – na rynku aut używanych – to propozycja o wysokim stosunku ceny do jakości. Owszem – w Punto potrafi zepsuć się wiele małych drobiazgów, ale koszty ich usunięcia nie należą do astronomicznych, a z usterkami poradzi sobie praktycznie każdy mechanik.

Oto filmowy poradnik zakupowy dla wszystkich, którzy interesują się używanym Fiatem Punto II:


Fiat Punto II (1999-2011) – historia i stylistyka modelu
Fiata Punto drugiej generacji zaprezentowano na targach w Genewie w 1999 r. Tak jak poprzednik, miało prostą ale rzucającą się w oczy sylwetkę. Zachowano m.in. charakterystyczne lampy w tylnych słupkach. Z przodu montowano natomiast wąskie soczewkowe reflektory, które dodawały urody włoskiemu autu. Po czterech latach – w ramach liftingu – zastąpiono je większymi światłami, które nie tylko naszym zdaniem są mniej urodziwie. Dokonano też innych modyfikacji, które początkowo nie wyszły Punto na dobre. Dlatego egzemplarzy z początku produkcji i tych tuż po lifitingu lepiej unikać.

Następca Punto II – Fiat Grande Punto – pojawił się na rynku w 2005 r., ale jego poprzednika produkowano aż do 2011 r. w Serbii. Na Bałkanach ten model cieszy się taką popularnością, że w ubiegłym roku wznowiono jego produkcję. W testach zderzeniowych Euro NCAP, przeprowadzonych w 2000 r. Punto dostało cztery gwiazdki na pięć. Fiat Punto II był dostępny tylko jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, kabrioletu tym razem nie było. Starsze egzemplarze miejskiego Fiata już rdzewieją. Korozja atakuje głównie tylne błotniki.

Fiat Punto II – wnętrze i wyposażenie
Kokpit w Punto drugiej generacji jest typowy dla Fiata – ładny wygląd, wygodna obsługa, ale materiały i jakość wykonania pozostawiają nieco do życzenia. Plastiki są twarde i po latach potrafią nieprzyjemnie skrzypieć. Użytkownicy skarżą się także na szybko przecierającą się tapicerkę. Pamiętajmy jednak, że mamy do czynienia z samochodem miejskim.

Miłośnicy dobrego brzmienia powinni zainwestować w zakup lepszego sprzętu niż ten montowany fabrycznie. Zwłaszcza, że po upływie lat nierzadko odmawia on posłuszeństwa. Dużym plusem tego modelu jest ilość miejsca w kabinie – wielu konkurentów oferuje w tym przypadku mniej przestrzeni. Pojemność bagażnika wynosi 264 l w wersji trzydrzwiowej i 297 l w przypadku nadwozia z pięciorgiem drzwi.

Krajowe egzemplarze Fiata II Punto są zazwyczaj wyraźnie gorzej wyposażone od sprowadzanych zza granicy odpowiedników, które jak w przypadku prezentowanego na zdjęciach i filmie auta mogą mieć na pokładzie nawet dwustrefową klimatyzację i automatyczną skrzynię biegów. Elektronika w Fiacie Punto drugiej generacji lubi czasem płatać figle (najczęściej elektryczne sterowanie szybami czy centralny zamek).

Fiat Punto II – silniki i ich typowe usterki
Potencjalny nabywca ma w czym wybierać. Gama silnikowa obejmuje następujące jednostki napędowe:

Odmiany benzynowe:
1.2 8V (60 KM) – 102 Nm przy 2500 obr./min, V-max 155 km/h, 0-100 km/h w 14,3 sek., śr. spalanie 5,7 l
1.2 16V (80 KM) - 114 Nm przy 4000 obr./min, V-max 172 km/h, 0-100 km/h w 11,4 sek., śr. spalanie 6,0 l
1.4 16V (95 KM) – od 2003 r. – 128 Nm przy 4500 obr./min, V-max 178 km/h, 0-100 km/h w 9,9 sek., śr. spalanie 6,1 l
1.8 16V HGT (131 KM) - 164 Nm przy 4300 obr./min, V-max 205 km/h, 0-100 km/h w 8,6 sek., śr. spalanie 8,3 l

Wysokoprężne:
wolnossące:
1.9 D (60 KM) - 118 Nm przy 2250 obr./min, V-max 150 km/h, 0-100 km/h w 15,0 sek., śr. spalanie 5,7 l

turbodiesle:
1.3 Multijet (70 KM) – od 2003 r. - 180 Nm przy 1750 obr./min, V-max 164 km/h, 0-100 km/h w 13,4 sek., śr. spalanie 4,5 l
1.9 JTD (80 KM) - 196 Nm przy 1500 obr./min, V-max 170 km/h, 0-100 km/h w 12,2 sek., śr. spalanie 4,9 l
1.9 JTD (85 KM) - 195 Nm przy 1500 obr./min, V-max 173 km/h, 0-100 km/h w 10,9 sek., śr. spalanie 5,0 l
1.9 JTD (100 KM) - od 2001 r. - 260 Nm przy 1750 obr./min, V-max 185 km/h, 0-100 km/h w 9,6 sek., śr. spalanie 5,3 l

Zasilane gazem ziemnym:
1.2 Natural Power (60 KM) - 102 Nm przy 2500 obr./min, V-max 145 km/h, 0-100 km/h b.d., śr. spalanie 5,8 l

Polecamy dwa silniki benzynowe. Najsłabszy 1.2 8V, który jest tania w naprawach i mniej problematyczna od wersji 1.2 16V, ale osiągi pozwalają na sprawną jazdę tylko w mieście. Za to ten silnik najlepiej znosi zasilanie LPG.

Druga szczególnie warta uwagi jednostka napędowa to wprowadzone po liftingu 1.4 16V, którą polecamy osobom lubiącym szybką jazdę. Często spotykany silnik 1.2 16V 80 KM też nie będzie złym wyborem.

Od diesli lepiej trzymać się z daleka, ponieważ z biegiem lat mogą generować koszty, których nie zrekompensują oszczędności na paliwie. Jeśli jednak ktoś koniecznie upiera się na silnik wysokoprężny to polecamy 1.3 Multijet, również montowany po liftingu. Jest on wyjątkowo oszczędny, a do tego lżejszy od 1.9 JTD. Dzięki temu mniej obciąża przód Punto i auto lepiej się prowadzi. W tym silniku – podobnie jak w słabszych wersjach jednostki 1.9 JTD (80 i 85 KM) – nie ma turbosprężarki z łopatkami o zmiennej geometrii. W przeciwieństwie do 1.9 JTD, mniejszy diesel nie ma też kosztownego w naprawach dwumasowego koła zamachowego.

Napęd w Fiacie Punto II przenoszony był za pośrednictwem skrzyni manualnej (pięcio- i sześciobiegowej), a także pięciostopniowej zautomatyzowanej i bezstopniowej CVT. Polecamy przekładnie manualne z uwagi na mniejszą usterkowość i stosunkowo niskie koszty ewentualnych napraw. A te mogą być konieczne Oglądając używanego Fiata Punto II warto przyjrzeć się pracy przekładni, bo w skrajnym przypadku jej wymiana może być konieczna. Używaną skrzynię biegów można kupić za 500-1200 zł, jej wymiana to koszt 300-500 zł.

Fiat Punto II – zawieszenie i jego typowe usterki
Zawieszenia Fiata Punto jest oparte na kolumnach McPhersona i belce skrętnej, a układ kierowniczy działa precyzyjnie. Na polskich drogach jego elementy takie jak końcówki drążków kierowniczych, amortyzatory czy wahacze poddają się już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów, ale pocieszeniem są ich przystępne ceny i prosta wymiana.

Awarii często ulegała elektronika sterująca wspomaganiem układu kierowniczego (szczególnie, gdy często korzystano z trybu „City") dlatego jeśli w trakcie oględzin zauważmy niepokojące objawy, lepiej zrezygnujmy z zakupu – koszty usunięcia tej usterki mogą wynieść nawet jedną trzecią wartości auta.

Fiat Punto II – podsumowanie i sytuacja rynkowa
Fiata Punto II polecamy wszystkim, którzy szukają przestronnego i niedrogiego w eksploatacji samochodu do jazdy po mieście i okazyjnych wypadów w dłuższe trasy. Dużym plusem tego modelu jest bardzo dobry dostęp do tanich części zamiennych i fakt, że z poradzi sobie każdy warsztat. Nie skreślamy aut sprowadzanych – są o wiele lepiej wyposażone niż te z polskich salonów, jednak pamiętajmy aby w trakcie oględzin wyposażenie nie przyćmiło nam ogólnego stanu pojazdu.

Szczególną ostrożność zachowajmy również w przypadku podejrzanie tanich krajowych egzemplarzy (istnieje duże prawdopodobieństwo, że były wykorzystywane w szkołach nauki jazdy) i przy zakupie topowej odmiany HGT (jeśli trafimy na zaniedbany egzemplarz, to okaże się on przysłowiową skarbonką). Polecamy zakup samochodu droższego, ale od pierwszego właściciela i z udokumentowaną historią serwisową.

Fiata Punto II z początku produkcji i z najsłabszym silnikiem można kupić już za ok. 3000 zł. Lepiej wyposażone auta z mocniejszymi silnikami, także wysokoprężnymi, kosztują co najmniej o 1000 zł więcej. Na auto po liftingu trzeba przygotować co najmniej 6000 zł.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty