Używane Volvo XC60 (2008-2017). Wady, zalety, najczęstsze usterki

Jakub Mielniczak
Volvo XC60Volvo XC60 to solidne i trwałe auto stanowiące godną polecenia propozycję z rynku wtórnego. Zadowoli tych, którzy cenią szwedzki design i którzy przekładają komfort jazdy nad sportowe prowadzenie. Bez wątpienia stanowi ciekawą alternatywę dla momentami nudnych rywali zza naszej zachodniej granicy.Fot. Volvo
Volvo XC60Volvo XC60 to solidne i trwałe auto stanowiące godną polecenia propozycję z rynku wtórnego. Zadowoli tych, którzy cenią szwedzki design i którzy przekładają komfort jazdy nad sportowe prowadzenie. Bez wątpienia stanowi ciekawą alternatywę dla momentami nudnych rywali zza naszej zachodniej granicy.Fot. Volvo
Volvo XC60 to jeden z najpopularniejszych SUV-ów premium na polskim rynku. Jako naturalny rywal BMW X3 i Audi Q5 pozostaje w sferze zainteresowań osób szukających auta tego typu. W Motofaktach sprawdzamy pierwszą generację używanego szwedzkiego bestsellera i podpowiadamy, które jego odmiany są warte zainteresowania.

Poprzednia generacja XC60 zadebiutowała w 2008 roku na salonie samochodowym w Genewie. Auto zbudowano na płycie podłogowej EUCD, którą wykorzystano do stworzenia Forda Mondeo, Kuga, Volvo S60 i V60. Przez cały okres produkcji - do 2107 roku model przeszedł jeden facelifting - w 2013 r. Delikatnie zmodyfikowano wówczas przód pojazdu, dodano nowe kolory, wzory alufelg i tapicerek we wnętrzu. Samochód wyposażono w inne lusterka z kierunkowskazami wykonanymi w technologii LED. W testach zderzeniowych Euro NCAP auto uzyskało maksymalną ocenę 5 gwiazdek.

Volvo XC60. Nadwozie i wnętrze

Sylwetka pierwszej generacji XC60 nawet dziś wygląda nowocześnie. Próżno w niej szukać akcentów agresywnej, czy

Volvo XC60Volvo XC60 to solidne i trwałe auto stanowiące godną polecenia propozycję z rynku wtórnego. Zadowoli tych, którzy cenią szwedzki design i którzy
Volvo XC60

Volvo XC60 to solidne i trwałe auto stanowiące godną polecenia propozycję z rynku wtórnego. Zadowoli tych, którzy cenią szwedzki design i którzy przekładają komfort jazdy nad sportowe prowadzenie. Bez wątpienia stanowi ciekawą alternatywę dla momentami nudnych rywali zza naszej zachodniej granicy.

Fot. Volvo

sportowej stylistyki, ostro narysowanych linii czy przetłoczeń. Patrząc na auto z zewnątrz wydaje się, że emanuje ono spokojem, trudno odmówić mu też dyskretnej elegancji. Po otwarciu drzwi okazuje się, że wnętrze jest wystarczająco przestronne nawet dla czworga wysokich osób - tutaj nikomu nie powinno brakować miejsca. 495-litrowy bagażnik jest wystarczający, by pomieścić wakacyjny ekwipunek czteroosobowej rodziny. Ci, którzy twierdzą inaczej mogą zamontować box do seryjnych relingów dachowych. Podobnie jak w innych modelach szwedzkiej marki, na najwyższe uznanie zasługują fotele - są wyjątkowo wygodne, nieźle trzymają też ciało w zakrętach. Mocniej wyprofilowane znajdziemy w wersjach wyposażenia R-Design i Polestar.

Pewnym zgrzytem okazuje się natomiast jakość niektórych materiałów we wnętrzu - bywa, że skrzypią w niskich temperaturach i podczas jazdy po dziurawych drogach. Taka rzecz nie powinna mieć miejsca w aucie klasy premium. Nie wszystkim podoba się też przeładowana przyciskami konsola środkowa. Niby wszystko jest czytelnie opisane, ale czasami potrzeba oderwania oczu od drogi, by w tym gąszczu odnaleźć właściwy. XC60 jest znakomicie zabezpieczone przed korozją, chociaż lakier pokrywający nadwozie jest dość miękki - jeżeli chcemy długo zachować go w dobrej kondycji, warto unikać korzystania z myjni automatycznych. Wiele z aut dostępnych na rynku wtórnych jest bogato wyposażona - w XC60 standardowo montowano m.in.: 6 poduszek powietrznych, układ wspomagania nagłego hamowania, dwustrefową klimatyzację automatyczną, wielofunkcyjną kierownicę, układ stabilizujący ciągniętą przyczepę (tyko w wersji z hakiem), uchwyty ISOFIX oraz system kontroli prędkości zjazdu HDC. Nierzadko pierwsi właściciele wybierali liczne dodatki - elektrykę foteli, adaptacyjne reflektory ksenonowe, nawigację satelitarną, elektrycznie sterowane okno dachowe, system monitorowania martwego pola BLIS, czy audio sygnowane logo harman&kardon.

Volvo XC60. Układ napędowy

Volvo XC60Volvo XC60 to solidne i trwałe auto stanowiące godną polecenia propozycję z rynku wtórnego. Zadowoli tych, którzy cenią szwedzki design i którzy
Volvo XC60

Volvo XC60 to solidne i trwałe auto stanowiące godną polecenia propozycję z rynku wtórnego. Zadowoli tych, którzy cenią szwedzki design i którzy przekładają komfort jazdy nad sportowe prowadzenie. Bez wątpienia stanowi ciekawą alternatywę dla momentami nudnych rywali zza naszej zachodniej granicy.

Fot. Volvo

Chociaż pod maski XC60 trafiały zarówno silniki benzynowe jak i wysokoprężne, to zdecydowaną większość ofert stanowią diesle. Granicą mocy, powyżej której dynamikę tego SUV-a można uznać za akceptowalną, jest 180 KM. Słabsze jednostki spodobają się kierowcom wyłącznie o bardzo spokojnym stylu jazdy. Pod względem trwałości i kultury pracy, polecamy pięciocylindrowego diesla o pojemności 2,4 l (oznaczenie D5). To jeden z najlepszych silników wysokoprężnych ostatnich 15 lat. Odmiany czterocylindrowe nie są już tak trwale - zdarzają się w nich awarie turbosprężarek i układów wtryskowych, chociaż trzeba przyznać, że zużywają nieco mniej paliwa niż ich większy brat. W każdym przypadku należy sprawdzić stan węży w układzie dolotowym oraz stopień zapełnienia filtra cząstek stałych. DPF w Volvo jest bardzie wrażliwy na jazdę po mieście niż np. w BMW. Benzyniaki, które znajdziemy w XC60 miały 4 lub 6 cylindrów. Polecamy zwłaszcza wersję T6 - co prawda pali dużo, ale zapewnia dobrą dynamikę (0-100 km/h w 6,9 s), ma świetną kulturę pracy i egzemplarze z tym silnikiem są często bogato wyposażone

. Doładowane dwulitrówki z wtryskiem bezpośrednim cierpią na odkładający się w dolocie nagar wymagający co jakiś czas (nawet 50 tys. km) zdjęcia kolektora i oczyszczenia układu. W przeciwnym razie osiągi mogą być pogorszone, a praca samej jednostki daleka od ideału. Już podstawowy silnik benzynowy o mocy 203 KM zapewnia przyspieszenie do „setki” w czasie poniżej 9 sekund.

Motory benzynowe są poza tym trwałe, chociaż przed zakupem warto przeprowadzić diagnostykę komputerową jednostki. Trwałością nie grzeszą natomiast automatyczne skrzynie biegów Geartronic. Jeżeli w czasie jazdy występuje szarpanie, przeciąganie biegów lub objaw podobny do ślizgania się sprzęgła, może to wróżyć zbliżającą się wielkimi krokami konieczność naprawy przekładni - tu koszt może się zbliżyć do 10 tys. zł. Napęd przekazywany był na przednie lub wszystkie koła. Ta druga opcja była realizowana przez sprzęgło haldex, dołączające napęd tylnych kół w razie potrzeby. Auta przednionapędowe w warunkach obniżonej przyczepności (np. opadów deszczu) mają problemy z trakcją, które mogą być szczególnie denerwujące w SUV-ie. Zawieszenie XC60 oparto na kolumnach McPhersona z przodu i wielowahaczowej osi z tyłu. Nastawy układu jezdnego są zorientowane na komfort, szukający sportowych wrażeń mogą być zawiedzeni. Niektóre egzemplarze mają na pokładzie zawieszenie adaptacyjne - to element wyposażenia w przypadku którego należy zachować podwyższoną ostrożność - jego naprawy mogą być kosztowne! Użytkownicy skarżą się na hałasujące klocki hamulcowe i przedwczesne zużycie sprzęgła w samochodach z mocniejszymi silnikami i skrzynią manualną.

Volvo XC60. Sytuacja rynkowa

Volvo XC60Volvo XC60 to solidne i trwałe auto stanowiące godną polecenia propozycję z rynku wtórnego. Zadowoli tych, którzy cenią szwedzki design i którzy
Volvo XC60

Volvo XC60 to solidne i trwałe auto stanowiące godną polecenia propozycję z rynku wtórnego. Zadowoli tych, którzy cenią szwedzki design i którzy przekładają komfort jazdy nad sportowe prowadzenie. Bez wątpienia stanowi ciekawą alternatywę dla momentami nudnych rywali zza naszej zachodniej granicy.

Fot. Volvo

Volvo XC60 pierwszej generacji to niezwykle popularny na rynku wtórnym pojazd. W tej chwili w ogłoszeniach dostępnych jest ponad 700 egzemplarzy tego modelu. Te najdroższe za 120-130 tys. zł. pochodzą z końca produkcji i często są sprzedawane przez autoryzowane salony sprzedaży, mają też gwarancję. Najtańsze samochody kosztują od ok. 40 tys. zł i albo mają przebiegi przekraczające 300 tys. km, albo niepewne pochodzenie i wypadkową przeszłość. Wydaje się, że rozsądną kwotą graniczną, od której powinno się rozpocząć poszukiwania to 50-60 tys. zł. Tyle wystarczy na samochód z lat 2009-2010 z przebiegiem ok. 200 tys. km, z historią serwisową w ASO. Godnym uwagi jest fakt, że bardzo dużo XC60 pochodzi z polskich salonów - prawie połowa wszystkich aut wystawionych na sprzedaż. Uwaga na auta importowane z USA - absolutna większość z nich ma wypadkową przeszłość.

Volvo XC60. Podsumowanie

Volvo XC60 to solidne i trwałe auto stanowiące godną polecenia propozycję z rynku wtórnego. Zadowoli tych, którzy cenią szwedzki design i którzy przekładają komfort jazdy nad sportowe prowadzenie. Bez wątpienia stanowi ciekawą alternatywę dla momentami nudnych rywali zza naszej zachodniej granicy.


[b]Volvo XC60. PLUSY:[/b]

 

  • przestronne wnętrze;
  • wysoki komfort jazdy;
  • duża podaż aut, wiele egzemplarzy polskiego pochodzenia z udokumentowaną historią.

[b]Volvo XC60 MINUSY:[/b]

  • awaryjne skrzynie automatyczne Geartronic;
  • paliwożerne mocne silniki benzynowe.

Volvo XC60 - wybrane dane techniczne

Wersja
Oznaczenia silnika:
Pojemność skokowa:
Układ zasilania:
Średnica × skok tłoka:
St. sprężania:
Moc maksymalna:
Maks. Moment obrotowy
0-100 km/h:
V-max:
Norma emisji spalin:
 
Silniki benzynowe
2.0 T
b.d.
R4 2.0 (1999 cm³), DOHC, turbo
wtrysk
83,00 x 92,00 mm
9,3:1
203 KM (149 kW) przy 6000 obr./min.
300 Nm przy 1750 - 4000 obr./min.
8,9 s
205 km/h
Euro 5
T5
B4204T7
R4, 2.0 (1999 cm³), DOHC, turbo
wtrysk
87,5 x 83,1 mm
10,0:1
240 KM (177 kW) przy 5500 obr./min.
320 Nm przy 1800 - 5000 obr./min.
8,1 s
210 km/h
Euro 5
T5
B4204T11
R4 2.0 (1969 cm³), DOHC, turbo
wtrysk
82,00 x 93,2 mm
b.d.
245 KM(180 kW) przy 5500 obr./min.
350 Nm przy 1500 - 4800 obr./min.
7,2 s
210 km/h
Euro 6
T6
B4204T9
R4 2.0 (1969 cm³), DOHC, turbo
wtrysk
82,00 x 93,2 mm
9,3:1
306 KM(225 kW) przy 5700 obr./min.
400 Nm przy 2100 - 4500 obr./min.
6,9 s
210 km/h
Euro 6
T6
B6304T2
R6 3.0 (2953 cm3), DOHC, turbo
wtrysk
82,00 x 93,2 mm
9,3:1
285 KM (210 kW) przy 5600 obr./min.
400 Nm przy 1500 – 4800 obr./min/
7,5 s
210 km/h
Euro 5
T6
B6304T4
R6 3.0 (2953 cm3), DOHC, turbo
wtrysk
82,00 x 93,2 mm
b.d.
304 KM(224 kW) przy 5600 obr./min.
440 Nm przy 2100 - 4200 obr./min.
6,9 s
210 km/h
Euro 5
3.2
b.d.
R6, 3.2 (3192 cm³), DOHC
wtrysk
84,00 x 96,00 mm
10,8:1
243 KM(179 kW) przy 6400 obr./min.
320 Nm przy 3200 obr./min.
9,1 s
210 km/h
Euro 5
 
Silniki Wysokoprężne
D3
D5204T7
R5 2.0 (1984 cm³), DOHC, turbo
Common rail
81,00 x 77,00 mm
b.d.
136 KM (100 kW przy 3500 obr./min.
350 Nm przy 1500 - 2250 obr./min.
11,2 s
190 km/h
Euro 5
D3
D5204T2
R5  2.0 l (1984 cm³), DOHC, turbo
Common rail
81,00 mm × 77,00 mm
17,3:1
163 KM (120 kW) przy 2900 obr./min.
400 Nm przy 1400 - 2850 obr./min.
10,3 s
195 km/h
Euro 5
D4
D5204T3
R5  2.0 l (1984 cm³), DOHC, turbo
Common rail
81,00 mm × 77,00 mm
b.d
163 KM(120 kW) przy 3500 obr./min.
400 Nm przy 1500 - 2750 obr./min.
10,3 s
200 km/h
Euro 5
D4
D4204T5
R4, 2.0 l (1969 cm³), DOHC, turbo
Common rail
82,00 mm × 93,20 mm
b.d
181 KM (133 kW) przy 4250 obr./min.
400 Nm przy 1750 - 2500 obr./min.
8,5 s
210 km/h
Euro 6
D5
D5244T11
R5, 2.4 l (2400 cm³), DOHC, turbo
Common rail
81,00 mm × 93,15 mm
b.d
215 KM (158 kW) przy 4000 obr./min.
420 Nm przy 1500 - 3250 obr./min.
8,1 s
215 km/h
Euro 6

Zobacz także: Testujemy Mazdę 6

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty