Poprzednia generacja XC60 zadebiutowała w 2008 roku na salonie samochodowym w Genewie. Auto zbudowano na płycie podłogowej EUCD, którą wykorzystano do stworzenia Forda Mondeo, Kuga, Volvo S60 i V60. Przez cały okres produkcji - do 2107 roku model przeszedł jeden facelifting - w 2013 r. Delikatnie zmodyfikowano wówczas przód pojazdu, dodano nowe kolory, wzory alufelg i tapicerek we wnętrzu. Samochód wyposażono w inne lusterka z kierunkowskazami wykonanymi w technologii LED. W testach zderzeniowych Euro NCAP auto uzyskało maksymalną ocenę 5 gwiazdek.
Volvo XC60. Nadwozie i wnętrze
Sylwetka pierwszej generacji XC60 nawet dziś wygląda nowocześnie. Próżno w niej szukać akcentów agresywnej, czy
sportowej stylistyki, ostro narysowanych linii czy przetłoczeń. Patrząc na auto z zewnątrz wydaje się, że emanuje ono spokojem, trudno odmówić mu też dyskretnej elegancji. Po otwarciu drzwi okazuje się, że wnętrze jest wystarczająco przestronne nawet dla czworga wysokich osób - tutaj nikomu nie powinno brakować miejsca. 495-litrowy bagażnik jest wystarczający, by pomieścić wakacyjny ekwipunek czteroosobowej rodziny. Ci, którzy twierdzą inaczej mogą zamontować box do seryjnych relingów dachowych. Podobnie jak w innych modelach szwedzkiej marki, na najwyższe uznanie zasługują fotele - są wyjątkowo wygodne, nieźle trzymają też ciało w zakrętach. Mocniej wyprofilowane znajdziemy w wersjach wyposażenia R-Design i Polestar.
Pewnym zgrzytem okazuje się natomiast jakość niektórych materiałów we wnętrzu - bywa, że skrzypią w niskich temperaturach i podczas jazdy po dziurawych drogach. Taka rzecz nie powinna mieć miejsca w aucie klasy premium. Nie wszystkim podoba się też przeładowana przyciskami konsola środkowa. Niby wszystko jest czytelnie opisane, ale czasami potrzeba oderwania oczu od drogi, by w tym gąszczu odnaleźć właściwy. XC60 jest znakomicie zabezpieczone przed korozją, chociaż lakier pokrywający nadwozie jest dość miękki - jeżeli chcemy długo zachować go w dobrej kondycji, warto unikać korzystania z myjni automatycznych. Wiele z aut dostępnych na rynku wtórnych jest bogato wyposażona - w XC60 standardowo montowano m.in.: 6 poduszek powietrznych, układ wspomagania nagłego hamowania, dwustrefową klimatyzację automatyczną, wielofunkcyjną kierownicę, układ stabilizujący ciągniętą przyczepę (tyko w wersji z hakiem), uchwyty ISOFIX oraz system kontroli prędkości zjazdu HDC. Nierzadko pierwsi właściciele wybierali liczne dodatki - elektrykę foteli, adaptacyjne reflektory ksenonowe, nawigację satelitarną, elektrycznie sterowane okno dachowe, system monitorowania martwego pola BLIS, czy audio sygnowane logo harman&kardon.
Volvo XC60. Układ napędowy
Chociaż pod maski XC60 trafiały zarówno silniki benzynowe jak i wysokoprężne, to zdecydowaną większość ofert stanowią diesle. Granicą mocy, powyżej której dynamikę tego SUV-a można uznać za akceptowalną, jest 180 KM. Słabsze jednostki spodobają się kierowcom wyłącznie o bardzo spokojnym stylu jazdy. Pod względem trwałości i kultury pracy, polecamy pięciocylindrowego diesla o pojemności 2,4 l (oznaczenie D5). To jeden z najlepszych silników wysokoprężnych ostatnich 15 lat. Odmiany czterocylindrowe nie są już tak trwale - zdarzają się w nich awarie turbosprężarek i układów wtryskowych, chociaż trzeba przyznać, że zużywają nieco mniej paliwa niż ich większy brat. W każdym przypadku należy sprawdzić stan węży w układzie dolotowym oraz stopień zapełnienia filtra cząstek stałych. DPF w Volvo jest bardzie wrażliwy na jazdę po mieście niż np. w BMW. Benzyniaki, które znajdziemy w XC60 miały 4 lub 6 cylindrów. Polecamy zwłaszcza wersję T6 - co prawda pali dużo, ale zapewnia dobrą dynamikę (0-100 km/h w 6,9 s), ma świetną kulturę pracy i egzemplarze z tym silnikiem są często bogato wyposażone
. Doładowane dwulitrówki z wtryskiem bezpośrednim cierpią na odkładający się w dolocie nagar wymagający co jakiś czas (nawet 50 tys. km) zdjęcia kolektora i oczyszczenia układu. W przeciwnym razie osiągi mogą być pogorszone, a praca samej jednostki daleka od ideału. Już podstawowy silnik benzynowy o mocy 203 KM zapewnia przyspieszenie do „setki” w czasie poniżej 9 sekund.
Motory benzynowe są poza tym trwałe, chociaż przed zakupem warto przeprowadzić diagnostykę komputerową jednostki. Trwałością nie grzeszą natomiast automatyczne skrzynie biegów Geartronic. Jeżeli w czasie jazdy występuje szarpanie, przeciąganie biegów lub objaw podobny do ślizgania się sprzęgła, może to wróżyć zbliżającą się wielkimi krokami konieczność naprawy przekładni - tu koszt może się zbliżyć do 10 tys. zł. Napęd przekazywany był na przednie lub wszystkie koła. Ta druga opcja była realizowana przez sprzęgło haldex, dołączające napęd tylnych kół w razie potrzeby. Auta przednionapędowe w warunkach obniżonej przyczepności (np. opadów deszczu) mają problemy z trakcją, które mogą być szczególnie denerwujące w SUV-ie. Zawieszenie XC60 oparto na kolumnach McPhersona z przodu i wielowahaczowej osi z tyłu. Nastawy układu jezdnego są zorientowane na komfort, szukający sportowych wrażeń mogą być zawiedzeni. Niektóre egzemplarze mają na pokładzie zawieszenie adaptacyjne - to element wyposażenia w przypadku którego należy zachować podwyższoną ostrożność - jego naprawy mogą być kosztowne! Użytkownicy skarżą się na hałasujące klocki hamulcowe i przedwczesne zużycie sprzęgła w samochodach z mocniejszymi silnikami i skrzynią manualną.
Volvo XC60. Sytuacja rynkowa
Volvo XC60 pierwszej generacji to niezwykle popularny na rynku wtórnym pojazd. W tej chwili w ogłoszeniach dostępnych jest ponad 700 egzemplarzy tego modelu. Te najdroższe za 120-130 tys. zł. pochodzą z końca produkcji i często są sprzedawane przez autoryzowane salony sprzedaży, mają też gwarancję. Najtańsze samochody kosztują od ok. 40 tys. zł i albo mają przebiegi przekraczające 300 tys. km, albo niepewne pochodzenie i wypadkową przeszłość. Wydaje się, że rozsądną kwotą graniczną, od której powinno się rozpocząć poszukiwania to 50-60 tys. zł. Tyle wystarczy na samochód z lat 2009-2010 z przebiegiem ok. 200 tys. km, z historią serwisową w ASO. Godnym uwagi jest fakt, że bardzo dużo XC60 pochodzi z polskich salonów - prawie połowa wszystkich aut wystawionych na sprzedaż. Uwaga na auta importowane z USA - absolutna większość z nich ma wypadkową przeszłość.
Volvo XC60. Podsumowanie
Volvo XC60 to solidne i trwałe auto stanowiące godną polecenia propozycję z rynku wtórnego. Zadowoli tych, którzy cenią szwedzki design i którzy przekładają komfort jazdy nad sportowe prowadzenie. Bez wątpienia stanowi ciekawą alternatywę dla momentami nudnych rywali zza naszej zachodniej granicy.
[b]Volvo XC60. PLUSY:[/b]
- przestronne wnętrze;
- wysoki komfort jazdy;
- duża podaż aut, wiele egzemplarzy polskiego pochodzenia z udokumentowaną historią.
[b]Volvo XC60 MINUSY:[/b]
- awaryjne skrzynie automatyczne Geartronic;
- paliwożerne mocne silniki benzynowe.
Volvo XC60 - wybrane dane techniczne
Wersja | Oznaczenia silnika: | Pojemność skokowa: | Układ zasilania: | Średnica × skok tłoka: | St. sprężania: | Moc maksymalna: | Maks. Moment obrotowy | 0-100 km/h: | V-max: | Norma emisji spalin: |
Silniki benzynowe | ||||||||||
2.0 T | b.d. | R4 2.0 (1999 cm³), DOHC, turbo | wtrysk | 83,00 x 92,00 mm | 9,3:1 | 203 KM (149 kW) przy 6000 obr./min. | 300 Nm przy 1750 - 4000 obr./min. | 8,9 s | 205 km/h | Euro 5 |
T5 | B4204T7 | R4, 2.0 (1999 cm³), DOHC, turbo | wtrysk | 87,5 x 83,1 mm | 10,0:1 | 240 KM (177 kW) przy 5500 obr./min. | 320 Nm przy 1800 - 5000 obr./min. | 8,1 s | 210 km/h | Euro 5 |
T5 | B4204T11 | R4 2.0 (1969 cm³), DOHC, turbo | wtrysk | 82,00 x 93,2 mm | b.d. | 245 KM(180 kW) przy 5500 obr./min. | 350 Nm przy 1500 - 4800 obr./min. | 7,2 s | 210 km/h | Euro 6 |
T6 | B4204T9 | R4 2.0 (1969 cm³), DOHC, turbo | wtrysk | 82,00 x 93,2 mm | 9,3:1 | 306 KM(225 kW) przy 5700 obr./min. | 400 Nm przy 2100 - 4500 obr./min. | 6,9 s | 210 km/h | Euro 6 |
T6 | B6304T2 | R6 3.0 (2953 cm3), DOHC, turbo | wtrysk | 82,00 x 93,2 mm | 9,3:1 | 285 KM (210 kW) przy 5600 obr./min. | 400 Nm przy 1500 – 4800 obr./min/ | 7,5 s | 210 km/h | Euro 5 |
T6 | B6304T4 | R6 3.0 (2953 cm3), DOHC, turbo | wtrysk | 82,00 x 93,2 mm | b.d. | 304 KM(224 kW) przy 5600 obr./min. | 440 Nm przy 2100 - 4200 obr./min. | 6,9 s | 210 km/h | Euro 5 |
3.2 | b.d. | R6, 3.2 (3192 cm³), DOHC | wtrysk | 84,00 x 96,00 mm | 10,8:1 | 243 KM(179 kW) przy 6400 obr./min. | 320 Nm przy 3200 obr./min. | 9,1 s | 210 km/h | Euro 5 |
Silniki Wysokoprężne | ||||||||||
D3 | D5204T7 | R5 2.0 (1984 cm³), DOHC, turbo | Common rail | 81,00 x 77,00 mm | b.d. | 136 KM (100 kW przy 3500 obr./min. | 350 Nm przy 1500 - 2250 obr./min. | 11,2 s | 190 km/h | Euro 5 |
D3 | D5204T2 | R5 2.0 l (1984 cm³), DOHC, turbo | Common rail | 81,00 mm × 77,00 mm | 17,3:1 | 163 KM (120 kW) przy 2900 obr./min. | 400 Nm przy 1400 - 2850 obr./min. | 10,3 s | 195 km/h | Euro 5 |
D4 | D5204T3 | R5 2.0 l (1984 cm³), DOHC, turbo | Common rail | 81,00 mm × 77,00 mm | b.d | 163 KM(120 kW) przy 3500 obr./min. | 400 Nm przy 1500 - 2750 obr./min. | 10,3 s | 200 km/h | Euro 5 |
D4 | D4204T5 | R4, 2.0 l (1969 cm³), DOHC, turbo | Common rail | 82,00 mm × 93,20 mm | b.d | 181 KM (133 kW) przy 4250 obr./min. | 400 Nm przy 1750 - 2500 obr./min. | 8,5 s | 210 km/h | Euro 6 |
D5 | D5244T11 | R5, 2.4 l (2400 cm³), DOHC, turbo | Common rail | 81,00 mm × 93,15 mm | b.d | 215 KM (158 kW) przy 4000 obr./min. | 420 Nm przy 1500 - 3250 obr./min. | 8,1 s | 215 km/h | Euro 6 |
Zobacz także: Testujemy Mazdę 6
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?