Używany Renault Megane. Nadwozie/wnętrze
Renault Megane czwartej generacji to bardzo ładne auto. Poprzednie wcielenia francuskiego kompaktu były różne. Zdaniem niektórych „dwójka” była zbyt udziwniona i kanciasta, „trójka” z kolei zbyt okrągła. No cóż – wszystkim nie da się dogodzić. Czy aby na pewno? Wydaje się, że obecnie obowiązująca generacja pogodziła dwa obozy i zaoferowała ciekawą, ale uniwersalną stylistykę. Samochód łączy w sobie sporo elegancji ze sportowym sznytem, szczególnie w odmianie R.S. Line. Wybierając inne linie wyposażenia dostajemy po prostu bardzo ładnie narysowane auto, z ciekawymi przednimi światłami, z charakterystyczną sygnaturą świetlną. Z tyłu również trudno pomylić Megane z jakimkolwiek innym samochodem. Mam jednak wrażenie, że po ostatnim liftingu grafika świetlna odrobinę straciła na charakterze. Linia auta jest bardzo klasyczna i na pewno nie rzuca się w oczy, ale francuski kompakt to bardzo ładne i nadal świeże auto. Po debiucie w 2015 roku wielu osób upatrywało w nim najładniejszego przedstawiciela segmentu C. Warto pamiętać, że Megane czwartej generacji, podobnie jak poprzednicy, dostępne jest w kilku wersjach nadwoziowych, w tym w wersji sedan i kombi.
Również we wnętrzu jest nieźle. Mamy tu mnóstwo łagodnych, stonowanych linii, które nie starają się szokować i być na siłę nowoczesnymi. Jest spokojnie, elegancko i funkcjonalnie, bowiem wiele elementów sterowania to tradycyjne przyciski i pokrętła. W wyższych wersjach wyposażenia znajdziemy dość duży ekran systemu info-rozrywki, który umieszczono centralnie w pozycji wertykalnej. Kolejny ekran może być również przed oczami kierowcy. Mimo to wiele elementów jest dość tradycyjnych i jeśli ktoś szuka konwencjonalnych rozwiązań, w Megane poczuje się bardzo dobrze. Nieco gorzej jest z jakością. W porównaniu do niemieckiej i czeskiej konkurencji, dobór materiałów wydaje się uboższy. Niektóre elementy wyglądają dość tanio, spasowanie niekiedy również pozostawia sporo do życzenia. Jeśli chodzi o pojemność bagażnika, w zależności od nadwozia i wersji, do dyspozycji użytkowników oddano nawet 402 litry, a po złożeniu kanapy – do 1247 litrów.
Używany Renault Megane. Silnik/układ napędowy
Wybór jednostek napędowych jest naprawdę imponujący i pominiemy tutaj odmiany wprowadzone po liftingu z 2020 roku oraz napędy hybrydowe typu plug-in. Skupmy się na jednostkach, które pojawiły się przed zmianami, a był to między innymi silnik wolnossący 1.6 SCe o mocy 115 KM, który uchodzi za jedną z najlepszych propozycji do tego auta. Fakt, nie jest specjalnie dynamiczny, ale sprawnie radzi sobie z tym kompaktem i jest niezawodny. Dla tych, którzy oczekują nieco więcej dynamiki, jest silnik 1.2 TCe o mocy 130 KM oraz 1.3 TCe o mocy 160 KM. Modele z silnikiem 1.6 TCe generują od 165 do 205 KM i oferują naprawdę niezłą dynamikę. Dla maniaków sportowych wrażeń zostaje oczywiście odmiana R.S. z silnikiem 1.8 TCe o mocy nawet 300 KM. Silniki wysokoprężne to między innymi proste 1.5 dCi o mocy zaczynającej się od 90 KM. Najmocniejsze 1.6 dCi generuje aż 163 KM i zapewnia naprawdę niezłą dynamikę przy zachowaniu umiarkowanego apetytu na paliwo.
Najpewniejszy i generujący najmniej problemów jest oczywiście wspomniany wolnossący silnik 1.6 SCe o mocy 115 KM, który posiada pasek rozrządu. Warto go wymienić po przebiegu 100 tys. km. Odmiany z silnikami TCe mają problemy z nagarem, ale to w dużej mierze zależne jest od stylu jazdy i sposobu serwisowania. Cięższa noga i zmiany oleju wg. wskazówek producenta – co 30 tys. km – będzie skutkowało większymi problemami z nagarem. Olej należy wymieniać maksymalnie co 15 tys. km. Warto również regularnie kontrolować stan oleju, bo niektóre silniki czasami lubią odrobinę wypić, a i drobne wycieki nie są także rzadkością. Wśród silników Diesla najlepszą opinią cieszy się motor 1.5 dCi, który charakteryzuje się sporą trwałością i bardzo umiarkowanym apetytem na paliwo. W wersji 1.6 dCi zastosowano łańcuch rozrządu, który lubi sprawiać problemy.
Używany Renault Megane. Typowe usterki/Sytuacja rynkowa
Renault Megane czwartej generacji kontynuuje tradycję francuskich aut, czyli spore problemy z elektroniką i elementami wyposażenia. Niektóre modele mają kłopoty z multimediami, system czasami się zawiesza lub działa wolno, kapryśny jest również centralny zamek oraz karta zamiast kluczyka. Modele z początkowych lat produkcji cierpiały również na błędy w sterowniku silnika, które eliminuje aktualizacja oprogramowania w ASO. Jeśli chodzi o elementy techniczne, dość często zużyciu ulegają łączniki stabilizatora. Stosunkowo szybko, szczególnie na drogach gorszej jakości, zużywają się amortyzatory (głównie tylne) oraz łożyska. Modele z mocniejszymi silnikami, które posiadają tylną oś skrętną (tabliczka 4Control na słupku B) mają dość skomplikowaną konstrukcję tylnego zawieszenia.
Za dobrze utrzymany i nieźle wyposażony model trzeba przygotować od 55 do 65 tys. złotych. Przykładowy model z 2017 roku z nadwoziem kombi i silnikiem 1.5 dCi o przebiegu około 50 tys. km to koszt około 50 000 złotych. Można znaleźć tańsze egzemplarze, ale będą to często modele flotowe z ogromnymi przebiegami i z kiepskim wyposażeniem.
Używany Renault Megane. Podsumowanie
Renault Megane czwartej generacji to bardzo ciekawe auto, które na tle konkurencji wyróżnia się ładną stylistyką i możliwością znalezienia ładnego egzemplarza z nadwoziem sedan. Trzeba jednak pamiętać, aby dokładnie sprawdzić auto przed zakupem szczególnie pod kątem problemów z elektryką i elektroniką. Jeśli ktoś chce jeździć autem nietuzinkowym, na rynku znajdzie wiele interesujących egzemplarzy z oszczędnymi silnikami.
Używany Renault Megane zalety:
- bardzo ładna stylistyka;
- spory wybór wersji wyposażenia i nadwozia;
- rewelacyjnie wyglądająca i jeżdżąca wersja R.S.;
- prosta i lubiąca instalacje gazowe jednostka 1.6 SCe;
- oszczędne silniki wysokoprężne.
Używany Renault Megane wady:
- dość wysokie ceny na rynku wtórnym;
- problemy z elektroniką i elektryką;
- dużo modeli poflotowych.
Używany Renault Megane opinie:
Paweł z Garwolina
Myślę, wersja kombi to samochód, który cechuje dobry stosunek jakości do ceny. Bardzo estetyczne wykonanie i stylistyka, rozsądne spalanie przy wystarczająco dynamicznej jednostce napędowej. Na ten moment nie znalazłem większych minusów - może poza nieszczęsnym welurem z wersji Intense, do którego sierść zwierząt czepia się w sposób wręcz niewyobrażalny. Popracowałbym też nad ergonomią - brakuje wygodnego miejsca na kubek. Tyle, że to wszystko mało ważne szczegóły, bo ogólnie jest to bardzo udany samochód.Wojtek z Lublina
Długo analizowałem jakie auto kupić. W grę wchodziła Toyota Corolla TS, VW Golf, Skoda Octavia, Ford Focus itp. Miało to być auto dla rodziny czyli kombi. Na koniec pojechałem do salonu Renault, podchodząc z lekką rezerwa do tego auta. I duże zaskoczenie, wnętrze rewelacja jeżeli chodzi o komfort i wyciszenie, miałem wcześniej nowego golfa 7 i nie dostrzegam tej "przepaści" do niemieckich aut jeżeli chodzi o jakość. Jeżeli chodzi o wygląd zewnętrzny, to oczywiście rzecz gustu, ale dla mnie bije na łeb konkurencje, szczególnie niemiecką. Odnośnie silnika, to jak na razie w 1.3 TCe same wrażenia na plus. Odpowiednia dynamika i rozsądne spalanie, olej wymieniam co 10 tysięcy bez dolewania.Kamil z Wadowic
Zalety: dynamiczny silnik, bardzo dobra skrzynia EDC, spalanie w granicach 6 litrów w trasie i 8-9 na mieście bez oszczędzania (1.3 TCe). Bardzo duży bagażnik, fajnie grające audio (wersja zwykła) - znacznie lepsze niż w każdym nowym japońskim aucie. Super stylistyka, najlepsze tylne LEDy na rynku. W środku sporo miejsca, auto jest komfortowe ale nie za miękkie (jak na Renault zaskakująco zwarte). Wady: dość głośna praca silnika na niskich biegach, kiepskie wyciszenie zwłaszcza przy nadkolach i drzwiach przednich.
Wybrane jednostki napędowe w Renault Megane IV:
SILNIKI BENZYNOWE
Oznaczenie | Pojemność (ccm) | Moc (KM) | Moment obrotowy (Nm) | Zużycie paliwa (miasto / trasa / cykl mieszany) | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna (km/h) |
1.2 TCe | 1197 | 100 | 175 | 6,7 / 4,6 / 5,4 | 12,3 | 182 |
1.3 TCe | 1332 | 140 | 240 | 7,2 / 4,8 / 5,7 | 9,5 | 205 |
1.6 SCe | 1598 | 115 | 156 | 8,6 / 5,5 / 6,2 | 9,8 | 188 |
1.6 TCe | 1618 | 165 | 250 | 7,9 / 5,0 / 6,0 | 8,2 | 215 |
SILNIKI DIESLA
Oznaczenie | Pojemność (ccm) | Moc (KM) | Moment obrotowy (Nm) | Zużycie paliwa (miasto / trasa / cykl mieszany) | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna (km/h) |
1.5 dCi | 1461 | 110 | 260 | 4,2 / 3,4 / 3,7 | 11,3 | 188 |
1.6 dCi | 1589 | 160 | 380 | 5,1 / 4,3 / 4,7 | 8,8 | 214 |
Zobacz także: Toyota Camry w nowej odsłonie
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?