Używane Renault Megane IV (2015 - obecnie). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa

Kamil Rogala
Renault nigdy nie było mocnym graczem na rynku samochodów kompaktowych. Jasne, Megane było i jest bardzo popularne, ale osoby rozglądające się za przedstawicielem segmentu C na rynku wtórnym o wiele chętniej sięgają po sprawdzone propozycje z Niemiec lub Czech. Trzeba jednak przyznać, że Megane, nadal obowiązującej czwartej generacji, to bardzo ciekawa propozycja dostępna w wielu interesujących odmianach.Fot. Renault
Renault nigdy nie było mocnym graczem na rynku samochodów kompaktowych. Jasne, Megane było i jest bardzo popularne, ale osoby rozglądające się za przedstawicielem segmentu C na rynku wtórnym o wiele chętniej sięgają po sprawdzone propozycje z Niemiec lub Czech. Trzeba jednak przyznać, że Megane, nadal obowiązującej czwartej generacji, to bardzo ciekawa propozycja dostępna w wielu interesujących odmianach.Fot. Renault
Renault nigdy nie było mocnym graczem na rynku samochodów kompaktowych. Jasne, Megane było i jest bardzo popularne, ale osoby rozglądające się za przedstawicielem segmentu C na rynku wtórnym o wiele chętniej sięgają po sprawdzone propozycje z Niemiec lub Czech. Trzeba jednak przyznać, że Megane, nadal obowiązującej czwartej generacji, to bardzo ciekawa propozycja dostępna w wielu interesujących odmianach.

Używany Renault Megane. Nadwozie/wnętrze

Renault nigdy nie było mocnym graczem na rynku samochodów kompaktowych. Jasne, Megane było i jest bardzo popularne, ale osoby rozglądające się za przedstawicielem
Renault nigdy nie było mocnym graczem na rynku samochodów kompaktowych. Jasne, Megane było i jest bardzo popularne, ale osoby rozglądające się za przedstawicielem segmentu C na rynku wtórnym o wiele chętniej sięgają po sprawdzone propozycje z Niemiec lub Czech. Trzeba jednak przyznać, że Megane, nadal obowiązującej czwartej generacji, to bardzo ciekawa propozycja dostępna w wielu interesujących odmianach.
Fot. Renault

Renault Megane czwartej generacji to bardzo ładne auto. Poprzednie wcielenia francuskiego kompaktu były różne. Zdaniem niektórych „dwójka” była zbyt udziwniona i kanciasta, „trójka” z kolei zbyt okrągła. No cóż – wszystkim nie da się dogodzić. Czy aby na pewno? Wydaje się, że obecnie obowiązująca generacja pogodziła dwa obozy i zaoferowała ciekawą, ale uniwersalną stylistykę. Samochód łączy w sobie sporo elegancji ze sportowym sznytem, szczególnie w odmianie R.S. Line. Wybierając inne linie wyposażenia dostajemy po prostu bardzo ładnie narysowane auto, z ciekawymi przednimi światłami, z charakterystyczną sygnaturą świetlną. Z tyłu również trudno pomylić Megane z jakimkolwiek innym samochodem. Mam jednak wrażenie, że po ostatnim liftingu grafika świetlna odrobinę straciła na charakterze. Linia auta jest bardzo klasyczna i na pewno nie rzuca się w oczy, ale francuski kompakt to bardzo ładne i nadal świeże auto. Po debiucie w 2015 roku wielu osób upatrywało w nim najładniejszego przedstawiciela segmentu C. Warto pamiętać, że Megane czwartej generacji, podobnie jak poprzednicy, dostępne jest w kilku wersjach nadwoziowych, w tym w wersji sedan i kombi.

Renault nigdy nie było mocnym graczem na rynku samochodów kompaktowych. Jasne, Megane było i jest bardzo popularne, ale osoby rozglądające się za przedstawicielem
Renault nigdy nie było mocnym graczem na rynku samochodów kompaktowych. Jasne, Megane było i jest bardzo popularne, ale osoby rozglądające się za przedstawicielem segmentu C na rynku wtórnym o wiele chętniej sięgają po sprawdzone propozycje z Niemiec lub Czech. Trzeba jednak przyznać, że Megane, nadal obowiązującej czwartej generacji, to bardzo ciekawa propozycja dostępna w wielu interesujących odmianach.
Fot. Renault

Również we wnętrzu jest nieźle. Mamy tu mnóstwo łagodnych, stonowanych linii, które nie starają się szokować i być na siłę nowoczesnymi. Jest spokojnie, elegancko i funkcjonalnie, bowiem wiele elementów sterowania to tradycyjne przyciski i pokrętła. W wyższych wersjach wyposażenia znajdziemy dość duży ekran systemu info-rozrywki, który umieszczono centralnie w pozycji wertykalnej. Kolejny ekran może być również przed oczami kierowcy. Mimo to wiele elementów jest dość tradycyjnych i jeśli ktoś szuka konwencjonalnych rozwiązań, w Megane poczuje się bardzo dobrze. Nieco gorzej jest z jakością. W porównaniu do niemieckiej i czeskiej konkurencji, dobór materiałów wydaje się uboższy. Niektóre elementy wyglądają dość tanio, spasowanie niekiedy również pozostawia sporo do życzenia. Jeśli chodzi o pojemność bagażnika, w zależności od nadwozia i wersji, do dyspozycji użytkowników oddano nawet 402 litry, a po złożeniu kanapy – do 1247 litrów.

Używany Renault Megane. Silnik/układ napędowy

Renault nigdy nie było mocnym graczem na rynku samochodów kompaktowych. Jasne, Megane było i jest bardzo popularne, ale osoby rozglądające się za przedstawicielem
Renault nigdy nie było mocnym graczem na rynku samochodów kompaktowych. Jasne, Megane było i jest bardzo popularne, ale osoby rozglądające się za przedstawicielem segmentu C na rynku wtórnym o wiele chętniej sięgają po sprawdzone propozycje z Niemiec lub Czech. Trzeba jednak przyznać, że Megane, nadal obowiązującej czwartej generacji, to bardzo ciekawa propozycja dostępna w wielu interesujących odmianach.
Fot. Renault

Wybór jednostek napędowych jest naprawdę imponujący i pominiemy tutaj odmiany wprowadzone po liftingu z 2020 roku oraz napędy hybrydowe typu plug-in. Skupmy się na jednostkach, które pojawiły się przed zmianami, a był to między innymi silnik wolnossący 1.6 SCe o mocy 115 KM, który uchodzi za jedną z najlepszych propozycji do tego auta. Fakt, nie jest specjalnie dynamiczny, ale sprawnie radzi sobie z tym kompaktem i jest niezawodny. Dla tych, którzy oczekują nieco więcej dynamiki, jest silnik 1.2 TCe o mocy 130 KM oraz 1.3 TCe o mocy 160 KM. Modele z silnikiem 1.6 TCe generują od 165 do 205 KM i oferują naprawdę niezłą dynamikę. Dla maniaków sportowych wrażeń zostaje oczywiście odmiana R.S. z silnikiem 1.8 TCe o mocy nawet 300 KM. Silniki wysokoprężne to między innymi proste 1.5 dCi o mocy zaczynającej się od 90 KM. Najmocniejsze 1.6 dCi generuje aż 163 KM i zapewnia naprawdę niezłą dynamikę przy zachowaniu umiarkowanego apetytu na paliwo.

Najpewniejszy i generujący najmniej problemów jest oczywiście wspomniany wolnossący silnik 1.6 SCe o mocy 115 KM, który posiada pasek rozrządu. Warto go wymienić po przebiegu 100 tys. km. Odmiany z silnikami TCe mają problemy z nagarem, ale to w dużej mierze zależne jest od stylu jazdy i sposobu serwisowania. Cięższa noga i zmiany oleju wg. wskazówek producenta – co 30 tys. km – będzie skutkowało większymi problemami z nagarem. Olej należy wymieniać maksymalnie co 15 tys. km. Warto również regularnie kontrolować stan oleju, bo niektóre silniki czasami lubią odrobinę wypić, a i drobne wycieki nie są także rzadkością. Wśród silników Diesla najlepszą opinią cieszy się motor 1.5 dCi, który charakteryzuje się sporą trwałością i bardzo umiarkowanym apetytem na paliwo. W wersji 1.6 dCi zastosowano łańcuch rozrządu, który lubi sprawiać problemy.

Używany Renault Megane. Typowe usterki/Sytuacja rynkowa

Renault nigdy nie było mocnym graczem na rynku samochodów kompaktowych. Jasne, Megane było i jest bardzo popularne, ale osoby rozglądające się za przedstawicielem
Renault nigdy nie było mocnym graczem na rynku samochodów kompaktowych. Jasne, Megane było i jest bardzo popularne, ale osoby rozglądające się za przedstawicielem segmentu C na rynku wtórnym o wiele chętniej sięgają po sprawdzone propozycje z Niemiec lub Czech. Trzeba jednak przyznać, że Megane, nadal obowiązującej czwartej generacji, to bardzo ciekawa propozycja dostępna w wielu interesujących odmianach.
Fot. Renault

Renault Megane czwartej generacji kontynuuje tradycję francuskich aut, czyli spore problemy z elektroniką i elementami wyposażenia. Niektóre modele mają kłopoty z multimediami, system czasami się zawiesza lub działa wolno, kapryśny jest również centralny zamek oraz karta zamiast kluczyka. Modele z początkowych lat produkcji cierpiały również na błędy w sterowniku silnika, które eliminuje aktualizacja oprogramowania w ASO. Jeśli chodzi o elementy techniczne, dość często zużyciu ulegają łączniki stabilizatora. Stosunkowo szybko, szczególnie na drogach gorszej jakości, zużywają się amortyzatory (głównie tylne) oraz łożyska. Modele z mocniejszymi silnikami, które posiadają tylną oś skrętną (tabliczka 4Control na słupku B) mają dość skomplikowaną konstrukcję tylnego zawieszenia.

Za dobrze utrzymany i nieźle wyposażony model trzeba przygotować od 55 do 65 tys. złotych. Przykładowy model z 2017 roku z nadwoziem kombi i silnikiem 1.5 dCi o przebiegu około 50 tys. km to koszt około 50 000 złotych. Można znaleźć tańsze egzemplarze, ale będą to często modele flotowe z ogromnymi przebiegami i z kiepskim wyposażeniem.

Używany Renault Megane. Podsumowanie

Renault Megane czwartej generacji to bardzo ciekawe auto, które na tle konkurencji wyróżnia się ładną stylistyką i możliwością znalezienia ładnego egzemplarza z nadwoziem sedan. Trzeba jednak pamiętać, aby dokładnie sprawdzić auto przed zakupem szczególnie pod kątem problemów z elektryką i elektroniką. Jeśli ktoś chce jeździć autem nietuzinkowym, na rynku znajdzie wiele interesujących egzemplarzy z oszczędnymi silnikami.

Używany Renault Megane zalety:

  • bardzo ładna stylistyka;
  • spory wybór wersji wyposażenia i nadwozia;
  • rewelacyjnie wyglądająca i jeżdżąca wersja R.S.;
  • prosta i lubiąca instalacje gazowe jednostka 1.6 SCe;
  • oszczędne silniki wysokoprężne.

Używany Renault Megane wady:

  • dość wysokie ceny na rynku wtórnym;
  • problemy z elektroniką i elektryką;
  • dużo modeli poflotowych.

Używany Renault Megane opinie:

Paweł z Garwolina
Myślę, wersja kombi to samochód, który cechuje dobry stosunek jakości do ceny. Bardzo estetyczne wykonanie i stylistyka, rozsądne spalanie przy wystarczająco dynamicznej jednostce napędowej. Na ten moment nie znalazłem większych minusów - może poza nieszczęsnym welurem z wersji Intense, do którego sierść zwierząt czepia się w sposób wręcz niewyobrażalny. Popracowałbym też nad ergonomią - brakuje wygodnego miejsca na kubek. Tyle, że to wszystko mało ważne szczegóły, bo ogólnie jest to bardzo udany samochód.

Wojtek z Lublina
Długo analizowałem jakie auto kupić. W grę wchodziła Toyota Corolla TS, VW Golf, Skoda Octavia, Ford Focus itp. Miało to być auto dla rodziny czyli kombi. Na koniec pojechałem do salonu Renault, podchodząc z lekką rezerwa do tego auta. I duże zaskoczenie, wnętrze rewelacja jeżeli chodzi o komfort i wyciszenie, miałem wcześniej nowego golfa 7 i nie dostrzegam tej "przepaści" do niemieckich aut jeżeli chodzi o jakość. Jeżeli chodzi o wygląd zewnętrzny, to oczywiście rzecz gustu, ale dla mnie bije na łeb konkurencje, szczególnie niemiecką. Odnośnie silnika, to jak na razie w 1.3 TCe same wrażenia na plus. Odpowiednia dynamika i rozsądne spalanie, olej wymieniam co 10 tysięcy bez dolewania.

Kamil z Wadowic
Zalety: dynamiczny silnik, bardzo dobra skrzynia EDC, spalanie w granicach 6 litrów w trasie i 8-9 na mieście bez oszczędzania (1.3 TCe). Bardzo duży bagażnik, fajnie grające audio (wersja zwykła) - znacznie lepsze niż w każdym nowym japońskim aucie. Super stylistyka, najlepsze tylne LEDy na rynku. W środku sporo miejsca, auto jest komfortowe ale nie za miękkie (jak na Renault zaskakująco zwarte). Wady: dość głośna praca silnika na niskich biegach, kiepskie wyciszenie zwłaszcza przy nadkolach i drzwiach przednich.

Wybrane jednostki napędowe w Renault Megane IV:

SILNIKI BENZYNOWE

Oznaczenie

Pojemność

(ccm)

Moc

(KM)

Moment obrotowy

(Nm)

Zużycie paliwa

(miasto / trasa / cykl mieszany)

Przyspieszenie

0 - 100 km/h

Prędkość maksymalna

(km/h)

1.2 TCe

1197

100

175

6,7 / 4,6 / 5,4

12,3

182

1.3 TCe

1332

140

240

7,2 / 4,8 / 5,7

9,5

205

1.6 SCe

1598

115

156

8,6 / 5,5 / 6,2

9,8

188

1.6 TCe

1618

165

250

7,9 / 5,0 / 6,0

8,2

215

SILNIKI DIESLA

Oznaczenie

Pojemność

(ccm)

Moc

(KM)

Moment obrotowy

(Nm)

Zużycie paliwa

(miasto / trasa / cykl mieszany)

Przyspieszenie

0 - 100 km/h

Prędkość maksymalna

(km/h)

1.5 dCi

1461

110

260

4,2 / 3,4 / 3,7

11,3

188

1.6 dCi

1589

160

380

5,1 / 4,3 / 4,7

8,8

214

Zobacz także: Toyota Camry w nowej odsłonie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty