Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używane Renault Laguna II. Zalety, wady i typowe usterki. Poradnik zakupowy

MDO, MRO
Renault Laguna II 1.8 16V liftback
Renault Laguna II 1.8 16V liftback
Druga generacja Renault Laguny II to propozycja dla osób szukających wygodnego i stosunkowo taniego auta klasy średniej. Pomaga w tym fatalna opinia na rynku, na jaką samochód zapracował w pierwszych latach po premierze. Dziś na bolączki niedawnej „królowej lawet” znaleziono lekarstwa.
Renault Laguna II 1.8 16V liftback
Renault Laguna II 1.8 16V liftback

Renault Laguna II nadal budzi skraje emocje. Liczba jego zwolenników i osób, które nie chcą słyszeć o tym samochodzie jest podobna. Może z lekką przewagą tych drugich. Tymczasem dobrze wybrana Laguna może okazać się atrakcyjną propozycją dla kierowcy szukającego wygodnego auta rodzinnego.

Renault Laguna II – historia modelu (2001-2007)
Kiedy w 2001 roku, francuski koncern zaprezentował ten model, konkurenci przecierali twarze ze zdumienia. Renault Laguna II wyglądało atrakcyjnie i cechowało się bardzo wysokim poziomem bezpieczeństwa. Było pierwszym samochodem, który dostał pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Od początku użytkownicy Laguny borykali się z usterkami tego auta, przede wszystkim z kapryśną elektroniką.

Na rynku możemy spotkać wiele ciekawych egzemplarzy tego samochodu, a spora ich część została zakupiona w Polsce. Dotyczy to zarówno modeli sprzed, jak i po liftingu, przeprowadzonego w 2005 roku. Zmieniono wtedy pas przedni, tylne światła, a także przeprojektowano wnętrze. Odświeżoną deska rozdzielcza wykonano z lepszej jakości materiałów, pojawiły się tapicerki z mikrofibry. Najważniejsze jednak były zmiany techniczne, będące częściowo udaną próbą zmniejszenia awaryjności modelu.


Renault Laguna II 1.8 16V liftback
Renault Laguna II 1.8 16V liftback

Renault Laguna II – wnętrze i bagażnik

Lagunę drugiej generacji nawet dziś wyróżnia stylizacja nadwozia. Podobnie jak poprzednik, auto było dostępne w dwóch odmianach nadwoziowych – liftback i kombi. Obie są praktyczne – liftback w codziennej eksploatacji sprawdza się zdecydowanie lepiej od klasycznego sedana a kombi jest nie tylko funkcjonalne, ale i ładne. Bagażnik w liftbacku ma pojemność od 430 do 1330 l zależnie od położenia tylnej kanapy. W przypadku kombi jest to odpowiednio 475 i 1515 l.

Stylistyka i jakość wykonania kokpitu po latach nie budzi większych zastrzeżeń. Duży plus za wygodne fotele, choć na tylnej kanapie liftbacka wyższe osoby mogą narzekać na zbyt małą ilość miejsca nad głowami. Kolejny argument przemawiający za zakupem tego auta, to bogate wyposażenie większości egzemplarzy oferowanych na rynku wtórnym. Szkoda tylko, że jest to jednocześnie również najsłabszy punkt tego auta. Problemy z wszechobecną elektroniką mogą poważnie uszczuplić domowy budżet.

Najczęściej spotykane usterki dotyczą karty Hands Free, czyli systemu bezkluczykowego – standard w Lagunie II (koszt naprawy w ASO to 700 zł), panelu automatycznej klimatyzacji (500 zł), komputera pokładowego (nowe oprogramowanie 600 zł), czujników ciśnienia powietrza w oponach (koszt jednego to 200 zł). Te usterki poza autoryzowaną siecią serwisowa można jednak usunąć za kilkukrotnie mniejsze pieniądze. Ciężko też znaleźć inny tak bogato wyposażony samochód klasy średniej za podobne pieniądze.


Renault Laguna II 1.8 16V liftback
Renault Laguna II 1.8 16V liftback

Renault Laguna II – silniki i ich usterki

Najbezpieczniejszym wyborem będzie któryś z silników benzynowych. Naszym faworytem jest Renault Laguna z jednostką 1.8 120 KM lub 2.0 135 KM. Nie są to silniki bezawaryjne, ale ich typowe usterki (zużycie koła pasowego, przepustnicy) są o wiele tańsze do usunięcia niż w turbodieslach. Ze względu na skomplikowaną budowę i dużą zawodność lepiej unikać jednostki 2.0 IDE z wtryskiem bezpośrednim. Nie polecamy też trzylitrowego silnika V6, który jest drogi w serwisowaniu. Większość silników benzynowych dobrze współpracuje z instalacjami gazowymi.

Tak w przypadku silników benzynowych, jak i wysokoprężnych lepiej zdecydować się na samochody po liftingu. To szczególnie ważne w przypadku dieseli. Ostrzegamy przed wyborem popularnej jednostki 1.9 dCi w wersji sprzed 2005 r. Problemy z układem wtryskowym, dwumasowymi kołami zamachowymi (koszt naprawy każdego z tych elementów to około 2000 zł poza ASO), panewkami (3000 zł), a także częste awarie turbosprężarek (naprawa od 2000 do 6000 zł) to typowe usterki tej jednostki napędowej.

Zobacz też: Koło dwumasowe, common rail i turbo - jak zmniejszyć ryzyko awarii w nowoczesnym dieslu

Jeszcze gorszym wyborem będzie 2.2 dCi z uwagi na wadę kolektora dolotowego, która może skutkować nawet uszkodzeniem silnika. Nie zapominajmy również, że najstarsze egzemplarze Renault Laguny II mają przeszło 15 lat, mogą więc być wyeksploatowane do granic możliwości.[page_break]

Renault Laguna II 1.8 16V liftback
Renault Laguna II 1.8 16V liftback

Po liftingu silnik 1.9 dCi oferowano w wersjach o mocy 110 i 130 KM. Jednostka jest bardziej niezawodna od poprzednika, ale lepiej wybrać zupełnie nowy silnik, jakim jest 2.0 dCi o mocy 150 lub 173 KM. Jest on dużo mniej awaryjny od starszej konstrukcji. Pamiętajmy jednak, że po liftingu wszystkie jednostki wysokoprężne mają filtr cząsteczek stałych, który prędzej czy później stanie się źródłem sporych wydatków.

Renault Laguna II - zawieszenie
Zawieszenie i komfort prowadzenia są typowe dla aut francuskich - jest miękko, ale i stabilnie. Z przodu znajdziemy kolumny McPhersona, a z tyłu belkę skrętną. Przednie zawieszenie na polskich drogach już po przebiegu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów może wymagać remontu. Ceny jego poszczególnych elementów (drążki, sworznie, itp.) są na przyzwoitym poziomie. Belka skrętna wytrzymuje kilka razy dłużej, a koszt jej regeneracji to maksymalnie 1600 zł.

Renault Laguna II – podsumowanie i ceny na rynku wtórnym

Obecnie Laguna II jest jedną z najciekawszych propozycji w swojej klasie. Atrakcyjna stylistyka, bogate wyposażenie, duża liczba samochodów zakupionych w polskich salonach – to niewątpliwe jej plusy. Trudno jednak zapomnieć o dużej awaryjności modelu. Jeśli kupimy zadbany, regularnie serwisowany egzemplarz z silnikiem benzynowym, w którym usunięto większość wad charakterystycznych dla pierwszych Lagun II generacji, to koszty jego utrzymania nie powinny zrujnować naszego budżetu. Podobnie z samochodami po liftingu, szczególnie benzynowymi i 2.0 dCi.

Pamiętajmy jednak, że utrata wartości w przypadku tego auta jest szybka, co doskonale widać po cenach za jakie wystawiane są używane Laguny. Wyeksploatowany egzemplarz z silnikiem benzynowym z początku produkcji kupimy już za niecałe 5000 zł, a diesla w akceptowalnym (wizualnie) stanie za tysiąc złotych więcej. Znacznie rozsądniej będzie jednak rozejrzeć się za autem po modernizacji – ceny zawierają się w przedziale od 8000 do 20 000 zł za zadbane wersje 2.0 dCi, sportową 2.0 GT i flagową 3.0 V6. To i tak dużo mniej niż za niemieckie auto klasy średniej z porównywalnego rocznika.

Filmowy poradnik zakupowy dla zainteresowanych zakupem używanej Laguny II:

Renault Laguna II – dane techniczne i osiągi poszczególnych wersji silnikowych

Benzynowe:
Przed liftingiem (do 2005 roku)
1.6 16v, 107KM, 148 Nm, 0-100 km/h w 11,5 s, V-max 195 km/h
1.8 16v, 120KM, 168 Nm, 0-100 km/h w 10,7 s, V-max 203 km/h
2.0 16v, 135KM, 191 Nm, 0-100 km/h w 9,9 s, V-max 205 km/h
2.0 IDE 16v, 140KM, 203 Nm, 0-100 km/h w 9,8 s, V-max 210 km/h
2.0 T 16v, 163KM, 270 Nm, 0-100 km/h w 8,5 s, V-max 218 km/h
3.0 24v, 207KM, 285 Nm, 0-100 km/h w 8,1 s, V-max 235 km/h

Po liftingu (od 2005 roku)
1.6 16v, 112 KM, 151 Nm, 0-100 km/h w 11,5 s, V-max 197 km/h
2.0 16v, 135 KM, 191 Nm, 0-100 km/h w 9,8 s, V-max 207 km/h
2.0 T 16v, 170 KM, 270 Nm, 0-100 km/h w 8,4 s, V-max 223 km/h
2.0 T 16v GT, 204 KM, 300 Nm, 0-100 km/h w 7,2 s, V-max 235 km/h
3.0 24v, 210 KM, 280 Nm, 0-100 km/h w 8,0 s, V-max 235 km/h

Diesle
Przed liftingiem (do 2005 roku)
1.9 dCi 8v, 92KM, 230 Nm, 0-100 km/h w 14,2 s, V-max 182 km/h
1.9 dCi 8v, 100KM, 200 Nm, 0-100 km/h w 13,0 s, V-max 185 km/h
1.9 dCi 8v, 107KM, 250 Nm, 0-100 km/h w 12,3 s, V-max 193 km/h
1.9 dCi 8v, 120KM, 270 Nm, 0-100 km/h w 10,7 s, V-max 200 km/h
2.2 dCi 16v, 139KM, 320 Nm, 0-100 km/h w 9,9 s, V-max 210 km/h
2.2 dCi 16v, 150KM, 320 Nm, 0-100 km/h w 9,8 s, V-max 215 km/h

Po liftingu (od 2005 roku)
1.9 dCi 8v, 110 KM, 260 Nm, 0-100 km/h w 12,1 s, V-max 194 km/h
1.9 dCi 8v, 130 KM, 300 Nm, 0-100 km/h w 10,2 s, V-max 204 km/h
2.2 dCi 16v, 139 KM, 320 Nm, 0-100 km/h w 9,8 s, V-max 210 km/h
2.0 dCi 16v, 150 KM, 340 Nm, 0-100 km/h w 8,9 s, V-max 215 km/h
2.0 dCi 16v, 173 KM, 360 Nm, 0-100 km/h w 8,4 s, V-max 225 km/h 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty