Japońskie auta jeszcze w latach dziewięćdziesiątych pod względem estetyki mocno odstawały od europejskiej konkurencji.
Mazda 626, na niektórych rynkach zwana Capella lub Cronos, nie jest wyjątkiem. Nie imponuje ani kształtami nadwozia, ani wyglądem wnętrza. Za to niezawodnością bije na głowę większość rywali w klasie. Psuje się rzadko, jest mało kłopotliwa, nie sprawia też większych problemów od strony serwisowej. Stały nadzór serwisowy jest niezbędny dla utrzymania auta w dobrej kondycji technicznej, ale obsługi Mazdy 626 podejmie się większość polskich warsztatów. Nie ma też problemu z częściami eksploatacyjnymi i zamiennymi. Te ostatnie potrzebne są rzadko, bo awarie w dobrze utrzymanych egzemplarzach nie zdarzają się często. Model 626 prezentuje się dobrze również pod względem użytkowym. Ma przestronne, dobrze wykończone wnętrze, wygodne fotele, nienagannie działającą dźwignię zmiany biegów i duży bagażnik (hatchback i sedan 500 l, kombi 485 l). Nieźle prezentuje się też podwozie, umożliwiające pewne prowadzenie samochodu w każdych warunkach drogowych. Przy dużym obciążeniu auta dają o sobie znać zbyt małe skoki zawieszeń. Na większych nierównościach pojawiają się dokuczliwe „dobicia”. Wadą Mazdy 626 jest
również mały wybór silników.
Silniki
Mazda 626 czwartej generacji weszła na rynek w 1997 r. z czterema silnikami benzynowymi -1.8 (90 KM), 2.0 (116 KM), 2.0 (136 KM) i 2.5 V6 w trzech wariantach mocy w zależności od rynku (167, 172 lub 200 KM) oraz turbodieslem 2.0 DiTD (101 KM). Pod koniec 1999 r. moc maksymalną benzynowego silnika 1.8 podwyższono do 100 KM, a w 2001 r. moc maksymalna turbodiesla wzrosła do 110 KM. Każdy z silników prezentuje się dobrze pod względem dynamiki, a wersja 200-konna zapewnia wręcz sportowe osiągi. Mogą ją jednak wybierać tylko ci, którym nie będzie przeszkadzać paliwożerność sześciocylindrowca i koszty obsługowe znacznie wyższe niż w innych silnikach. Najlepszym wyborem w przypadku Mazdy 626 są dwulitrowce w obu wariantach mocy, w ostateczności benzynowy 1.8 albo turbodiesel 2.0 DiTD ale w mocniejszych wersjach. Najsłabszy silnik 1.8 polecamy bardziej oszczędnym kierowcom o mniejszym temperamencie, podobnie jak turbodiesla sprzed 2001 r.
Eksploatacja
Jak ważny jest stały dozór warsztatowy widać na przykładzie pompy cieczy chłodzącej w silnikach dwulitrowych. Jeśli na czas
zauważy się wycieki z pompy i dokona naprawy zapobiegnie się wypaleniu uszczelki pod głowicą. Podczas zakupu trzeba koniecznie sprawdzić stan pompy i zlokalizować ewentualne wycieki. Ważne jest także pilnowanie przebiegu paska zębatego w napędzie rozrządu. Mechanicy w warsztatach zajmujących się Mazdami doskonale znają graniczne wartości przebiegów dla pasków rozrządu. W przypadku Mazdy 626 istotna jest kondycja skrzyni biegów. To chyba najdelikatniejszy podzespół, którego naprawa może być kosztowna. Wszelkie zgrzyty albo problemy z przełączaniem biegów mogą zwiastować problemy. Ale mogą też być wynikiem zbyt dużego zużycia sprzęgła. Dokładna diagnoza jest w tym przypadku niezbędna. Słabym punktem auta są hamulce, a zwłaszcza przednie tarcze hamulcowe. Łatwo przegrzewają się i krzywią, co objawia się pulsowaniem pedału hamulca podczas hamowania. Mechanizm hamulca „ręcznego” często jest zatarty na skutek korozji elementów. Instalacja elektryczna nie jest specjalnie kapryśna, ale zdarzają się na przykład awarie alternatora. Bez problemu można jednak poddać ten element regeneracji. Nadwozie z racji zaawansowanego wieku modelu może mieć uszkodzenia korozyjne, ale w większości egzemplarzy nie są one szczególnym problemem. Rdza najszybciej atakuje dolne krawędzie drzwi i progi.
Ważniejsze daty
1978 – Pierwsza generacja modelu 626/Capella
1982 – Druga generacja modelu
1991 – Trzecia generacja modelu
1997 – latem premiera czwartej generacji modelu, nadwozie hatchback 5d i sedan 4d, jesienią premiera wersji kombi 5d
1999 – niewielka modernizacja, kosmetyczne zmiany nadwozia i bogatsze wyposażenie
2002 – Premiera następcy – Mazdy 6
Zalety
- wysoka niezawodność
- bezpieczne podwozie
- przestronne wnętrze
- duży bagażnik
- dobre wykończenie
Wady
- mały wybór silników
- szybkie zużycie hamulców
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/obr/min) | Maks moment obr (Nm/ obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | ||||||
1.8 | 1840 | 90/5500 | 145/2500 | 180 | 12,3 | 8,1 |
1.8 | 1840 | 100/5500 | 152/4000 | 182 | 12,3 | 8,0 |
2.0 | 1991 | 116/ | 178/ | 198 | 9,9 | 7,9 |
2.0 | 1991 | 136/5800 | 181/4500 | 208 | 9,6 | 8,1 |
2.5 V6 | 2497 | 172/6000 | 221/5000 | 210 | 9,3 | b.d. |
Silniki wysokoprężne | ||||||
2.0 DiTD | 1998 | 101/4000 | 220/1800 | 185 | 13,0 | 5,2 |
2.0 DiTD | 1998 | 110/4000 | 230/1800 | 185 | 11,5 | 5,2 |
Orientacyjne ceny w tys. zł
Rocznik/wersja | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
1.8 | 7,0 | 8,0 | 9,5 | 11,0 |
2.0 | | 10,0 | 11,5 | 13,0 |
2.0 DiTD | 7,5 | 8,5 | 10,0 | 11,5 |
Podsumowanie
Najstarsze egzemplarze Mazdy 626 czwartej generacji mają już co prawda 16 lat, ale w tym modelu nie musi być to powód do niepokoju. Dobrze utrzymany egzemplarz, stale doglądany przez fachowy warsztat będzie służył kolejnemu właścicielowi przez lata. Niska awaryjność to ogromna zaleta Mazdy 626. Poza tym to duży, wygodny, rodzinny samochód, który zapewnia wysoki komfort jazdy i nie ogranicza jadących w kwestii bagażu.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?