Używana Kia Soul (2008–2014). Czy warto kupić?

Dariusz Dobosz
Kia Soul (2008 - 2011)Soul bardzo dobrze się prowadzi i pozostaje stabilny w każdej sytuacji na drodze. Zawdzięcza to przede wszystkim sztywno zestrojonemu podwoziu, które niestety mocno ogranicza komfort jazdy na nawierzchniach gorszej jakości. Kiepsko jest też z wyciszeniem kabiny, przy wyższych prędkościach dokuczliwy staje się hałas od silnika i od podwozia.Fot. Kia
Kia Soul (2008 - 2011)Soul bardzo dobrze się prowadzi i pozostaje stabilny w każdej sytuacji na drodze. Zawdzięcza to przede wszystkim sztywno zestrojonemu podwoziu, które niestety mocno ogranicza komfort jazdy na nawierzchniach gorszej jakości. Kiepsko jest też z wyciszeniem kabiny, przy wyższych prędkościach dokuczliwy staje się hałas od silnika i od podwozia.Fot. Kia
Soul to prosty sposób na wyróżnienie się z tłumu podobnych do siebie aut. Ale oryginalność to nie jedyna zaleta tego modelu. Czy używana Kia Soul zasługuje na rekomendację?
Kia Soul (2008 - 2011)Soul bardzo dobrze się prowadzi i pozostaje stabilny w każdej sytuacji na drodze. Zawdzięcza to przede wszystkim sztywno zestrojonemu
Kia Soul (2008 - 2011)

Soul bardzo dobrze się prowadzi i pozostaje stabilny w każdej sytuacji na drodze. Zawdzięcza to przede wszystkim sztywno zestrojonemu podwoziu, które niestety mocno ogranicza komfort jazdy na nawierzchniach gorszej jakości. Kiepsko jest też z wyciszeniem kabiny, przy wyższych prędkościach dokuczliwy staje się hałas od silnika i od podwozia.

Fot. Kia

Debiut Soula wzbudził sporo emocji, bo motoryzacyjny świat nie sądził, że koreańska firma może wdrożyć do produkcji samochód o tak oryginalnym nadwoziu. Projekt powstał w Stanach Zjednoczonych, co może w pewnym stopniu tłumaczyć śmiałą estetykę Kii. Soul jest jednym z aut, które budzą swoim wyglądem kontrowersje. Jedni go nienawidzą, inni się nim zachwycają. Pięciodrzwiowe kombi o długości 4,1 m zbudowano na zupełnie nowej płycie podłogowej, plasując je w firmowej gamie między modelami Rio i cee’d.

Wnętrze, choć nie tak frapujące jak nadwozie, robi bardzo dobre wrażenie swoim wykończeniem i przestronnością. Wolnej przestrzeni jest zdumiewająco dużo, ale wygospodarowano ją kosztem bagażnika. Jest mniejszy niż w niektórych samochodach klasy miejskiej (222/1140 l). Czasami można znaleźć informację, że pojemność kufra to 340 l, ale to wartość uwzględniająca schowek pod ruchomą częścią podłogi bagażnika.

Soul bardzo dobrze się prowadzi i pozostaje stabilny w każdej sytuacji na drodze. Zawdzięcza to przede wszystkim sztywno zestrojonemu podwoziu, które niestety mocno ogranicza komfort jazdy na nawierzchniach gorszej jakości. Kiepsko jest też z wyciszeniem kabiny, przy wyższych prędkościach dokuczliwy staje się hałas od motoru i od podwozia. Soul ma przyzwoite osiągi w każdej wersji silnikowej, ale gama jednostek napędowych jest niestety wyjątkowo skromna. W kwestii typu nadwozia w ogóle nie ma wyboru, przygotowano tylko jedną, pięciodrzwiową wersję klasyfikowaną jako kombi (niemal pionowa ściana tylna). Ten model uchodzi za bardzo trwały i niezawodny. Usterki są w nim raczej drobne i zdarzają się rzadko, można je usunąć szybko i tanio. Wydatki na naprawy są niewielkie, przystępne są też koszty serwisu.

Silniki

Kia Soul (2008 - 2011)Soul bardzo dobrze się prowadzi i pozostaje stabilny w każdej sytuacji na drodze. Zawdzięcza to przede wszystkim sztywno zestrojonemu
Kia Soul (2008 - 2011)

Soul bardzo dobrze się prowadzi i pozostaje stabilny w każdej sytuacji na drodze. Zawdzięcza to przede wszystkim sztywno zestrojonemu podwoziu, które niestety mocno ogranicza komfort jazdy na nawierzchniach gorszej jakości. Kiepsko jest też z wyciszeniem kabiny, przy wyższych prędkościach dokuczliwy staje się hałas od silnika i od podwozia.

Fot. Kia

Model Soul pierwszej generacji wszedł na rynek w 2009 r. z silnikiem benzynowym 1.6 CVVT (126 KM) i turbodieslem 1.6 CRDi (128 KM). W 2011 r. benzynowiec 1.6 GDI z bezpośrednim wtryskiem benzyny zastąpił silnik 1.6 CVVT. Oferta jednostek napędowych nie zmieniła się aż do zakończenia produkcji Soula I. Wybór jest zatem niewielki i sprowadza się głównie do decyzji – benzyna czy turbodiesel. Wszystkie silniki mają cztery cylindry i bardzo podobną dynamikę, ale wersja wysokoprężna jest zdecydowanie oszczędniejsza. W przypadku benzynowców nowocześniejszy i bardziej zaawansowany technicznie GDI nie jest dobrą alternatywą dla 1.6 CVVT. Zapewnia niewiele lepsze osiągi i tylko minimalnie mniejsze spalanie, a jest droższy w serwisowaniu. Poza Europą dostępna była jeszcze dwulitrowa wersja Soula pierwszej generacji (najpierw 143 KM, od 2011 r. 164 KM), ale na polskim rynku wtórnym jest ona rzadkością.

Eksploatacja

Mechanika to bardzo mocna strona Soula, gorzej z układem elektrycznym. Często przepalają się żarówki, notuje się uszkodzenia rozrusznika i spryskiwacza. Problemem jest także korozja, która szybko atakuje pokrywę bagażnika i dolne partie drzwi. Użytkownicy narzekają na brak szóstego przełożenia w przekładniach manualnych silników 1.6 CVVT. Podczas jazdy w trasie pozwoliło by ono zredukować hałas i zużycie paliwa. Taki problem w turbodieslu nie jest podnoszony. Ważna wskazówka – silniki Soula są praktycznie bezawaryjne jeśli nie są ostro traktowane. Dynamiczna jazda i mocne przyśpieszenia często prowadzą do przedwczesnego zużycia łańcucha rozrządu w benzynowcach i sprzęgła oraz turbosprężarki w turbodieslach.

O tym się mówi: Przez spaliny umiera więcej osób niż przez wypadki

Źródło: TVN Turbo/x-news

Ważniejsze daty
2008 – prezentacja modelu i rozpoczęcie produkcji, nadwozie kombi 5d
2009 – rozpoczęcie sprzedaży w Europie i USA
2011 – niewielka modernizacja
2014 – Soul drugiej generacji

Zalety
- dobre osiągi
- bardzo dobre własności jezdne
- przestronne wnętrze
- niska awaryjność

Wady
- mały bagażnik
- skromna gama silników
- przeciętny komfort jazdy
- hałas przy wyższych prędkościach

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj. skok (cm3)

Moc maks (KM/obr./min)

Maks. moment obr. (Nm/obr./min)

Prędkość maks. (km/h)

Przysp. 0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe

 

 

 

 

 

 

1.6

1591

126/6200

154/4200

177

11,0

6,5

1.6 GDI

1591

140/6300

166/4850

180

10,4

6,4

Silniki wysokoprężne

 

 

 

 

 

 

1.6 CRDi

1582

128/4000

260/1900-2750

180

10,7

4,9

Ceny

Orientacyjne ceny w tys zł

Rocznik/

wersja

2009

2010

2011

2012

2013

1.6

19,5

21,5

24,5

 

 

1.6 GDI

 

 

25,0

28,5

32,5

1.6 CRDi

21,0

23,5

27,0

31,0

35,5

Dane: Info-Ekspert

Podsumowanie

Soul to samochód nietuzinkowy, w sam raz dla osób nie lubiących nudy i sztampy. Z założenia producent przygotował go dla ludzi młodych, ale tak naprawdę jego oryginalnością może cieszyć się dosłownie każdy. Mimo niewielkich gabarytów nieźle sprawdza się nawet jako auto rodzinne, bo miejsca jest w nim zdumiewająco dużo. Z racji małego bagażnika dłuższe wypady z kompletem osób na pokładzie mogą okazać się kłopotliwe. W takich przypadkach skorzystanie z „box'u” dachowego będzie raczej koniecznością.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty