Uniwersalny, jak Renault Kadjar

Ryszard M. Perczak
Renault KadjarFrancuski koncern zwlekał z wejściem do klasy kompaktowych SUV-ów. Kiedy zdecydował się na wejście do nowego segmentu, w pełni wykorzystał potencjał aliansu z Nissanem - Kadjar jest technicznym bliźniakiem Qashqaia.Fot. Ryszard M. Perczak
Renault KadjarFrancuski koncern zwlekał z wejściem do klasy kompaktowych SUV-ów. Kiedy zdecydował się na wejście do nowego segmentu, w pełni wykorzystał potencjał aliansu z Nissanem - Kadjar jest technicznym bliźniakiem Qashqaia.Fot. Ryszard M. Perczak
Kadjar, crossover marki Renault jest już na rynku od ponad pół roku, ale wciąż go dość trudno spotkać na ulicy. Co stoi za tym, że ten naprawdę udany samochód nie może się przebić przez tłum konkurentów?
Renault KadjarFrancuski koncern zwlekał z wejściem do klasy kompaktowych SUV-ów. Kiedy zdecydował się na wejście do nowego segmentu, w pełni wykorzystał
Renault Kadjar

Francuski koncern zwlekał z wejściem do klasy kompaktowych SUV-ów. Kiedy zdecydował się na wejście do nowego segmentu, w pełni wykorzystał potencjał aliansu z Nissanem - Kadjar jest technicznym bliźniakiem Qashqaia.

Fot. Ryszard M. Perczak

Captur, Kadjar, Koleos.. Dziś wiemy, że Kadjar nie będzie zastępował podobnego w charakterze Koleosa, bo ten ma swojego już następcę sporo większego od siebie. Jest zatem samochodem plasującym się między Capturem a właśnie Koleosem. Kadjar inauguruje zupełnie nowy, dotąd nieobsadzony przez Renault segment crossoverów tej marki. Stylistycznie podobny, szczególnie z przodu do najnowszych Megane i Talismana, ale zachowujący styl samochodu, który ma potrafić coś więcej niż tylko przemieszczać się po asfalcie z punktu A do B. Jego dwubryłowa sylwetka jest nowoczesna, na swój sposób stylowa i jednoznacznie sugerująca z jakim rodzajem auta mamy do czynienia.

W naszym teście na dystansie ok. 1200 kilometrów chcieliśmy sprawdzić, jak ten Renault będzie się spisywał w roli samochodu uniwersalnego tzn. takiego, który przydaje się do „obsługi” rodziny, codziennych dojazdów do pracy, jako małe auto dostawcze i rasowa „terenówka”.

Do wszystkiego czyli do niczego?

Wysoka bryła nadwozia sugeruje „off-roadowy” charakter tego samochodu. Spory prześwit oraz osłony na nadkolach i progach zachęcają do odważniejszych zjazdów z asfaltu. Nie czarujmy się jednak, ze Kadjar, mimo możliwości wyboru trybu jazdy Look i napędu 4 x 4 niespecjalnie chętnie wspina się piaszczystym szlakiem pod górę. Owszem polne drogi oraz leśne dukty nie stanowią problemu, ale np. w głębokim błocie czy piachu na zwykłych oponach niekoniecznie daje

Renault KadjarFrancuski koncern zwlekał z wejściem do klasy kompaktowych SUV-ów. Kiedy zdecydował się na wejście do nowego segmentu, w pełni wykorzystał
Renault Kadjar

Francuski koncern zwlekał z wejściem do klasy kompaktowych SUV-ów. Kiedy zdecydował się na wejście do nowego segmentu, w pełni wykorzystał potencjał aliansu z Nissanem - Kadjar jest technicznym bliźniakiem Qashqaia.

Fot. Ryszard M. Perczak

radę.

Jednocześnie niezależnie od rodzaju drogi wewnątrz jest wygodnie i komfortowo. Na twardej nawierzchni Kadjar zamienia się w limuzynę, którą można pokonywać długie dystanse bez obawy o zmęczenie np. z powodu ciasnoty kabiny. W codziennym użytkowaniu jest jeszcze przydatniejszy. Dzięki zwrotności i relatywnie niewielkim wymiarom zewnętrznym korzystanie z niego w mieście nie nastręcza kłopotów. Codzienne odwożenie dzieci do szkoły, dojazdy do pracy czy całotygodniowe zakupy – tym samochodem to wszystko da się załatwić. Podobało nam się rozwiązanie w postaci podwójnej podłogi w bagażniku i dzięki temu możliwości niekłopotliwego transportu drobniejszych przedmiotów.
Kierowca ma wygodne, bardzo intuicyjne w obsłudze stanowisko pracy. Do tego ciekawie zaprojektowane i wykonane z przyzwoitej jakości materiałów. Trochę więcej prostej możliwości obsługi przydałoby się także podczas próby wydobycia niektórych danych  komputera pokładowego.


Renault KadjarFrancuski koncern zwlekał z wejściem do klasy kompaktowych SUV-ów. Kiedy zdecydował się na wejście do nowego segmentu, w pełni wykorzystał
Renault Kadjar

Francuski koncern zwlekał z wejściem do klasy kompaktowych SUV-ów. Kiedy zdecydował się na wejście do nowego segmentu, w pełni wykorzystał potencjał aliansu z Nissanem - Kadjar jest technicznym bliźniakiem Qashqaia.

Fot. Ryszard M. Perczak

1,6 l i wystarcza

W testowanej wersji mieliśmy najmocniejszy z dostępnych w tym modelu turbodiesli. Średnie spalanie podczas jazdy w bardzo zróżnicowanych warunkach drogowych nie przekroczyło 6,2 l oleju napędowego na 100 km. Częściowo korzystaliśmy z trybu jazdy Eco, ale z wyłączonym systemem Start/Stop. Przeniesienie napędu odbywało się poprzez 6-biegową, niestety niezbyt precyzyjną skrzynię. Wymagała po prostu za każdym razem mocnego wciśnięcia sprzęgła i pewnych ruchów lewarkiem zmiany przełożeń.

Niewielka pojemność silnika nie stanowiła przeszkody przy uzyskaniu odpowiedniego temperamentu. Płynna praca i wchodzenie na obroty pozwalały na dynamiczne przyspieszanie i jazdę z dużymi prędkościami. Odnosiło się wrażenie, że napędzająca testowanego Kadjara jednostka może znacznie więcej.

W podstawowej wersji aktualnie Kadjar kosztuje 75 500 złotych. Nasz testowy był doposażony jeszcze za ponad 40 tys. złotych, ale już pewnie niewiele by się dało do niego dokupić. Nie wydaje się aby za to co dostaliśmy płacąc 112 310 zł ktoś inny dał nam więcej. To naprawdę przyzwoita relacja ceny do wyposażenia.

Wybrane dane techniczne Renault Kadjar i konkurentów:

Marka/model

Renault Kadjar 130 dCi

Kia Sportage 1.7 CRDi

Skoda Yeti 2.0 TDI SCR

Cena (zł)

od 88 400

od 79 990

od 82 800

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5d

SUV/5d

SUV/5d

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

 

 

 

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4449/1836/1607

4440/1855/1635

4222/1793/1671

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1556/1542

1614/1615

1541/1537

Rozstaw osi (mm)

2646

2640

2578

Masa własna (kg)

1380

1415

1345

Pojemność bagażnika (l)

472/1478

564/1353

416/1760

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

55

55

Układ napędowy

 

 

 

Rodzaj paliwa

Olej napędowy

Olej napędowy

Olej napędowy

Pojemność (cm3)

1598

1685

1968

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/5

Osiągi

 

 

 

Moc (KM) przy obr./min

130 przy 4000

115 przy 4000

110 przy 3500

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min

260 przy 1750

260 przy 1250-2750

250 przy 1500-3000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,9

12,3

11,7

Prędkość maksymalna (km/h)

182

173

180

Średnie spalanie (l/100 km)

3,8

5,3

4,5

Emisja CO2 (g/km)

99

139

118

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty